FG i stål

0range

Aktiv medlem
FG i stål
En BFe med dämpning

http://www.cotic.co.uk/product/rocket
rocket-diagram.gif

FG i stål
Kul med stål! Bra namn också, Rocket. Hittar ingen viktinfo dock?

Ser nästan ut som att den övre svinglinken inte kommer kunna svinga runt utan att flexa sadelstaget lite. Och de har gjort den i stål också ser jag, undrar om de tänkt så? Normalt brukar ju dämparen fästas i själva svingarmen/länken och inte i sadelstaget. Om jag förstått rätt är bara själva svingen/kedjestaget i alu och resten i stål.
http://www.cotic.co.uk/geek/droplink

Tycker geometrin och konceptet ser intressant ut, skulle gärna prova en sådan, även för happys räkning då den verkar hyfsat intressant.

Leo: Dags att prova lågt bb nu? :)
"Slack, low geometry: 66.5 degree head angle/13.3" BB height with 150mm Fox Float installed."

FG i stål
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul med stål! Bra namn också, Rocket. Hittar
> ingen viktinfo dock?

7.3lb (=3,3 kg) med RP23

Trevlig.
Intressant läsning om länkagedesignen (plötsligt känns det OK att använda lillklingan :))

/Johan

FG i stål
Jag gillar fortfarande..

Skönt med hojar som har halvtunna rör och lite mer klassisk triangelform på framtriangeln.. påminner mig lite om Spitfiren.

För övrigt tycker jag det är kul att skaparen av Cotic heter Cy. Cy Cotic, geddit?

FG i stål
Riktigt snygg grunddesign. Håller med om att ramar där sadelstagen och dämparen får utgöra en obruten linje fram till diagonalröret och där toppröret löper parallellt. Levererar både stil och låg tyngdpunkt IMHO.

Men, rocker linken på sadelröret ser konstig ut och vid kompression skulle inte kraften gå in rakt mot dämparen. Är det bra eller obra?

FG i stål
Westman: "Sadelstaget" behöver inte alls flexa, det spelar ingen roll "för flexandet" om dämparen är fäst i rockern eller i staget.

Som jag förstår det är tanken att man ska få väldigt liten kraft mot rockern, och då kan både den och sadelröret göras lättare.

Fjärdebrunn: Kraften kommer inte gå rakt in i dämparen vid full kompression, men det gör den inte på så många konstruktioner. En anleding för mig att det ser lurt ut är att sadelstagen blir så tunna och långa, den delen som går mellan rockern och dämparen kommer få en hel del böjkrafter på sig vid kompression.

Med reservation för att jag är fysiker och inte ingenjör såklart. Snart kommer någon och berättar att det inte heter "böjkrafter" hoppas jag.

Annars är det ju alltid kul med nya brittiska cyklar, de brukar ofta ha trevlig geometri, bra däckutrymme och liknande "real world performance"

FG i stål
marran skrev:
> Westman: "Sadelstaget" behöver inte alls flexa,

> En anleding
> för mig att det ser lurt ut är att sadelstagen
> blir så tunna och långa, den delen som går
> mellan rockern och dämparen kommer få en hel del
> böjkrafter på sig vid kompression.

Hehe, my point exactly. :)

FG i stål
marran skrev:

>
> Fjärdebrunn: Kraften kommer inte gå rakt in i
> dämparen vid full kompression, men det gör den
> inte på så många konstruktioner.

Jag resonerar annorlunda. Med reservation för att jag har fel så skulle jag nog beskriva systemet så här:

Den kraft som får dämparen att komprimeras kommer att gå rakt in i dämparen. Finns det någon kraftkomponent i någon annan riktning än rakt in i dämparen kommer det ge upphov till att dämparen roterar kring sin upphängningspunkt och således inte agera "knäckande" på dämparen.
Dämparens rotationspunkt är ju lagrad och således "friktionsfri" i sin rotation, alltså finns det inget kraftmoment FRÅN dämparen som kan hålla emot för kraftmoment verkande PÅ dämparen. Med det resonemanget tänker jag att de enda krafterna dämparen måste utstå är krafter rakt in i dämparen. Eventuella andra krafter som man kan tro att dämparen skulle behöva ta upp i "sidled" tas upp av andra delar i linkaget.

FG i stål
Nu ska bara midsommarfirandet klaras av, sedan så...

Bilagor

• IMAG0353.jpg
    IMAG0353.jpg
    76.3 KB · Besök: 33
  • IMAG0355.jpg
    IMAG0355.jpg
    86.3 KB · Besök: 35
  • IMAG0356.jpg
    IMAG0356.jpg
    89.8 KB · Besök: 37
FG i stål
Oj vilket habegär jag fick! Inte för att jag behöver en ny cykel men nu vet jag vad jag vill ha när min tagit slut. Jag vill också se den färdig anubah!

FG i stål
Det visade sig att jag beställt en framväxel som inte passade, rent slarv. Det fanns ingen på hyllorna i Sundsvall så medan jag sitter och väntar på paket från CRC så står monteringen stilla. Börjar misstänka att det dyker upp lagom till att man ska iväg på semester...

Storleken är Large.

Bilagor

• IMAG0405.jpg
    IMAG0405.jpg
    110.7 KB · Besök: 29
FG i stål
PeterA skrev:
> Ser fin ut. Vad är det för sadelstolpe?
> Vad väger ekipaget?
> /Peter

Crankbrothers Kronolog, får återkomma med vikten.

/Jesper

FG i stål
Westman skrev:
> Kör 1x9/10 så länge då?

Jodå, tanken har slagit mig. Har ett par dagar utan släkt på besök framöver nu.

FG i stål
Oranga stålcyklar som det inte står crescent på SKA köras 1x9 har jag lärt mig via induktivt resonemang.

Den ser verkligen läcker ut! Har du cyklat/suttit lite på den och fått någon spontan känsla?

Jättegulliga ungar!

FG i stål
Det kom ingen framväxel idag heller och jag orkade inte vänta så den första rundan blev med manuell växling fram. Som väntat behövs en del fixande och justerande men på det hela taget var det en härlig upplevelse. De första och främsta intrycken är att den känns balanserad och klättrar överraskande bra. Hemvägen nedför stigarna var sjukt kul.

/Jesper

20120706002.jpg

FG i stål
Cuprinol skrev:
> Sjukt sugen på en sån. Snyggt bygge... Men
> kanske byta till 1x10 å skippa framväxel?
>
> Är det en doss du har monterat?

Det kan bli så framöver, det visade sig att 10-delat med 36 på största räckte långt. Det är inte en doss utan en Crankbrothers Kronolog och jag är inte helt övertygad än. Den slutade fungera redan efter några minuter, började fungera igen och höll på så några gånger. Jag undersökte lite noggrannare i kväll och problemet är att inte bara vajern utan även vajerhöljet måste löpa helt fritt för att låset ska nypa ordentligt och mitt hölje kärvade lite mot klämman och därav problemet. Fungerar bra nu ikväll efter lite massage, jag hoppas det fortsätter så.

/Jesper

FG i stål
Crankbrothers har ju relativt dålig kvalitetshistorik på komponenter med rörliga delar...

Upplevs ramen annars som flack och modern i geon eller är den mer all round och orejsig?

Tillbaka
Topp