Fatbikes - den kortaste cykelhypen någonsin?

marran

Aktiv medlem
Lite talande att på båda de två snöbilder som lagts upp är det typ 5-10 cm nysnö på barmark, där hade det gått fint att cykla med både cx och damtralla, för att inte tala om vanlig stighol. På skoterspår eller liknande är det såklart en annan femma

Makten

Aktiv medlem
marran sa:
Lite talande att på båda de två snöbilder som lagts upp är det typ 5-10 cm nysnö på barmark, där hade det gått fint att cykla med både cx och damtralla, för att inte tala om vanlig stighol. På skoterspår eller liknande är det såklart en annan femma
På vilket sätt är det talande? Du glömde förresten den första snöbilden.

Tänk så här:
En Fatbike är en jeep wrangler med general grabber däck och en "vanlig" mountainbike är en Offroadvänlig vanlig bil osv.

Båda går att köra på asfalt. Båda går att köra offroad. Men båda trivs bäst i olika situationer.
Framförallt. Det är olika personer som väljer de olika typerna. Snö är ju bara ett exempel på väglag.

Själv har jag inte bråttom utan vill ta mig fram på den väg jag vill utan att behöva köra runt. Men så är själva upplevelsen min resa snarare än målet.

Men visst hade jag kunnat tänka mig 5 olika cyklar om jag nu var sån.

marran

Aktiv medlem
Makten sa:
marran sa:
För att många som har fatbikes verkar tro att det är ett måste så fort det ligger 2 snöflingor på stigen. Det var inte som att folk inte cyklade på vintern före fatbikes. Många vinterdagar går det lika fint att cykla med en helt vanlig cykel, speciellt de tillfällen som visades på de två bilderna jag hänvisade till.

Jag glömde inte din bild, jag sket i den. Men visst, på 2 av 3 vinterbilder i den här tråden hade en helt vanlig mtb funkat utmärkt. På din bild är det svårt att se hur tjock snön är ovanpå den gissningsvis hårdtrampade stigen, så där kan jag bara gissa att det nog hade fungerat, men att en fatbike kanske fungerar bättre.

Därmed inte sagt att det inte finns tillfällen då en fatbike är enda lösningen om man vill cykla, det var därför jag nämnde skoterspår. Men det verkar i allmänhet som att i de flesta fatbikefilmer/bilder som jag ser hade man lika gärna kunnat ha en vanlig hoj.

ForesterGuy

Aktiv medlem
marran sa:
På skoterleder kan man ju lika gärna köra bil, konstaterade jag förra vintern.

JTF

Ny medlem
marran sa:
Många vinterdagar går det lika fint att cykla med en helt vanlig cykel, speciellt de tillfällen som visades på de två bilderna jag hänvisade till.
Det är det väl ingen som har förnekat heller?

Finns massor av inlägg och RR:s genom åren av personer som cyklat "vanlig mtb" i vinterlandskap.

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
marran sa:
Makten sa:
marran sa:
För att många som har fatbikes verkar tro att det är ett måste så fort det ligger 2 snöflingor på stigen. Det var inte som att folk inte cyklade på vintern före fatbikes. Många vinterdagar går det lika fint att cykla med en helt vanlig cykel, speciellt de tillfällen som visades på de två bilderna jag hänvisade till.

Jag glömde inte din bild, jag sket i den. Men visst, på 2 av 3 vinterbilder i den här tråden hade en helt vanlig mtb funkat utmärkt. På din bild är det svårt att se hur tjock snön är ovanpå den gissningsvis hårdtrampade stigen, så där kan jag bara gissa att det nog hade fungerat, men att en fatbike kanske fungerar bättre.

Därmed inte sagt att det inte finns tillfällen då en fatbike är enda lösningen om man vill cykla, det var därför jag nämnde skoterspår. Men det verkar i allmänhet som att i de flesta fatbikefilmer/bilder som jag ser hade man lika gärna kunnat ha en vanlig hoj.
I vissa fall är det dessutom nackdel att ha breda däck i snön, det blir ännu tyngre än med smala däck som skär igenom snön effektivare! Ja, många tror att fatbikes endast är till för snö, det var väl min illusion och ursäkt när jag skaffade puggen det visade sig dock rätt snart att det fungerade utmärkt året runt och användes flitigt hela året.

Med en modern fatbike minskar behovet av en "vanlig" MTB ännu mer! Hade jag haft råd med FS fatbike hade jag nog haft en sån som enda cykel, skulle passa mig som handen i handsken! =)

Duden är mitt bästa cykelköp alla kategorier.

