Folk i full proffs team utstyrsel

Sam00

Aktiv medlem
Vad tycker folk om det? Ser man idiotisk ut eller är det coolt? Om man gillar fotboll kan man ha en lagdräkt från laget man gillar. Vad är skillnaden med det och att ha full Team Sky utstyrsel t.ex. Har inte det själv, men man ser folk ibland som har det.

Jacke89

Aktiv medlem
Har inte reflekterat över det. Men är det en äldre herre med kulmage hade jag nog mest skrattat.
Personligen gillar jag färgglada tröjor så man syns i trafiken.

InlineOla

Aktiv medlem
När jag va yngre kunde jag tycka det va lite tufft, nu tycker jag det ser rätt töntigt ut. Dock verkar trenden med teamkläder stagnerat(?). Tror det har med dopingavslöjanden att göra, nu vill man ju inte rulla runt i nån dress där en lagmedlem ertappats med fingrarna i syltburken....förr var det inte så vanligt att folk åkte fast o då kunde man med gott samvete ikläda sig full mundering.

Själv har jag två klassiska blå us-postal tröjor till salu om någon vill köpa😲

Sam00

Aktiv medlem
Ett annat fenomen är att man köper hela kitet så det matchar cykeln. Såg en annons förut där nån skrev att de säljer sina Scott kläder för att de inte längre har en Scott. Det kanske är bara jag, men tycker det är samma sak som att ha en Mercedes/BMW och ha på sig märkets keps, och jacka/tröja.

yonsson

Aktiv medlem
BF2AA458-3288-4B55-A1B4-F1DC61914DF7.jpeg

Varför inte? Ju mer man går all in ju roligare är det ju. Samma gäller MTB, helst ska man se ut som Sam Hill eller Brendog.

ejma

Aktiv medlem
Helsvart kit har varit moderiktigt några år. Har själv inga problem att klä mig i starka färger.

Bonzo

Aktiv medlem
Alltså, det finns inte många saker som är mer töntigt än sånt. Iaf på en vuxen person. Som om jag skulle gå omkring i en jacka med KIA-märket på ryggen.. 😂
Håller med, vansinnigt larvigt. Jag träffade en gubbe på en privat tillställning som hade Aprilia-brandad både jacka och keps och även om det var i en grupp motorcyklister så räckte det för att jag skulle bilda mig en uppfattning om vad det var för sorts människa.

Simon_

Medlem
Jag brukar tänka att vad den andra än cyklar på/har på sig så är det knappast töntigare än att glida runt och tycka saker om vad någon annan har på sig. Inte så peppad själv men om någon äldre herre med kulmage får en liten boost av det så är det väl fint.

Domestique

Aktiv medlem
Jag skulle inte själv ta på mig det, men man kan väl se det lite som en identifiering med sin tribe, att man visar att man gillar ett speciellt team. Lite som att gå omkring med en AIK-halsduk eller Milan-tröja om man gillar ett visst fotbollslag som ts påpekar. Vi alla identifierar oss nog i olika grad med olika varumärken och det visar ju inte minst att det handlar om starka varumärken. Vet inte om det stämmer, men jag upplever nog att jag oftare sett det nere på kontinenten; jag cyklade själv om en i full AG2R-utstyrsel på Passo Pordoi för några år sen - vilket INTE säger något om min styrka! :) Inte sällan ser man också äldre herrar och damer i gamla urtvättade teamtröjor.
Den här bilden som jag tog på Galibier visar litegrann vad jag tänker. :)

Biketeams.jpg

Jay Jay

Aktiv medlem
Har exakt noll åsikt om vad andra har på sig. Så länge folk trivs och har roligt så spelar det ingen roll. För egen del skulle jag aldrig bära team kit eftersom jag anser mig vara en medioker cyklist och jag tänker att prylar som ser proffsiga ut drar till sig blickar, vilket inte lockar mig. Kan absolut tänka mig att bära en tröja med logo från ett cyklemärke jag äger eller ägt (men äger ingen sådan idag). Hade jag följt cykling ordentligt och haft någon cyklist eller lag jag hejade på hade jag säkert kunna bära någon tröja som visar det också (typ som fotbollssupportrar?).

Vad spelar det för roll vad andra väljer att ha på sig när de sportar?

ejma

Aktiv medlem
Hm, är det töntigt att ha klubbkläder med sponsornamn? Får jag töntstämpel om jag cyklar i en, gul, rosa, grön eller vit tröja?

Foxis

Aktiv medlem
Det enda jag personligen har problem med att ha på mig är gigantiska logotyper. Framförallt om det är för kommersiella märken. Inte för att jag ogillar kapitalism per se, mer för att om jag ska marknadsföra något vill jag ha betalt - inte betala för nöjet att marknadsföra. :)
Därmed kan jag bara reflektera lite över de som väljer att köra skrikig klädsel överbelamrad med märkesrelkam.

PS. Kan ju tilläggas att detta ställer till det då man ska köpa kläder. Framförall downhill-tröjor e.d. Typ *alla* har gigantiska logotyper. Blir till att sy egna kläder (som Lena PH). :)

Vernersson

Aktiv medlem
Om man bär annan form av reklamkläder då, tex med ett bryggeri's namn & logga?
Är det lika tvärtöntigt och bryter mot en massa ängslighetsregler?
Eller är det istället lite hipstrigt och småcoolt alt ännu töntigare?

FFS.... Lev & låt leva!

GoranS

Aktiv medlem
Full proffsteamsutstyrsel skulle jag personligen bara köra i om jag hade proffskontrakt, d.v.s. kommer inte att inträffa.

Pfaff

Aktiv medlem
"
RULE 17:
Wearing team kit is also questionable if you’re not paid to wear it. If you must fly the colours of Pro teams, all garments should match perfectly, i.e no Mapei jersey with Kelme shorts and Telekom socks. "
Velominati.
Känner just nu varmt för att köra i just den bannade utstyrslen baffatt. Men kör alltid i omärkta men väl synliga kläder. Med undantag för en klubbtröja och några fådda kepsar.
Men om jag fick betald för att köra med någon reklamtröja, visst. Fast den chansen är obefintlig.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag tycker att de flesta proffskläder jag har sett har varit bra mycket snyggare än de klubbkläder jag har sett ute på vägarna. Så rent estetiskt trumfar proffsamatörerna mer eller mindre alla klubbcyklister anser jag i alla fall.

Jag tror nog att en och annan klubbcyklist dessutom känner sig lite finare och lite proffsigare när de tar på sig sina loggo-prydda klubbkläder. Så det är nog inte så himla stor skillnad egentligen. Det handlar nog tyvärr väldigt mycket om Jante

Om någon känner lite passion över ett team/lag eller bara vill ha en snygg tröja så tycker jag det bara är härligt. Mer passion och mindre Jante.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Har själv både bergströjan och ungdomströjan från TdF därför jag tycker dom är snygga.
Givetvis omatchande övrig utrustning därtill :-)

NickPick

Aktiv medlem
Full proffsteamsutstyrsel skulle jag personligen bara köra i om jag hade proffskontrakt, d.v.s. kommer inte att inträffa.
Plus ett!
Frågan är väl mest om jag blir upprörd över särskrivning eller team-kläder.

Såg att XXL säljer världsmästartröjor från santini nu... Det är nog värst dock.

MTBcyklister somxär nishad till skog klär sig nog värst.

Berk

Aktiv medlem
Jag vill inte köra runt med för mycket eller stora reklam. Men tycker framförallt att prof team utstyrsel är fulla. Dom är gjort för att reklam syns mellan alla andra team utstyrsel, inte för att vara snyggt. Tycker att acqua & sapone zebra utstyrsel är roligt, framförallt Mario Cipollinis tiger version som han körde illegalt vid Giro prolog i Groningen i Nederländerna när jag bodde där. Han betalade gärna boten.

Hep

Aktiv medlem
Ämnet hamnade snett redan med liknelsen i första inlägget. De enda fotbollssupportrar som har lagdräkt är små barn. Vuxna har noll eller ett brandat plagg, så kallade julgranar två eller i extrema fall tre, men ingen vuxen har någonsin helt ställ.

På cykel gäller väl att man har det man trivs med, men om det är för stor skillnad i kapacitet mellan cyklisten och det kläderna antyder så blir det mest fånigt.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Alltså, det finns inte många saker som är mer töntigt än sånt. Iaf på en vuxen person. Som om jag skulle gå omkring i en jacka med KIA-märket på ryggen.. 😂
Men KIA är ju töntigt hur man än gör. 😉

Och apropå KIA bär jag stolt min Kona teamtröja från 2005.

Tycker det är kul att se cyklister i ett team- eller klubb-ställ. Oftast.

09273668-7DB5-4A2A-9432-70C36E0B88F3.jpeg

JesperA

Medlem
Utseendet skiter jag fullständigt i (jag själv anses nog vara väldigt tråkig, jag är helt svartklädd, top till tå, likaså cykeln & så lite tryck som möjligt) men attityden vissa har till sina utstyrsel är det jag stör mig på, tex när folk vägrar cykla ut bara för deras favorit teamtröja är i tvätten eller om deras S-works mundering hänger på tork trots att personen har en hel uppsjö andra kläder att välja på, först då tycker jag det blir jävligt löjligt

Fredrik S

Aktiv medlem
Såg att XXL säljer världsmästartröjor från santini nu... Det är nog värst dock.
Min 10-årige son tyckte att jag var grymt orättvis som inte lät honom köpa en världsmästartröja när vi var på XXL förra veckan. När vi kom hem visade jag honom "the rules"

Dagen efter är vi ute och åker bil. Vi möter en cyklist och min son börjar peka och skrika.

-"Pappa han bryter mod koden! Han cyklar med långärmad tröja och korta byxor!"

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer