Finnmarksturen får ny bansträckning

Mer stig är ju alltid bra, men trist att det blir ännu ett kort långlopp... Jag tror knappast att det är längden som ligger bakom det sjunkande deltagarantalet, det var ju långt även förr i tiden då det var 2000 deltagare. Bättre ett kortare lopp än att de lägger ner det dock.

Cykelvasan är väl närmar 10 mil stiglöst och hade väl en sisådär 4000 deltagare premiäråret. Slutsats - långlopp ska vara lättåkta och välarrangerade.

Folkfest snarare än "utmaning". Tricket är nog att förleda folk att tro att de genomför en utmaning, men samtidigt göra det lätt nog så att det egentligen inte är det.

Cykelvasan skulle väl antagligen aldrig locka så många deltagare som nu om inte loppet var just "vasaloppet-på-cykel".
Många wannabees som inte pallar det riktiga skidvasaloppet, eller vill ha "vasaloppet" i sitt motions-CV.

Körde långloppscupen och div. andra långlopp ca. 1999-2003 och tyckte banorna förenklades för varje år och det blev bara dyrare och dyrare. 500 spänn är nog smärtgränsen tycker jag, man ska ju dit å hem, kanske övernatta o.s.v.

Lite sugen att ta upp långloppsåkandet igen men kommer scanna forumen noga så man slipper betala 600kr för att cykla 7 mil grusväg...

Ryssjakten 1999? var ett hårigt härligt lopp vill jag minnas...

Senast redigerad av en moderator:
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelvasan är väl närmar 10 mil stiglöst och
> hade väl en sisådär 4000 deltagare
> premiäråret. Slutsats - långlopp ska vara
> lättåkta och välarrangerade.
>
> Folkfest snarare än "utmaning". Tricket är nog
> att förleda folk att tro att de genomför en
> utmaning, men samtidigt göra det lätt nog så
> att det egentligen inte är det.

+1

Instämmer i vartenda ord.

Jag kommer ihåg hur jäkla besviken jag blev typ 93 eller 94, när jag körde min första Finnmarkstur och det visade sig vara grusvägsrejs. Jag hade tagit reda på för lite om loppet innan. Jag och en kompis hade Cyklat en hel del på Roslagsleden och trodde att det var typ så.

Jaja till saken när det äntligen blev skogsstigar så märkte man på väldigt många att det var något helt nytt för dom, och alldeles för krångligt. Det derkade som om de flesta verkligen gillade att mata grusväg :P

Hörde ryktena för ett par veckor sedan.

För egen del tycker jag det är skit trist att det blir kortare. Däremot välkomnar jag mer stig av hela mitt hjärta.

Jag skulle egentligen vilja köra någon tävling där Grusvägar bara är kortare transportsträckor och inte tvärt om. Finns det några sådana i dag?

Fast nu är det ju så här att 11 mil riktig stig tar någonstans kring 7-10 timmar (med pauser, punka o matstopp) för den vältränade motionären. Det skulle bli rena KAOZET för övriga motionsfettot. Det skulle irra omkring folk i skogarna hela natten.

Rippa skrev:
> Cykelvasan är väl närmar 10 mil stiglöst och
> hade väl en sisådär 4000 deltagare
> premiäråret. Slutsats - långlopp ska vara
> lättåkta och välarrangerade.
>
> Folkfest snarare än "utmaning". Tricket är nog
> att förleda folk att tro att de genomför en
> utmaning, men samtidigt göra det lätt nog så
> att det egentligen inte är det.

Jag tror faktistk att folk är så dumma att de går åp namnet "cykelvasan" med faktsitk.

Men visst ligger det en hel hög med sanning i det du skriver:)

Vart var du på UBr idag företsen?!=!

mr Lindwall skrev:
> Hörde ryktena för ett par veckor sedan.
>
> För egen del tycker jag det är skit trist att
> det blir kortare. Däremot välkomnar jag mer stig
> av hela mitt hjärta.
>
> Jag skulle egentligen vilja köra någon tävling
> där Grusvägar bara är kortare
> transportsträckor och inte tvärt om. Finns det
> några sådana i dag?

Vi som vill ha sådana lopp är för få, eller för utspridda i landet.
Kan förstå om arrangörerna vill ha högt deltagarantal, det måste ju gå ihop.

mr Lindwall skrev:

> några sådana i dag?

Snapphaneturen i Hässleholm skulle jag i så fall rekommendera. 78 km i år.

mr Lindwall skrev:
> Hörde ryktena för ett par veckor sedan.
>
> För egen del tycker jag det är skit trist att
> det blir kortare. Däremot välkomnar jag mer stig
> av hela mitt hjärta.
>
> några sådana i dag?

Prova Ceres Challenge, där var det inte mycket grusväg att tala om och stigarna var utmed sörmlandsleden=stökigt.

Jag tycker att det är trist att dom gör om Finnmarksturen, jag åkte loppet förra året och skulle gjort det i år igen om jag hade kunnat, nu verkar det ju bli som vilket lopp som helst.

Ville skrev:

> Jag tror faktistk att folk är så dumma att de
> går åp namnet "cykelvasan" med faktsitk.

Japp, så är det. Fast det behöver ju inte vara en nackdel för "ickecyklister". Då vet man ju att det blir välarrangerat och så kan man ticka av ett kändislopp på 30/40års-måste-göra-listan.

> Vart var du på UBr idag företsen?!=!
Pappa i helgen. Annars hade jag varit där och satt uppsalaborna på plats ;)

HP skrev:
> Snapphaneturen i Hässleholm skulle jag i så fall rekommendera. 78 km i år.

+1 på den, massor med stig!

Ränneslättsturen har också mycket stig även om den är lättåkt och fin.

Undra hur deltagarantalet skulle se ut om dem sänkte priserna lite. Dels tror ja att man skulle locka boet unga som kanske inte vill lägga 500-600 på en tävling men även fler motionärer som vill prova på. Det gäller alla långlopp. En säsong i vara startavgifter går ju på närmare 4000! Det är lite mycket när man lever CsN livet;)

NH skrev:

>
> Körde långloppscupen och div. andra långlopp
> ca. 1999-2003 och tyckte banorna förenklades för
> varje år och det blev bara dyrare och dyrare.

Än en gång går Snapphaneturen mot strömmen. I år hade Hässleholms CK förlängt banan med några km teknisk stig, och det verkar som om de forsätter att jobba för mer stig. Banan går inom ett bergränsat område som är ett gammalt övningsområde, och jag har fått för mig att det är kommunen som äger marken. Det underlättar naturligtvis med en (positiv) markägare.

mr Lindwall skrev:
> några sådana i dag?

Ränneslätts- och Snapphaneturen? Där får du stig så du blir nöjd :)

Edit: Snapphaneturen, ja det är kommunen som äger marken ute på Hovdala. Det blir mer och mer ett strövområde men kommunen är ändå positiv till tävlingen. I år fick ju start/mål hålla till vid slottet, det har inte funkat förut. Vi som bor i Hässleholm är mycket tacksamma för det fina området.
/Claes

Senast redigerad av en moderator:
Ni som tror att mängden grusväg och anmälningsavgiften är problemet, hur kommer det sig att Cykelvasan på kort tid har seglat upp och blivit det mest populära långloppet i Sverige? Det är kanske andra saker som påverkar målgruppens syn på loppet, vad det innebär att köra och vad det är värt att betala för det. Med rätt marknadsföring och lyhördhet hade säkert FMT kunnat vara konkurrenskraftigt idag, att göra om banan och ta bort det egentligen enda som utmärkte loppet är nog inte rätt väg tillbaka...

fredrikw skrev:
> Ni som tror att mängden grusväg och
> anmälningsavgiften är problemet, hur kommer det
> sig att Cykelvasan på kort tid har seglat upp och
> blivit det mest populära långloppet i Sverige?
> Det är kanske andra saker som påverkar
> målgruppens syn på loppet, vad det innebär att
> köra och vad det är värt att betala för det.
> Med rätt marknadsföring och lyhördhet hade
> säkert FMT kunnat vara konkurrenskraftigt idag,
> att göra om banan och ta bort det egentligen enda
> som utmärkte loppet är nog inte rätt väg
> tillbaka...

+1

I Norge verkar det som att trenden går mot mer krävande mtb-lopp. Ex blev Ultrabirken en succe, trots 12 mil i tuff fjällterräng. Även andra, hårdare lopp med mer stig har dykt upp. Läs mer här: http://terrengsykkel.no/index.php?id=3434

När det gäller FMT kanske det kan bli en nytändning för tävlingen, även om man av nostalgiska skäl vill hålla kvar vid den gamla sträckningen. Jag blev i allafall sugen på att testa 70 km med mer stigar i Ludvika. Det är inte längden som avgör om ett lopp är hårt utan tiden det tar att köra loppet...

fredrikw skrev:
> Ni som tror att mängden grusväg och
> anmälningsavgiften är problemet, hur kommer det
> sig att Cykelvasan på kort tid har seglat upp och
> blivit det mest populära långloppet i Sverige?
> Det är kanske andra saker som påverkar
> målgruppens syn på loppet, vad det innebär att
> köra och vad det är värt att betala för det.
> Med rätt marknadsföring och lyhördhet hade
> säkert FMT kunnat vara konkurrenskraftigt idag,
> att göra om banan och ta bort det egentligen enda
> som utmärkte loppet är nog inte rätt väg
> tillbaka...

Om man tycker om att cykla mountainbike "på riktigt" så är grusväg ett problem.
Om man bara kör ett lopp per år så är inte startavgiften ett problem.

Cykelvasan är mera en folkfest än MTB tävling.

Man hoppas att FMT arrangörerna vill kunna skapa sveriges BÄSTA mtb tävling.
Inte den längsta, inte den största och antagligen inte den som går mest i vinst.
Att ta bort det enda som utmärkte loppet är helt rätt om andra lopp börjar likna för mycket.

Det fanns inget lopp som liknade FMT, riktigt långt med rejält med höjdmeter. Däremot runt 70km med hyggligt mycket stig finner vi de flesta övriga långlopp.

Det handlar inte så mycket om vad vi som ett fåtal tycker, utan vad som drar de stora massorna, det som skapar en folkfest. Det är detta som skapar intäkterna, det som skapar lokalt engagemang, och det som skapar allt det som gör att en massa människor lägger ner en massa ideell tid på att anordna tävlingar. Hur mycket vi än gillar stigar kommer vi inte ifrån detta. Om inte är det väl bara att dra ihop en halv mindre småstad och arrangera ett eget långlopp, det ser jag fram emot ;-)

Något som jag faktiskt tror har bidragit till minskningen av deltagare är flytten från söndag till lördag. Innan dess var det en riktig folkfest i Ludvika. När man kom upp på lördagen hörde man speakerrösten från ungdomstävlingen, det var aktion vid TC och massor med utställare, pastaparty på kvällen etc.

Nu kommer folk upp sent fredagkväll. I bästa fall hinner de hämta nummerlappen och kasta ett öga på Lindbergs. På lördagmorgonen tittar man pliktskyldigast i tälten under 5 minuter innan man drar till fållan. Efter loppet duschar man och hämtar sin mat och kastar i sig den och drar hem. Vart tog folkfesten vägen?

Tråkigast blir det för ungdomarna som skall köra på söndagen utan att en enda kotte bryr sig annat än föräldrarna som är med. När ungdomstävlingen gick på lördagen fanns en hel del publik i form av de som skulle köra FMT på söndagen.

hallberg skrev:
> Något som jag faktiskt tror har bidragit till
> minskningen av deltagare är flytten från söndag
> till lördag. Innan dess var det en riktig
> folkfest i Ludvika. När man kom upp på lördagen
> hörde man speakerrösten från ungdomstävlingen,
> det var aktion vid TC och massor med utställare,
> pastaparty på kvällen etc.
>
> Nu kommer folk upp sent fredagkväll. I bästa
> fall hinner de hämta nummerlappen och kasta ett
> öga på Lindbergs. På lördagmorgonen tittar man
> pliktskyldigast i tälten under 5 minuter innan
> man drar till fållan. Efter loppet duschar man
> och hämtar sin mat och kastar i sig den och drar
> hem. Vart tog folkfesten vägen?
>
> Tråkigast blir det för ungdomarna som skall
> köra på söndagen utan att en enda kotte bryr
> sig annat än föräldrarna som är med. När
> ungdomstävlingen gick på lördagen fanns en hel
> del publik i form av de som skulle köra FMT på
> söndagen.

Jag har aldrig kört sen det började gå på lördag men det verkar ju helkass.
FMT HELGEN i sin helhet såg man ju fram emot.

Kan tyvärr inte släppa detta.

Känns som helt fel väg att gå. Cyklade loppet ett antal år i slutet av 90 talet och i början på 2000. Kom tillbaka igen till 2009 och upptäckte hur kul det var så det blev lopp även 2010. En del i problemet för Finnmarksturen är marknadsföringen kring loppet, hemsidan är bedrövligt dålig. En månad innan loppet var det ca 80 personer anmälda. Folk drar folk. Tidig anmälan skall premieras (se cykelvasan). Själv fick jag nog 12 inbjudningar till Cykelvasan i utskick och mail (ja jag åker vasaloppet) Klart att det ger effekt. Finnmarkturen kanske också skall annonsera i Friskispressen, Runners World, Vasalöparen och andra tidningar med en bredare målgrupp än bara rena cykeltidningar.

När det gäller banan så kan man ha åsikter om antal stigmeter men alla banor har sin karaktär och Finnmarksturen är lång och hård men ändå möjlig för ett något tränad motionär att genomföra. Tror att tajmingen att förändra loppet är synnerligen dåligt vald. Just nu exploderar antalet mountainbike cyklister och när de har cyklat den förhållandevis enkla och snälla Cykelvasan så blir den tuffare Finnmarksturen nästa utmaning. Detta är den nya målgruppen för Finnmarksturen, tillsammans med bättre marknadsföring och gärna loppet på söndag så har nog loppet 2000 deltagare inom 2 år igen. Anmälningsavgiften är inte avgörande utan det är kvalitén på arrangemanget samt prestigen att ha genomfört detta tuffa lopp som drar.

Se till att rädda loppet. Jag vill ju krossa min tid från i sommar;-)
Niklas

Jag har aldrig kört FMT men kan bara hålla med om Niklas första stycke ovan (och nedan):

"En del i problemet för Finnmarksturen är marknadsföringen kring loppet, hemsidan är bedrövligt dålig. En månad innan loppet var det ca 80 personer anmälda. Folk drar folk. Tidig anmälan skall premieras (se cykelvasan). Själv fick jag nog 12 inbjudningar till Cykelvasan i utskick och mail (ja jag åker vasaloppet) Klart att det ger effekt. Finnmarkturen kanske också skall annonsera i Friskispressen, Runners World, Vasalöparen och andra tidningar med en bredare målgrupp än bara rena cykeltidningar."

Jag har haft tankar på att köra FMT de två små år jag hojat men jag har valt bort den, inte minst just på grund av den bedrövliga webbplatsen. Man är lite intresserad, går in och kollar och möts av skapelsen som gör allt annat än att lockar till deltagande. Nu är självklart inte en webbplats ensamt avgöranade till om man kör eller inte, men det bidrar, helt klart. Så enkelt kan det vara ibland, något som tyvärr helt verkar förbises.

Jag hoppas att fler tar lärdom av Cykelvasan, som förvisso får en hel del "gratis" men som ändå är ett föredöme på flera sätt och vis. Det känns som att jag och andra tjatar om Cykelvasan, som på inget sätt är det roligaste långloppet, men det är en grym organisation runt det.

När det gäller omläggningen av FMT sträckning så har jag ingen direkt åsikt annat än att jag generellt tycker att förändringar alltid är bra. Bättre att göra något än inget. Nu är det bara att hoppas att omläggningen bara är en del av en förnyelse för FMT, på bred front! Personligen så har de 11 milen avskräckt mig något samt det (delvis felaktiga) ryktet att FMT är ett grusvägslopp. Jag ser fram emot att köra för första gången i år - på den nya sträckningen.

Slutligen vill jag påpeka att för en del spelar bristande information och framförhållning ingen som helst roll, medan andra värderar det högt och väljer bort tävlingar om det inte är tillfredsställande. En ökad förståelde för detta, från båda "sidor", är formodligen bra i debatten.

Det största felet är ju att de lägger den samtidigt som Birken. FMT kanske är en roligare bana men Birken är ju episk. Svårt att konkurrera med ett arrangemang som har 18 000 deltagare.

Jag hade lätt cyklat båda om de inte gick samtidigt, i detta fall väljer man ju självklart Birken. Lite som att Engelbrektsloppet gick samtidigt som Vasaloppet...

Jag har tyvärr inte tagit mig för att åka FMT av två anledningar:
1) För långt att åka dit, 30 mil.
2) För mycket grusväg.

Prislappen har jag nog inga invändningar emot då jag hört att det är ett välarrat evenemang, precis som resten av LLC.

För att jag skulle åka dit krävs att banan läggs om så att den faller mig mer i smak, dvs mer stig och mer AM. Hade jag fått välja underlag hade det säkert gjort det sämre för allmänheten ändå, svår avvägning.

Vilket är det populäraste långloppet föresten?

rularn: Lida Loop tror jag har flest deltagare. Bockstensturen och Långa Billingeracet där efter eller Mörksuggejakten.

30mil är väl inte så långt?

Cykelvasan är väl det största långloppet? Inte del av cupen förstås, men flest deltagare. Det plus deltagarantalet i de norska långloppen talar sitt tydliga språk att det knappast handlar om hur teknisk banan är.

fredrikw skrev:
> Cykelvasan är väl det största långloppet? Inte
> del av cupen förstås, men flest deltagare. Det
> plus deltagarantalet i de norska långloppen talar
> sitt tydliga språk att det knappast handlar om
> hur teknisk banan är.

Grenserittet är mycket större och börjar i Sverige ;) Tänkte mest inom långloppscupen

fredrikw skrev:
> Cykelvasan är väl det största långloppet? Inte
> del av cupen förstås, men flest deltagare.

Lite offtopic kanske, men det vore ju stort för mtb-sverige om cykelvasan blev en del av LLC... grym jävla PR för resten av LLC och helt klart ett bra insteg för folk... dock mest gubbar över 30bast men ändå :)

Stizze: Det tror jag inte, de riktigt stora loppen gör sig bäst utanför cupen där de kan jobba som de vill med sponsorer och allt annat. Mer fria händer.

Jo men nu snackar jag om llc och att locka fler att börja cykla mountainbike, det räcker inte med cykelvasan. Men skulle cykelvasan locka folk, vilket det gör, och sedan belysa att det finns en hel CUP med massa liknande tävlingar, då tror de som får en bra upplevelse av vasan direkt se att fler möjligheter finns och prova dessa med..

Det är ju bara spekulationer såklart, men jag tror det skulle göra en skillnad

Det är väl snarare LLC som borde försöka utnyttja det stora intresset som Cykelvasan har lyckats generera. Billigare anmälningsavgift eller liknande erbjudanden för de som kör Cykelvasan till exempel.

Men det hjälper ju inte om ingen känner till LLC. Inte en enda människa jag känner, som inte själv cyklar, inkl ett par som kört/kör cykelvasan, kände till LLC innan jag berättade om den. Men ALLA(nja, kanske 85% iaf) känner till cykelvasan.

Att om cykelvasan skulle INGÅ i LLC, så skulle LLC få jävligt bra PR. Och kan man hooka någon i en hel cup eller iaf fler tävlingar.. är det ett skitbra insteg in i en mtb "karriär" och en presentation på vad det handlar om och att det finns mer av samma typ där ute.

Många som kör cykelvasan idag fattar inte att det finns fler likadana tävlingar med "nästan" samma prestige.

Som Cerro skrev, Cykelvasan har ju inget så mycket att vinna på att vara med i LLC, mer frihet att vara ensamma och de har knappast något problem med deltagarantalet. Däremot borde som sagt var LLC vara lite mer framåt och utnyttja det stora intresset som Cykelvasan har byggt upp kring långlopp.

Men det är väl ändå uppenbart. Jag talar ur ett perspektiv om att Cykelvasan skulle vilja göra något gött för mtb-sporten, inte tvärt om. Det där med sponsorer och regler kan dom säkert lösa med att cykelvasan gör sitt eget race, oavsett.

Jag tror inte att Cykelvasan bryr sig speciellt mycket om mtb-sporten. Arrangörerna är ett vinstdrivande företag, som förvisso ägs av idrottsföreningar, men det primära är ju att tjäna pengar. Deras huvudintresse är skid-sporten, Cykelvasan dök nog bara upp som ett lukrativt alternativ under barmarkssäsongen.

Men varför inte kontakta Cykelvasan och fråga? Då får du ju reda på om det är jag som är onödigt cynisk eller om de bara inte har tänkt på detta. :)

fredrikw skrev:
> Men varför inte kontakta Cykelvasan och fråga?
> Då får du ju reda på om det är jag som är
> onödigt cynisk eller om de bara inte har tänkt
> på detta. :)

Sagt och gjort, men jag förväntar mig inget svar. ;)

Tillbaka
Topp