Oj, inget kul när det går åt skogen på det viset, oavsett vems "fel" det är.
Vill till att börja med klargöra att min analys är ur mitt eget perspektiv som mekaniker, rambyggare, samt anställd hos en cykeltillverkare. Vill absolut inte att TS tar illa upp av min analys som tyvärr (spoiler alert) lägger en inte helt obefintlig del av ansvaret på honom själv.
Alla gör vi misstag, vissa dyrare än andra. ;)
Kan även tillägga att jag är 100% villig att ändra min inställning om det jag påpekar nedan är felaktigt eller om andra mer logiska alternativ läggs fram.
Tycker att de flesta vinklarna jag själv övervägde under tiden då jag läste igenom tråden har tagits upp, men ingen har vänt på steken och sett på saken mer ur de berörda företagens perspektiv.
Scott's perspektiv:
Du har monterat en stolpe från tredje part - Scott helt utan skuld (förutsatt att ramen är inom spec. såklart).
Bikeshop's perspektiv:
Kan rent logiskt sett, i min åsikt, inte ställas till svars för en från tillverkaren felmärkt vara. Kvalitetskontroll sker (ska ske) hos tillverkaren och jag tvivlar på att grossister/butiker har möjlighet (eller skyldighet) att kontrollera varje vara som säljs. Det är iofs möjligt att de i sin tur har ansvarsförsäkringar som täcker upp i vissa sammanhang. I min mening så skall Bikeshop inte vara först på listan för ersättningskrav - i alla fall så ska det inte vara på deras bekostnad. Dock så är det troligt att de måste sköta reklamationen med New Ultimate.
New Ultimate's perspektiv:
Det råder absolut inga tvivel om att stolpen och förpackningen är felmärkt. Minst pengar tillbaka (via Bikeshop, och Bikeshop får pengar tillbaks eller kredit från New Ultimate) eller ny vara.
Visst var stolpen felmärkt, men 1.4mm är ett sånt avsevärt glapp att du borde märkt det så snart stolpen stoppades in i ramen. New Ultimate kan inte behöva ta ansvar för användarens brist på erfarenhet/uppmärksamhet.
Detta är ett prima exempel på varför många tillverkare vill att "certified mechanics" skall montera delarna.
Vidareutveckling:
Vissa märken tror starkt på goodwill, så det är inte omöjligt att New Ultimate ger dig något extra som plåster på såren. Men nu till den viktiga biten - jag har mycket svårt att tänka mig att de rimligen kan ställas till svars för skadan som skett vid montering.
Som flera nämnt tidigare så är 1.4mm i detta sammanhang ett avsevärt* glapp och som erfaren cykelmekaniker så är det helt otänkbart att försöka dra fast en stolpe med så mycket glapp, särskilt i en kolfiberram. Enligt egen erfarenhet så krävs det bara en eller ett par tiondelar för att det skall vara fullständigt uppenbart att stolpen är för liten - och redan där orsakar det ofta problem med att dra åt så det sitter ordentligt vid specificerat åtdragningsmoment.
Någonstans måste man ju falla tillbaks på någon slags rimlighetsprincip, och i min mening är det i det här fallet ett så uppenbart fel att det borde upptäckts innan momentnyckeln ens kom i kontakt med bulten i klämman och reklamationsprocessen skulle startat redan där.
Hade stolpen monterats i en cykelbutik med verkstad och skadan uppstått där så hade ansvaret rimligen fallit på butiken/mekanikern oavsett om han/hon hade 10 års erfarenhet som team-mekaniker eller 10 minuters studietid från YouTube. Vad jag vet så ska verkstäder ha ansvarsförsäkringar som täcker sådana misstag av sina anställda.
I detta fall, eftersom du själv monterat stolpen, så faller nog tyvärr ansvaret på dig själv och din egen drulleförsäkring får stå för kostnaden. Som nämnts tidigare i tråden så är troligen det bästa du kan hoppas på att New Ultimate täcker självrisken, samt pengar tillbaks eller ny (rätt) stolpe.
*se bifogade bilder nedan.
1: Sadelrör med 28.9mm innerdiameter
2: 27.2mm stolpe med ett varv eltejp = 27.5mm
28.9 - 27.5 = 1.4mm