Folk i full proffs team utstyrsel

Fishy

Aktiv medlem
Som alla andra så kan man ju bara dela sin egen uppfattning, om man inte lever efter några regler förstås 😁
Om man verkligen har på sig spandex för att man tycker så mycket om det, oavsett vad andra tycker, så är det ju perfekt.
Jag brukar, för att provocera, fråga i olika sociala sammanhang en hypotetisk fråga gällande just HD; om det aldrig någonsin var någon som såg dig när du var ute och körde motorcykel, skulle du då ändå köpa HD?
Tror få skulle göra det nämligen, det handlar ju om en image.
Jag har för mycket självinsikt för att utsätta omvärlden för att behöva se mig i trikåer vilket kanske på ett sätt är synd. Om alla tänkte som jag så blev det ju ingen Lampremannen.
Kör förresten också med kostym på bröllop, där fyller det ju en funktion (respekt för de som gifter sig bl.a) men väldigt sällan annars. Jag känner mig som på teater.
Gött med kostym! Ingen praktisk funktion men iaf. en traditionsenlig. Själv kör jag med team-bibs under. Dansar inte så det blir mycket sittande.:ROFLMAO:

GoranS

Aktiv medlem
Hur många är det som på allvar själva i verkligheten fnyst åt någon som inte följt velominatis "regler" eller sett någon som gjort det?

Själv har jag hört de refereras och har själv säkert gjort det vid några tillfällen. Kan dock inte påminna mig något tillfälle där det inte varit uppenbart att det gjorts skämtsamt. Till en nybörjare eller en person som jag inte känner att jag har viss koll på skulle jag inte slänga mig med dem med mindre än att jag samtidigt skulle förklara ursprunget och att det inte är något man behöver bry sig om utan mer att se som ett internt skämt.

Sam00

Aktiv medlem
För mig, som i och för sig inte cyklar landsväg, är det avgörande om kläderna/prylarna fyller en tydlig funktion. Jag har inga problem att cykla runt i något väldigt fult om det har en bra funktion.
Det fåniga för mig när man tar på sig vissa kläder bara för att se ut på ett visst sätt, då blir man ju en posör. Det blir teater.
Om man själv är så snabb att spandexkläder tillför avgörande aero, go for it. För en fet gubbe som mig så har det förstås ingen funktion vilket skulle göra mig också till posör om jag tog på mig det.
Exakt samma resonemang gäller ju när feta gubbar köper HD och åker runt med fransjackor, de är posörer.
Jag är nog avig i största allmänhet, cyklar mest i canvasshorts från Jula, flanellskjorta från nåt firmaevent och gympadojor. Bara för att det är bekvämt och finns hemma.
Tur att man är olika så inte alla åker med det!
Man klär sig på ett visst sätt för att man tillhör en viss grupp. Många vill inte erkänna att de bryr sig om vad andra har på sig, men det är oftast inte så vi människor funkar. Man känner direkt igen och känner att man kan relatera till en person som linknar en själv. Folk bryr sig om utseende, det är bara så. Att tro att man kan klä sig hursomhelst och att ingen kommer bry sig är inte realistiskt.

Sen kan cyklar också vara statussymboler för många, på samma sätt som bilar. Annars hade det inte rullat så många cyklar med märket S-WORKS på sig.🙂

kais01

Aktiv medlem
Man klär sig på ett visst sätt för att man tillhör en viss grupp. Många vill inte erkänna att de bryr sig om vad andra har på sig, men det är oftast inte så vi människor funkar. Man känner direkt igen och känner att man kan relatera till en person som linknar en själv. Folk bryr sig om utseende, det är bara så. Att tro att man kan klä sig hursomhelst och att ingen kommer bry sig är inte realistiskt.

Sen kan cyklar också vara statussymboler för många, på samma sätt som bilar. Annars hade det inte rullat så många cyklar med märket S-WORKS på sig.🙂
jag klär mig för att visa att jag - inte -tillhör gruppen som klär sig för att tillhöra en viss grupp.

och det är väl också en sorts grupp:)

kais01

Aktiv medlem
Hipster? Så ovanlig att det blir vanligt.
nej även de attributen för den gruppen undviker jag. liksom svartdöden; fantasilöst.

men jag vill inte påstå att jag är ovanlig. tycker om det som är snyggt men enkelt.

för övrigt kan en väldesignad snarare än lättsynligt dyr klocka kamouflera eller förlåta även en enklare stass.

Fundadores

Aktiv medlem
En annan aspekt är väl hur man vill uppfattas, i varjefall inom MTB. Ser ibland de med en röd, orangea eller annan knallig fhoj och matchande ställ till. Det blir onekligen aggresivt om man tex cyklar i Lunsen i Uppsala. Som en en landsvägsåkare som förirrat sig ut i skogen. Cyklar man i t-shirt och shorts och annan utrustning i naturfärger ser man ju inte lika hetsig ut.

Örjan Lax

Aktiv medlem
En annan aspekt är väl hur man vill uppfattas, i varjefall inom MTB. Ser ibland de med en röd, orangea eller annan knallig fhoj och matchande ställ till. Det blir onekligen aggresivt om man tex cyklar i Lunsen i Uppsala. Som en en landsvägsåkare som förirrat sig ut i skogen. Cyklar man i t-shirt och shorts och annan utrustning i naturfärger ser man ju inte lika hetsig ut.
Det är väl bara bra att ha knalliga färger på hoj och kläder i skogen, i synnerhet om man cyklar ensam. Lättare för ambulanshelikopter att hitta en vid ev. allvarlig krasch, och lättare att inte misstas för vilt djur under jaktsäsongen.

Fundadores

Aktiv medlem
Dra på en färgglad tröja om du är rädd att bli träffad. För det behöver det ju inte se ut som man ska cykla Tour de France i skogen.

Hur många cyklar med ryggplatta vs neonkläder. Risk att skada ryggen vs att bli skjuten av eftersöksjägare. Finns många existensiella frågor att reflektera över. 😜

Örjan Lax

Aktiv medlem
Dra på en färgglad tröja om du är rädd att bli träffad. För det behöver det ju inte se ut som man ska cykla Tour de France i skogen.

Hur många cyklar med ryggplatta vs neonkläder. Risk att skada ryggen vs att bli skjuten av eftersöksjägare. Finns många existensiella frågor att reflektera över. 😜
"Tour du France" haha!
Nej jag hatar lycra och annat tajt i skogen, har oftast svart, mörkblått eller mörkgrönt både uppe och nere. Men däremot lite varselgult på hjälmen. Ta på dig extra mörka solglasögon om du störs av färgstarka medcyklister. :cool:

kais01

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lättare att känna igen klubbkamrater om man klär sig lika.
snarare blir det väl svårare att se vem som är vem:)? men på tävling finns ju påbudet, och då är det ju lättare att hålla ihop gruppen.

faktiskt har klubben jag är medlem i detta år bytt till en design jag skulle kunna omfamna, men eftersom jag inte tävlar lär en sådan uniform i mitt fall inte bli aktuell.

Bornlikethis

Ny medlem
Förstår inte riktigt logiken i att man blir provocerad av att folk cyklar runt i Bora Hansgrohetröja, men tycker samtidigt det är coolt att köra runt med med en stor rosa Rapha logga på ryggen....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer