Formula K24

Formula K24
Varför skulle du inte våga köpa de? Finns det något fabrikat som har mer erfarenhet av hydraliska skivbromsar? Finns det något annat märke som kan vara med och vinna världscupen i DH med en lätt XCbroms?

Jag tänkte köpt Formula K18 men köpte Formula B4 Pro istället eftersom de fanns i lager, var billigare och lättare. De fungerar klockrent än så länge.

Formula K24
Ok. Jag bara undrade eftersom jag aldrig testat dem eller känner någon som har dem. Känner inte till formula. Vet du förresten om de kör DOT eller mineral?

MVH /Henrik

Formula K24
Dot kör de av den anledning att de tycker det fungerar bättre, har en mycket högre kokpunkt och förändras inte vid olika temperaturer som olja gör.

Formula K24
hm....de kör DOT. Synd, men det kanske är värt att skaffa dem ändå?
De ser väldigt solida och fina ut. Du är helnöjd med dina eller? Hur lätta/svåra är de att lufta?

MVH /Henrik

Formula K24
varför är det synd att de kör med riktigt bromsvätska?

Japp, helnöjd men inte använt de så jättemycket än, inte hunnit med de. Aldrig luftat de så kan inte svara på de.

Formula K24
riktig bromsvätska? vad är "riktig" bromsvätska :D:D DOT = olja, mineralolja = olja. skillnaden är bara att DOT:en är lite mer agresiv mot saker. o används i bilar då. + att den väll är syntetisk

Formula K24
Tack för tipsen!
:)
Det blir nog ett par sådana eller ett par K18, såg just att de är billigare.

Jag menade att det är synd eftersom DOT fräter på lack och är mindre miljövänligt. Det märks ingen skillnad när man kör med mineralolja vad jag vet, det fungerar lika bra. Det där med kokpunkter o annat är ju inget man behöver bry sig om i praktiken.

MVH /Henrik

Formula K24
DOT fräter inte överdrivet på lack. Har fått en del på min ram efter att min slang sprack och har inte sett minsta påverkan på lacken där.

Formula K24
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> DOT fräter inte överdrivet på lack. Har fått
> en del på min ram efter att min slang sprack och
> har inte sett minsta påverkan på lacken där.

Det blev en del spill vid mina första försök att lufta Hayes och jag kan konstatera att det fräter väldigt bra på dekaler men skadan på lacken är inte värst farligt förutsatt att man snabbt torkar av vätskan.

/C

Formula K24
beror på om ramen är pulverlackad eller inte, eller avd för sorts lack det är.

DOT är inte helelr bra för huden. inte i längden i alla fall. men vilket som så finns det väll igentligen bara ett ända bra argument för DOT (i alla fall som jag anser vara bra argument för DOT på cykel) o det är priset o tillgängligheten. att man kan köpa det på vilken mac som helst typ, och att det är billigt. medans mineralolja kan kosta lite mer. o andra sidan så äre ju itne sådär jätteofta som man byter olja :D

Formula K24
Klart man vågar köpa Formula. Jag är jättenöjd

DHR_oro.jpg

Formula K24
Mja, på flaskan jag har står det bara att DOT är irriterande, och får man det i ögonen ska man skölja tio minuter och om problem kvarstår ska man kontakta läkare. Verkar inte farligare än tandkräm liksom... :D

(Råkade borsta en kompis i ögat med en tandborste och tandkräm för en massa år sedan och han fick uppsöka läkare... Skitkul, INTE!)

Formula K24
Formula hade allvarliga problem i början av sin tid som skivbroms tillverkare. Det verkar de fortfarande få lida AV MÅNGA ÅR SENARE.

Mina formula 4 racing bromsar är guld. skulle aldrig byta dem.

Pat

Formula K24
tror ändå att tandkrämen är bra mycket mer "nyttig", även om du får den i ögonen :D
dock låter ingen av alternativen särskilt trevliga :D

jag har då fått lättare "skador" på hduen av DOT olja, vi snackar inga stora sår, men klart irriterat, var när ja slabbade lite me DOT olja :D har även sett när DOT olja använts till att ta bort färg på ramar. så nog äre emr frätande än mineralolja. men skitsamma, det är vilket som. båda har sina SMÅ fördelar.

Formula K24
Jag skulle gärna slippa DOT, ser inga direkta fördelar men det kliar och har sig när man slabbat för mycket med det på fingrarna, inte så värst kul.

Formula K24
Öh, har jag stålhänder? Har slabbat med DOT ett par gånger och har inte märkt något... Iofs har jag rätt fet hud naturligt men ändå, om det nu är så irriterande borde jag ha märkt något?

Iofs. har jag utsatt mina händer för både det ena och det andra så dom är väl härdade... :D

Formula K24
Det brukar inte kännas direkt utan senare, lite obehaglig stickande känsla i fingrarna sådär. Bräkleen ger samma effekt på mig :)

Formula K24
Vilka frökenhänder du måste ha Jomper!

Reagerar inte det minsta för: Lacknafta, bottenfärg (för båtar), Falu rödfärg, DOT, Avfettning i olika varianter, polyester (men man vill ha bort det innan det härdar med huden... :D ) osv.

Formula K24
Vilka frökenhänder du måste ha Jomper!

Reagerar inte det minsta för: Lacknafta, bottenfärg (för båtar), Falu rödfärg, DOT, Avfettning i olika varianter, polyester (men man vill ha bort det innan det härdar med huden... :D ) osv.

Edit: Lägger till, Bensin, Diesel, tvåtaktsoljor (syntetiska)...

Formula K24
Mårten:

sidu det är skilland på riktiga män och män! ;)

Riktiga män kan handskas med allt!

Nej jag känner inte heller att bromsväska skulle fräta. Och inte andra diverse kemikalier för cykel och bil!

Ända ämne jag känt att frätt är Boat Cleaner! Det irriterade duktigt efter en stund!

Formula K24
danky_xv: Så ser ju händerna ut som dom gör också... Ungefär lika lena som sandpapper och inte ett rakt finger så långt ögat kan nå. :D

Edit: Förresten har jag läst om Formulabromsar på ett par ställen, minns inte var, och dom har gillats!

Senast redigerad av en moderator:
Formula K24
Bromsvätska må vara frätande och olämplig även mot huden men den är turligt nog så tjock att den inte tränger in så djupt direkt.
Bromsslangar lite ynkliga tunna och bräckliga men bromseffekten är så god att jag inte någon större anledning att byta slangarna, förutom att några här på forumet försöker få mig att bli nojig över att slangen kan gå av och skvätta ner hela verksamheten.

Jag köpte tydligen en tidig variant av Formula Oro där en kolv kunde kärva vilket den naturligtvis gjorde men enligt hörsägen skulle Fomula åtgärda saken, men min broms har slitit in sig bra och kolven i handtaget teturnerar ut igen. Även skruvarna kunde variera mellan torx och insex märkte jag på bromsarna. Byte av bromsklossar kan vara lite knöligt då okens kolvar har gått inåt i takt med klossens slitage. Inte lika lätt att få in kolvarna som på andra vanliga bromsar med reservoar, men det går med lite mer knölande.

Formula K24
Har själv dessa bromsar och kan verkligen rekomendera dem. Ett par kommentarer dock:
1. Trots att det kan verka som om man får gängade banjonipplar på Formulas hemsida så fick jag pressade vilket innebär att slangen inte går att korta av.
2. Jag luftade mina igår och det var kanske inte jättesmidigt. (har inte luftat några andra bromsar tidigare men tyckte ändå att det var rappligt).
3. 160mm skivorna har fått lite negativa recentioner men Formula ska ha bytt modell på dessa tills i år .

När det gäller funktion så har de i mitt fall fungerat perfekt. Har även kört en del på xt och K24:an är snäppet bättre i mitt tycke.

Tips: CRC säljer dessa för 1200:-

Formula K24
Lundatok: Nej, det skulle vara fräckt med olika bromsar. Har du fixat ditt hjul än så vi kan hoja snart förresten?

Limpa: Tack för tipset. 1200 är bättre än 1600.

MVH /Henrik

Tillbaka
Topp