Fördelen med SPD?
Pedaler med spd på bara ena sidan är ju ungefär det läskigaste som finns i skogen.Jag har kört cykel sedan barnsben. Jag kom i kontakt med föregångaren till SPD pedaler på 80-90 talet någon gång = livsfarliga med läderrem =). Körde därefter helt utan klips =). Körde utan SPD tills jag började med Spinning. Kört MTB utan SPD större delen av livet. 2017 skaffade jag mig min första MTB cykel med just SPD pedaler som man kan använda med och utan SPD beroende på pedalsida. Bästa investeringen jag någonsin genomfört. Den energibesparingen man vinner i uppförsbacke med just SPD är helt otrolig. Man kör dessutom bättre i tuff terräng då man inte tappar fotfästet från pedalerna, då fötterna sitter fast. Visst det tar ett tag innan man vänjer sig vid SPD pedaler när man ramlar osv, då man i början glömmer att fötterna sitter fast, men 8-10 ggr därefter förstår man och gör rätt vid fall per automatik =). Kan varmt rekommendera SPD pedaler. Köp dock sådana SPD pedaler som man kan använda med vanliga skor också beroende på pedalsida, så att du vänjer dig i just din takt. I början körde jag exempelvis aldrig med SPD skor när det var halt & blött & äckligt i skogen, just för att jag visste att jag skulle ramla och ville vänja mig i min takt utan att slå ihjäl mig vid fall, det vill säga när det var torrt och ej halt. När det är torrt ute i skogen med fastlåsta fötter i SPD är det riktigt skönt i tuff terräng.