Fetaste 29er (+) däcket som inte kostar som en småbil?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Nobby Nic på 2.6 ligger ju bra till (390 rasseboppers).
WTB Ranger är oxå ett alternativ men bellar 500 spänn?! Vart är världen på väg?

Tips mottagets tacksamt.

Stalle

Bontrager SE4 skall vara på G som storvolyms-29" http://enduro-mtb.com/en/behind-scenes-testing-trek-factory-racing/
"Prototype Bontrager Team Issue 29 Tires
Boasting the same compound as the current tire, the width has been pushed wider for a bigger contact patch. While still a prototype they are in a production mould, so we will see them soon. The initial run is confined to a few samples given to the team riders. “The feedback was phenomenal from the athletes” Ray enthuses. Trek are aiming the tire more at recreational riders, but after Lewis’s enthusiasm, we may see them at an EWS."

Dom hade ju tänkt släppa det redan 2016 men det höll bara på att självsprängas hela tiden, så det blev tillbaka till ritbordet...

Må så vara men de byggde mer är mina HD och MM på 30mm Idfälgar vilket gör att de känns rätt så feta.

68mm över castingen om jag inte minns fel - tubless och rejält uttänjda.

Men nästan gratis är de däremot.

Scut sa:
Må så vara men de byggde mer är mina HD och MM på 30mm Idfälgar vilket gör att de känns rätt så feta.

68mm över castingen om jag inte minns fel - tubless och rejält uttänjda.

Men nästan gratis är de däremot.

Ja Ardent är väl en av de få Maxxisdäcken som håller vad de lovar i form av angiven däcksbredd. Så de är ju rätt så feta. MM och HD är ju hyffsat tru de åxå.
Saken är ju då den att jag redan har ett Ardent men skulle nog gärna hitta nåt lite fetare.

Stalle

Stalle, är det både fram o bak du tänkt "plus'ifiera"

Efter att ha läst på en massa om WTB Trail Boss så snubblade jag över någon IRL-mätningslista, då hamnade Vittoria/Geax Goma 29x2.4" i topp...

IRL29-inchWidth.jpg

Annars så kan du fuska o läsa allt om feta "non-plus" däck här: http://forums.mtbr.com/wheels-tires/largest-volume-non-plus-29er-tire-965829.html

Sedär, nu börjar vi komma nån vart! Tack!

Då ju dock frågan om hur NN 2.6 står sig mot Coma... Vem vet? Inte jag, kanske nån annan?

Stalle

Jonte H sa:

Så pass bra att de är småjobbiga på transportsträckor. :)

Mera fetingdäck som är på G till Stalle, men du måste tyvärr vänta ett tag tills dom kommer ut på marknaden :/

MaxxisReckon29x2.6.jpg

https://www.pinkbike.com/news/new-tires-from-maxxis-wtb-and-vee-taipei-cycle-show.html

Personligen blev jag mest attraherad av att Ardent Race ska komma som storvolymsdäck:

"There are more new tires in store, however. Maxxis has come to Taipei with WT versions of the 27.5x2.5 High Roller II and Aggressor models (with Double Down casings), plus a new 27.5x2.6 Ardent Race and 29x2.6 Rekon."

Borde ju kunna få en mellanmjölkshoj att rulla lika fint som en 29"... :)

Ännu längre fram (torde bli till Beach-2018'ich) kan Tioga's nya endurodäck bli intressant: https://www.pinkbike.com/news/tioga-glide-g3-tire-taipei-cycle-show.html

NyaTiogaEnduro-prototyp.jpg

Ser ut att kunna blil ett snabbt däck om dom kan få det tillräckligt punkasäkert och vettig gummiblandning, Tioga är ju dock inte kända för att göra däck med någon av dessa attribut...

Jag har beställt däck nu. Nåt WTB 3.0. Bara hålla tummarna att det går in i gaffeln men det borde det göra med så smala fälgar som jag har. Vikfest!

Stalle

Kung Stalle sa:
Jag har beställt däck nu. Nåt WTB 3.0. Bara hålla tummarna att det går in i gaffeln men det borde det göra med så smala fälgar som jag har. Vikfest!
Stalle

Ah' ett WTB Ranger 29x3.0 misstänker jag då... http://www.wtb.com/products/rangerplus
Skriv gärna något om det när du rullat det ett tag, funderar på något liknande till min nu något hårdare inställda/moddade Pike-gaffel :)
Själv går jag nog åt andra hållet gällande nytt bakdäck till sommaren, dvs inte för stort men med rejält (tungt) punkaskydd!

Jonte H sa:
Kung Stalle sa:
Stalle

Fått däcken än?

+1 är lite småsugen på att få reda på en IRL-däcksbredd...
Smal fälg säger du Stalle, vad menas med det?

Är det inte risk för att däcken blir väldigt ballongiga då?

Ja runda är ju alla däck mer eller mindre. Eller hur menar du :-)

21mm är ju asbrett. Jag minns när jag började med 29ers, då fick vi ekra upp touringfälgar med 15mm innerbredd. Det var tider det...
*drar filten över knäna*

Jo jag är med på hur du menar men vi får se hur det går.

Stalle

Kung Stalle sa:

21mm är ju asbrett. Jag minns när jag började med 29ers, då fick vi ekra upp touringfälgar med 15mm innerbredd. Det var tider det...
*drar filten över knäna*

Stalle

Ja va fan, körde ju Gazza 3.0" på ett par Mavic X317 med 17mm id back in the dayz?

Paco sa:
Kung Stalle sa:

*drar filten över knäna*

Stalle

Ja va fan, körde ju Gazza 3.0" på ett par Mavic X317 med 17mm id back in the dayz?

Ja precis och det gick ju huuuur bra soooom heeeeelst! :-)

Stalle

Kung Stalle sa:
Paco sa:
Kung Stalle sa:

*drar filten över knäna*

Stalle

Det funkade för ingen hade skrivit på datainternet att det inte funkade. :)

Schreddan sa:
Kung Stalle sa:
Paco sa:
Kung Stalle sa:

*drar filten över knäna*

Stalle

Det funkade för ingen hade skrivit på datainternet att det inte funkade. :)
Där kom det. #trendkänsligt

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp