Försäkra cykeln?

Edarion

Aktiv medlem
Försäkra cykeln?
Hur gör ni med försäkring på era cyklar? Stöld ingår i hemförsäkring, men man får inget vid en vurpa... Var försäkrar ni? Eller räknar ni med att laga om den går sönder och skippar försäkring?

Försäkra cykeln?
Det är nog olika vad som ingår på olika försäkringar, dessutom är det nog ofta ett maxbelopp på hur mycket cykeln ersätts med vid stöld, i min hemförsäkring (Dina) ersätts cykel med ca7000kr om jag inte kommer ihåg helt fel.

Försäkra cykeln?
Men det ni pratat om bi är stöld. Jag kollade en all-risk-försäkring, det skulle kosta drygt 500:- om året för en cykel värd 14.000:- och täcker då även en ev. olycka. Jag tyckte det var ganska dyrt med tanke på att jag redan har stöld i hemförsäkringen.

Försäkra cykeln?
Edarion skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det ni pratat om bi är stöld. Jag kollade en
> all-risk-försäkring, det skulle kosta drygt
> 500:- om året för en cykel värd 14.000:- och
> täcker då även en ev. olycka. Jag tyckte det
> var ganska dyrt med tanke på att jag redan har
> stöld i hemförsäkringen.

Fast 500 kr per år gnäller du nog inte över den dagen din 14000 kr cykel blir stulen?

Försäkra cykeln?
Det finns/fanns någon lång jämförelsetråd här på Happy som jag postade i för något år sedan om jag minns rätt.
Min slutsats var att Trygg Hansa har jämförelsevis rätt bra villkor. Har man hemförsäkring så täcker denna fullvärde på hojen om den förvaras i enskilt utrymme (alltså ett utrymmer som bara man själv har tillgång till) och värde upp till 50kkr i allmänt utrymme (även utomhus) och låst med godkänt lås. Självrisken går från 2000 kr upp till 25% i allmänt utrymme också.

Trygg Hansa ersätter också olyckor upp till 50kkr, men med begränsningen i drulle att det måste vara plötsligt och oförutsett våld. Det är alltså lite av en tolkningsfråga. "Normalt" bruk av en mountainbike, det vill säga "normal" hellas-cykling är enligt Trygg Hansa ok. Om man tok-vurpar över en sten eller rot så lär skadan ersättas. Downhill-haveri i Åre däremot kommer kanske inte ersättas. Om man tok-droppar eller satsar över hoppet modell skitstort så är en skada inte direkt oförutsedd = ingen eller lägre ersättning.

Försäkra cykeln?
Glömde åldersavskrivning. Trygg Hansa ger 100% upp t.o.m 2 år. Därefter är det 70% år 3, 60% år 4, och därefter 20%(!!). Kan tycka det är väl aggressiv avskrivning efter 4 år, men kanske är likvärdigt hos andra bolag?

Kan också nämna då jag läste närmare att grunden för drulle-bedömning är nog aktsamhetskravet. "Du ska ta hand om egendomen på ett efter omständigheterna tillfredsställande sätt så att
den inte stjäls, går förlorad eller skadas. Hur högt aktsamhetskravet ställs beror bland annat
på egendomens art och värde. Om du åsidosatt aktsamhetskraven kan ersättningen sättas
ned. Regler om nedsättning finns i avsnittet Försäkringsregler."

Med andra ord, om det går att hävda att man varit vårdslös i förhållande till vad cykeln ska klara och ev. orsakat olyckan p.g.a. onödigt risktagande så kan delar eller hela ersättningen ryka.

Försäkra cykeln?
Hemförsäkringen täcker ägodelar, om cykeln skadas täcker den reparation, går inte det (tex rambrott) är det samma ers som vid stöld. Skadas du själv är det ju olycksfallsförsäkringar som gäller.

