Finns det några mtbnybörjare här?

Stimsky

Medlem
Själv provade jag på det hele i höstas. Tycker det verkar kul så det blir att åka mer. Är 36år hur gamla är ni? Kanske det inte är så många i min ålder, men det ska bli intressant att se vad ni svarar.

Ny på mtb men inte på att cykla i skogen.. På 70-80-talet så cyklade man med vanliga cyklar i skogen och i grustag. BMX-cyklar fanns då knappt i Sverige.
Själv är jag snart 38 år och var först inne på att skaffa hybrid men gillade mtb:s kompakta ram.
Kommer att testa en mtb-skogsslinga i vår annars cyklat mest på grusväg men testat lite stigar med rötter och klippor.

/sailor

Här har du en till nybörjare. Endast 35 år :)
Flyttade till skogen i höstas och (åter)upptäckte stigcykling. Köpte en begagnad cykel och kör i princip dagligen med eller utan hund. Letar hellre tekniska utmaningar och trixiga partier i skogen än cyklar långt och snabbt. Skoterspår med pannlampa är hur kul som helst nu på vintern.

Happys befolkning gör cyklingen ännu roligare med tips och inspiration. Bygg dig en pannlampa enligt anvisningar här om du inte redan gjort det.

Det enda jobbiga är det fruktansvärda köpsug man drabbas av när man ser alla fina hojar här. Försöker intala mig att det inte sitter i cykeln hur kul man har men jag tycks inte lyssna på det örat :-)

/Johan (för tillfället kär i Transition Preston FR men har knappt råd att köpa bromsklossar till gammelMeridan :-o)

Är 34 år började för ca 4 år sen med en billig ht xc och cyklade när det var fint väder, för 1,5 år sen blev det uppgradering till heldämpad xc och cykling oavsett väder men fortfarande på amatör plan och förbannat roligt.

Med dämpning bak kom mer drop och lek vilket resulterade i ny freeride för rent för mycket pengar och i år blir det vångabacken (Skåne) var helg för träning och skoj och Åre v31 för att testa allt på riktigt som man tränat på under året :-)

Alltså så är man nybörjare på nytt i år och det känns härligt med allt nytt att prova på och uppleva.

Ps. En ny liten Ht växer fram i garaget för den där härliga stigkörningen också såklart :-) Ds.

Stimsky skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv provade jag på det hele i höstas. Tycker det
> verkar kul så det blir att åka mer. Är 36år hur
> gamla är ni? Kanske det inte är så många i min
> ålder, men det ska bli intressant att se vad ni
> svarar.

Själv är jag 39 1/2 år, och cyklat MTB i två år, efter uppehåll i 10 år pga barn och hus. Din ålder är nog rätt medel i förhållande till de jag har träffat i Göteborgstrakten.
Jag känner mig fortfarande som en nybörjare eftersom jag faller ofta och sällan ser när Leo stannar för att vänta in resten.
Men jag kämpar för att bli bättre.

Välkommen till Happy.

själv 30, började cykla MTB förra sommaren (nystart efter 15 år vila kan man kalla det =) ) , fastnade totalt, cyklar till jobbet när jag kan och försöker få 1-2 timmar skog 3-4 ggr i veckan...dock inte just nu när det är minusgrader...lite för vek för det ännu.

inom tävling på MTB kanske seniorklassen börjar vi 30, men på de happy-rides jag deltog förra året var åldersspridiningen mellan 17-50, så länge intentionen är att ha kul, spelar nog ålder ingen roll, vet iaf att jag än så länge blir frånåkt av de flesta ovavsett ålder =)

Sailor: prova MTB-spåret vid långängen, där brukar jag ligga o nöta efter jobbet, inte allt för tekniskt, men kul iaf

Är 24 år, började cykla i våras till jobbet på en grymt gammal stål mtb på säkert 50 kilo, vart lite avstickare i skogen då och då.

Tyckte det var så jävla roligt, fick samma kännsla som när jag åker snowboard att man blir 110% koncentrerade på det man gör.

Så införksffade en hardtail, inget speciellt men i alla fall med LX grejor.

I höstas körde jag nästan varje dag runt i skogarna i Täby, och har även varigt ute några dagar nu i vinter.

Ca 1 år på Mtb med en 34 årig kropp som numera faktiskt känns lite renoverad,är helsåld och har inte haft så här skoj på väldigt länge..

