Flyga med kolsyrepatron

Flyga med kolsyrepatron
Det här har diskuterats många gånger och det finns alltid två läger, men de flesta håller med om att det är lugnt. Se till att checka in dem bara. När jag har flugit har jag stoppat ner dem i cykelskorna, mest för att spara plats.

Flyga med kolsyrepatron
Lulle sa:
RideOn sa:

Bra länk, cykelpatronerna borde klassas som samma som de för soft air-gun.

Jag tyckte det var en väldigt dålig länk.
Koldioxid är en gas. Den är dock flytande under tryck. Vad är skillnaden på "Koldioxid cylinder" och "Kolsyrepatron" mer än storleken i dom nämnda exemplen?
Hade ju varit vettigare att antingen nämna vilket tryck och mängd som är ok eller iaf ge fler och tydliga exempel.

Flyga med kolsyrepatron
Senaste gången jag flög från Skavsta låg det fem patroner i den incheckade cykelväskan. Det blev högtalarutrop och security check. Max två patroner i packningen var budskapet.

Flyga med kolsyrepatron
Minns när Tobias/FROST sprang in i säkerhetskollen på Zürich med en cykelkedja +ANNAT i handbagaget. Det blev lite cirkus innan vi var igenom.

Flyga med kolsyrepatron
Det är en chansning. Jag har varit med om, flera ggr faktiskt, att det har gått bra på svenska flygplatser, men att de har krånglat vid mellanlandningen eller på hemresan.

Flyga med kolsyrepatron
När jag flög från San Francisco till London med BA så ropade de i högtalarna och jag fick komma till disken. Där sa de att de plockat ur ett otillåtet föremål ur mitt bagage. Blev lite skraj men efter ett tag föll poletten ner.

Flyga med kolsyrepatron
Tyvärr är risken 95% att du blir av med dem i säkerhetskontrollen. Det är väldigt luddiga regler ang dem. Generellt är de INTE ok, varken incheckade eller i handbagaget, dock tillåter vissa flygbolag betydligt större patroner, sådana till lavinvästar vilket ju inte är så konsekvent..(!). Detta är en safetyfråga inte security (till skillnad mot vapen etc.)vilket betyder att flygbolaget har sista ordet. Med andra ord , fråga någon med ansvar i frågan på flygbolaget. OM de säger att det är ok så ha dem i handbagaget. På det viset kan du påpeka att de är ok med flygbolaget för säkerhetspersonalen och be dem kontrollera med dem i frågan. För det kommer bli 100% tvärnit i kontrollen annars. Är de incheckade är sannolikheten mycket hög att din väska kommer fastna i kontrollen av dessa och då blir allt MYYYCKET krångligare med utrop av ditt namn i högtalarna att ta kontakt med kontrollen osv...

Flyga med kolsyrepatron
Jag hade samma fundering och hittade samma länk hos transportstyrelsen, så jag tänker chansa och ta dem i handbagaget. Hur är det med andra saker som multiverktyg, pump, insexnycklar och grejer?

Flyga med kolsyrepatron
ipv6 sa:
Jag hade samma fundering och hittade samma länk hos transportstyrelsen, så jag tänker chansa och ta dem i handbagaget. Hur är det med andra saker som multiverktyg, pump, insexnycklar och grejer?
Multiverktyg kan bli svårt kanske? Om det innehåller ett knivblad. Nycklar och annat borde väl vara lugnt? Det går att klubba ihjäl någon med en laptop också liksom. Sist jag reste inom EU hade jag dock en liten brytbladskniv i handbagaget. Det gick bra!

Flyga med kolsyrepatron
Jag har flugit ganska många gånger t/r till Europa, med pump och insex-nycklar i handbaggaget, det har allt varit ok. ( Svårt att kapa ett plan med en pump.. )
Så att man kan skruva ihop cykeln när man kommer fram. Önskar att man kunde ta med bränsle till campingköket också, men det är nog no-no, så man måste jaga upp en butik som säljer sånt när man kommer fram. Nagelsax och Schweizerkniven incheckade!

Flyga med kolsyrepatron
Jag har flugit ganska många gånger med ABS-patron i handbagaget (dvs lavinryggsäck av märket ABS). Det har gått bra, men var en del meck för några år sen innan alla trendnissar skaffade skägg, gröna Norrönabyxor, turbindningar och lavinrygga. Nu är flygplatspersonalen härdad.

Det viktiga har varit att ha med en utskrift från flygbolagen där det står vad man får ha med och inte och där jag strukit under det som gäller lavinryggsäckar. Hitta rätt paragraf, skriv ut, stryk under och fäst med en gummisnodd runt patronen.

Flyga med kolsyrepatron
Jag har kolsyrepatronerna i handbagaget för att det är lätt att plocka ur dessa vid trubbel.
Hellre framme vid resmålet, med cykel utan patron, än utan cykel och patron.
Typ.

Flyga med kolsyrepatron
RideOn sa:
Jag har kolsyrepatronerna i handbagaget för att det är lätt att plocka ur dessa vid trubbel.
Hellre framme vid resmålet, med cykel utan patron, än utan cykel och patron.
Typ.

+1

Hade med 2st kolsyrepatroner (16g) på flygningar förra året, båda gångerna blev gnäll i säkerhetskontrollen men det har kommit igenom tillslut.

Flyga med kolsyrepatron
Senaste resan så valde jag att köpa patroner på plats men då de inte behövdes så tänkte jag chansa på att lyckas ta hem dem i handbagaget.
I säkerhetskontrollen på flygplatsen i Palma så var det inga problem att ta med två stycken per person.

Flyga med kolsyrepatron
Vart reser ni där det är så svårt att få tag på dessa rriteter på plats? Skämt o sido, det är som tutham så klokt skrev, upp till flygbolaget. Få ok från flygbolaget så blir det enklare och du slippe rtrul

Flyga med kolsyrepatron
Pump löser annars problemet under tiden man är borta om inte patroner går att köpa eller tas med.

Jag har varit med om att allt har varit guld och gröna skogar men vips blivit nedkallad till flygplanet på landningsbana för att visa och reglera mitt bagage.

Tillbaka
Topp