Jag har aldrig kört FMT men kan bara hålla med om Niklas första stycke ovan (och nedan):
"En del i problemet för Finnmarksturen är marknadsföringen kring loppet, hemsidan är bedrövligt dålig. En månad innan loppet var det ca 80 personer anmälda. Folk drar folk. Tidig anmälan skall premieras (se cykelvasan). Själv fick jag nog 12 inbjudningar till Cykelvasan i utskick och mail (ja jag åker vasaloppet) Klart att det ger effekt. Finnmarkturen kanske också skall annonsera i Friskispressen, Runners World, Vasalöparen och andra tidningar med en bredare målgrupp än bara rena cykeltidningar."
Jag har haft tankar på att köra FMT de två små år jag hojat men jag har valt bort den, inte minst just på grund av den bedrövliga webbplatsen. Man är lite intresserad, går in och kollar och möts av skapelsen som gör allt annat än att lockar till deltagande. Nu är självklart inte en webbplats ensamt avgöranade till om man kör eller inte, men det bidrar, helt klart. Så enkelt kan det vara ibland, något som tyvärr helt verkar förbises.
Jag hoppas att fler tar lärdom av Cykelvasan, som förvisso får en hel del "gratis" men som ändå är ett föredöme på flera sätt och vis. Det känns som att jag och andra tjatar om Cykelvasan, som på inget sätt är det roligaste långloppet, men det är en grym organisation runt det.
När det gäller omläggningen av FMT sträckning så har jag ingen direkt åsikt annat än att jag generellt tycker att förändringar alltid är bra. Bättre att göra något än inget. Nu är det bara att hoppas att omläggningen bara är en del av en förnyelse för FMT, på bred front! Personligen så har de 11 milen avskräckt mig något samt det (delvis felaktiga) ryktet att FMT är ett grusvägslopp. Jag ser fram emot att köra för första gången i år - på den nya sträckningen.
Slutligen vill jag påpeka att för en del spelar bristande information och framförhållning ingen som helst roll, medan andra värderar det högt och väljer bort tävlingar om det inte är tillfredsställande. En ökad förståelde för detta, från båda "sidor", är formodligen bra i debatten.