Makten

Aktiv medlem
marran sa:
Makten sa:
marran sa:

Det är ungefär lika "talande" som att det hade gått utmärkt med helstel 26:a där de flesta cyklar på FS.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Mycket fokus på snö, som redan påpekats att om marken är frusen och det ligger några cm snö så går i princip vilken cykel som helst.
...men grejjen är ju när marken INTE är frusen/torr/hård. Då är en fatbike väldans bra, i Sverige (särskilt södra delarna då) är det blött och jävligt större delen av året. Inte sant? Så där är en fatbike bra med bredare däck som ger bättre bärighet och grepp.

Många ställen som hade varit väldigt jobbiga att cykla med en smalhjuling, t ex en genomvåt mjuk skogsmark, bara susar man förbi med en fatbike. Det kan ju dock vara lite halkigt om det är mycket lera, då man glider omkring istället för att skära ner genom, men oftast är det bara bra. Kan ju även bli lite studsigt, som att cykla omkring på en studsboll, om man har fel tryck och kör för fort. Men komfortabelt är det ju hur som helst, blåsa fram över rotmattor märks ju knappt :)

Tiki sa:
Fördelar:
+ Grymt grepp i blöt och mjuk terräng (typiskt svenskt höstunderlag).

Lars.E

Aktiv medlem
marran sa:
Men det verkar i allmänhet som att i de flesta fatbikefilmer/bilder som jag ser hade man lika gärna kunnat ha en vanlig hoj.
Jag håller med marran och postar min profilbild som hängt med sedan tidens begynnelse här på Happy.
profilbild_happy.JPG

Sedan vill jag tillägga att i de flesta cykelfilmer/bilder jag ser hade man lika gärna kunnat ha en klunker.
klunker-jump.jpg

Men varför?

JTF

Ny medlem
Sambal Oelek sa:
Mycket fokus på snö, som redan påpekats att om marken är frusen och det ligger några cm snö så går i princip vilken cykel som helst.
...men grejjen är ju när marken INTE är frusen/torr/hård. Då är en fatbike väldans bra, i Sverige (särskilt södra delarna då) är det blött och jävligt större delen av året. Inte sant? Så där är en fatbike bra med bredare däck som ger bättre bärighet och grepp.

Många ställen som hade varit väldigt jobbiga att cykla med en smalhjuling, t ex en genomvåt mjuk skogsmark, bara susar man förbi med en fatbike. Det kan ju dock vara lite halkigt om det är mycket lera, då man glider omkring istället för att skära ner genom, men oftast är det bara bra. Kan ju även bli lite studsigt, som att cykla omkring på en studsboll, om man har fel tryck och kör för fort. Men komfortabelt är det ju hur som helst, blåsa fram över rotmattor märks ju knappt :)
Exakt, dessutom ger ju en fatbike andra fördelar som mycket mindre avtryck, spår, och skador i naturen pga det mycket lägre marktrycket per kvadratcentimeter. Det borde du väl bara tycka vara bra, marran? Du som då och då skriver och tycker det är viktigt att man inte ska göra spår av dubbdäck på klipphällar... ;o)

marran

Aktiv medlem
Oj, det var visst känsligt det här. Jag sa aldrig att fatbikes var dåligt eller borde förbjudas (det lämnar jag för e-mtb ;) ), däremot att många inte verkar ha provat att cykla i snö på en vanlig cykel, baserat på de bilder och filmer som oftast publiceras om fatbikes. Givetvis fattar väl jag också att på skare, i sand eller genom myr är fatbike det enda som fungerar, och jag kan säkert tro på att de är kul på helt vanlig stig också, på ett annorlunda sätt. Nu handlade tråden om hypen, och den verkar vara enorm just när det gäller snöcykling.

Makten

Aktiv medlem
marran sa:
Oj, det var visst känsligt det här. Jag sa aldrig att fatbikes var dåligt eller borde förbjudas (det lämnar jag för e-mtb ;) ), däremot att många inte verkar ha provat att cykla i snö på en vanlig cykel, baserat på de bilder och filmer som oftast publiceras om fatbikes. Givetvis fattar väl jag också att på skare, i sand eller genom myr är fatbike det enda som fungerar, och jag kan säkert tro på att de är kul på helt vanlig stig också, på ett annorlunda sätt. Nu handlade tråden om hypen, och den verkar vara enorm just när det gäller snöcykling.
Har du provat att cykla på snö med fatbike?

R-P

Medlem
Jag är kanske den enda som cyklar fatbike i snöfattiga GBG, och har en AM FS29 också. Vinterhalvåret väljer jag numera fatbiken, framför allt om det är riktigt blött och lerigt. De feta däcken kan släppa, men hittar oftast greppet igen, och sjunker inte ned i mjukt underlag. Man får känslan av att cykeln flyter över leran. Har nyligen satt på dämpgaffel vilket gav en enorm skillnad nerför. Inte i närheten av samma fart och kontroll som med FS29:an, men det känns iaf som att det går fort. Blir det snö är det såklart rena julafton. Hade några grymma dagar i lössnö förra vintern där en vanlig MTB definitivt inte hade funkat.

ForesterGuy

Aktiv medlem
marran sa:
En e-fatbike är det ultimata.

42Hz

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
marran sa:
En e-fatbike är det ultimata.
Nej, en e-racer!

UH

Medlem
Fatbiken är möjligen inte är den första cykel man köper men man får väl ha hur många man vill?! Finns det ett problem här?

UH sa:
Fatbiken är möjligen inte är den första cykel man köper men man får väl ha hur många man vill?! Finns det ett problem här?
Beror på hur man är funtad och vad man har för behov skulle jag säga. MIn Fatbike är min enda cykel av den arten(förutom min beach cruiser och min bmx). Men jag är inte cykelnörd heller. Skulle för övrigt aldrig äga en cykel med pedaler man sitter fast i heller.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Men hypen har ju gått över lite till förmån för plushojar. Kanske de med plushojar undrar hur breda däck man verkligen kan få på, passar 3.5"?? Mjaha, sådär, nej jag skulle nog haft 4", så är man där... :)

Tiki

Ny medlem
Fettat in styrlager och vevparti under en liten stund nu vilket är första servicen förutom att smörja kedjan under 1,5 år. Den bara går och går... rätt så trevligt med en sådan här ohypad tingest. ?

DSC_0003.JPG

Tiki

Ny medlem
Bengt-re sa:
Tiki sa:
Fettat in styrlager och vevparti under en liten stund nu vilket är första servicen förutom att smörja kedjan under 1,5 år. Den bara går och går... rätt så trevligt med en sådan här ohypad tingest. ?
Lite lång kedja där?
..............................
Har inte upplevt en gång att kedjan hoppat av eller fört något oljud i alla fall. 42-kakan kräver en del kedjelängd också. Ska syna det men känner mig tveksam till att ändra något som funkar.

Martinmat

Aktiv medlem
marran sa:
Lite längre in var det 25-30cm djupt då hade du stått o svurit med din cx/damtralla medans jag sjungit en trudelutt om hur underbart det är med fatbike ;-)

OrjanX

Medlem
Johan Falk sa:
Exakt, dessutom ger ju en fatbike andra fördelar som mycket mindre avtryck, spår, och skador i naturen pga det mycket lägre marktrycket per kvadratcentimeter. Det borde du väl bara tycka vara bra, marran? Du som då och då skriver och tycker det är viktigt att man inte ska göra spår av dubbdäck på klipphällar... ;o)
Öhh.. marktrycket per kvadratcentimeter? Du menar marktrycket, va? Tryck är ju redan det kraft per yta.

En i övrigt spännande tråd med många fina religiösa ståndpunkter. ;-)

Med vänlig hälsning ifrån Örjan, som aldrig haft nån fatbike

EDIT: stavel

Senast ändrad:

JTF

Ny medlem
OrjanX sa:
Johan Falk sa:
Öhh.. marktrycket per kvadratcentimeter? Du menar marktrycket, va? Tryck är ju redan det kraft per yta.

En i övrigt spännande tråd med många fina religiösa ståndpunkter. ;-)

Med vänlig hälsning ifrån Örjan, som aldrig haft nån fatbike

EDIT: stavel
Hehe, jovars. Du har helt rätt! Tankefel MEGA där, skolkade lite från matten på 80-talet...

NickPick

Aktiv medlem
Tiki sa:
Hur mycket (lite!?) använder du den egentligen om du inte har bytt bromsbelägg eller drivpaket? :D

NickPick

Aktiv medlem
42Hz sa:
Mycket åsikter och känslor om något som många inte ens provat, happy levererar fortfarande! :)
Precis, men du är ju en av de handfulla (?) fanatikerna som har blivit frälst och inte cyklar annat så du är ju på "andra sidan myntet" bara :)

Summering: fatbike är bäst på snö, myr, stig och väg även om man inte är snabbast utan njuter av att ha kul. Det studsar inget om man har exakt rätt psi och happykorrekta däck. Geometrin är oklar men olika från fall till fall.
Det är inte coolt att cykla snabbt och svettas.

Vanliga däck: inte bra på något. :D

Stuvarn

Aktiv medlem
Jag har haft min Dude i lite över 1 år å visst har jag bytt lite slitdetaljer som typ:
Bromsbelägg 2 ggr
Inne på 3:e kedjan å 2:a kassetten....tycker själv fatbiken sliter lite mer på bromsar å drivlinan än mina andra cyklar gör.
Dock har jag klarat mig från vevlagerbyte...kan bero på att jag satte på en Ritcheystolpe på direkten!

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer