Fler Långlopp?

hjul-ove

Ny medlem
Fler Långlopp?
Vi är en skidklubb där många åker Mtb sommartid o deltager i bla Långloppscupen.Vi går med funderingarna att dra igång ett mtb-Långlopp men frågan är finns det behov av fler långlopp?O isåfall vilken tid på säsongen?

Fler Långlopp?
våren äre välls om är bäst då. om det finns behov av fler är en bra fråga, personligen tycker ja både ja o nej. ja för att det alltid är kul me många lopp, nej för att det ändå är hyffsat tätt mellan långloppen som finns, man behöver ju lite återhämtning imellan. kan ju även vara svårt att som nya arangör få många deltagare.

o glöm inte att det ligger ett enormt stort arbete bakom ett långlopp, så att ni nu inte tar er vatten över huvudet så att säga.

men det är bara min lilla tanke.

Senast redigerad av en moderator:
Fler Långlopp?
hjul-ove skrev:
-------------------------------------------------------
> Jotack arbetet vet vi om eftersom vi vintertid
> arrangerar ett större långlopp skidor.

det är bra det så man inte blir överraskad. men som sagt så tror ja på våren om man ska arangera nått, speciellt då BST flyttat till hösten. det är en hård marknad o slå sig in på. inte så lätt att få det att gå runt, men det vet ni säkert. vill inte skrämma er utan bara se till att ni vet det. menar inget illa alltså.

Fler Långlopp?
Får man fråga var du bor och var ett eventuellt lopp skulle gå?

Våren skulle passa bra om det ligger i mellansverige. Om det dessutom skulle gå att få in mycket stig och stök så är nog saken avgjord för min del.

Fler Långlopp?
vore kul med ett stort xc-lopp istället :)
fast långlopp är ju också kul.
det verkar som om billingeracet flyttat till maj (tror det var i augusti förut på scfs hemsida, fast jag kan ha fel). fast vår eller kanske sen höst tycker jag ändå.

Fler Långlopp?
soulbrorsan skrev:
> vore kul med ett stort xc-lopp istället :)
> fast långlopp är ju också kul.
> det verkar som om billingeracet flyttat till maj
> (tror det var i augusti förut på scfs hemsida,
> fast jag kan ha fel). fast vår eller kanske sen
> höst tycker jag ändå.

Det stämmer. Långa Billingeracet är flyttad till den 28 Maj. Inför 2006 kommer billingeracet att ingå i Långloppscupen.

http://www.billingeracet.se/

Fler Långlopp?
jag skulle vilja se mindre dyra långlopp.. 5-6hundra spänn svider för mig att lägga en på start på en tävling då jag inte utnyttjar depåerna eller liknande på tävlingsbanan. och utöver detta ska man ha gel och liknande samt någon/några som är villiga att langa under 3-5H.

det känns lite roligare om avgifterna ligger på säg.. 2-3hundra spänn då kommer du få deltagare om du sköter dig.

Fler Långlopp?
Sen så behöver ett långlopp inte vara 8-10 mil, med rätt bana så nöjer mig jag och många fler med 4-5 mil om terrängen är rätt, blir ibland roligare så och man blir inte lika sliten och orkar på så sätt tävla mer.

Sikta på en ledig helg under tex april-maj och kör ett lite "kortare" långlopp.

Fler Långlopp?
mankis:
finns minimigräns på långloppen som säger 6mil eller vad det är.

vill du inte kära mer än 4mil så är ju xc loppen vad du söker.

Fler Långlopp?
Kör själv gärna och hellre XC lopp men det finns tyvärr ganska få nu för tiden.

Man får väl kalla det ett "kort" långlopp då :-) men jag tror inte att det står något speciellt om hur långt i distans det måste vara för att kallas långlopp i SCFs regelverk.

Fler Långlopp?
Tim skrev:
> mankis:
> finns minimigräns på långloppen som säger 6mil
> eller vad det är.
>
> vill du inte kära mer än 4mil så är ju xc loppen
> vad du söker.

jag har för mig att det är 65 km.

och visst skulle det vara kul med billigare lopp, problemet är väll att man då behöver en herrans massa åkare eller nått för att få det att gå runt :D:D visst får man fler åkare me lägre pris, men me 2-300 kr behövs nog en 2-3 gånger så många åkare o det är mycket tveksamt om det går. kolla på Kjells Tur, ett bra exempel på att man inte blir särskilt rik på att arangera långlopp, speciellt inte om man räknar in manstimmarna man lägger ner i det.

sen att du kanske inte utnyttjar stationerna, visst det kan ja köpa, men skulle man kunna anmäla sig så, så skulle alla anmäla sig så, o sen klaga över att det inte finns nå stationer eller använda de som finns fast man inte betalt för det. tråkigt men sant :D

Fler Långlopp?
Det finns inget i UCI´s eller SCF´s regelverk om MTB som besämmer längd i tid eller sträck på MX (långlopp). Det finns en rekomendation att XC lopp inte skall ha kortare varv än 6km och en maximal tid för elit herrar/damer 2.30h och minimalt 2.00h (sen är det olika för alla andra klasser)

MEN det står inget i reglerna om MX-lopp. Eftersom att det tävlas på lika sätt som XC (samma utrustning osv.) så kanske man kan anta att tiderna på XC även gäller här.

Allt finns att läsa här: http://www.scf.se/t3.asp?p=60505

http://www.langloppscupen.com/ står det såhär: <i> Längden på banorna varierar också, från 70 km upp till drygt 11 mil.</i>

Edit: så det finns alltså inga bestämmelser om hur lång ett longlopp ska vara. Däremot kan det vara så att långloppscupen har ett minimikrav på längd för de tävlingar som ingår i just den cupen.

Fler Långlopp?
Frågan är om det finns bestämmelser för hur långt ett långlopp skall vara. Om man som tävlingsarrangör gör en framställan till SCF så anger de i ansökan att ett långlopp skall vara minst 60 km. Däremot finns det mig veterligt (vilket åxå tidigare skrvbent skrivit) inget i tävlingsreglerna från SCF om just långlopp.

Fler Långlopp?
Jag tycker det behövs en typ av lopp som är lite mindre påkostade och lite mer fokuserade på cykling istf kommers. Mer ideellt och en idé om att alla ska kunna delta. Det vill säga mer typen Keps Cup fast i långloppsvariant. Keps Cup arrangeras ju gratis och ideellt i gammal hederlig idrottsföreningsanda. Det är ju lite bökigare att arra ett långopp så 100 kr i startavgift är väl ok för att spä på i klubbkassan.

Fler Långlopp?
Johan S skrev:
> Jag tycker det behövs en typ av lopp som är lite
> mindre påkostade och lite mer fokuserade på
> cykling istf kommers. Mer ideellt och en idé om
> att alla ska kunna delta. Det vill säga mer typen
> Keps Cup fast i långloppsvariant. Keps Cup
> arrangeras ju gratis och ideellt i gammal hederlig
> idrottsföreningsanda. Det är ju lite bökigare att
> arra ett långopp så 100 kr i startavgift är väl ok
> för att spä på i klubbkassan.
>
> Johan S
> http://www.cykelmotion.se

lite krångligare ja :D:D mycket krångligare skulle jag säga :D men det är ju min högst personliga åsikt :D

Fler Långlopp?
Det finns alltid behov för tävlingar och nytänkande. Strunta i hur mättad marknaden för långlopp kan vara, gör ett lopp som är bättre än dom andra. Eller sikta in er på max 200 startande som kör loppet med glädje för att banan är så fin.

Att arrangera långlopp är det nog väldigt mycket arbete med men det verkar ni ju vara insatta i.

Fler Långlopp?
Ett tekniskt svårt långlopp tror jag det är många som skulle uppskatta. Staffetter, natt- och/eller vinterlopp finns det inte heller så många.

Tillbaka
Topp