Finnmarksturen 2015

lundatok

Aktiv medlem
Finnmarksturen 2015
Tänkte köra, det kommer säkert bli riktigt episkt!

Kan man ställa flaskor någonstans vid varvning tro? Min första start i FMT och vill gärna få fulla flaskor vid varvning.

Finnmarksturen 2015
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte köra, det kommer säkert bli riktigt
> episkt!
>
> Kan man ställa flaskor någonstans vid varvning
> tro? Min första start i FMT och vill gärna få
> fulla flaskor vid varvning.

Tar det många sekunder att fylla dem du har?

Finnmarksturen 2015
Japp, du kan ställa flaskor ganska nära där start/mål är... Det är ca 3-400m meter i riktning mot sjön. Fråga funktionärerna vid starten.

Finnmarksturen 2015
http://finnmarksturen.com/pm/

Servicezoner

Servicezoner om 4 x 30 meter finns vid kontrollerna vid Brunnsvik, Hammarbacken och Hagge. Där har medhjälpare rätt att lägga fram reservdelar samt verktyg till de tävlande. Medhjälpare har även rätt att flytta dessa mellan kontrollerna och hjälpa de tävlande med reparationer i servicezonerna.

Kontroller

Det finns en vätskekontroll vid Brunnsvik samt två matkontroller vid Hammarbacken och Hagge. Vid vätskekontrollen finns vatten, saft och sportdryck. Vid matkontrollerna finns vatten, saft, sportdryck, bananer, bullar och saltgurka.

Langning

Fri langning av dryck och föda utefter banan från höger sida, dock inte i de fasta kontrollerna.

Finnmarksturen 2015
lundatok skrev:
> Tack och bock, ställer flaskor och gels i början
> på andra loopen då. :)
>
> Får man se dig på FMT Harri?

Kommer nog hänga på området vid arenan. =)

Finnmarksturen 2015
Hade tänkt skippa Finnmarksturen i år då jag legat sjuk och haft stora problem med foten. Men.. samtidigt vet jag att sugen varit enormt om jag stått och kollat som jag tänkt.

Jaja, får hoppas jag tar mig runt åtminstone. Vet att man kommer ångra allt vid Leos backe, men det är det som är charmen. :)

Finnmarksturen 2015
42Hz skrev:
> Ja, det hoppas jag hinna med! Ser du en Dude är
> jag väl i närheten. ;)

Gött! Jag spanar!

Finnmarksturen 2015
Hej Happy!

Jag ska premiärcykla FMT i tävlingsklass och har några funderingar som jag hoppas kan besvaras av er!

1. Hur tekniskt är loppet? Jag har tidigare cyklat Lida, Mörksuggan, Cykelvasan, Lidingö samt Bockstensturen att jämföra.
2. Hur lerig är banan?
3. Banprofilen visar en rad rejäla backar och är det utmaningen med loppet att klara?

Bonusfråga: Vilket däck är det som gäller och vilket däcktryck?

Finnmarksturen 2015
Nickenike skrev:
> Hej Happy!
>
> 1. Hur tekniskt är loppet? Jag har tidigare
> cyklat Lida, Mörksuggan, Cykelvasan, Lidingö
> samt Bockstensturen att jämföra.
> 2. Hur lerig är banan?
> 3. Banprofilen visar en rad rejäla backar och är
> det utmaningen med loppet att klara?
>
> Bonusfråga: Vilket däck är det som gäller och
> vilket däcktryck?

1. Loppet är ganska otekniskt. Jag hade en medelhastighet på över 26km/h i fjol. Så ett av de snabbare långloppen.
2. Hur lerig banan är beror på vädret. SMHI säger just nu att det kommer regna både på lördag och söndag.
3. Backarna sträcker ut fältet och skapar luckor. De är inte så branta att du inte kan cykla uppför dem.

Välj lättrullande däck som har bra punkaskydd. T.ex. Schwalbe Rocket Ron / Racing Ralph Snakeskin. Många cyklar även med ännu mer lättrullat bak, t.ex. Schwalbe Thunder Burt. Det däcket är dock inte att rekomendera om det blir vått.
Däckstryck beror på en massa olika faktorer: Hur mycket du väger, vilka däck, om du har slang eller inte, vilken sorts cykel du har, hur breda dina däck är osv osv osv. Så mer info behövs för att svara på den frågan. Generellt är svaret någonstans mellan 1.2 och 2.0 bar.

Finnmarksturen 2015
Hittar ingen info på deras sida om efteranmälan. Men det är väl ingen risk att loppet blir fulltecknat? Och efteranmälan på plats funkar väl jämt?

Finnmarksturen 2015
Fulkinesen skrev:
> Däckstryck beror på en massa olika faktorer: Hur
> mycket du väger, vilka däck, om du har slang
> eller inte, vilken sorts cykel du har, hur breda
> dina däck är osv osv osv. Så mer info behövs
> för att svara på den frågan. Generellt är
> svaret någonstans mellan 1.2 och 2.0 bar.

