Fett till Ratchet/Hubbarna

Putte R

Medlem
Vad använder vi BÄST för fett i hubbarna, på fjäderbelastade splinsen..?
DT Swiss fett kanske är mest optimalt och det får ju inte vara för tjockt för då kan det ju gå åt skogen..
PTFE Fett
Kullager Fett..?
Hit Me

Bilagor

• 22173EBD-021F-45DD-9F70-A134D70C2133.jpeg
    22173EBD-021F-45DD-9F70-A134D70C2133.jpeg
    34.5 KB · Besök: 66
  • 727D937C-3B45-4A3B-8CBC-F036346978CE.jpeg
    727D937C-3B45-4A3B-8CBC-F036346978CE.jpeg
    94 KB · Besök: 59
  • 8D2DD81D-5387-4B78-9AAA-7275E2685A57.jpeg
    8D2DD81D-5387-4B78-9AAA-7275E2685A57.jpeg
    902.9 KB · Besök: 53
  • 34EC3C05-677E-4BBF-85EE-603EF8E53C2F.jpeg
    34EC3C05-677E-4BBF-85EE-603EF8E53C2F.jpeg
    50.5 KB · Besök: 45
Vad använder vi BÄST för fett i hubbarna, på fjäderbelastade splinsen..?
DT Swiss fett kanske är mest optimalt och det får ju inte vara för tjockt för då kan det ju gå åt skogen..
PTFE Fett
Kullager Fett..?
Hit Me
På DT kör jag DTs "special grease". På Zipp så kör jag SRAM Butter. Går troligtvis att blanda hejvilt mellan de två.

Innan jag köpte DT Swiss fett så använde jag Shimanos gröna, det gick bra det också.

Snart kommer någon och rekommenderar köp av billigaste litiumfett (utan ptfe).

Senast ändrad:
Tjena!

Jag föredrar Shimanos freehub grease (inte det gröna alltså, det använder jag till massa annat), lite mindre motstånd än DTs egna men man får fetta om lite oftare.

Tjena!

Jag föredrar Shimanos freehub grease (inte det gröna alltså, det använder jag till massa annat), lite mindre motstånd än DTs egna men man får fetta om lite oftare.

Varför det?

Jag sätter mycket fett på min DT ratchet för att får den tystare. Men man måste göra det ofta. Jag använder nu DTs egna, men har också Shimano freehub grease som jag använder till andra frihjul.

Jag köpte en burk av DTs för sex år sen eller nåt och det är fortfarande mycket kvar i den. Så dyrt per gram men räcker länge länge. Ska man ändå köpa köp rätt..

Men däremot kan ju någon av förslagen ovan vara något du har hemma redan och då är det ju värt att prova.

Varför det?

Jag sätter mycket fett på min DT ratchet för att får den tystare. Men man måste göra det ofta. Jag använder nu DTs egna, men har också Shimano freehub grease som jag använder till andra frihjul.

Tjena!

I like noise! Plus att det blir mindre motstånd när man frihjular..

Har DTs egna fett som jag köpte för 4 år sen tror jag. Men brukar kolla in ratchten en gång om året och då lägga lite fett och det brukar räcka. Tycker det ska låta högt så hörs man i alla fall.

eventuellt fett skall gärna vara av en flödig typ, och får ffa inte vara för tjockt.

specialfetterna är säkert bra. själv tar jag en gammal tub med tunt fett jag har, kollar funktioen, och späder vid behov med lite finishline grön.

Tjena!

Använder shimano freehub seal grease, vetifan vad skillnaden mellan dem är, men den känns lagom lättflytande iallafall

Tror inte spelar så stor roll vad man använder för fett, huvudsaken är nog att man använder något. Själv tog jag lite från en gammal tub med Prep-M senast.

Någon får gärna säga emot mig med en bra motivering:-)

Edit: det bör nog inte var för klistrigt fett…

Senast ändrad:
Har använt SRAM-butter till mitt DT-swiss 54t ratchet i 4 år nu. Inga bekymmer. Tar i sär och fettar in 1-2 gånger/år.

Har använd SRAM butter och Manitou Prep M på alla mina nav under senaste 10 år. Dt swiss 36t och Hope Pro 2 - 4. Nyligen tog jag den tjocka gulgröna universala från motorex och packad min hope 2 med den. Blev ganska tyst för första 2 åk. Det ska jag inte göra igen.

Tillbaka
Topp