30 bast och har per defintion inte ens börjat cykla ännu. Uppfyller, i dagarna, en flera år gammal dröm att äntligen komma igång med cyklandet igen, efter ett uppehåll på .....lång tid.
Jag har en hardtail på ingång som skall nyttjas i skog och mark, kommer börja cykla samma dag den kommer då dubbdäck är inköpta.

Dessutom köper jag nu den MTB min far aldrig köpte åt mig som barn, den klassiska kommentaren "det är bara en fluga" lämnande hans läppar när jag påtalade hurdan cykel jag ville ha.......

//Axel

(60 min efter att jag skrev detta ringde cykelhandlaren och sa att min hoj var klar för leverens så imorgon börjar jag cykla.....Ahh vad det kliar i fingrarna..)

Välkommen ombord.

Har cyklat MTB i snart två år nu. Cyklar året om. Är fortfarande 42.

Senast redigerad av en moderator:
34

Kan tack vare cyklingen förlänga min 30-årskris på ett livsbejakande sätt. Innebärande att jag håller på och konverterar från XC-svetto till mer av freeridefetto, vilket känns helrätt!
/Oscar

Vad gamla alla nybörjare e(; Själv är jag bara 16 år och började cykla i sensomras då jag köpte min första mtb. Är nu i full gång med att leta upp sjysta stigar hemmavid.

/Tobbe

Vad gamla alla nybörjare e! Själv är jag bara 16 år och började cykla i sensomras då jag köpte min första mtb. Är nu i full gång med att leta upp sjysta stigar hemmavid.

/Tobbe

Flesta verkar banne mig vara över 30. kan man inte tro med tanke på innehållet i trådarna:-) Barnet kryper fram i en när man går in på happy!;)

32 e jag

Kul med alla svar

Tack känner välkommen. Va lite orolig att folk tror att man är desperat för att leta efter ungdomen igen men det behöver jag ju inte va... hehe... Gillar allt som är kul framförallt när man kommer till lekstadiet... LER.

Kanske det kan bli nån repa i skogen i vår tillsammans med mtbgänget... Observera har hur sunkig kondition som helst. Därav förstår jag att det kanske inte är så kul att cykla med en som inte orkar hänga med. Nybörjar grupp kanske vore nått .... förstahjälpen är väl vettig att ta med ;) ....Men har kommit igång att simma för att ha lite mer krafter för körningen.

Är 26år, Började förra våren så smått då jag ville börja motionera och gå ner i vikt då jag lagt på mej ca 10-15kg under en 1år lång sjukperiod + jag slutat röka. Jag införskaffade en sliten/begagnad Trek 6700 i tron om att den var ett kap efter
jag läst endel här på Happy. Köpet var tyvärr ett misstag då den var rätt så utsliten med behov av utbyte av div komponenter :( Hann i allafall gå ner ca 8-9kg innan den "föll ihop" :) . Efter endel planering och frågeställningar på Happy så bestämde jag mej för att köpa en ny MTB i butik vilket jag då gjorde.

Efter ett besök i en cykelbutik blidde det en Avanti Competitor Med RS Reba gaffel och LX Disc grupp. Denna har jag med stort nöjje kört med under senhösten och längtar verkligen tills snön har försvunnit då jag får plocka fram den igen efter vinterdvalan.

Nu är jag ofta inloggad på Happy under kvällar och helger, läser med stort intresse diverse inlägg om växlar, bromsar, dämpare å annat smått å gott. Planerar min första motionstävling i sommar vilket blir Mörksuggan här hemma i Rättvik.
I vår skall jag gå med i Mtb klubben här för att förhoppningsvis träffa fler som åker då det är lite tråkit att åka själv, har ingen närmare bekant som åker.

//Niklas

Har fyllt 42 och har kört mer eller mindre i drygt 2 år men känner mig fortfarande som en nybörjare då det blivit allt för lite kört för att öva upp varken åkteknik eller kondis, men kul har jag som attan varenda gång jag kommer ut.

Började med en Gammal Merida helstel som kom via polisens hittegods vilken byttes mot en Crescent HT som hängde med ca 1 år den byttes förra våren mot en Marin FS som jag är så nöjd med, och gammel meridan hänger med ännu men är modifierad till pendelhoj numera.

Bosse

Oskar_ skrev:
> Jag är fämtån =)
>
> Gubbar...

Ja, cykling är en gubbsport - och hur känns det? :-)

Är 23 år och skriver mitt första inlägg här faktikst. Köpte mountainbike för 2 veckor sedan. Har cyklat lite mounatinbike på skoj för 6-7 år sedan men det rann ut i sanden. I början av sommaren köpte jag en racer för alla mina pengar och cyklade på hela sommaren och hösten. Nu för några veckor sedan köte 2 kompisar till mig mountainbikes och börja cykla så suget innom mig växte enormt.

Tittade runt lite efter cyklar i 5-6000 kr klassen för att se vad man kunde få. En kompis som jobbar på cykelringen tipsa mig om att de hade fått in ett gäng fina GT som hade stått som skylt ex. på rex. Nu nedsatta till halva priset. Svansa runt där o hitta lite gott i 6k klassen men blev helkär i en zaskar för 9 tusen. Fullt XT-utrustad, men XTR-bakväxel. Rockshox SID XC dämpare, mavicfälgar, hydraliska skivbromsar och annat gott. Så det var bara att hosta upp pengar jag inte hade, och köpa :) Racern får antagligen säljas i vår, men det var lite trisst att köra på den själv.

Har cyklat ca 10 ggr de här 2 veckorna men längtar enormt efter snöfria stigar i skogen så man kan leka ordentligt.

Hoppas kunna hänga med på någon happyrunda i vår/sommar!

är 18 och har hojat i ungefär 1 år...

som sagt många över 30 på pappret...men jag trodde att alla var 20 åriga cykel-hazzards när man ser alla inlägg.

kan inte vänta tills min fullgung kommer...

Jag började i sommras att cykla som ett komplement till min vanliga idrott har tidigare åkt längdskidor och sprungit mycket. Men mtb känns ganska likt enduro som jag sysslar med igentligen. Är 22år och hojar på en Extreme ram med shimano Xt växlar och deore bromsar en hoj som passar mig bra funderar dock på att byta ut RST Omega gaffeln men har igentligen inte haft några problem med den.

Hihi, jag är också nybörjare sett till själva cyklingen. Dock har jag tillbringat så mycket tid vid Happy att jag kan FÖR mycket om cyklar och cykeldelar mm. :)

Bara cyklat 1.5 år faktiskt. Och nån mer oseriös får ni svårt att hitta. :D

Började på en sunkig stålramsbaserad hoj och arbetade mig uppåt genom uppgraderingsträsket tills jag tröttnade på det och köpte en FS efter ganska precis ett år.

Från början var det tänkt att jag skulle bli ett XC-svetto men det sket sig, tog ungefär en vecka innan jag upptäckte att det var teknisk cykling som lockade och sedan upptäckte jag betongdjungeln och vips blev det massa sån cykling också. :)

TiTeX skrev:
> Kan aldrig påstå att jag har varit nybörjare.

Född van cyklist alltså ;-)

/Johan

Återigen skall man vara värst...
Överkroppen är 45. Underkroppen känns som 20. Ni som tänker på något annat så är det sprallet i trampebenen jag syftar på :-D

Först nu tycker jag killarna i verkstaden är så självgående att jag kan slappna av och ägna mig lite åt mig själv.

Nu skall det bli lite turer på min lätt modifierade Bianchi Doss6400 när det här förb. norrlandsvädret behagar lämna Skåne.

/Martin

http://www.cykelforum.se

Jag är snart 40 (inom några veckor, usch) och började med MTB för ca två år sedan. Teknikmässigt, fartmässigt och erfarenhetsmässigt är jag fortfarande en nybörjare eftersom det inte har blivit så många rundor. Är helt klart en solskenscyklist. Med tre barn och en del andra hobbies finns det inte tid till så mycket cykling men det sköna är att cykeln och skogen finns alltid kvar och väntar på en, det är bara att sticka ut när man får en chans. Det känns som att det aldrig blir försent att upptäcka sporten (eftersom jag inte har några ambitioner på resultat). Annars sysslar jag lite med lagidrotter och där är det helt andra krav på kontinuitet och att hålla en viss standard.

Har lite funderingar på att ställa upp i något lopp i sommar, i motionsklassen då. Mest som en rolig erfarenhet. Snapphaneturen passar geografiskt och är en trevlig bana. Det siktar jag nog på. Skulle även kunna tänka mig att ställa upp i Sömnlös i Rudan i något tremanna-lag eller så.

/Peter

Jag är lika gammal som Martin O om några veckor. Men jag känner mig mycket yngre än 45! Det kan man kanske tacka 3 års cyklande (+ några år i slutet av 80 och början av 90-talet).

Förresten skulle jag vilja säga välkommen till alla nya cyklister här på forumet! Det finns ju avdelningar här som är väldigt matnyttiga för alla, nybörjare som proffs. Till exempel under läsvärt samlas ju trådar som kan hjälpa en med mekfrågor, träningsfrågor och allt möjligt. Under butiksrecensioner hittar man recensioner på de butiker som vi har hanldat på. Och mycket annat smått och gott finns även.

Johan S, bild från cykelmässan i Göteborg. Foto: Skogling
2hjul1.jpg

edit: språklig korrektion

Jag måste oxå göra ett inlägg i debatten.
Är 28 år och har cyklat sen -02. Just nu på en Giant xtc.

Har kört långlopp sedan -03 vilket är väldigt roligt och funkar som en morot för träningen! Kan verkligen rekomendera att testa ett lopp och då slår jag ett slag för Mörksuggejakten i Rättvik!!

Hej!

Är också nybörjare på MTB och Happy men inte i ålder, nyss fylda 46 unga år .

Har cyklat aktivt sedan 2001 efter att min doktor gav mig ultimatum att "om du inte går ned i vikt och börjar motionera får du nog inte uppleva din 50 årsdag" då är det inte svårt att bestämma sig.

Började med en Crecent fullracer från 82 ombygd till hybrid, när den packade ihop hösten 2004 så "snodde" jag grabbens Merida Matts Hotkey med det sämsta komponenter som är tillverkade genom tiderna men med hyfsad aluram. Nu är den uppdaterad med bättre komponenter, har bara använt den för cycklin till jobb och på trainer ca 200 mil/år.

Nu till våren ska jag byta framgaffel och börja cyckla stigar och grusväg.

Detta om framgafflar kan göra en snurrig det finns ju hur mycket som helst att välja på, det var så jag hamnade här på happy när jag sökte info om gafflar och nu är det så att man är hit och kollar flera ggr/dag.

Troligen så blir det någon av dessa.

MX Comp ETA
Rockshox J4 U
Rockshox Tora 318 U
Rockshox Tora 302 Solo

Alltså en gaffel för ca 2500:-

Vadå gammal?? /David

Hej!

Är 31 år gammal och nybörjare på MTB och jag skulle vilja komma i kontakt med någon från Mora som man kan träna tillsammans med. Finns det någon från Mora på detta forum eller e jag ensam riddare?

Tävlingen Mörksuggejakten i Rättvik och att åka crazy nerför Gesundaberget värkar helt klart skoj och kanske kan vara något att satsa på..

Nybörjade direkt in i elitklassen för fem år sen (finns ju ite så många klasser när man är över 18 under 30. Hade bara kul första två åren hade sedan ett träningbrjek på nått år pga att jag upptäckte att jag hade fått astma. trist som sjutton. är nu åter i spåret 95% av min vakna tid (åtminstone i tanken).

Steelisreal skrev:
> Jag är 43, men blir en 11-åring så fort jag sätter
> mig på min MTB:-)

Du glömde berätta att du är gammal i gemet när det gäller att köpa och sälja men nybörjare när det kommer till faktiskt skogrulla. ;)

27 år nu, började med MTB när jag var 15-16 någonting men haft nästan ett decennium långt uppehåll av olika anledningar.

Måste oxo gå ner lite i vikt och ha bättre kondition..
Sen så är hojande sååå roligt så jag kör inte för träningens skull heller.
Alla vi har varit nybörjare.

Född ´73 och köpte min första MTB 91, eller om det kanske var 92.. Köpte min andra MTB sommaren 2005 efter att ha gått genom allt det där med studier, skaffa arbete och bygga familj med två små grabbar få ordning på ekonomin igen mm. Den gamle gule är fortfarande kvar i livet och används dagligen som pendlare. Har troligtvis cyklat i praktiken dagligen på den sedan inköp 91, mestadels pendling självklart men lite skog och orörd terräng då och då. Allt från skogsstigar som leder ut på kalhyggen som man får bära sig över till teknik på kala granitklippor nere vid sommarstugan på kusten.

Förhoppningsvis blir det fler och längre turer kring Karlstad framöver när väl barmarken kommer, än tidigare år.

Cykling är min meditation.

Tillbaka
Topp