Flat mount

Flat mount
Din fråga är helt obegriplig. Hur förväntar du dig att någon skall kunna svara på det utan att veta exakt vilken ram/gaffel, ok, adapter och skivstorlek du både har idag och önskar byta till?

Flat mount
Finns flat mount ok för åtminstone Shimano XTR, XT och SLX samt SRAM Level. En del tillverkare har börjat använda sig av dessa på sina senaste XC hojar, se till exempel Canyon Lux och Mondraker Podium. Vanligt är det dock inte och är ramen äldre än något år har den nog garanterat inte flat mount.

Flat mount
Finns flat mount ok för åtminstone Shimano XTR, XT och SLX samt SRAM Level. En del tillverkare har börjat använda sig av dessa på sina senaste XC hojar, se till exempel Canyon Lux och Mondraker Podium. Vanligt är det dock inte och är ramen äldre än något år har den nog garanterat inte flat mount.

Reviderade Orbea Oiz har också fått flat mount.

Flat mount
Ok. Då skall jag förtydliga mig, jag har en Canyon Lux 8.0 från 2019. Jag skulle vilja (ur min synvinkel) uppgradera till XT eller XTR från SRAM bromsar. Vad jag förstår med ytterst lite erfarenhet så är detta enligt bilden flat mount. Det jag undrar nu är om någon vet om jag kan montera ett xt eller xtr ok på samma vis som detta level ok. Eller är det i behov av en adapter eller något liknande. Jag tänker inte byta diameter på bromsskivan.
A171A342-CBC3-461D-839A-1AEABAB5AE87.jpeg

Flat mount
Flatmount är väll en standard. Så högst troligt passar ett shimano flatmount ok.

Scalpel av förra modell,som kom sommaren 2016 har flatmount men där de monterat en adapter till postmount

Flat mount
Det är jag medveten om. Var bara osäker på om flat mount är en standard så jag kan byta oken direkt eller om det skiljer på cc måttet i skruv hålen till tex mellan Shimano och SRAM så det eventuellt behöves någon form av adapter. Men tack för infon ändå.

Tillbaka
Topp