Fjäder cantileverbromsar

bomba

Ny medlem
Fjäder cantileverbromsar
Har en gammal hoj med cantileverbromsar. Nu har fjädern på den ena sidan i bakbromsen förslappats, så att motsvarande bromskloss ligger emot fälgen hela tiden. Någon som vet om man kan köpa nya fjädrar eller om det blir till att köpa nya bromsar?

Fjäder cantileverbromsar
Säker på att fjädern förslappats och inte bara halkat ur sitt säte? Prova att ändra fjäderspänningen på andra sidan också, kan vara den som drar för mycket.

Fjäder cantileverbromsar
Om halkat ur sitt säte betyder att den åkt ur hålen i ramen respektive cantilevern så kanske det var upprinnelsen till problemet, eftersom bulten som går genom fjädern var lös när jag började mecka. Såg dock till att fjädern satt som den skulle (d v s som jag tror att den skulle) innan jag drog åt bulten. Hur ändrar man fjäderspänningen, förutom att vrida ett varv? Försökte med detta på den slappa fjädern, vilket ledde till att den blev överspänd och det blev obalans åt andra hållet.

Fjäder cantileverbromsar
Där har du det. Fjäderspänningen brukar kunna ändras genom tre olika hål i ramen. Genom att flytta ett hål kan man öka eller minska spänningen. Finjusteringen gör man sedan med en justerskruv. Normalt sitter det bara justerskruv på ena sidan.

Jag brukar ställa fjädrarna så löst som det går, så att man har minsta möjliga motstånd när man bromsar. Råkar det ligga emot lite grann är det inte hela världen, i alla fall så länge det inte trycker mot fälgen.

Tillbaka
Topp