Försäkra cykeln?
Troligtvis har Trygg hansa högsta försäkringsvärdet för cykel i vanliga hemförsäkringen, 50 000 men 25% av inköpsvärdet i självrisk, dock minst 1500. Folksam 20 000, självrisk 1500, värdeminskning finns ej angett vid första anblick. IF endast 15 000 i vanliga hemförsäkringen så där krävs oftast tilläggsförsäkring och i den är ju försäkringsvärdet valfritt och med det även premien.

Försäkra cykeln?
Gör inte försäkringsbolagen skillnad på vanlig cykling och "sportcykling" (lvg, mtb, osv)?

Det känns orimligt att försäkringsbolagen ska täcka kostnader som kan räknas som en naturlig del av en sport/idrott. Visst, om man blir påkörd av en bil är en sak eller om någon annan orsaker kraschen, men det är en helt annan sak om man vurpar p.g.a. att man kör över sin förmåga, har lite otur/misslyckas när man pressar sig själv, testar sina gränser, medvetet tar stora risker, osv.

Jag tror de flesta har ett eget "cykelkonto" som täcker reparationer, slitage, osv.

Försäkra cykeln?
Cykling som cykling, kraschar du på träningsrundan eller när du kör på samma cykel på väg till och från jobbet och krashar sönder cykeln då, vad är skillnade?

Tror samtliga bolag i sina olycksfallsförsäkringar har sk risk-sporter som klausul där föräkringen ej ger ersättning. Cykling finns dock inte angett hos några. Vissa kampsporter, boxning utan skydd etc. Så du kan lugnt kastas i marken utan ens hjälm och bli svårt skadad för resten av livet...

Försäkra cykeln?
NickPick skrev:
> Folksam allrisk stor täcker upp till 20 bananer.
> 750 självrisk.
> Värdeminskning är oklar.

Alkrisk är samma som "drulleförsäkring", otursföräkring, dvs om du råkar tappa din nya dyra teve i golvet och den spricker mitt i tu etc klantigheter med värdefulla grejer mao. I "mellan" är försäkringsvärdet upp till 40 000. I "Stor" dubbelt upp.

Försäkra cykeln?
Hubbe skrev:
> Gör inte försäkringsbolagen skillnad på vanlig
> cykling och "sportcykling" (lvg, mtb, osv)?
>
> Det känns orimligt att försäkringsbolagen ska
> täcka kostnader som kan räknas som en naturlig
> del av en sport/idrott. Visst, om man blir
> påkörd av en bil är en sak eller om någon
> annan orsaker kraschen, men det är en helt annan
> sak om man vurpar p.g.a. att man kör över sin
> förmåga, har lite otur/misslyckas när man
> pressar sig själv, testar sina gränser, medvetet
> tar stora risker, osv.

Svaret på detta, enligt Trygg Hansa, är nja. :)

Kruxet är huruvida det man råkar ut för är oförutsett och/eller plötsligt, vilket är ordalydelsen som finns i deras allriskförsäkring (se mitt citat längre upp).

Med andra ord: om du är ute och kör landsväg så kan det inte anses vara förväntat att man ska haverera. Visst, det händer, men då det händer är det just plötsligt och oförutsett. Oflyt helt enkelt, och det är vad allrisken/drullen är tänkt att täcka.
Samma resonemang gäller skogscykling. Om man vurpar på en rot eller sten utan att medvetet tagit en större risk så är olyckan oförutsedd.

Där Trygg Hansa (eller snarare försäkringsrådgivaren/säljaren) drog gränsen var downhill där man medvetet kör större hopp eller drops. Just därför att man i det momentet faktiskt räknar kallt med en viss risk för haveri. Därmed bryter man mot aktsamhetskravet i försäkringen (det vill säga, är oförsiktig), och då faller rätten till ersättning.

Sedan återstår att se vad som händer vid en skada. Det lär säkert bli olika utfall från fall till fall beroende på vad som sägs ha hänt och hur cykeln är skadad. Det vore faktiskt rätt intressant att höra från de som har havererat i olika sammanhang och hur det gick med ersättning. :)

Försäkra cykeln?
Aliide skrev:
> Cykling som cykling, kraschar du på
> träningsrundan eller när du kör på samma cykel
> på väg till och från jobbet och krashar sönder
> cykeln då, vad är skillnade?

Det är en himla skillnad mellan cykling och cykling. Det är en sak att cykla till jobbet eller till affären. Då kör man rätt lugnt, tar inga onödiga risker, osv. Det är däremot en helt annan femma om man tittar på några av de lite mer extrema formerna av cykling som t.ex. DH. Jämför vanlig bilkörning med rally, folkrace, eller andra motorsporter som sliter ordentligt på utrustningen. Även MTB kan ingå i den senare kategorin beroende på hur hårt/omdömeslöst/dåligt man kör.

>
> Tror samtliga bolag i sina
> olycksfallsförsäkringar har sk risk-sporter som
> klausul där föräkringen ej ger ersättning.
> Cykling finns dock inte angett hos några. Vissa
> kampsporter, boxning utan skydd etc. Så du kan
> lugnt kastas i marken utan ens hjälm och bli
> svårt skadad för resten av livet...

Om det du skriver verkligen stämmer så är det rätt stört. Kul att jag betalar för DH-grabbarnas cyklar och cykelreparationer.

Försäkra cykeln?
Foxis skrev:
> Hubbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gör inte försäkringsbolagen skillnad på
> vanlig
> > cykling och "sportcykling" (lvg, mtb, osv)?
> >
> > Det känns orimligt att försäkringsbolagen
> ska
> > täcka kostnader som kan räknas som en
> naturlig
> > del av en sport/idrott. Visst, om man blir
> > påkörd av en bil är en sak eller om någon
> > annan orsaker kraschen, men det är en helt
> annan
> > sak om man vurpar p.g.a. att man kör över sin
> > förmåga, har lite otur/misslyckas när man
> > pressar sig själv, testar sina gränser,
> medvetet
> > tar stora risker, osv.
>
> Svaret på detta, enligt Trygg Hansa, är nja. :)
>

>
> Där Trygg Hansa (eller snarare
> försäkringsrådgivaren/säljaren) drog gränsen
> var downhill där man medvetet kör större hopp
> eller drops. Just därför att man i det momentet
> faktiskt räknar kallt med en viss risk för
> haveri. Därmed bryter man mot aktsamhetskravet i
> försäkringen (det vill säga, är oförsiktig),
> och då faller rätten till ersättning.

Låter väldigt sunt!

>
> Sedan återstår att se vad som händer vid en
> skada. Det lär säkert bli olika utfall från
> fall till fall beroende på vad som sägs ha hänt
> och hur cykeln är skadad. Det vore faktiskt rätt
> intressant att höra från de som har havererat i
> olika sammanhang och hur det gick med ersättning.
> :)

Det beror kanske på hur ärlig man är. Håller med om att det vore intressant att få lite fakta från verkligheten.

Försäkra cykeln?
Aliide skrev:
> NickPick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Folksam allrisk stor täcker upp till 20
> bananer.
> > 750 självrisk.
> > Värdeminskning är oklar.
>
>
> Alkrisk är samma som "drulleförsäkring",
> otursföräkring, dvs om du råkar tappa din nya
> dyra teve i golvet och den spricker mitt i tu etc
> klantigheter med värdefulla grejer mao. I
> "mellan" är försäkringsvärdet upp till 40 000.
> I "Stor" dubbelt upp.

Tack för att du läxar upp mig, men det hade jag koll på! Man slipper ju försäkra mobil, dator, kläder, klockor med denna... Ja och cykeln då.
Betalar inte många pesetas i månaden för denna trygghet.
:)

Tillbaka
Topp