fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Dynamiken i anmälningarna är nog rätt
> komplicerad.
>
> På motionssidan så blir CV ett säsongsmål som
> är jäkligt trevligt att delta i. Därefter
> börjar många motionärer att trappa ner i takt
> med sämre väder. Som motionär har man i regel
> ingen större ambition att följa en serie,
> varför skulle man det, det är ju inte därför
> man cyklar.
Det finns massa olika typer av motionärer, det går verkligen inte att generalisera att ingen motionär vill följa en serie. Jag tror att många CV cyklister skulle köra iaf närmaste LLC tävlingen, jag tror även att många skulle kunna få mersmak och inse att "löpning är trist, det är mtb jag vill fokusera på" t.ex.. Därmed cykla mer, kanske köra fler motionslopp(LLC) eller börja hänga på sin lokala klubbs träningar etc..
Som sagt det går inte att generalisera hur alla reagerar. Men jag tror absolut på att man skulle kunna få över fler till MTB om LLC presenterades som en stark partner till CV, eftersom den blivit så känd hos svenska folket, även om det mest är "gubbar" som kör.. Dom gubbarna kanske sätter sina söner på en cykel för att prova på mtb, och sen har vi helt plötsligt några ungdomar med i loopen också.. Vet inte föräldrarna om att sporten finns kommer barnen inte börja träna/tävla i den heller.
> Det finns liksom inte 2-3000 elitcyklister i det
> här landet än, kan ha fel på antalet men vad
> det låter så gör det ju inte det inom MTB i
> vart fall.
Nej det finns ju inte det. Men det är ju roligare/bättre att fokusera på lösningar istället för problem, eller hur?
> Sedan får nog de som är lite mer
> tävlingsinriktade också skylla sig själva lite.
> För hur brukar det låta när det är mycket
> stig? Nånting i den här stilen: Faan det var
> dyrt och så var det värsta proppen inne på
> stigen så man fick kliva av och gå... Inte
> direkt något som får motionärerna att känna
> sig välkomna.
Så är det säkert. Men de mer tävlingsinriktade är troligen högre upp i fältet också där problemen blir mindre och mindre. Jag råkade dock själv ut för det på lida loop, jag blev spöad på grusvägarna men i skogen körde jag om folk, ännu mer så var det på Hammarby Hill XC. Lärdomen jag tar av det är att jag själv väljer att bli tokspöad i tävlingsklass under kommande säsong istället. Antingen gör man något åt saken eller så får man acceptera det. Jag kommer sannolikt inte va ivägen för någon i elitklassen heller för i skogen kommer jag sköta mig rätt bra, och troligen har dom snabbaste redan kört ifrån mig på grusvägarna.
> Anmälningsavgifterna tror jag faktiskt inte
> påverkar särskilt mycket annat än för ett
> fåtal som t ex studerande och arbetslösa.
Jag tror inte heller priserna avgör för elitcyklisterna eller elitmotionärerna, eftersom dom dedikerar mkt av sina pengar och energi på sporten. Däremot finns det massvis med motionärer som inte är lika materialkåta och faktiskt inte spenderar allt dom äger på cyklandet. Det finns dom som du säger, har en familj och annat i sitt liv som kostar också. Så en hel säsong tävling för dessa blir nog kanske dyrt, men ett par tävlingar här och där har dom nog absolut råd med. Jag tror inte heller att priserna är så tokiga, hellre att arrangemangen blir stora och ordentliga än att det blir billigt och skit.
> Så "konflikten" uppstår ju egentligen av att en
> liten del vill ha elitbanor och stora startfält
> och den ekvationen går inte ihop för
> tillfället. Man är nog tvungen att välja lite.
> Personligen tycker jag att det är bra att
> långloppen går mer åt motionshållet så kan XC
> gå mer åt det tekniska. Det behöver ju inte
> vara grusväg på långloppen men jag tycker CV
> är rätt okej ändå om än lite mycket asfalt.
> Men i övrigt är det ju inte direkt så att man
> tar sig fram med en lvg. Mörksuggan likadant som
> dessutom bjuder på några friska backar som man
> kan utmana i ordentligt.