Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

mv70

Aktiv medlem
Kortaste hypen måste väll vart Elcykel. Har inte sett mött nån jobbpendlare i vinter . Kanske bara här ,men ändå såg några i sommras.

Tiki

Ny medlem
Om man nu ska överhuvudtaget ska våga knysta något i tråden igen med risk för att debatten tar fart igen men bara lite info som kuriosa........

Har inte aning om det är någon bra indikator på intresset att cykla fatbike men i vår Facebookgrupp "Fatbike Sweden" var det ca 500 medlemmar i mitten av november 2016 och i dags dato är vi uppe i 818 medlemmar.

I huvudsak är det svenskar men även en mindre skara från grannländer och "fjärran land" finns också med i antalet. Upplevelsen är att det är stort hjärta för fatbike i gruppen så det kommer nog vara en nisch som vi alla får leva med framöver. Skönt det finns olika cyklar för oss alla! :)

NickPick sa:
mattiasbacklund sa:
Så gick det när jag hojade Engelbrektsturen 2017:

Anekdotisk bevisföring...
Vilken plats kom cykel eller jag menar du på?
Vilken klickbaitrubrik du fick till.
Va e klickbaitrubrik?? Jag kom precis i mitten av de 2000 deltagare, och startade väldigt långt bak. Det var en test, 2018 kommer jag starta i mitten och landa bland de 500 första, ny hoj, snabbare hoj.

Hoppas vi inte blir för många. I Finland exploderar denna tillfälliga fluga, en finsk kollega gjorde high-5 när jag sa att jag hojar fatbike. Vi vill ju skilja oss från massan, inte bli för många. Så ja, dissa gärna fatbike, jag kanske inte kör om er, men jag har sååå mycket roligare.

jonja

Aktiv medlem
Men varför stanna vid just 4 tum?
6 tum ser väl ännu tuffare ut, och då skulle däcken bli ännu dyrare, vilket väl borde vara en klar fördel, om man inte vill bli för många?

Lars.E

Aktiv medlem
jonja sa:
Men varför stanna vid just 4 tum?
6 tum ser väl ännu tuffare ut, och då skulle däcken bli ännu dyrare, vilket väl borde vara en klar fördel, om man inte vill bli för många?
Men varför tror du att det stannat vid 4 tum?
Däcken har passerat 5 tum nu, vilket har klara fördelar när snön inte är tillräckligt hårdpackad för att bära 4 tum.

Lars.E

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Fast den där har väl knappast bredare band än vad en fatbike har däck. Det är ju hela poängen.
Hela poängen vet jag inte om det är, men en del av poängen är det iallafall.
Som Makten skriver så är även längden på kontaktytan avgörande. Och även om kontaktytan blir förvånansvärt lång på ett fatbikedäck med lite luft så har bandet mycket längre kontaktyta.
Däremot vet jag inte hur mycket kontaktytan skiljer mellan ett Vee 2XL 5,05 med en cm kvar innan fälgkanten bottnar och denna smalbandade trampskoter.

Har inte läst alla inlägg i tråden. Men för mig är fatbiken främst ett billigt komplement på vintern, när jag inte vill utsätta min svindyra FS för alltför mkt lera, vatten & iskyla. Och inte har lika bråttom - det kommer ändå aldrig gå lika fort som en torr sommardag.
Därmed skulle jag aldrig klämma dit en Rockshox Bluto eller dylikt. Underhållsfritt är grejen.
Kör tights, spd, och Strava segment på en kolfiber XC FS 29er i övrigt. Men just nu riktigt kul på en fattie (dock med bra däck och TL).

Lars.E

Aktiv medlem
mtbguidenjanne sa:
Har inte läst alla inlägg i tråden. Men för mig är fatbiken främst ett billigt komplement på vintern, när jag inte vill utsätta min svindyra FS för alltför mkt lera, vatten & iskyla. Och inte har lika bråttom - det kommer ändå aldrig gå lika fort som en torr sommardag.
Därmed skulle jag aldrig klämma dit en Rockshox Bluto eller dylikt. Underhållsfritt är grejen.
Kör tights, spd, och Strava segment på en kolfiber XC FS 29er i övrigt. Men just nu riktigt kul på en fattie (dock med bra däck och TL).
Det intressanta med ditt inlägg är att det häromkring blir fler och fler KOMs som är tagna av fatbikes vintertid.
Det är alltid lika kul att höra Strava-hetsare försöka förklara att dom är snabbast på ett segment om man räknar bort de 10 snabbasta tiderna som är satta under vinter-månaderna, och sedan avsluta med att det borde vara en speciell kategori för fatbikes... som med e-bikes.
Men i övrigt delar jag dina åsikter om att inte ha lika bråttom och att det ska vara underhållsfritt.

SGS

Medlem
Kanske man skulle ha en fat bike ändå. Vad köpa om det ska vara lätt just för att kunna Strava-hetsa vinter (och sommar)-tid?

SGS

Medlem
Alltså, nu är jag ju minst 10 år på efterkälken här, men hur väl håller egentligen en kolfiberram för lite tuffare körning i skogen? Mellan tummen och lilltån sådär.

>12kg fat bike är helt klart häftigt.

ForesterGuy

Aktiv medlem
mtbguidenjanne sa:
Ja, odämpat (förutom däcken) samt SRAM 1x11 som går att växla med tumvantar. ;-)
Körde med Woolpowerunderställ, jeans och pälsfiberjacka i lördags. Nu behövs bara lite mer snö...

Bilagor

Lars.E

Aktiv medlem
SGS sa:
Alltså, nu är jag ju minst 10 år på efterkälken här, men hur väl håller egentligen en kolfiberram för lite tuffare körning i skogen? Mellan tummen och lilltån sådär.

>12kg fat bike är helt klart häftigt.
En cf-ram håller ungefär lika bra som en alu-ram.
Landar cykeln olyckligt på elaka stenar efter en vurpa så är det bra att ha en drulle-försäkring oavsett vad man har för rammaterial.

Lars.E sa:
mtbguidenjanne sa:
Det intressanta med ditt inlägg är att det häromkring blir fler och fler KOMs som är tagna av fatbikes vintertid.
Det är alltid lika kul att höra Strava-hetsare försöka förklara att dom är snabbast på ett segment om man räknar bort de 10 snabbasta tiderna som är satta under vinter-månaderna, och sedan avsluta med att det borde vara en speciell kategori för fatbikes... som med e-bikes.
Men i övrigt delar jag dina åsikter om att inte ha lika bråttom och att det ska vara underhållsfritt.
Är det hyfsat packat blir det ju ganska mkt snabbare på vintern. Underlaget blir ju mkt slätare och man rullar mkt snabbare. Oavsett fatbike eller inte.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer