Folk i full proffs team utstyrsel

dman

Aktiv medlem
Jag har en Banesto tröja som jag köpte när jag var 12 och Indurain vann allt. Cyklar fortfarande med den ibland, men det känns lite töntigt måste jag erkänna. Men inte så töntigt som att köra med tshirt och stor rygsäck 😱🤣

Max_max

Medlem
När man ändå har träningskläder tycker jag det är fritt fram att ha vad man vill. Vem bryr sig, det är ändå loggor på nästan alla kläder och färger man kanske inte hade valt annars. Att en del skulle vara för tjocka för vissa kläder känns lite 90-tal. Och velominati känns lite 2007

GoranS

Aktiv medlem
Efter att ha läst den här tråden måste jag nog ta och köra ett pass i min gamla Festinatröja...
Fast då är det krav att du i sann Virenque-anda tokspurtar upp mot toppen av alla backar och ser fjantigt nöjd ut över dig själv när du kommer först trots att det inte var någon annan som brydde sig i att spurta. Och om någon, mot förmodan, skulle spurta och besegra dig måste du gestikulera vilt och se extremt kränkt ut. :sneaky:

Mats65

Aktiv medlem
En viss irländare vann VM och körde för Carrera. Hade han även den rödprickiga tröjan? Om så så börjar jag misstänka inbrott.
HaHa. Men om du tittar noga så är bergatröjan från 1997. Carreratröjan är från 1996. Roche slutade 1993 så jag kan nog inte misstänkas för inbrott.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Jag är en tönt som åker omkring med teamkläder.
Men det finns förmildrande omständigheter bakom att jag bär teamkläder. Har inte köpt dem, det är ett par korta bibs och kortärmad tröja Inte som rubriken full proffs team utstyrsel. Saknar skor, hjälm, handskar och strumpor.

erik h

Aktiv medlem
Själv föredrar jag kläder som man kan gå vidare från cykeln i utan att misstas för GB-gubben. Men vad andra har på sig är oftast inte så intressant. Jag tror det är en åldersgrej kanske. Memento mori.

fhloston

Aktiv medlem
Hehe, #17 tror jag att jag klarar. Har man cyklat Lida Loop så får man väl ha en sån tröja.

Dock fallerar jag hårt på #18. Dels använder jag ovan nämnda tröja på vägen och att överhuvud taget blanda in den i #17... , och cyklar alltid med lycra i skogen 😅

Fundadores

Aktiv medlem
Känner igen det här från golfen där folk går i gång på vad framförallt nybörjare har på sig. Min känsla är att det är mest provocerande när en inte så duktig cyklist/golfare kitar sig. Snarare kanske man ska uppmuntra när folk blir entusiastiska och går all-in. Några av dem blir kvar och håller sporten/spelet igång.

Singular

Aktiv medlem
Velominati är betydligt töntigare än vilka kläder folk har på sig när de cyklar.
Nja, jag tycker att det man producerade på Velominati höll en rätt hög nivå med stor kunskap, känsla och (kanske viktigast av allt) distans. De som däremot över- och bokstavstolkar listan över (rätt skämtsamma) ”regler” (och gärna mästrar andra med dem) är fjantar.

Kneecap

Aktiv medlem
Själv föredrar jag kläder som man kan gå vidare från cykeln i utan att misstas för GB-gubben. Men vad andra har på sig är oftast inte så intressant. Jag tror det är en åldersgrej kanske. Memento mori.
Tjena!

Du är bättre på att lajva "slamsugare med dålig dag på jobbet". När du och =David kom ner för skutan i matchande regnställ och totalt nerlerade var det svårt att inte få magkramp av skratt.

.A.

Aktiv medlem
Nja, jag tycker att det man producerade på Velominati höll en rätt hög nivå med stor kunskap, känsla och (kanske viktigast av allt) distans. De som däremot över- och bokstavstolkar listan över (rätt skämtsamma) ”regler” (och gärna mästrar andra med dem) är fjantar.
Velominati låter mest som mobbare; när någon tar illa upp, blir svaret "Jamen vi skojade bara". Hur kan regler om strumpor utgå ifrån kunskap och känsla? (Här kommer du svara att det bara är på skoj.)

Freddie L

Aktiv medlem
Bra med en sån här tråd ibland! Andra saker som bör beivras:
- Skärmar på hjälmar.
- Sadelväskor.
- Ventilhattar.

m3lk3r

Aktiv medlem
Inte samma sak men jag och farsan var i trysil förra året för att cykla lite stig och lift. Såg så många norrmän med full utstyrsel från något varumärke så man kunde tro att de var teamåkare. Såklart nya enduro eller DH med dubbelkronade gafflar också. De flesta kördes om av min farsa med lycrashorts på en HT med 100 mm framgaffel.
Nä jag tycker det är knäppt att klä sig som om man vore proffs när man är kass.

Fishy

Aktiv medlem
Så sant vad gäller bokstavstolkningen. Den bokstavstolkas av de som följer den men även av en del som blir provocerade/kränkta av reglerna och har svårt att se distansen.

Ocean

Medlem
Man blir ju sjukt sugen på att köpa en världsmästartröja och gå och sätta sig och dricka beer på närmsta cykelcafé efter att ha läst hela denna tråden....

Sam00

Aktiv medlem
Bra med en sån här tråd ibland! Andra saker som bör beivras:
- Skärmar på hjälmar.
- Sadelväskor.
- Ventilhattar.
Menar du visir?

Jag gissar att de flesa skrattade åt mig när jag först började med landsvägsscykling. Hade på mig en gammal vindjacka som satt så löst att det såg ut som om jag hade ett fallskärm bakom mig. Efter ett tag när jag blivit lite mer "insatt", köpte jag en aerohjälm med visir, som dessutom hade som en knapp man kunde trycka för att öppna och stänga ventilationshålen. Gav mig ut för att köra och såg en pendlare framför mig på cykelvägen. Körde sedan om honom när vi kom ut på vägen från Tungelsta mot Huddinge. Medans jag körde om honom, stängde jag ventilationshålen som skulle göra mig mer aero, höll dock på att ramla nästan medans jag lyckades hitta knappen och stänga luckorna. Körde framför honom i 200-300 m, sen körde han om mig medans jag försökte ta ut flaskan och dricka, vilket också var väldigt svårt utan att nästan ramla omkull. Han drog ifrån mig lätt, medans jag tog i så hårt att komma ikapp att jag höll på att få en astma attack. Var tvungen att stanna sen och inhalera från min astmapump.

Här är hjälmen, det var den orangea jag hade.
Screenshot_20200711-103051_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200711-103147_Samsung Internet.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Avklippta ärmar på cykeltröjan? Count me in!
Visa bilaga 428979

(och ordningens skull, jajamän - det är 2005, jag har 2,5"-däck på 17mm-fälgar, mitt styre är bredast på marknaden med 685mm och ingen är saltare, snyggare och mer rätt i tiden än jag på min stål-SS)
Tjena!

Nja, Torquebar släpptes typ 5 år tidigare och är 735 mm brett. ;) Dock väger det ju som en lätt kolfiberram.

.A.

Aktiv medlem
The Rules handlar ju och vett och etikett, respekt för sporten, men självklart med en hel del humor i det hela. Tar man illa upp av det så har man nog lite att jobba med.
Låter som en instruktionsbok för förtäckt mobbning. När bara de "insatta" förstår att det "bara är på skoj".

Max_max

Medlem
The Rules handlar ju och vett och etikett, respekt för sporten, men självklart med en hel del humor i det hela. Tar man illa upp av det så har man nog lite att jobba med.
Ja men det förstår man, att det är humor och självdistans. Och en del rent konkret bra tips. Men det var kul ett tag

RockyM

Aktiv medlem
Inte samma sak men jag och farsan var i trysil förra året för att cykla lite stig och lift. Såg så många norrmän med full utstyrsel från något varumärke så man kunde tro att de var teamåkare. Såklart nya enduro eller DH med dubbelkronade gafflar också. De flesta kördes om av min farsa med lycrashorts på en HT med 100 mm framgaffel.
Det värsta var väl att de hade kul?

etnica

Aktiv medlem
Gubbarna ska veta hut och bete sig för sin ålder.
Glida runt i fladdriga neonkläder på 100k cyklar. Pinsamt!

Senast ändrad:

Fishy

Aktiv medlem
Låter som en instruktionsbok för förtäckt mobbning. När bara de "insatta" förstår att det "bara är på skoj".
Vad är det för fel på sadelväskor förresten? Har också det.
Inget fel, mycket praktiskt. Men enligt många, mig inkluderad, fult på en vacker cykel.
Mitt tycke har dock inget med någon annans regler att göra.

Singular

Aktiv medlem
Inget fel, mycket praktiskt. Men enligt många, mig inkluderad, fult på en vacker cykel.
Mitt tycke har dock inget med någon annans regler att göra.
Jag är en stor vän av den lilla sadelväskan (eller som i mitt fall; rulle) - att ha för varje cykel rätt slang, verktyg och små reservdelar på plats hela tiden är för-jäv-la skönt (och att börja rundan med knökfulla fickor är både fult och trist). Visst, snyggast är det ju utan (och det är inte för inte man blir lite glad när det ska lekas tävling och åket går naket med tubhjulen) men för verkligheten har jag svårt att förbise det praktiska. Den senaste veckans semestercykling har det kompletterats med både pump på ramen och en styrväska och bortsett från att man låter som en mariachiorkester när man försöker köra MTB-spår med en 40-däckad Crosscheck är det en välsignelse.

Hep

Aktiv medlem
Man blir ju sjukt sugen på att köpa en världsmästartröja och gå och sätta sig och dricka beer på närmsta cykelcafé efter att ha läst hela denna tråden....
Om ni undrar vem det var som körde långloppscupen för några år sedan i tajt regnbågströja och knallgröna norrønabrallor så var det jag. Alltid på nedre halvan av resultatlistan och med svarta halvlånga strumpor. På tandläkarcykel dessutom.

För mig, som i och för sig inte cyklar landsväg, är det avgörande om kläderna/prylarna fyller en tydlig funktion. Jag har inga problem att cykla runt i något väldigt fult om det har en bra funktion.
Det fåniga för mig när man tar på sig vissa kläder bara för att se ut på ett visst sätt, då blir man ju en posör. Det blir teater.
Om man själv är så snabb att spandexkläder tillför avgörande aero, go for it. För en fet gubbe som mig så har det förstås ingen funktion vilket skulle göra mig också till posör om jag tog på mig det.
Exakt samma resonemang gäller ju när feta gubbar köper HD och åker runt med fransjackor, de är posörer.
Jag är nog avig i största allmänhet, cyklar mest i canvasshorts från Jula, flanellskjorta från nåt firmaevent och gympadojor. Bara för att det är bekvämt och finns hemma.
Tur att man är olika så inte alla åker med det!

Fishy

Aktiv medlem
För mig, som i och för sig inte cyklar landsväg, är det avgörande om kläderna/prylarna fyller en tydlig funktion. Jag har inga problem att cykla runt i något väldigt fult om det har en bra funktion.
Det fåniga för mig när man tar på sig vissa kläder bara för att se ut på ett visst sätt, då blir man ju en posör. Det blir teater.
Om man själv är så snabb att spandexkläder tillför avgörande aero, go for it. För en fet gubbe som mig så har det förstås ingen funktion vilket skulle göra mig också till posör om jag tog på mig det.
Exakt samma resonemang gäller ju när feta gubbar köper HD och åker runt med fransjackor, de är posörer.
Jag är nog avig i största allmänhet, cyklar mest i canvasshorts från Jula, flanellskjorta från nåt firmaevent och gympadojor. Bara för att det är bekvämt och finns hemma.
Tur att man är olika så inte alla åker med det!
Hur vet du att de är posörer, alltså klär sig på detta vis för att posera för andra/posera sin livsstil? Kanske dom älskar stilen enbart för sin egna känslas skull.

Att klä sig i kostym för ett bröllop tycker jag är trevligt och ändamålsenligt. Fyller ju ingen praktisk funktion men känns bra för mig och respektfullt mot paret.

(inte min avsikt att låta dryg)😉

KOLOSS

Aktiv medlem
Hur vet du att de är posörer, alltså klär sig på detta vis för att posera för andra/posera sin livsstil? Kanske dom älskar stilen enbart för sin egna känslas skull.

Att klä sig i kostym för ett bröllop tycker jag är trevligt och ändamålsenligt. Fyller ju ingen praktisk funktion men känns bra för mig och respektfullt mot paret.

(inte min avsikt att låta dryg)😉
Ja men jag kan nog hålla med dig här. Att kalla andra for posörer exakt lika illa som folk som polisar med reglerna fast åt andra hållet.

Om fabror Gunnar trivs i sina laglycra och om han sen råkar vara några kilo tyngre än sina bästa dar så gör det inget. Cyklar hellre med honom än dom som fnyser åt honom för att han bröt någon hittepåregel eller någon som kallar honom posör.

Som alla andra så kan man ju bara dela sin egen uppfattning, om man inte lever efter några regler förstås 😁
Om man verkligen har på sig spandex för att man tycker så mycket om det, oavsett vad andra tycker, så är det ju perfekt.
Jag brukar, för att provocera, fråga i olika sociala sammanhang en hypotetisk fråga gällande just HD; om det aldrig någonsin var någon som såg dig när du var ute och körde motorcykel, skulle du då ändå köpa HD?
Tror få skulle göra det nämligen, det handlar ju om en image.
Jag har för mycket självinsikt för att utsätta omvärlden för att behöva se mig i trikåer vilket kanske på ett sätt är synd. Om alla tänkte som jag så blev det ju ingen Lampremannen.
Kör förresten också med kostym på bröllop, där fyller det ju en funktion (respekt för de som gifter sig bl.a) men väldigt sällan annars. Jag känner mig som på teater.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer