Fördel bredare fälgar ?

Fördel bredare fälgar ?
Jag har 29 mm innerbredd. Teatade Racing Ralph 2,25 men gillade inte profilen som blev av mina (förhållandevis) breda fälgar. Personligen hade jag med så breda fälgar satsat på minst 2,4 (eller 60 mm) däck. Du kommer troligtvis (om du får plats i ramen) få ett bra flyt över rötter och stenar men på bekostnad av tyngre igångdrag och kvickhet. Finns tveklöst olika åsikter kring detta dock...

Fördel bredare fälgar ?
Fördel bredare fälgar ?
Sixten Fors sa:
Till Rocket Ron 2.25" hade jag valt 29 mm framför 35 mm.
Hjulen i fråga är inte jättelätta med 1750 gram.
Det är inte Industry Nine nav som felaktigt visas på bilden från Cykelkraft, det sitter enklare/billigare nav på dessa hjul http://store.ibiscycles.com/ibis-942-logo-wheelset---carbon-rims-p346.aspx

Jämfört med hjulen på Cykelkrafts bild, som de lurar dig att tro att du köper http://store.ibiscycles.com/ibis-942-carbon-wheelset---industry-9-hubs-p299.aspx

Lurigt!
Finns det några vettiga färdiga 29mm lätta hjulpar till rimliga pengar?

Fördel bredare fälgar ?
WheelProject har lätta och fina customhjul med 29,3 mm bred CF-fälg (XC Wide) för 11-13 K beroende på val av nav.
https://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=171_172&product_id=881
https://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=171_172&product_id=880
Rims: VYTYV 29 Superlight Tubeless T800
Rim Internal Width: SL - 22.3mm, XC - 24.3mm, XC wide - 29.3mm
Rim External Width: SL - 27.3mm, XC - 30.5mm, XC wide - 35.3mm
Rim Depth: SL - 23mm, XC - 24.3mm, XC wide - 25.2mm
Spokes: Sapim CX-Ray black 2.0-(0.9x2.2)-2.0
Nipples: internal nipples - XC and XC wide version / external nipples - SL version
Hole Count: 28 front, 28 rear
Drilling Style: Asymmetrical
Color: Black
Material: Carbon - UD Matt T800
Brakes: disc brakes
Wheelset Weight: depends of configuration

Senast ändrad:
Fördel bredare fälgar ?
AddeKvark sa:
Jag har 29 mm innerbredd. Teatade Racing Ralph 2,25 men gillade inte profilen som blev av mina (förhållandevis) breda fälgar. Personligen hade jag med så breda fälgar satsat på minst 2,4 (eller 60 mm) däck. Du kommer troligtvis (om du får plats i ramen) få ett bra flyt över rötter och stenar men på bekostnad av tyngre igångdrag och kvickhet. Finns tveklöst olika åsikter kring detta dock...

Risken finns väl för lite mismatch mellan däck och fälg. Att kombon blir fel.

Fördel bredare fälgar ?
Jag instämmer med AddeKvark ang. flyt över rötter och stenar. Jag körde idag med 3" Schwalbe Nobby Nic, över rötter och stenar i +/- 1° grad, pudersnö och is och greppet var fantastiskt. Tyckte heller inte rullmotståndet var nämnvärt högre än min väns cykel, med "standard dimension" (vet inte exakt bredd). Skillnaden var att han gled på var och varannan rot som korsade stigen. Så för vinterväglag skulle jag definitivt satsa på ett lite bredare alternativ.

Fördel bredare fälgar ?
greppet i halkiga situationen du beskriver är allra mest beroende av gummiblandningen. på fuktade rötter hjälper det inte med bara fetare däck.

t ex mina 3,0 bomboloni som jag så gärna bombar fram med på steniga fjällstigar är mycket halkigare på rötter än mina 2,6 nobby nic.

Fördel bredare fälgar ?
Jag gillar inte den platta/fyrkantiga däckprofil man får med väldigt breda fälgar och normalsmala däck. Upp till 2.35-däck föredrar jag 25mm innerbredd.

Med 2,5 och bredare skulle jag kika på 30mm.

Tycker jag får sämre kurvtagning /nerlägg med de flesta däck med för platt profil. Och alltså vågar cykla mindre snabbt.

Tror det här med fälgbredd är där styrbredd var gör några år sen. Många tror fortfarande att bredare är bättre och så brett som möjligt är bäst snarare än att det finns en optimal fälgbredd per däckbredd.

Senast ändrad:
Fördel bredare fälgar ?
westman, du kanske inte har optimala däck för bredare fälg? med rocket ron 2,25 fram thunder burt bak på 40i fälgar har åtminstone inte jag några problem djupt nedlagt högfartsgrepp varken på asfalt eller grus. snarare får jag vänta på kompisarna efter sådana sträckor.

alltså 40i är inte tänkt för 2,25. har testat det bara för att se hur det fungerar. men det gör det faktiskt. men skulle säga 40i är optimalt för 2,6. det är för smalt för 3,0. man får då öka trycket onödigt, för att få stabil framfart.

nackdelar med bred fälg är sidoväggsslitage och även vikt.

Fördel bredare fälgar ?
kais01 sa:
westman, du kanske inte har optimala däck för bredare fälg? med rocket ron 2,25 fram thunder burt bak på 40i fälgar har åtminstone inte jag några problem djupt nedlagt högfartsgrepp varken på asfalt eller grus. snarare får jag vänta på kompisarna efter sådana sträckor.

alltså 40i är inte tänkt för 2,25. har testat det bara för att se hur det fungerar. men det gör det faktiskt. men skulle säga 40i är optimalt för 2,6. det är för smalt för 3,0. man får då öka trycket onödigt, för att få stabil framfart.

Tror inte westman pratar om nerlägg på asfalt och grus? Som i grusväg?

Fördel bredare fälgar ?
Med mina fälgar med 30 mm inre bredd, så skulle inte jag vilja köra däck mycket bredare än 2.4”. Kör nu på 2.35” och tycker att det är så nära perfekt som möjligt.

Fördel bredare fälgar ?
kais01 sa:

Du tror inte det är personligt? Och beroende på åkstil, vart man åker osv?

Att du får vänta på dina kompisar säger ju inte så mycket. Om jag är ute och cyklar med min morsa får jag oxå vänta massor :-) säger ju inget :-)

Fördel bredare fälgar ?
Jag håller nog med Westy: det finns en optimalt kombo mellan däckbredd och fälgbredd.

Jag har under senaste året cyklat en del på mina cyklar med däck från 2.2 till 4.0 alla i minst Exo eller Grip liknande casing och fälg från 25i till 80i.

3.0 och uppåt:
Desto breddare däck desto mer grepp troligen pga att däcket kan deformeras mer över ytan. Min erfarenhet är att man får mer grepp där man har redan tillräckligt med vanliga däck och faktiskt mindre grepp på lös underlag (lera, grus...). Det blir alltså svårare för mig att känna när det kommer släppa.
Man får också mer monstertruck-känsla med breddare däck som jag skulle koppla till den ökade roterande massan som ger mer inertia.
En invändning jag har mot stora däck, dvs 3.0 och uppåt (Jag har inte testat 2.8) är att jag hittar ingen tryck som funkar: antingen är trycket tillräckligt hög för att jag ska inte bottna fälgen för lätt och då blir däcket studsig eller blir trycket tillräckligt lågt för att inte studsa omkring men då bottnar däcket lätt och ormar sig... jag har labbat en del med 3.0 däcken i halv psi inkrement utan att hitta nåt tillfredsställande! Dom fälgbredden jag har provat med 3.0 var 30i och 35i. Breddare, typ 40i, hade säkert hjälpt lite med stödet i kurvor men jag tror inte att effekten hade varit tillräckligt stort med tanke på att fatbike-hjulen ger samma känsla med sjukbreda fälgar i förhållande till däckbredden (80i för 4.0 däck).

2.6 däck:
2.6 däck på 30i och 35i fälgar är trevliga. Jag har inte rullat väldigt mycket på dessa men det funkar med grepp och tryck. Nackdelen är att dom är ändå åt det tynga-hållet och blir svårare att accelerera

2.4 däck:
2.4 däck på 25i bak och 30i fram är min favorit kombo. Jag skulle klara mig med 25i fram också men jag är kanske lite trendkänslig och måste ha breddare fälg än mina behov ;-)
Med 22psi fram och 26 till 28 bak får jag grepp så det räcker, inte bottnar däcket för lätt och roterande massan gör sig inte kännas för hårt när man plattcyklar i Stockholm området.

2.2 däck:
Jag har rullat dessa en del på 25i fälgar. Dom är väldigt rappa jämfört med mina standard däck pga den mycket lägre roterande massan (nära 1kg mindre ungefär med lättare hjul). Nackdelen är att greppet börja bli sämre. Mönstret spelar säkert roll, Forekaster har lägre dubbar än Butcher.

Senast ändrad:
Fördel bredare fälgar ?
Jag körde med 27mm fälg till 2.20 och 2.25 däck förra säsongen (xc) men till i år blir det 25mm fälg istället. Jag tycker dels att profilen blir för fyrkantig och dels att det blir lättare att slå i fälgen i stenar "från sidan".

På lekcykeln (29" ht) körde jag 30mm fälg med 2.40 däck, till i år blir det 25mm bak på den med, mest för att fälgen inte ska slås sönder så snabbt.

Fördel bredare fälgar ?
Jensen sa:
kais01 sa:

Du tror inte det är personligt? Och beroende på åkstil, vart man åker osv?

Att du får vänta på dina kompisar säger ju inte så mycket. Om jag är ute och cyklar med min morsa får jag oxå vänta massor :-) säger ju inget :-)

klart det är personligt jensen. redovisar bara hur det funkat för mig. kul att du åker med din morsa. när jag jämför med kompisar är det rätt jämnsnabba typer där utrustningen eventuellt kan göra skillnad.

från franskt håll läsvärd genomgång:) rappast tycker även jag är 2,25 och t ex 25i. men cykling kan ju också vara njutning och strövtåg och allmänt jävlig terräng. då vill man kanske ha fetare däck? att det lätt blir studsigt med 3,0; kan det inte bero på det jag flaggar för - att en i sammanhanget för smal fälg tvingar till högre däcktryck än vad som är önskvärt?

Fördel bredare fälgar ?
Westman sa:
Jag gillar inte den platta/fyrkantiga däckprofil man får med väldigt breda fälgar och normalsmala däck.

Det här återkommer ofta och det är ju bara relevant om man kör såpass hårt tryck att kantdobbarna inte ligger i marken när man cyklar rakt fram. Det gör de definitivt vid de tryck jag har i mina däck och därför är däckprofilen ganska irrelevant för min del. Däcket blir ju ändå platt mot marken och det är då istället sidoväggarnas vinkel som gör skillnaden; stabilare med bredare fälgar (och därmed går det att köra ännu lägre tryck om man vill).

Sen är det skillnad på vad som känns rappt och snabbt, och vad som går snabbt. Jag är rätt övertygad om att den medelmåttige stigcyklisten nästan alltid kan cykla snabbare på stora, mjuka däck än på smalare hårt pumpade däck. Det är helt enkelt för tröttsamt med dålig komfort och taskigt grepp, men det känns jävligt mycket snabbare;-)

Fördel bredare fälgar ?
Klart bättre med ökad bredd på fälgarna, speciellt med lågt tryck i komb med hög vikt då det inte kränger lika häftigt som på en smalfälg.
Vad som är optimalt PSI/bar kan diskuteras.
Men smalfälgar kräver högre däcktryck likaså om man väger mycket och därmed sämre grepp.

Tillbaka
Topp