Finnmarksturen får ny bansträckning

Kan ju vara en ide för LLC-ledningen att ställa upp några reklamtält vid start o målgång på CV.

Är säkert redan gjort vad vet jag, har aldrig deltagit i CV och kommer inte heller göra det förrän startavgiften halveras. Nästan tusenlappen för att cykla grusväg o traktorspår!!!
// Larsa :)

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> LLC behöver CV men CV behöver inte LLC.

Precis, men så skrev jag inte i mailet. ;) Båda skulle dock säkert få fler besökare om dom hade något slags samarbete. Hur mkt jobb det är, om det är värt det etc för cykelvasan vet jag inte. Men det skulle definitivt va värt det för LLC.

larsaw skrev:
> Kan ju vara en ide för LLC-ledningen att ställa
> upp några reklamtält vid start o målgång på
> CV.

Absolut. :) Vet inte heller, det lär jag märka 2011 då jag kör för första året!

STIZZE skrev:
> Absolut. :) Vet inte heller, det lär jag märka
> 2011 då jag kör för första året!

Lycka till! Får du anmälningsavgiften betald av sponsorn? // Larsa

stizze, det är lite roligt att du är så övertygad om vad som är bäst för LLC utan att egentligen ha kört cupen någonting alls :) det är inte så att jag inte håller med dig, men tänk om det visar sig att du inte alls håller med när du faktiskt har varit på de tävlingar som du nu försöker "utveckla" :)

larsaw skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> > Absolut. :) Vet inte heller, det lär jag märka
> > 2011 då jag kör för första året!
>
> Lycka till! Får du anmälningsavgiften betald av
> sponsorn? // Larsa

Nä, men jag får transport och boende gratis med sambo-släkten. Ska försöka spöa en klassiker-brandman på den sidan släkten nämligen, så det blir en jävla massa prestige att prestera där... släktfight! :) Blir pinsamt om man torskar mot en biltema-mtb....

fredrikw skrev:
> stizze, det är lite roligt att du är så
> övertygad om vad som är bäst för LLC utan att
> egentligen ha kört cupen någonting alls :) det
> är inte så att jag inte håller med dig, men
> tänk om det visar sig att du inte alls håller
> med när du faktiskt har varit på de tävlingar
> som du nu försöker "utveckla" :)

Jag tror lida loop är en tillräckligt bra referens för att förstå vad det handlar om, resten handlar bara om PR och dom delarna behöver man inte ha kört alla tävlingar för att knyta ihop logiken i

Av LLC tror jag Lida Loop känns störst för det ligger i sthlm-området. Även om det självklart är riktigt bra arrangerat.

STIZZE skrev:
> Båda skulle dock säkert få fler besökare om dom hade något slags samarbete. Hur mkt jobb det är, om det är värt det etc för cykelvasan vet jag inte. Men det skulle definitivt va värt det för LLC.

Tidigare har ett samarbete inte vart möjlig pga olika sponsorer inom bilbranschen.
Det hindrar ju inte att man sprider reklam på varandras arr. Vilket gjorts, om än i ganska liten skala.
Finns mycket att jobba på helt klart...

Nytt för 2011 är att alla LLC-lopp är seedningsgrundande till CV!

Jörgen
TL Långa Billingeracet

STIZZE skrev:
> Blir pinsamt om man torskar mot en biltema-mtb....

Haha! Nu blir det visserligen OT men jag kan måste berätta detta minne.
Det där fick jag nämligen nästan erfara på Lida förra året. En herre på en heldämpad Yosemite (Biltema) o jag höll jämna steg 5 av 6 mil, jag var rätt slut medan han fortfarande verkade oberörd fast då pajjade hans cykel och jag kunde dra ifrån. Hade inte velat spurta emot honom på upploppet...

Det är väll lite av charmen med lopp som Lida o CV, att alla typer av cyklister kan tävla. Elit till motionär, hängivna MTB-nördar som oss till folk som ställer upp för dom fått en MTB på köpet vid senaste TV inköpet....

Vill man ha riktig "terräng-tempo-lopp" får man sikta in sig på små-loppen, eller reta upp Tisdags-gruppen o bli jagad genom Hellas....
// Larsa :D

larsaw skrev:
> STIZZE skrev:
> > Blir pinsamt om man torskar mot en
> biltema-mtb....
>
> Haha! Nu blir det visserligen OT men jag kan
> måste berätta detta minne.
> Det där fick jag nämligen nästan erfara på
> Lida förra året. En herre på en heldämpad
> Yosemite (Biltema) o jag höll jämna steg 5 av 6
> mil, jag var rätt slut medan han fortfarande
> verkade oberörd fast då pajjade hans cykel och
> jag kunde dra ifrån. Hade inte velat spurta emot
> honom på upploppet...
>
> Det är väll lite av charmen med lopp som Lida o
> CV, att alla typer av cyklister kan tävla. Elit
> till motionär, hängivna MTB-nördar som oss till
> folk som ställer upp för dom fått en MTB på
> köpet vid senaste TV inköpet....

Jobbigt läge, tur att den pajja då :)

larsaw skrev:
> STIZZE skrev:
> -----
> > Blir pinsamt om man torskar mot en
> biltema-mtb....
>
> Haha! Nu blir det visserligen OT men jag kan
> måste berätta detta minne.
> Det där fick jag nämligen nästan erfara på
> Lida förra året. En herre på en heldämpad
> Yosemite (Biltema) o jag höll jämna steg 5 av 6
> mil, jag var rätt slut medan han fortfarande
> verkade oberörd fast då pajjade hans cykel och
> jag kunde dra ifrån. Hade inte velat spurta emot
> honom på upploppet...
>
> Det är väll lite av charmen med lopp som Lida o
> CV, att alla typer av cyklister kan tävla. Elit
> till motionär, hängivna MTB-nördar som oss till
> folk som ställer upp för dom fått en MTB på
> köpet vid senaste TV inköpet....
>
> Vill man ha riktig "terräng-tempo-lopp" får man
> sikta in sig på små-loppen, eller reta upp
> Tisdags-gruppen o bli jagad genom Hellas....
> // Larsa :D

Eller som Grenserittets "Militärcykelmannen". Kör på en gammal militärcykel med verktygslåda och allt, under 3,5 timma.
Luzen

Synd tycker jag. Kul att kunna föra bok över kroppens förfall med att köra samma bana år ut och år in. FMT är ju Vasaloppet för mtb. Hade de inte varit för styva i korken med att inte vilja släppa gemensam start (à la Vasaloppet) och därigenom behövt kliva av cupen en sväng är det inte osannolikt att de fortfarande varit det störst långloppet för mtb. Banan är ju sådär, men stämningen tycker jag slår alla andra långlopp jag kört - (alla lopp som funnits i cupen (utom MtbVR) + 08XC och Kolmårdsbiken).

Luzen: När jag körde Grenserittet första gången var de 2, jag slog iaf en av de men han som kört efteråt är riktigt snabb

Öijer skrev:
> Kul att ni tycker att LLC och CV skall samarbeta
> när han som arrangerar LLC också jobbar med CV..
> :)

Kul, det öppnar ju helt klart upp till bättre möjligheter för närmare officiellt samarbete.. vem vet, det kanske är en tanken långsiktigt också. Nu håller jag hårt i tummarna

Dynamiken i anmälningarna är nog rätt komplicerad.

På motionssidan så blir CV ett säsongsmål som är jäkligt trevligt att delta i. Därefter börjar många motionärer att trappa ner i takt med sämre väder. Som motionär har man i regel ingen större ambition att följa en serie, varför skulle man det, det är ju inte därför man cyklar. Det sätter också gränser i hur långt man är beredd att åka. Det får helt enkelt inte bli för struligt rent logistiskt med resande och boende i förhållande till jobb och familj. Man är troligen inte heller sådär supersugen på strapatser heller, det hela ska vara rekreation. Tittar man på CV t ex så är det många som stannar och käkar picknick. Sen kan ju folk muttra över att det minsann inte är några riktiga cyklister men det är dom som fyller startfälten i sverige.

Det finns liksom inte 2-3000 elitcyklister i det här landet än, kan ha fel på antalet men vad det låter så gör det ju inte det inom MTB i vart fall.

Sedan får nog de som är lite mer tävlingsinriktade också skylla sig själva lite. För hur brukar det låta när det är mycket stig? Nånting i den här stilen: Faan det var dyrt och så var det värsta proppen inne på stigen så man fick kliva av och gå... Inte direkt något som får motionärerna att känna sig välkomna.

Anmälningsavgifterna tror jag faktiskt inte påverkar särskilt mycket annat än för ett fåtal som t ex studerande och arbetslösa. Men tittar man sig omkring på ett lopp så inser man att en majoritet lägger betydande summor på sitt cykelintresse så att sådär värst priskänsliga är nog inte cyklister på ett generellt plan.

Så "konflikten" uppstår ju egentligen av att en liten del vill ha elitbanor och stora startfält och den ekvationen går inte ihop för tillfället. Man är nog tvungen att välja lite.

Personligen tycker jag att det är bra att långloppen går mer åt motionshållet så kan XC gå mer åt det tekniska. Det behöver ju inte vara grusväg på långloppen men jag tycker CV är rätt okej ändå om än lite mycket asfalt. Men i övrigt är det ju inte direkt så att man tar sig fram med en lvg. Mörksuggan likadant som dessutom bjuder på några friska backar som man kan utmana i ordentligt.

/Freddo

Öijer skrev:
> Kul att ni tycker att LLC och CV skall samarbeta
> när han som arrangerar LLC också jobbar med CV..
> :)

Intressant information. Man skulle kunna tro att det skulle bli någon slags synergieffekt av detta, har det verkligen blivit det?

fphotography skrev:
> Dynamiken i anmälningarna är nog rätt
> komplicerad.
>
> På motionssidan så blir CV ett säsongsmål som
> är jäkligt trevligt att delta i. Därefter
> börjar många motionärer att trappa ner i takt
> med sämre väder. Som motionär har man i regel
> ingen större ambition att följa en serie,
> varför skulle man det, det är ju inte därför
> man cyklar.

Det finns massa olika typer av motionärer, det går verkligen inte att generalisera att ingen motionär vill följa en serie. Jag tror att många CV cyklister skulle köra iaf närmaste LLC tävlingen, jag tror även att många skulle kunna få mersmak och inse att "löpning är trist, det är mtb jag vill fokusera på" t.ex.. Därmed cykla mer, kanske köra fler motionslopp(LLC) eller börja hänga på sin lokala klubbs träningar etc..

Som sagt det går inte att generalisera hur alla reagerar. Men jag tror absolut på att man skulle kunna få över fler till MTB om LLC presenterades som en stark partner till CV, eftersom den blivit så känd hos svenska folket, även om det mest är "gubbar" som kör.. Dom gubbarna kanske sätter sina söner på en cykel för att prova på mtb, och sen har vi helt plötsligt några ungdomar med i loopen också.. Vet inte föräldrarna om att sporten finns kommer barnen inte börja träna/tävla i den heller.

> Det finns liksom inte 2-3000 elitcyklister i det
> här landet än, kan ha fel på antalet men vad
> det låter så gör det ju inte det inom MTB i
> vart fall.

Nej det finns ju inte det. Men det är ju roligare/bättre att fokusera på lösningar istället för problem, eller hur?

> Sedan får nog de som är lite mer
> tävlingsinriktade också skylla sig själva lite.
> För hur brukar det låta när det är mycket
> stig? Nånting i den här stilen: Faan det var
> dyrt och så var det värsta proppen inne på
> stigen så man fick kliva av och gå... Inte
> direkt något som får motionärerna att känna
> sig välkomna.

Så är det säkert. Men de mer tävlingsinriktade är troligen högre upp i fältet också där problemen blir mindre och mindre. Jag råkade dock själv ut för det på lida loop, jag blev spöad på grusvägarna men i skogen körde jag om folk, ännu mer så var det på Hammarby Hill XC. Lärdomen jag tar av det är att jag själv väljer att bli tokspöad i tävlingsklass under kommande säsong istället. Antingen gör man något åt saken eller så får man acceptera det. Jag kommer sannolikt inte va ivägen för någon i elitklassen heller för i skogen kommer jag sköta mig rätt bra, och troligen har dom snabbaste redan kört ifrån mig på grusvägarna.

> Anmälningsavgifterna tror jag faktiskt inte
> påverkar särskilt mycket annat än för ett
> fåtal som t ex studerande och arbetslösa.

Jag tror inte heller priserna avgör för elitcyklisterna eller elitmotionärerna, eftersom dom dedikerar mkt av sina pengar och energi på sporten. Däremot finns det massvis med motionärer som inte är lika materialkåta och faktiskt inte spenderar allt dom äger på cyklandet. Det finns dom som du säger, har en familj och annat i sitt liv som kostar också. Så en hel säsong tävling för dessa blir nog kanske dyrt, men ett par tävlingar här och där har dom nog absolut råd med. Jag tror inte heller att priserna är så tokiga, hellre att arrangemangen blir stora och ordentliga än att det blir billigt och skit.

> Så "konflikten" uppstår ju egentligen av att en
> liten del vill ha elitbanor och stora startfält
> och den ekvationen går inte ihop för
> tillfället. Man är nog tvungen att välja lite.

> Personligen tycker jag att det är bra att
> långloppen går mer åt motionshållet så kan XC
> gå mer åt det tekniska. Det behöver ju inte
> vara grusväg på långloppen men jag tycker CV
> är rätt okej ändå om än lite mycket asfalt.
> Men i övrigt är det ju inte direkt så att man
> tar sig fram med en lvg. Mörksuggan likadant som
> dessutom bjuder på några friska backar som man
> kan utmana i ordentligt.

Klart man måste generalisera lite i en diskussion. Jag orkade inte ta upp alla drygt 4000 infallsvinklar deltagarna i senaste CV kunde tänkas ha.

Jag tror att ifall man vill ha fler deltagare till LLC så måste man börja anpassa dessa till motionärer. OCh då får man nog fråga sig ifall det är det man vill göra. Och är det så att man vill göra det så får man nog börja anpassa arrangemang i både utförande och attityd så att motionärer slipper känna att de är där för att fylla ut klubbkassan. Cykling delar den här problematiken med t ex skidor, löpning och i viss mån simning. Löparna har ju fått kläm på hur man ska dra i det här för att få intresserade att komma. Skidor skulle antagligen kunna göra mycket mer, finns det nå fler stora lopp för motionärer än Vasan?

Det finns säkert en del motionärer som följer hela serien men jag gissar att de flesta inte gör det. Det prioriteras inte tillräckligt högt för det i förhållande till jobb och familj. Utan man trampar på hemma för rekreationen och motionens skull och så cyklar man de lopp som passar in i livskalendern. Man har fokus på en livssituation snarare än en cykelkarriär. Kanske har man nått särskilt lopp inbokat som höjdpunkt och mål för sommaren som t ex CV eller VR.

Ska man få upp deltagare av tävlingsinriktade cyklister så tror jag det är mer upp till klubbarna att jobba med sin rekrytering betydligt mer aktivt än vad man gör nu. Där har lagsporterna jobbat betydligt bättre. De har länge jobbat med att informera på skolor och bjudit in till öppna info/träningar osv. Själv tror jag inte att jag sett en inbjudan till en cykelklubb, nånsin.

/Freddo

Jag är motionär. Känner inget behov av tävlingsklass, har ju inte tid att träna och tävla på ett riktigt organiserat sätt. Jämför mig med mig själv, och folk omkring mig i skogen. Har aldrig känt mig ovälkommen eller som ett nödvändigt ont på en långloppstävling.

fphotography skrev:
> På motionssidan så blir CV ett säsongsmål som
> är jäkligt trevligt att delta i. Därefter
> börjar många motionärer att trappa ner i takt
> med sämre väder. Som motionär har man i regel
> ingen större ambition att följa en serie,
> varför skulle man det, det är ju inte därför
> man cyklar. Det sätter också gränser i hur
> långt man är beredd att åka. Det får helt
> enkelt inte bli för struligt rent logistiskt med
> resande och boende i förhållande till jobb och
> familj. Man är troligen inte heller sådär
> supersugen på strapatser heller, det hela ska
> vara rekreation.

Du tänker rätt, men lite förenklat. Man kan nog inte säga att CV ligger rätt geografiskt och tidsmässigt för alla. Jag körde tre långlopp förra året från maj till september. (Bäst cykelväder på bockstensturen). CV blev för dyrt och krångligt för mig. Själv uppskattar jag strapatsdelen av loppen, tyvärr tycker jag det inte är mycket på de långlopp jag kört, iaf i torrt väder.

> Sedan får nog de som är lite mer
> tävlingsinriktade också skylla sig själva lite.
> För hur brukar det låta när det är mycket
> stig? Nånting i den här stilen: Faan det var
> dyrt och så var det värsta proppen inne på
> stigen så man fick kliva av och gå... Inte
> direkt något som får motionärerna att känna
> sig välkomna.

Inget gnäll jag känner igen från eliten direkt, snarare uppkommer den problematiken lite längre bak i fältet. I motionsklass samsas ju både "Lvg-gubbar utan teknik" och "all-mountain-kidsen". Där tycker jag man kan märka irritation i skogen ibland. Både på proppen och den som jagar bakifrån. Svårt att komma ifrån, och mkt ovanligt tack och lov.

> Anmälningsavgifterna tror jag faktiskt inte
> påverkar särskilt mycket

Håller med.

> Så "konflikten" uppstår ju egentligen av att en
> liten del vill ha elitbanor och stora startfält
> och den ekvationen går inte ihop för
> tillfället. Man är nog tvungen att välja lite.

Det här känner jag inte igen riktigt? Vilka är det du pratar om?

> Personligen tycker jag att det är bra att
> långloppen går mer åt motionshållet så kan XC
> gå mer åt det tekniska. Det behöver ju inte
> vara grusväg på långloppen men jag tycker CV
> är rätt okej ändå om än lite mycket asfalt.
> Men i övrigt är det ju inte direkt så att man
> tar sig fram med en lvg. Mörksuggan likadant som
> dessutom bjuder på några friska backar som man
> kan utmana i ordentligt.

Vilka långlopp har du kört annars? Tror ärligt inte att långlopp är FÖR tekniska för det stora flertalet. Förenkla inte banorna i LL, men LL kan lära av CV vad gäller organisation, hemsida och marknadsföring.

Freddie L skrev:
> Jag är motionär. Känner inget behov av
> tävlingsklass, har ju inte tid att träna och
> tävla på ett riktigt organiserat sätt. Jämför
> mig med mig själv, och folk omkring mig i skogen.
> Har aldrig känt mig ovälkommen eller som ett
> nödvändigt ont på en långloppstävling.
>

Det tror jag är rätt allmängiltigt för de flesta motionärer. Jag kan inte påstå att jag känt mig ovälkommen direkt. Men jag tycker nog att det är stor skillnad mellan CV och t ex Mörksuggan.

> fphotography skrev:
> -----
> > På motionssidan så blir CV ett säsongsmål
> som
> > är jäkligt trevligt att delta i. Därefter
> > börjar många motionärer att trappa ner i
> takt
> > med sämre väder. Som motionär har man i
> regel
> > ingen större ambition att följa en serie,
> > varför skulle man det, det är ju inte
> därför
> > man cyklar. Det sätter också gränser i hur
> > långt man är beredd att åka. Det får helt
> > enkelt inte bli för struligt rent logistiskt
> med
> > resande och boende i förhållande till jobb
> och
> > familj. Man är troligen inte heller sådär
> > supersugen på strapatser heller, det hela ska
> > vara rekreation.
>
> Du tänker rätt, men lite förenklat. Man kan nog
> inte säga att CV ligger rätt geografiskt och
> tidsmässigt för alla. Jag körde tre långlopp
> förra året från maj till september. (Bäst
> cykelväder på bockstensturen). CV blev för dyrt
> och krångligt för mig. Själv uppskattar jag
> strapatsdelen av loppen, tyvärr tycker jag det
> inte är mycket på de långlopp jag kört, iaf i
> torrt väder.
>

Nä, CV är inte mål för alla men för många. De var mer att betrakta som ett exemel. I likhet med VR drar de folk för att de har namnet trots att det finns liknande lopp runt om i landet. I och med det stora deltagarantalet så blir det lite folkfest över det hela och därför sätter nog många det som målstolpe.

> > Sedan får nog de som är lite mer
> > tävlingsinriktade också skylla sig själva
> lite.
> > För hur brukar det låta när det är mycket
> > stig? Nånting i den här stilen: Faan det var
> > dyrt och så var det värsta proppen inne på
> > stigen så man fick kliva av och gå... Inte
> > direkt något som får motionärerna att känna
> > sig välkomna.
>
> Inget gnäll jag känner igen från eliten direkt,
> snarare uppkommer den problematiken lite längre
> bak i fältet. I motionsklass samsas ju både
> "Lvg-gubbar utan teknik" och
> "all-mountain-kidsen". Där tycker jag man kan
> märka irritation i skogen ibland. Både på
> proppen och den som jagar bakifrån. Svårt att
> komma ifrån, och mkt ovanligt tack och lov.
>

Håller med, det är inte den riktiga eliten som gnäller utan "eliten". Något som känns igen från andra sporter. Men man kan ju kolla intervjun från CV 2009. Och jag tycker nog att man kan läsa här emellanåt både direkt och indirekt hur man tittar lite snett på alla som inte har os-ambitionern, lite överdrivet förstås så ingen behöver anstränga sig för att missförstå det också.

> > Anmälningsavgifterna tror jag faktiskt inte
> > påverkar särskilt mycket
>
> Håller med.
>
> > Så "konflikten" uppstår ju egentligen av att
> en
> > liten del vill ha elitbanor och stora
> startfält
> > och den ekvationen går inte ihop för
> > tillfället. Man är nog tvungen att välja
> lite.
>
> Det här känner jag inte igen riktigt? Vilka är
> det du pratar om?
>

Alla de som som efterlyser både större startfält och mer tekniska banor.

> > Personligen tycker jag att det är bra att
> > långloppen går mer åt motionshållet så kan
> XC
> > gå mer åt det tekniska. Det behöver ju inte
> > vara grusväg på långloppen men jag tycker CV
> > är rätt okej ändå om än lite mycket
> asfalt.
> > Men i övrigt är det ju inte direkt så att
> man
> > tar sig fram med en lvg. Mörksuggan likadant
> som
> > dessutom bjuder på några friska backar som
> man
> > kan utmana i ordentligt.
>
> Vilka långlopp har du kört annars? Tror ärligt
> inte att långlopp är FÖR tekniska för det
> stora flertalet. Förenkla inte banorna i LL, men
> LL kan lära av CV vad gäller organisation,
> hemsida och marknadsföring.

Nä det är ju CV som inte är direkt teknisk alls. Mörksuggan som jag tror ligger på en rätt lagom nivå. Något som heter Sméracet som antagligen är lite över gränsen för många men kompenseras av möjligheten att cykla ett varv istället för två.

Som jag skrev tidigare så cyklar det flesta för rekreation. Jag brukar säga att det ska fortfarande kännas som att man cyklar och inte ägnar sig åt en trial-övning. Sen kan man hävda att det beror på att jag duktigt oteknisk som cyklist. Något som jag inte tänker förneka, men det hjälper ju inte en arrangör eftersom jag ändå väljer bort de arrangemang som känns som överkurs i trial. Och jag tror inte att jag är själv att resonera så. På gymmet efter spinningpassen när man snackat med folk så är det en rätt vanlig kommentar att man bytt från MTB till LVG eftersom man bedömmer risken för att falla och skada sig vara för stor i MTB.

I år kan man ju seeda sig till CV så det blir kanske bättre då för de som har bråttom.

/Freddo

Men nu återgår vi till Finnmarksturen som borde köra sin klassiska bana. Flera pass denna vinter har jag fantiserat mig bort till klassiska delar av denna mytomspunna bana, bara för att inse att jag antagligen inte kommer cykla där mer!!!

Kom på en sak bara. De hade ju Cykel42 som gick ut på att man fick nån sorts stämpel som vid tillräckligt många gjorde att man var med i utlottningen av en fin cykel. Detta vart sen rätt så mycket sämre, gissningsvis sponsorsbrist. Men det var en bra sak som borde locka motionärer. Kanske borde arrangörer av långloppscupen gå ihop och fixa ett liknande system.

FMT får jag väl aldrig cykla den klassiska sträckningen och ärligt kan jag säga att jag inte sörjer värst. Ett typiskt lopp som väljs bort mot annat i livet, i synnerhet som det bara funnits en distans att välja.

/Freddo

fphotography skrev:
> Nä, CV är inte mål för alla men för många.
> De var mer att betrakta som ett exemel. I likhet
> med VR drar de folk för att de har namnet trots
> att det finns liknande lopp runt om i landet. I
> och med det stora deltagarantalet så blir det
> lite folkfest över det hela och därför sätter
> nog många det som målstolpe.

Jaha, jag tolkade inte det du skrev som ett exempel, då förstår jag bättre. Jag har väl min hemmatävling som mitt huvudmål, tex. Folkfest eller inte. Jag har inte ambitionen att köra resten av serien, men jag tycker det är bra att det finns en serie. Jag kör de tävlingar som passar mig. Och eftersom jag tycker det är skitskoj skulle jag köra hela serien om jag kunde. Dit tror jag nog att CV-nybörjare också kan komma om de fastnar för sporten?

> Alla de som som efterlyser både större
> startfält och mer tekniska banor.

Har jag missat den diskussionen? Alltså ärligt? Det ända jag kan komma på är väl snacket om att CV är för otekniskt? Men är det fler tävlingar det gäller? Är det här på Happy du hör det eller någon annanstans?

> Nä det är ju CV som inte är direkt teknisk
> alls. Mörksuggan som jag tror ligger på en rätt
> lagom nivå. Något som heter Sméracet som
> antagligen är lite över gränsen för många men
> kompenseras av möjligheten att cykla ett varv
> istället för två.

Har inte kört CV eller Mörksuggan eller Smeracet, så då har vi inga gemensamma referenser. ;-)

> Som jag skrev tidigare så cyklar det flesta för
> rekreation. Jag brukar säga att det ska
> fortfarande kännas som att man cyklar och inte
> ägnar sig åt en trial-övning. Sen kan man
> hävda att det beror på att jag duktigt oteknisk
> som cyklist. Något som jag inte tänker förneka,
> men det hjälper ju inte en arrangör eftersom jag
> ändå väljer bort de arrangemang som känns som
> överkurs i trial. Och jag tror inte att jag är
> själv att resonera så. På gymmet efter
> spinningpassen när man snackat med folk så är
> det en rätt vanlig kommentar att man bytt från
> MTB till LVG eftersom man bedömmer risken för
> att falla och skada sig vara för stor i MTB.

Nu känner jag mig nästan lite taskig, vem är jag att avgöra vad som är lätt eller tekniskt? ;-) Men själv är jag inte speciellt teknisk, och kommer ofta i mål i bakre halvan av motionsklassen. Och jag känner inte att folk verkar speciellt besvärade av den tekniska aspekten i skogen. Klart att när man blir trött går man kanske vissa partier. Vilka LL-tävlingar tycker du man ska förenkla? Jag spinner inte så hur snacket går på gymmet vågar jag inte uttala mig om.

Jag säger inte att du har fel, du får självklart tycka vad du vill. Men jag håller inte med om allt. Förändra inte svårigheten på LL-tävlingarna, skapa istället fler grusvägstävlingar som komplement till CV i sådana fall.

Öijer skrev:
> Men nu återgår vi till Finnmarksturen som borde
> köra sin klassiska bana. Flera pass denna vinter
> har jag fantiserat mig bort till klassiska delar
> av denna mytomspunna bana, bara för att inse att
> jag antagligen inte kommer cykla där mer!!!

+1 Det är riktigt sorgligt faktiskt.

Tja, det nämns ju här i tråden att det varit för mycket grusväg på FMT t ex. Det där med propparna hittar man typ en vecka efter att folk har varit iväg och kört nått lopp.

Man kanske ska göra slag i saken och köra FMT i år då, det ligger inte så långt bort från mig.

/F

Och nu återgår jag OT, jag fick svar på tidigare diskussion, se nedan:

Hej Stefan och tack för ditt mejl och dina åsikter!

Det är faktiskt så att det redan finns goda kontakter mellan CykelVasan och Långloppscupen, inte minst för att Lasse Strand (Långloppscupens samordnare) är tävlingsledare för CykelVasan sedan premiärloppet 2009.

Vi kommer att diskutera dessa frågor vidare, det kan jag lova.

Vissa hinder (t ex sponsorproblematiken som du nämnde) är dock rätt så stora utmaningar i verkligheten eftersom sponsorerna köper ju faktiskt ensamrätten i vissa sammanhang (exponering, namn, etc).

Sedan berör hela diskussionen strategiska frågor inom Vasaloppsorganisationen såsom hur vill man utveckla CykelVasan framöver: internationell satsning, umgdomssatsning, etc. Det kan dyka upp frågor/svar som gör det hela svårare om man är del i en cup.

Vi får se vad framtiden blir, spännande blir det, det är säkert.

Välkommen igen till CykelVasan 2011, vi ses på startlinjen!

Vasaloppshälsningar / Best regards from Vasaloppet

Marcus Berndt

Ett riktigt vettigt svar, intressant också om deras "strategiska frågor" långsiktigt. Dom kanske främjar mtbsverige mer på ett annat sätt själva. Vem vet. Känns som det där är i trygga händer iallafall :)

Öijer skrev:
> Men nu återgår vi till Finnmarksturen som borde
> köra sin klassiska bana. Flera pass denna vinter
> har jag fantiserat mig bort till klassiska delar
> av denna mytomspunna bana, bara för att inse att
> jag antagligen inte kommer cykla där mer!!!

Jag måste hålla med dg Henrik!

Backarna och de fina stigarna på Finnmarksturen är något som även jag jobbar med i huvudet under, vinterns tunga pass på testcykeln. Finnmarksturen är den största klassikern vi har inom svensk cykel, enligt mig, och att ta bort den borde inte vara tillåtet.

Med arrangörens nuvarande planer på förändring, ser jag ingen anledning att åka till Ludvika någon gång mer. "Vanliga" långloppsbanor finns det gott om på andra platser.

//Patrik P

Som jag sagt tidigare tror jag inte banans utformning är problemet för Finnmarksturen. Tvärtom, den sticker ut på gott och ont. För min del på gott. Vill jag åka andra lopp av annan karaktär är det bara att köra de andra långloppen också. Givetvis skall alla banor ha olika karaktär, det vore bedrövligt om alla banor vore lika. Om vi får fart på mtb sverige med hjälp av CV så behövs det banor av olika karaktär på olika platser i sverige. Det kommer köras lopp varje helg på samma sätt som nu under skidsäsongen. Finnmarksturen med sin fina långa bana utgör en grymt bra utmaning för alla mtb cyklister. Inte minst alla nyfrälsta CV cyklister.

Hotta upp marknadsföringen kring Finnmarksturen, byt tävlingsdagar på stora och lilla så kommer Finnmarksturen att åter bli juvelen bland mtb lopp i Sverige.

Än lever loppet!

Niklas

Tillbaka
Topp