Fältprästen
Ny medlem
Fel mått på ny sadelstolpe orsakat sprickor i ram.
Tja du, det är inte upp till mig att avgöra.Crossmax sa:Är du skön?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tja du, det är inte upp till mig att avgöra.Crossmax sa:Är du skön?
Det lär inte vara något fel på bilen, däremot är den felmärkt.ooms sa:Ok. Så om en bilmodell med det klenare motoralternativet säljs som det starkare motoralternativet (nån har satt på fel emblem) så är det inte en felaktig vara?
Fältprästen sa:Att se skilknad med blotta ögat nej, det lär man inte göra. Men ett glapp på 1.5 mm lär man utan vidare märka, speciellt som det inte var första gången TS monterade en stolpe.Bengt-re sa:Gör den verkligen det? Inte lätt med blotta ögat skilja mellan någon mm eller för all del bensin eller ättika.... Poängen är att märkningen SKALL stämma eftersom otrevliga saker kan hända om man tror en produkt är en annan.
Och självklart skall produkten vara rätt märkt, säger inget annat. Men man bör kanske också ha lite självbevaresedrift.
Crocko sa:Fältprästen sa:Att se skilknad med blotta ögat nej, det lär man inte göra. Men ett glapp på 1.5 mm lär man utan vidare märka, speciellt som det inte var första gången TS monterade en stolpe.Bengt-re sa:Gör den verkligen det? Inte lätt med blotta ögat skilja mellan någon mm eller för all del bensin eller ättika.... Poängen är att märkningen SKALL stämma eftersom otrevliga saker kan hända om man tror en produkt är en annan.
Och självklart skall produkten vara rätt märkt, säger inget annat. Men man bör kanske också ha lite självbevaresedrift.
Endast på Happy, Sverige trevligaste forum där bestulna görs till naiva idioter och konsumenter som blivit lurade får skylla sig själv. Oavsett vad TS kunde gjort annorlunda så är ju den gemensamma nämnaren att tillverkaren och återförsäljaren har levererat en felaktig vara, vilket skapat problemen som nu uppstått.
+1. Hur Fältprästen kan påstå att det inte är något fel på en produkt som inte håller de dimensioner den utger sig för att hålla (och som dessutom står utskrivet på produkten i fråga), där rätt dimensioner är kritiskt för korrekt funktion, övergår mitt förstånd. Det är så korkat att jag saknar ord.Crocko sa:Fältprästen sa:Att se skilknad med blotta ögat nej, det lär man inte göra. Men ett glapp på 1.5 mm lär man utan vidare märka, speciellt som det inte var första gången TS monterade en stolpe.Bengt-re sa:Gör den verkligen det? Inte lätt med blotta ögat skilja mellan någon mm eller för all del bensin eller ättika.... Poängen är att märkningen SKALL stämma eftersom otrevliga saker kan hända om man tror en produkt är en annan.
Endast på Happy, Sverige trevligaste forum där bestulna görs till naiva idioter och konsumenter som blivit lurade får skylla sig själv.
Det är en felaktig vara utifrån vad den är specificerad att vara, och det är det som räknas juridiskt.Fältprästen sa:Det lär inte vara något fel på bilen, däremot är den felmärkt.ooms sa:Ok. Så om en bilmodell med det klenare motoralternativet säljs som det starkare motoralternativet (nån har satt på fel emblem) så är det inte en felaktig vara?
Crocko sa:Fältprästen sa:Att se skilknad med blotta ögat nej, det lär man inte göra. Men ett glapp på 1.5 mm lär man utan vidare märka, speciellt som det inte var första gången TS monterade en stolpe.Bengt-re sa:Gör den verkligen det? Inte lätt med blotta ögat skilja mellan någon mm eller för all del bensin eller ättika.... Poängen är att märkningen SKALL stämma eftersom otrevliga saker kan hända om man tror en produkt är en annan.
Endast på Happy, Sverige trevligaste forum där bestulna görs till naiva idioter och konsumenter som blivit lurade får skylla sig själv. Oavsett vad TS kunde gjort annorlunda så är ju den gemensamma nämnaren att tillverkaren och återförsäljaren har levererat en felaktig vara, vilket skapat problemen som nu uppstått.
kais01 sa:förstås bör det funnits övertro på att momentnyckeln skulle skydda från dylikt elände, det kanske inte ens hänt med en mindre nyckel och känsla i handgreppet,
men den är samtidigt en stor tillgång när du nu skall reklamera. såvitt den var korrekt fungerande och intställd.
tror inte du ska berätta din story för noggrannt när du reklamerar, utan bara konstatera att detta helt oväntat hände när du i skydd av momentnyckeln monterade stolpen. merkostnader har uppstått, rimligt att de ersätts.
Fältprästen sa:Att se skilknad med blotta ögat nej, det lär man inte göra. Men ett glapp på 1.5 mm lär man utan vidare märka, speciellt som det inte var första gången TS monterade en stolpe.Bengt-re sa:Gör den verkligen det? Inte lätt med blotta ögat skilja mellan någon mm eller för all del bensin eller ättika.... Poängen är att märkningen SKALL stämma eftersom otrevliga saker kan hända om man tror en produkt är en annan.
JockeS sa:Men faktum är att kommunikationen i första hand sker mellan kund och ÅF.
JockeS sa:Ståtlig analys!
Och såklart ska man se det från andra partens sida, dvs ÅF och tillverkaren.
Men faktum är att kommunikationen i första hand sker mellan kund och ÅF.
Kunden har ingen skyldighet att ha någon kontakt med tillverkaren vid ett garantiärende/fellevererad vara för att få ersättning/omleverans.
Ersättningsskyldigheten ligger även på ÅF som i sin tur får hålla tummarna på att tillverkaren ger ÅF ersättning i slutändan.
Men bra analys iaf som innehåller en hel del vettigt.
Ska ner och analysera stolpen ytterligare och ge er mer kött på benen innan vi fortsätter.
Sen får vi avvakta på vad Bikeshop vill hitta på.
Har en del bagage nu i form av konsumentombudsman, lagparagrafer och happyforumet :)
mcperand sa:Angående Egress analys: TS är inte kund hos New Ultimate, TS är kund hos Bikeshop. Där är både norsk och svensk lag solklar. Om sedan B skickar sina krav vidare till NU i nästa led är för TS fullständigt egalt. Det är B och bara B (eventuellt, det är ju ännu inte löst) som har ett ansvar mot TS.
Raggamuffin sa:Certifierad mekaniker för att sätta i en sadelstolpe?.
Raggamuffin sa:Lego technic är en större utmaning än att sätta ihop en hoj, det börjar man väl med vid 7 år?
Det finns även klabb mekar.Egress sa:mcperand sa:Angående Egress analys: TS är inte kund hos New Ultimate, TS är kund hos Bikeshop. Där är både norsk och svensk lag solklar. Om sedan B skickar sina krav vidare till NU i nästa led är för TS fullständigt egalt. Det är B och bara B (eventuellt, det är ju ännu inte löst) som har ett ansvar mot TS.
Vilket jag även hänvisade till i sektionen "New Ultimate's perspektiv". Texten inom parantes. Samt även i ett svar till TS ett par kommentarer senare.
Var menat att analysera lite utifrån företagens eventuella synpunkt - det var inte en rekommendation för vem TS ska kontakta i ärendet.
Raggamuffin sa:Certifierad mekaniker för att sätta i en sadelstolpe?.
Sa inte att det är min rekommendation. Dock är det ett faktum att många tillverkare gärna skriver just det på sina delar, även för enkla saker som sadelstolpar, för att skydda sig mot situationer där kunder inte riktigt får till det rätt (inkl då saker är markerade med korrekt dimension).
Raggamuffin sa:Lego technic är en större utmaning än att sätta ihop en hoj, det börjar man väl med vid 7 år?
Ja, och trots detta begås allvarliga fel av glada hemmamekaniker och föräldrar som "sätter ihop" cyklar till sina barn. Efter ett antal år som cykelmek så har man sett en hel del.
Vet inte hur många cyklar jag sett med gaffeln bak och fram, lösa styrlager, styrstammar och sadelstolpar utan tillräckligt instick, bromsskivor smörjda med WD-40 och motorolja, pedalgängor sabbade pga höger pedal i vänster vev och vice versa...
Är bilden på skarven tagen när du dragit med 5 nm? Förstår inte hur du kan ha skarv samtidigt som stolpen är för liten o momentnyckeln klickar. Om nyckeln är ok så bör skarven vara smalare uppe än nere annars kan inte skruven få ett moment på 5 nm??JockeS sa:Fick förra veckan min nya hoj levererat och har köpt en del nya prylar till den som skulle bytas ut och monteras.
Har köpt en New Ultimate sadelstolpe från Bikeshop.
Denna kom i ny låda där det står 31,6 x 400 på lådan.
På sadelstolpen i sig, är det även printat 31,6x400.
Så, geggade i Carbon Gripper som vanligt, lite kornigt och gött.
Satte i stolpen som gick ner lätt i hålet utan kosntigheter, och satte momentnyckeln på 5 Nm.
Började dra åt.
När jag kom till 5 Nm så hörde jag att det knastrade lite som brukligt när carbon-grippern gör sitt jobb. Och slutade dra åt där.
Kände att stolpen inte satt fast ordentligt ändå?
Men när jag inspekterar så ser jag av min fasa att det uppkommit sprickor i lacken precis i slutet av slitsen på ramen?????
Sprickorna är precis som det är på bilden, dvs positionsmässigt.
Får fullständigt spel och fattar ingenting.
Tar ur stolpen och rengör.
Inspekterar inne i hålet och ser inget som ser ut som sprickbildning i själva ramen i sig.
Men på utsidan har lacken spruckit ganska rejält.
Mäter hålet i ramen som är enligt specc, 31,6mm.
Tar skjutmåttet och mäter stolpen.
30,2mm???????
Ber kompisen kontrollmäta ifall jag gör något fel men icke. Samma resultat.
Så det enda jag kan göra nu är ju att maila återförsäljaren av stolpen och förklara problemet.
Dom kommer, om dom följer reglementet, ta stolpen i retur och beklaga att tillverkaren gjort något fel och ge mig pengarna tillbaka.
Men det kommer inte avhjälpa sprickorna i min splitt nya Spark RC 900-ram.
Har även vänt mig direkt till New Ultimate som är danskar och förklarat problemet och vad som hänt.
Kartongen säger rätt mått.
Stolpen har printat rätt mått på sig.
Men det är INTE rätt mått på stolpen. Mätt med 2 olika skjutmått.
Så den jobbiga frågan där jag förväntar mig flera olika svar.
Vem står som ansvarig för skadorna som uppkommit på min ram i samband med att jag monterat en sadelstolpe som är speccad enligt konstens alla regler, men som visar sig vara felaktiga?
Visst, när man hör något knastra ska man sluta dra direkt, vilket jag även gjorde.
Men inte bör väl ansvaret ligga på mig som konsument att kontrollmäta med skjutmått innan jag monterar något som har printat på sig att vara rätt mått?
Det är ju liksom inte någon kina-stolpe jag köpt på Ebay för 100:-.
Det är en stolpe för över 1500:-.
Bilden är tagen efteråt med originalstolpen monteradRockyM sa:Är bilden på skarven tagen när du dragit med 5 nm? Förstår inte hur du kan ha skarv samtidigt som stolpen är för liten o momentnyckeln klickar. Om nyckeln är ok så bör skarven vara smalare uppe än nere annars kan inte skruven få ett moment på 5 nm??JockeS sa:Fick förra veckan min nya hoj levererat och har köpt en del nya prylar till den som skulle bytas ut och monteras.
Har köpt en New Ultimate sadelstolpe från Bikeshop.
Denna kom i ny låda där det står 31,6 x 400 på lådan.
På sadelstolpen i sig, är det även printat 31,6x400.
Så, geggade i Carbon Gripper som vanligt, lite kornigt och gött.
Satte i stolpen som gick ner lätt i hålet utan kosntigheter, och satte momentnyckeln på 5 Nm.
Började dra åt.
När jag kom till 5 Nm så hörde jag att det knastrade lite som brukligt när carbon-grippern gör sitt jobb. Och slutade dra åt där.
Kände att stolpen inte satt fast ordentligt ändå?
Men när jag inspekterar så ser jag av min fasa att det uppkommit sprickor i lacken precis i slutet av slitsen på ramen?????
Sprickorna är precis som det är på bilden, dvs positionsmässigt.
Får fullständigt spel och fattar ingenting.
Tar ur stolpen och rengör.
Inspekterar inne i hålet och ser inget som ser ut som sprickbildning i själva ramen i sig.
Men på utsidan har lacken spruckit ganska rejält.
Mäter hålet i ramen som är enligt specc, 31,6mm.
Tar skjutmåttet och mäter stolpen.
30,2mm???????
Ber kompisen kontrollmäta ifall jag gör något fel men icke. Samma resultat.
Så det enda jag kan göra nu är ju att maila återförsäljaren av stolpen och förklara problemet.
Dom kommer, om dom följer reglementet, ta stolpen i retur och beklaga att tillverkaren gjort något fel och ge mig pengarna tillbaka.
Men det kommer inte avhjälpa sprickorna i min splitt nya Spark RC 900-ram.
Har även vänt mig direkt till New Ultimate som är danskar och förklarat problemet och vad som hänt.
Kartongen säger rätt mått.
Stolpen har printat rätt mått på sig.
Men det är INTE rätt mått på stolpen. Mätt med 2 olika skjutmått.
Så den jobbiga frågan där jag förväntar mig flera olika svar.
Vem står som ansvarig för skadorna som uppkommit på min ram i samband med att jag monterat en sadelstolpe som är speccad enligt konstens alla regler, men som visar sig vara felaktiga?
Visst, när man hör något knastra ska man sluta dra direkt, vilket jag även gjorde.
Men inte bör väl ansvaret ligga på mig som konsument att kontrollmäta med skjutmått innan jag monterar något som har printat på sig att vara rätt mått?
Det är ju liksom inte någon kina-stolpe jag köpt på Ebay för 100:-.
Det är en stolpe för över 1500:-.
JockeS sa:Rimfaxe62: Sista utvägen är försäkringsbolaget med drulleförsäkringen som får hjälpa till om jag vill ha en hoj inför säsongen.
Tror en ram ligger på ca 30... nypris på hojjen är 46
Belse: Kan vara bara färgen som spruckit OM jag har sån tur.. Men tittar man ordentligt på insidan av röret så tycker jag mig se sprickor där.
Har pratat med våran Mattias Hellöre som är kungen på kolfiber och han löser biffen om jag vill
kais01 sa:det har potentiellt redan löst sig ned hjälp av mattias. kommer bli bättre än original. trots körd garanti.
men som jag sa till en början; kapning av sadelröret kan vara ett bra alternativ.
dock skulle jag oavsett dissa sadelstolpen och köpa ett annat märke. vad kan de ha fuskat med mer? skulle inte lita på en sådan produkt.
kais01 sa:det har potentiellt redan löst sig ned hjälp av mattias. kommer bli bättre än original. trots körd garanti.
men som jag sa till en början; kapning av sadelröret kan vara ett bra alternativ.
dock skulle jag oavsett dissa sadelstolpen och köpa ett annat märke. vad kan de ha fuskat med mer? skulle inte lita på en sådan produkt.
Frågan är väl om en mektabbe (orsakad av en felaktig vara), klassas som en "plötslig, oförutsedd händelse med snabbt förlopp" vilket brukar vara grundkravet för de flesta allrisk/oturs/drulle-försäkringar.Manurhin2 sa:kais01 sa:det har potentiellt redan löst sig ned hjälp av mattias. kommer bli bättre än original. trots körd garanti.
Om alternativen är en ny ram med fulla garantier (ev med självrisk 1500) eller en korrekt delvis lagad ram helt utan garantier för 3000 så är det 2019:s största nobrainer.
M
ooms sa:Frågan är väl om en mektabbe (orsakad av en felaktig vara), klassas som en "plötslig, oförutsedd händelse med snabbt förlopp" vilket brukar vara grundkravet för de flesta allrisk/oturs/drulle-försäkringar.Manurhin2 sa:kais01 sa:det har potentiellt redan löst sig ned hjälp av mattias. kommer bli bättre än original. trots körd garanti.
Om alternativen är en ny ram med fulla garantier (ev med självrisk 1500) eller en korrekt delvis lagad ram helt utan garantier för 3000 så är det 2019:s största nobrainer.
M
Manurhin2 sa:kais01 sa:det har potentiellt redan löst sig ned hjälp av mattias. kommer bli bättre än original. trots körd garanti.
M
hm sa:Manurhin2 sa:kais01 sa:det har potentiellt redan löst sig ned hjälp av mattias. kommer bli bättre än original. trots körd garanti.
M
Jag hade iofs plockat ut 30' på försäkring dragit fast stolpen som det är ev kapat av röret och en ny slits . Sen åkt på träningsresa i 2 veckor eller spara pengarna till nästa cykel ska köpas om ett år .
båtbensbudet sa:Jag tror inte man kan få ut detta på drulle. Det vore väldigt konstigt i mitt tycke iaf. Däremot tycker jag new ultimate ska ersätta skadan.