Fjädrande sadelstolpe ?

Akasha

Medlem
Fjädrande sadelstolpe ?
Hej, har en rookie-fråga ang fjädrande sadelstång. Långcyklade (för första gången i mitt 64-åriga liv) över Iberiska halvön i höstas, Porto till Malaga via Sevilla, på en beg rostig 26 tums stål-MTB från Jula . ... Blev en fantastisk upplevelse och slog nu till och köpte en (för mig ) dyr Bergamont som kändes som att byta från rysk traktor till Lamborghini. Oerhört bekväm och lättrampad trots full last med fyra panniers när jag testcyklade hojen Gbg-Skåne förra veckan.
Men, jag fick en tanke att lyfta komforten ett snäpp till med en fjädrad sadelstolpe. Är det en vettig idé när jag planerar kommande långdistans-turer ner i Europa , eller bara ytterligare något som kan gå sönder ? Mottar ödmjukt alla åsikter från er med mer erfarenhet och kunskap .

Bilagor

• 20230418_155416~2.jpg
    20230418_155416~2.jpg
    885.8 KB · Besök: 314
Fjädrande sadelstolpe ?
De finns de som svär vid sina stolpar och andra som bara tycker det är extra vikt.

Om du cyklar mycket på dåliga vägar så kan det ju vara värt att prova, men om du nästan enbart håller dig på asfalten så tror jag att du inte kommer få maximal nytta av den.

Fjädrande sadelstolpe ?
Hade en CaneCreek Thudbuster på min hard tail MTB en gång i tiden, var en välsignelse för ryggen, tog bort de värsta stötarna.

Finns en variant med kortare fjädringsväg: https://www.rosebikes.com/cane-cree...ension-seatpost-with-parallel-linkage-2692050

Damaged roads, potholes, roots or cobblestones – bike riding can get pretty rough some times. That’s where the Thudbuster ST suspension seatpost from Cane Creek helps.

In its 4th generation, the parallel linkage mechanism continues to be at the core of this proven seatpost with 50 mm travel. Athletic city and trekking cyclists, as well as touring mountain or gravel bikers, will benefit from the suspension on uneven stretches. The level of shock and comfort can be adjusted to the individual rider’s weight with the elastomers of varying hardness levels. Unlike its predecessor, this model has a two-part construction that allows for a tool-free and fast replacement. The saddle mount was also redesigned so that the clamp is secured onto the side, making it easier to install the saddle.

The suspension of the ST model (short travel) is shorter than that of its bigger sister Thudbuster LT (long travel, product code 2303578). Depending on your needs, you can either choose the ST model for athletic comfort or the Thudbuster LT with more travel and longer progression lines, for a softer cushioning.

Fjädrande sadelstolpe ?
Har canyons fjädrade stolpe, tycker den är dunder skön på cykla långt cykeln. Tar en del stötar är min uppfattning, suttit på 3 olika cyklar under 3 år och den håller
Jag köpte just en sådan. Det var en liten detalj som inte stod i specen när jag beställde den:
Den kräver ett utstick om ca 20 cm!

Antar att det är för fjädringen ska fungera optimalt, inte någon annan orsak. Men känns ju lite surt när jag äntligen bytt till en sådan efter många om och men också känns det inte riktigt korrekt. Någon som har provat med mindre utstick än rekommenderat?

(Det gäller en SP59 för övrigt)

Fjädrande sadelstolpe ?
Hej, har en rookie-fråga ang fjädrande sadelstång. Långcyklade (för första gången i mitt 64-åriga liv) över Iberiska halvön i höstas, Porto till Malaga via Sevilla, på en beg rostig 26 tums stål-MTB från Jula . ... Blev en fantastisk upplevelse och slog nu till och köpte en (för mig ) dyr Bergamont som kändes som att byta från rysk traktor till Lamborghini. Oerhört bekväm och lättrampad trots full last med fyra panniers när jag testcyklade hojen Gbg-Skåne förra veckan.
Men, jag fick en tanke att lyfta komforten ett snäpp till med en fjädrad sadelstolpe. Är det en vettig idé när jag planerar kommande långdistans-turer ner i Europa , eller bara ytterligare något som kan gå sönder ? Mottar ödmjukt alla åsikter från er med mer erfarenhet och kunskap .
Ett beprövat alternativ som inte är så dumt är en fjädrande sadel, alltså en sådan med två stålfjädrar i bakkant. Har en sådan sadel på min långfärdscykel och det är den skönaste cykelsadel jag haft.

Fjädrande sadelstolpe ?
Jag köpte just en sådan. Det var en liten detalj som inte stod i specen när jag beställde den:

Antar att det är för fjädringen ska fungera optimalt, inte någon annan orsak. Men känns ju lite surt när jag äntligen bytt till en sådan efter många om och men också känns det inte riktigt korrekt. Någon som har provat med mindre utstick än rekommenderat?

(Det gäller en SP59 för övrigt)
Den äldre 35cm stolpen skall funka med ett utstick mellan 14 till 24 cm så din 40cm närmar sig den undre gränsen. Du får väl se till att kanten på ramröret är mjukt rundad så att den inte äter upp stolpen så lätt när denna rör sig.

Fjädrande sadelstolpe ?
Den äldre 35cm stolpen skall funka med ett utstick mellan 14 till 24 cm så din 40cm närmar sig den undre gränsen. Du får väl se till att kanten på ramröret är mjukt rundad så att den inte äter upp stolpen så lätt när denna rör sig.
Ska nog skicka tillbaka den. Inte ens på min andra cykel skulle den fungera. Den skulle behöva sitta ca 5 cm längre upp. Tror inte fjädringen kommer fungera bra när det är så lite som sticker ut ☹️

Fjädrande sadelstolpe ?
Hej, kort svar: min erfarenhet- 25+ långturer i Europa. Har också haft dämpad stolpe på min landsväg racer. Kort svar: det kommer inte hjälper eller gör det sämre. Lång svar: Antar du är på asfalt det mesta i att du har full packning. Du har en rak styre, så sittställningen är upprätt och har mer vikt på sadeln. Det kompenseras av att du har en gel sadel överdrag, men den kan också skapa mer friction och värme och leder till obehag..
1. Jag skulle rekommendera att du försöker sänka styret 10-15mm ( mer vikt på armarna), Går ut på några 50-60 km rundor. Dina axlar och nacke kanske blir lite öm, men dem vänjer sig. Det är individuellt, men styret ska nog vara 1-3cm lägre än sadeln. 2. Tar av sadel överdraget. Bättre att had en sadel som passar än massa friktion och varmt gel under. 2. Väger hela ekipaget och dig och använda en " tire pressure calculator" online. Oftast har man förmycket tryck i däcken, som blir stötig och faktiskt långsammare. 3. Skaffa riktigt bra cykel shorts. typ Castelli med deras bästa pad- finns som undershorts och lösa över shorts om du vill inte ser ut som " racer". Det gör stor skillnad.

Lycka till på dina resor!!

Fjädrande sadelstolpe ?

Några månader senare nu, men kan lika gärna svara ändå då det alltid är någon annan som hittar tråden i framtiden: Stolpens minsta utstick måste respekteras.

Titta på hur stolpen är konstruerad; Två kolfiberhalvor, som i den nedre delen upp till minsta utstick ligger an platt rygg mot rygg, men sedan delar på sig för att kunna ge den fjädrande effekten. Detta innebär att stolpen ovanför minsta utstick inte är helt solid, och kommer inte sitta fast ordentligt om du försöker applicera en sadelklämma där. Stolpen kommer glida ner i ramen med skador på dess lack och/eller fibrer. Det är inte hypotetiskt, jag har sett det själv på en kompis cykel.

Kanske kan man macguyvra/3D-printa en shim som fyller ut tomrummet, men tveksam om jag skulle våga lita på det. Har man en cykel där klämman är integrerad en bit längre ner i sadelröret kanske det också går att tumma motsvarande distans på minsta utstick, men då kanske å andra sidan krafterna i sadelrörets hål blir annorlunda än vad ramtillverkaren dimensionerat för…

Senast ändrad:
Fjädrande sadelstolpe ?
Istället för att starta en ny tråd så ställer jag frågan här.

Jag är på jakt efter en fjädrande sadelstolpe.

Efter lite sökningar hittar jag 2st, XLC SP-S05 och XLC SP-S08. Jag förstår inte riktigt skillnaden och de kostar lika. Eller ska jag kolla på något helt annat? Ungefär kring det priset. 400-600kr.

Fjädrande sadelstolpe ?
Jag har en Cane Creek och är väldigt nöjd med den. Skillnaden med XLC är att Cane creek fjädrar lite mer bakåt medan XLC fjäder rakt upp och ner, men det känns som att den fjädrar lite framåt. Jag testade båda och Cane Creek känns mycket mer naturligt. Jag har den på min resecykel och med all bepackning spelar den liten extr vikt ingen roll.

Tillbaka
Topp