Kan inte någon admin automatgenerera det här svaret vid alla ospecifika däcktrycksfrågor?

Finnmarksturen 2015
McGortsy skrev:
> Hittar ingen info på deras sida om efteranmälan.
> Men det är väl ingen risk att loppet blir
> fulltecknat? Och efteranmälan på plats funkar
> väl jämt?

Borde nästan stått i PM:et tycker man men det fanns info här: http://finnmarksturen.com/inbjudan/

"Finnmarksturen 9 augusti 2015
Anmälan
Fram till och med 2 augusti 2015 620:- i tävling och 590:- i motion.

Efteranmälan
Kan ske från 3 augusti 2015 till 1,5 timme före start, mot förhöjd avgift till 800:-.

Namnbyte
Anmälan kan överlåtas till annan person, mot en avgift på 100 kr. Startled övertas ej!.

Återbetalning
Sker ej. Du har möjlighet att försäkra dig genom Startklar."

Finnmarksturen 2015
lundatok skrev:
> Hur är det i skogarna Harri? Lerigt?

Visst finns det blöthål men senast jag var ut var jag förvånad att det inte var värre. =)

DSC_0319.JPG

DSC_0369.JPG

Har inte cyklat så mycket efter banan men banansvariga har gjort ett hästjobb med att fixa de värta ställena!

> Oavsett kommer jag att ha Maxxis Ikon på fram och
> bak, 2,35.

Finnmarksturen 2015
Närmare Lida i stök, eller ett av de mindre tekniska loppen? Bestäm er nu!

Jag ska iallafall köra. Får se vad kroppen levererar då semestern började med ett fall i en trapp, med ett skadat vänsterknä som följd (klarade inte ens ett enda rundtramp utan att skriklipa i flera dagar efteråt), varpå en dryg evighet av passivitet följde. Sen har det varit två fjällvandringar på rad så fort benet tillät, så tyvärr har det inte blivit många mil på cykeln inför detta.

Finnmarksturen 2015
HenkeN skrev:
> Tar man sig runt på Thunder Burt fram och bak?

Jag körde banan i lördags och då var det rejält blött på sista loopen, men det skall vara tillfixat nu enligt banchefen. Thunderburt borde funka utan problem.

Finnmarksturen 2015
Holmii skrev:
> HenkeN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tar man sig runt på Thunder Burt fram och bak?
>
> Jag körde banan i lördags och då var det
> rejält blött på sista loopen, men det skall
> vara tillfixat nu enligt banchefen. Thunderburt
> borde funka utan problem.

Grymt, tack

Finnmarksturen 2015
Går loppet långsamt? Vasan skulle jag väl köra på ca 4h, FT är ju kortare men också stökigare? Nån som har kört båda o har lite koll på hur tiderna brukar stå sig relativt varandra? Mest så man får ett hum om hur man ska försöka käka under loppet. Ska bli kul att köra det i alla fall!

Mvh Andreas

Finnmarksturen 2015
Har ju nyss köpt mig en mtb å bor ju nästan i Ludvika. Ska nog ta å anmäla mig på plats på sön å testa korta svängen.

Finnmarksturen 2015
andreasthn skrev:
> Går loppet långsamt? Vasan skulle jag väl köra
> på ca 4h, FT är ju kortare men också
> stökigare? Nån som har kört båda o har lite
> koll på hur tiderna brukar stå sig relativt
> varandra? Mest så man får ett hum om hur man ska
> försöka käka under loppet. Ska bli kul att
> köra det i alla fall!
>
>
> Mvh Andreas

Jag åkte båda förra året och fmt tog för mig ca 3.05 och cv ca 3.25. Motionärstider jag vet.

Ungefär samma "före" och båda genomfördes utan strul så enligt min mening är fmt betydligt mer krävande utan att för den delen vara speciellt tekniskt svårt. Många långa backar på andra loopen suger musten ur en.

Lycka till!

Finnmarksturen 2015
Jag körde FMT 2014 på 2h55min och CV på 3h8min, loppen i sig går inte att jämföra. Men det är motionärstider så det får väl duga.

Finnmarksturen 2015
Tjompan skrev:
> Är Finnmarksturen lika snabb som Engelbrektsturen
> eller snabbare? Värre backar än
> Engelbrektsturen?

Finnmark lite långsammare (ca 1km/h i medelhastighet för mig). Många fler höjdmeter på Finnmark jämfört med Engelbrekt.

Finnmarksturen 2015
Enligt någon på fejan så var det "98% kruttorrt" i tisdags. Regnade visserligen en del igår men med tre dagars riktigt fint väder så borde det väl torka upp rätt bra till på söndag?

Tillbaka
Topp