Felkonstruerade cykelställ

Makten

Aktiv medlem
Ett generellt krav på den som av skenbart miljöintresserat bolag anställes för att uppföra cykelställ, tycks vara att vederbörande aldrig någonsin ska ha varit i närheten av en cykel. Antagligen är det betydligt viktigare att kunna använda fina ord och floskler såsom "klimatsmart" och så vidare, än att infrastrukturen faktiskt fungerar. För det gör den nästan aldrig. Och ingenstans har man att vända sig för att fråga hur i helvete man tänkt egentligen. På pappret har man "vidtagit åtgärder" och cyklisterna får snällt stå och svära i sin undanskymda vrå och lösa problemen på bästa sätt.

Det här är ett flång nytt cykelrum i anslutning till mitt arbete. Just idag stod inte mindre än 15 av totalt 26 cyklar utanför cykelställen. Detta eftersom nämnda ställ är felkonstruerade och därför inte fungerar. Som vanligt.

446062109_840119504703324_874917187299768906_n.jpg

Designfelen är otaliga. Dels bygger cykelns stående på att man har exakt lagom däckbredd. Är de för smala så välter cykeln. Är de för breda så får de inte plats i stället. Därtill sitter platserna för tätt, så om inte alla kör bockstyre (vilket alla uppenbarligen inte gör) så får det inte plats två cyklar i bredd. Man tror sig ha löst detta genom att göra lite offset i höjd för framhjulet på varannan plats, men det bygger på feltänket att alla cyklar har styret lika högt. Vilket alla som framfört en cykel i närtid vet att de inte har.
Som ni ser finns också en fiffig överhylla med platser ovanpå de undre. Inte heller den fungerar. Det är tänkt (?) att man ska vika ner en flärp i bakkant och rulla upp sin cykel. Vilket ingen nånsin kan ha provat eftersom det innebär att man ska balansera hela jävla cykeln hållandes endast i bakhjulet. Lycka till med det om cykeln väger över 8 kilo och inte har däck som passar exakt i rännan. Vidare medför detta påfund naturligtvis (?) att allt mög och slask under vintern dräller ner på cykeln under.
Till råga på allt går det bara att låsa fast bakhjulet. Om man lyckas nå ner till punkten där det står mellan skenorna, utan att grisa ner hela bröstet på tröjan eller jackan som man förhoppningsvis bär. "Men det är ju ett låst rum!" Ja, som om det hindrar dagens tjuvar. Icke.

"Tänkte inte på det". Som vanligt. VARFÖR är det såhär? Varför anställer man inte nån som vet nåt? Och varför PROVAR man inte konstruktionen innan man spikar den och börjar tillverka? ??‍♂️

Kanske läge att samköra med denna tråd för att lösa problemet med för breda styren? ?

Skämt åsido, verkar onekligen inte som den mest briljanta lösningen i världshistorien.

Din spaning är min spaning!

Mitt go-to-svar när det konstruerats riktiga idiotgrejer är att förhållandet mellan hur många som sitter på röven och bidrar med noll vettiga saker och hur många som faktiskt arbetar är tokigt.

Nästan vad jag än gör i mitt yrke krävs det en sittande röv helt utan mening för att komma vidare i projektet. Alla vill sitta på röven, ingen vill arbeta. Tillstöter det problem ringer man fler rövsittare, som i sin tur ringer fler rövsittare. Jag arbetar ganska ofta med att laga rör i marken som gått sönder. Allt man behöver är en grävmaskin, en skyffel, lite kunskap och erfarenhet, sen är man färdig.

Det där cykelstället ovan har ju garanterat passerat 17 kontorsmänniskor via konstruktörer, upphandlare, försäljare och annat löst folk innan de stackars cyklisterna fick tillgång till skiten.

Den uppenbara lösningen är ju att alla ser till att köra med bockstyre, såsom påvisas på bilden på kortväggen. Varannan cykel kan för övrigt backas in för att styrena inte skall komma på samma ställe. Det är bara inskränkta människor som in kan hitta lösningar.
Å andra sidan verkar många ha löst problemet och parkerat sina cyklar där ändå, så visst finns det hopp. Efter ett antal iterationer, så kommer det säkert bli jättebra.

Ett generellt krav på den som av skenbart miljöintresserat bolag anställes för att uppföra cykelställ, tycks vara att vederbörande aldrig någonsin ska ha varit i närheten av en cykel. Antagligen är det betydligt viktigare att kunna använda fina ord och floskler såsom "klimatsmart" och så vidare, än att infrastrukturen faktiskt fungerar. För det gör den nästan aldrig. Och ingenstans har man att vända sig för att fråga hur i helvete man tänkt egentligen. På pappret har man "vidtagit åtgärder" och cyklisterna får snällt stå och svära i sin undanskymda vrå och lösa problemen på bästa sätt.

Det här är ett flång nytt cykelrum i anslutning till mitt arbete. Just idag stod inte mindre än 15 av totalt 26 cyklar utanför cykelställen. Detta eftersom nämnda ställ är felkonstruerade och därför inte fungerar. Som vanligt.

Visa bilaga 702352

Designfelen är otaliga. Dels bygger cykelns stående på att man har exakt lagom däckbredd. Är de för smala så välter cykeln. Är de för breda så får de inte plats i stället. Därtill sitter platserna för tätt, så om inte alla kör bockstyre (vilket alla uppenbarligen inte gör) så får det inte plats två cyklar i bredd. Man tror sig ha löst detta genom att göra lite offset i höjd för framhjulet på varannan plats, men det bygger på feltänket att alla cyklar har styret lika högt. Vilket alla som framfört en cykel i närtid vet att de inte har.
Som ni ser finns också en fiffig överhylla med platser ovanpå de undre. Inte heller den fungerar. Det är tänkt (?) att man ska vika ner en flärp i bakkant och rulla upp sin cykel. Vilket ingen nånsin kan ha provat eftersom det innebär att man ska balansera hela jävla cykeln hållandes endast i bakhjulet. Lycka till med det om cykeln väger över 8 kilo och inte har däck som passar exakt i rännan. Vidare medför detta påfund naturligtvis (?) att allt mög och slask under vintern dräller ner på cykeln under.
Till råga på allt går det bara att låsa fast bakhjulet. Om man lyckas nå ner till punkten där det står mellan skenorna, utan att grisa ner hela bröstet på tröjan eller jackan som man förhoppningsvis bär. "Men det är ju ett låst rum!" Ja, som om det hindrar dagens tjuvar. Icke.

"Tänkte inte på det". Som vanligt. VARFÖR är det såhär? Varför anställer man inte nån som vet nåt? Och varför PROVAR man inte konstruktionen innan man spikar den och börjar tillverka? ??‍♂️
Exakt såna ställ har vi i vårt cykelrum hemma. Helt otroligt att designen passerat prototypstadiet, den kan ju inte ha testats praktiskt. Hos oss fungerar det typ eftersom det inte verkar vara fler som har cyklar de använder än vad som ryms på nedervåningen men ett helt tom rum hade nog fungerat bättre ironiskt nog.

Den uppenbara lösningen är ju att alla ser till att köra med bockstyre, såsom påvisas på bilden på kortväggen. Varannan cykel kan för övrigt backas in för att styrena inte skall komma på samma ställe. Det är bara inskränkta människor som in kan hitta lösningar.
Å andra sidan verkar många ha löst problemet och parkerat sina cyklar där ändå, så visst finns det hopp. Efter ett antal iterationer, så kommer det säkert bli jättebra.
Backande parkering körde jag med på förra kontoret. Funkade fint.

Haha, för smala cykelställ är min käpphäst.

Jag har mycket begränsad erfarenhet av tvåvåningsställ, jag vet att det existerar åtminstone ett tvåvåningsställ där jag inte hade några problem att parkera och låsa fast min MTB på andra våningen (låt vara att jag betraktar mig som ung och stark).

Däremot så har jag fått veta från säker källa att många tvåvåningsställ inte är egentligen felkonstruerade utan är beprövade nederländska modeller - men att cykelparken i Nederländerna också är betydligt mer enhetlig än i Sverige, dvs. de flesta cyklar ungefär likadana cyklar med ungefär samma mått. Detta gör att ett C-C-mått på 35 cm där varannat ställ är förhöjt funkar.

Men vi kan ju inte hålla på och köpa in cykelställ utifrån ett grundantagande som inte stämmer för Sverige.

Tyvärr är det inte bara så att många inköpare i Sverige har begränsad erfarenhet av cykelparkering, även många leverantörer hävdar in absurdum att en cykel är ett par decimeter smalare än de är i verkligheten. (Jag har tjafsat med leverantörer om detta.) Såvitt jag vet finns inga nyckelfärdiga parkeringslösningar med större C-C-avstånd än 50 cm på den svenska marknaden, detta trots att 4 av 5 av svenska cyklar är bredare än 60 cm. Och det leverantören marknadsför, det ritar arkitekterna och det köper upphandlaren. Och så står vi där med en parkeringslösning som på papperet rymmer 50 cyklar men i verkligheten bara 25.

Senast ändrad:
I Uppsala finns det en hel del tvåvåningställ ute på stan och de verkar funka som tänkt, det står iaf en hel del cyklar i dem, på båda våningarna. Tror dock de är lite annorlunda än dessa, även om principen att fälla ner övervåningen i bakkant och rulla upp cykeln är samma.

Att folk ställer cyklarna bredvid gör att knappt hälften av platserna går att använda. Resten blockeras. Med andra ord, det "stora" cykelrummet är mer eller mindre fullt redan. Sjukt ofiffigt.

I Uppsala finns det en hel del tvåvåningställ ute på stan och de verkar funka som tänkt, det står iaf en hel del cyklar i dem, på båda våningarna. Tror dock de är lite annorlunda än dessa, även om principen att fälla ner övervåningen i bakkant och rulla upp cykeln är samma.
De på maktens foto tror jag inte helt går att fälla ner. Det går iaf inte våra hemma utan man måste lyfta upp och in cykeln.
Vi har en annan modell på jobbet där övervåningen är en skena som går att dra ner så den blir en ramp, den fungerar bra.

De på maktens foto tror jag inte helt går att fälla ner. Det går iaf inte våra hemma utan man måste lyfta upp och in cykeln.
Vi har en annan modell på jobbet där övervåningen är en skena som går att dra ner så den blir en ramp, den fungerar bra.
Det går att dra ut och fälla ner en skena, men bara en liten bit. Du måste fortfarande lyfta upp cykeln och det går som synes näppeligen att få plats att stå bredvid cykeln i stället. Alltså måste man skjuta fram cykeln ståendes bakom hela jävla stället, vilket är ruskigt svårt även om man är van att hantera en cykel. Finns inte på kartan att gemene vardagscykeltant eller -farbror fixar det.

Edit: En av dessa skenor syns där den oranga elcykeln står, och används där till att låsa fast hojen eftersom det inte finns nån annan möjlighet.

Eller som Willys, som köper in ett nytt ställ som skulle kunna vara någorlunda ok (frånsett att många cyklar inte passar speciellt bra att stå i bågen, så man måste ställa sin cykel bredvid bågarna för att kunna låsa i ramen)....
Men istället för att montera stället ordentligt direkt i marken under befintliga plattor ställer man det ovanpå med ytterligare ett lager plattor i ramen fackverk, vilket gör det svårt att placera cykeln då marken inte blir plan.
Sen ställer man det så nära väggen att det bara går att få in framhjulet en bit och cykeln rullar ut.

Lösningen blir att ställa sin cykel enligt nedan för att kunna låsa i ramen.

1716895190674.png

Tvivlar på att någon rövsittare i den projekteringsgrupperingen varit speciellt nära en cykel på många år...

Jag fick tjata ett par år att de ens skulle fixa ett cykelställ så man slipper ta bilen till butiken. Det satt hårt inne och i slutänden blev det i det närmaste oanvändbart.

Willys har certifieringen "Naturskyddsföreningen Bra Miljöval".
Jag försökte kontakta Naturskyddsföreningen då Willys tagit bort den gamla hjulknäckaren och under flera års tid inte hade något cykelställ alls. Naturskyddsföreningen var dock inte intresserade och i deras "Bra Miljöval" fanns inget krav på att man skulle kunna cykla till butiker. "Bra Miljöval" har jag fått uppfattningen att det bara betyder att Naturskyddsföreningen fått betalt.

Det går att dra ut och fälla ner en skena, men bara en liten bit. Du måste fortfarande lyfta upp cykeln och det går som synes näppeligen att få plats att stå bredvid cykeln i stället. Alltså måste man skjuta fram cykeln ståendes bakom hela jävla stället, vilket är ruskigt svårt även om man är van att hantera en cykel. Finns inte på kartan att gemene vardagscykeltant eller -farbror fixar det.

Edit: En av dessa skenor syns där den oranga elcykeln står, och används där till att låsa fast hojen eftersom det inte finns nån annan möjlighet.
De vi har som fungerar har alltså hela övervåningen på en skena, så cykeln inte behöver lyftas alls.

Tror dina modeller är samma som jag har hemma i grunden med den korta skenan som tillägg.

Vi har också en variant med två våningar som funkar jättebra oftast. MEN när någon med barnsits ställer sin cykel i undre stället inser man att konstruktören av stället inte provat detta (eller helt enkelt struntar i det). Då går inte övre stället fälla ned och det blir ett mindre helvete att få ut cykeln man placerat på övre skenan.

(Flytta undre cykeln går oftast inte då stället är konstruerat så att cykeln går att låsa fast med bygellås i själva stället.)

Haha, för smala cykelställ är min käpphäst.

Jag har mycket begränsad erfarenhet av tvåvåningsställ, jag vet att det existerar åtminstone ett tvåvåningsställ där jag inte hade några problem att parkera och låsa fast min MTB på andra våningen (låt vara att jag betraktar mig som ung och stark).

Däremot så har jag fått veta från säker källa att många tvåvåningsställ inte är egentligen felkonstruerade utan är beprövade nederländska modeller - men att cykelparken i Nederländerna också är betydligt mer enhetlig än i Sverige, dvs. de flesta cyklar ungefär likadana cyklar med ungefär samma mått. Detta gör att ett C-C-mått på 35 cm där varannat ställ är förhöjt funkar.

Men vi kan ju inte hålla på och köpa in cykelställ utifrån ett grundantagande som inte stämmer för Sverige.

Tyvärr är det inte bara så att många uppköpare i Sverige har begränsad erfarenhet av cykelparkering, även många leverantörer hävdar in absurdum att en cykel är ett par decimeter smalare än de är i verkligheten. (Jag har tjafsat med leverantörer om detta.) Såvitt jag vet finns inga nyckelfärdiga parkeringslösningar med större C-C-avstånd än 50 cm på den svenska marknaden, detta trots att 4 av 5 av svenska cyklar är bredare än 60 cm. Och det leverantören marknadsför, det ritar arkitekterna och det köper upphandlaren. Och så står vi där med en parkeringslösning som på papperet rymmer 50 cyklar men i verkligheten bara 25.
En liten detalj, en upphandlare ska vara expert på juridiken och formalia. Upphandlaren ska inte vara expert på cykelställ. Beställaren ska utse en expert på cykelställ.

För övrigt så har jag retat mig på flera andra cykelställ med olika typer av designfel och på cykelkläder som är snyggare än bra och och och.

Finns många cykelställ där ute som inte passar så speciellt många olika typer av hojar.
Gör lite ont i hjärtat när man parkerar en cykel med skivbromsar och bromsskivan tar i cykelstället med ett "klonk" innan däcket bottnat i stället.
Tåg i Bergslagens cykelställ ombord på deras tåg tar inte heller så många olika typer av cyklar. Tågvärdarna kollar noga så att cykeln sitter fast innan tåget får lämna perrongen. Bra att ha med sig någon spännrem i fickan, så man får fast cykeln, annars så får man snopet kliva av.

Som professionell rövsittare kan jag bara hålla med föregående i tråden.

Stället är uppenbarligen av holländsk modell och har inget att göra i Sverige.

Är den verkligen av holländsk modell? Jag tog en random bild av en parkering på en nederländsk tågstation. Ser globalt liknande ut, men höjdskillnader mellan angränsande ställ är större. Detta är nästan helt full. Jag vet inte om stället är mycket bättre eller om det funkar för att de flesta Nederländare cyklar på likande cyklar, åtminstone till tågstationen.

csm_fietsenstalling-stationsplein-0_6e64dfee35-733599652.jpg

Dubbeldäckarställ är cykelställens bäddsoffa: varken hackat eller malet. Ovanställen går (oftast) inte att använda för man måste lyfta cykel själv. Underställen ;) är trånga och man slår huvudet i ställen på vån 2. Superdåligt.

Anledningen till att de byggs så ofta som de görs är för att entreprenörer gillar att sätta ut dem. De är platseffektiva gentemot parkering på mark. Och i takt man ökat kraven på antal cykelparkeringsplatser i byggloven kommer entreprenören undan med dubbeldäckarna. Kommunerna måste börja ta ansvar och inte godkänna de som fullvärdiga cykelställ.

Med lyfthjälp (som bilden från Nedeländerna ovan) är de lite bättre. Men oftast är nyttjandegraden ändå väldigt dålig på plan 2.

Visa bilaga 702352

Sånt har dom monterat hemma hos oss
...?

Vi har en mix av dubbeldäckarställ och 45-graders i vårt sprillans nya (nåja, det är två år gammalt nu) kontor. Använder de senare, passar min cykel bäst. Har aldrig sett någon använda övervåningen på de andra. Det finns dock gott om platser, så det fungerar. Tveksamt dock om det hade fungerat med pre-pandemiskt kontorsutnyttjande.

Här missade man istället att tänka på omklädning. Man trodde att tre vanliga villatorkskåp skulle vara fullt tillräckligt på ett kontor för drygt tvåtusen personer. (Antar att damerna fick lika många; har inte varit inne i deras omklädningsrum.)

Vi har, förrutom vanliga ställ, krokar i taket. Varannan hög varannan låg. Egentligen en bra idé men det är inte så många som orkar hänga upp cykeln där, speciellt när alla skaffat elcyklar.

Visa bilaga 702352

Ska varannan cykel stå liksom baklänges?

Ska varannan cykel stå liksom baklänges?
Det verkar som att flertalet användare inte lyckas få in cykeln i skenan, vilket kan bero på för breda däck eller för högt eller för brett styre, och då ställer man den istället bredvid lutad på cykelns egna stöd. Eller så blir det bara allmänt jävla skitjobbigt att försöka låsa cykeln när man inte når den, inknölad mellan andra cyklar.

Klassiskt Sheffield Stand är det enda vettiga.
Jag är förmodligen inte ensam om att inte ha en aning om vad det är för nåt.

Har ej bild men vill minnas att Bauhaus i Sickla har ett enkelt och hyfsat bra ställ.
Älvsjö station är annars ett bra turistmål för den som längtar efter att få skaka på huvudet. (Fast där är det ju ändå stöld-/ vandaliseringsproblemet som är det äkta problemet)

Tack själsfränder, nu kan även jag få utlopp för min frustration över cykelställ som bevisligen aldrig kan ha provats i praktiken innan de sätts ut i tusental. Stockholms variant briljerar med aspekter som a) väldigt svårt att komma åt med bygellås om man är andra cyklist på en stolpe b) varför är den kritiska delen den tunnaste? och iii) finns nu även i tidigare visad variant monterad på en extra gatuplatta, vilket gör att både däck och cyklist slinter pga nivåskillnaden.
IMG_2001.jpeg

Edit: Bara för det ser jag nu att just cykeln på bilden är låst med ett extra brett bygellås runt stolpen istället för den avsedda bågen. ?

Samma fenomen där jag har kontor. Ett par ganska stora ytor har cykelställ med krokar där cykeln ska hängas upp. Men det hade gått in fler cyklar om det bara ställts upp vanliga hederliga ställ. Dels är det givetvis ett moment i att hänga upp cykeln, dels är det inte särskilt yteffektivt. Hade kanske varit en idé i en smalare korridor där folk ska gå men i det här garaget blir det bara tramsigt.

Nu har ju AtriumLjungberg hittills aldrig haft koll på något annat än att debitera överhyror, så tyvärr blir man ju inte förvånad.
"Tig & lid" är nog parollen som gäller även här.

Nu har ju AtriumLjungberg hittills aldrig haft koll på något annat än att debitera överhyror, så tyvärr blir man ju inte förvånad.
"Tig & lid" är nog parollen som gäller även här.
Marknadshyror skulle jag kalla det. Annars skulle alla företag ha flyttat därifrån redan.
De har dock väldigt dålig insikt i att cyklism är något de borde ta på allvar. Det dröjde till för ett eller två år sen innan det fanns ett enda cykelställ utomhus i hela Sickla köpkvarter. Och när de väl kom så var de av värdelös sort, såklart. Allt är fortfarande centrerat kring bilism. Vilket är begripligt eftersom de flesta kunder knappast cyklar dit för att shoppa, men om man tänker på hur enorma ytor som avsätts till parkeringsplatser så vore några hundra vettiga cykelplatser en struntsumma i sammanhanget.

Jag tänkte föreslå att de borde göra om Simbagatan till gågata. Men vart i helsefyr ska jag vända mig med ett sånt förslag?
Den gatan är komplett värdlös idag med bilister som visar noll hänsyn mot gående trots att man pliktskyldigast satt upp skyltar om gångfartsområde ganska nyligen.

PS. Själv är jag en sån som parkerar så långt bort det går för att slippa idioter som förstör min bil med dörruppslag, medan de flesta andra inte verkar orka gå ens 50 meter, utan bara måste åka runt i cirklar och leta efter parkering så nära butiken de ska till som möjligt. Och då är radarn BARA inställd på "JAG SKA PARKERA" och alla andra får flytta på sig. Suck. DS.

De vi har som fungerar har alltså hela övervåningen på en skena, så cykeln inte behöver lyftas alls.

Tror dina modeller är samma som jag har hemma i grunden med den korta skenan som tillägg.

Finns sådana i schtaan också och där fungerar de utmärkt, även om det är någon som parkerar med barnstol på cykeln...

Trodde det här skulle vara en tråkig tråd men den var ju jättekul!
Stor igenkänningsfaktor och Falling Down-känsla över all idioti som bara finns.

Det här vore något för Cykelfrämjandet att ta ägarskap på.
Typ "Cykelställ rekommenderat av Cykelfrämjandet"

-Enkelt (man fattar hur det ska användas, installeras och billigt att tillverka)
-Robust (inte något ihopskruvat i plåt)
-Säkert (tar tid att såga upp för tjuven)
-osv...

Cykelfrämjandet. Hör upp, bollen är er !

/Medlem i Cykelfrämjandet

Hemma har vi en katastroflösning. Det är några karuseller som är utställda för att hänga upp cyklar på, men inte ett enda normalt cykelställ. Det innebär att många låser fast cykeln i nederdelen av karusellen (inringat på bild) och på så sätt tar upp ca 4-5 cyklars platser. Krokarna är dock lagom för att få plats med mina 3-tums-däck, och det funkar hyfsat bra med blandning av krullstyren och mitt 78 cm styre och allt däremellan. Bilden är tagen mitt på dagen, så den visar inte kaoset som är när hängplatsblockerarna har parkerat, samt att kaoset som är strax höger om bilden är dolt.
1716965280212.png

Trodde det här skulle vara en tråkig tråd men den var ju jättekul!
Stor igenkänningsfaktor och Falling Down-känsla över all idioti som bara finns.

Det här vore något för Cykelfrämjandet att ta ägarskap på.
Typ "Cykelställ rekommenderat av Cykelfrämjandet"

-Enkelt (man fattar hur det ska användas, installeras och billigt att tillverka)
-Robust (inte något ihopskruvat i plåt)
-Säkert (tar tid att såga upp för tjuven)
-osv...

Cykelfrämjandet. Hör upp, bollen är er !

/Medlem i Cykelfrämjandet
Om du är medlem ska du väl säga ”bollen är vår”?

På jobbet har vi dock en bra lösning. Bilderna är från relativt tidigt imorse, då vi bara var några få som anlänt. Mina 3-tummare får plats i skenan på de nedre ställen. Nivåskillnaden gör att det går att parkera med ett normalbrett skogsstyre. Rampen som fälls ner till övervåningen går lätt att köra på en cykel med normalstora däck (dvs 2,4 och smalare). Sen har de även tänkt till med tvätthörna och mekställning.
1716968538845.png

1716968553680.png

1716968573287.png

Tillbaka
Topp