Förslag cx till pendling

Förslag cx till pendling
Vet inget om den cykeln du länkar till mer än att nya cyklar i den prisklassen brukar vara rätt usla och tråkiga. Standardtipset är att köpa en begagnad cykel på köp och sälj eller möjligen blocket. Då kanske du kan hålla dig inom budget men samtidigt får något som är bättre att pendla på. Givetvis bör en seriös pendlare kunna ta lite bredare däck (dubb) och fördelaktligen ha fästen/skruvhåll för skärmmontage.

Tex denna förutsatt att strl passar dig;

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=39013

Förslag cx till pendling
Varför vill man ha bockstyre på en cykel? Om man inte absolut måste för att UCI kräver det, dvs.?
Dyrare, tyngre, krångligare att serva reglagen, sämre komfort, sämre kontroll över cykeln.
Mitt tips är fortsatt rakt styre, med eller utan barends. Hydrauliska skivbromsar.
Cykel med stel framgaffel (sub 10 kg) eller dämpad gaffel (sub 12 kg).

Sixten Fors sa:
Roadlite AL SL 7 https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-sl-7-0.html
Inte den billigaste modellen av Roadlite, men den har fått en ny aluram/cf-gaffel med genomgående axlar (istället för QR) vilket känns modernt och bra. Den har 20 mm DT X1900 hjul som så sent som för ett år sedan kallades för "cross country". Det sitter 30 mm däck från fabrik, men det går att klämma in 35:or och tunnare skärmar, men det är inte en eon av utrymme. Lätt och fin cykel på 8,9 kg.

Lillbrorsan AL 6 med alu ram/gaffel och QR fram/bak har fler fästen för skärmar, väger 9,9 kg https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=4183

SUP XP 919 för 10000 kr är en vettig HT på 11,9 kg http://www.cykelkraft.se/superior-xp-919-mattgra-vit-rod
SUP XP 929 för 11500 kr med CF-ram och 10,8 kg är än mer prisvärd http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-rod-svart
Finns även svart för +900 kr, men alla vet att röd är snabbare http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-svart-bla

https://happyride.se/forum/read.php/1/3262623/3262623#msg-3262623

Förslag cx till pendling
Efter att ha pendlat några år med rakt styre köpte jag i år billigaste cx:en jag kunde hitta vilket var en merida cx100 på xxl. Gillar bockstyre betydligt mer än rakt, lättare variera handposition. Den funkar alldeles utmärkt för 2*15km pendling och även längre helgturer. Enda nackdelen hittills är att det bara är 8-delat så nån gång ibland blir det svårt hitta optimal kadens, i-landsproblem...

Förslag cx till pendling
Sixten Fors sa:
Varför vill man ha bockstyre på en cykel? Om man inte absolut måste för att UCI kräver det, dvs.?
Dyrare, tyngre, krångligare att serva reglagen, sämre komfort, sämre kontroll över cykeln.

Nej. Definitivt inte sämre komfort, inte värst mycket tyngre/krångligare heller. Bockstyre ger tillräckligt bra kontroll på väg oavsett underlag. Men det finns ju bredare styren att tillgå.

Förslag cx till pendling
TS behov, om de inte ändats sedan förra veckan:

Pendla till jobbet 7 km enkel resa, varje dag, året runt.
Bor mitt ute på landet, i skogen i princip.
- Första biten är väldigt dålig, stenig och dålig (känns för hårt för en vanlig gammal mtb utan dämpare tom).
- Resten av vägen är grusväg, som på sina ställen är väldigt dålig med massa gropar.
- Underhållet på vintern är inte heller det bästa.
- Sista 1 km är vanlig asfalt.
Det lutar mest åt någon MTB HT. Tänker jag rätt? Prisklass 1000 kr till 15 000 kr. Beställer gärna på internet pga priset.

Visst kan man använda en cx. Men en graval/cx med riktiga hydrauliska bromsar och bromsreglage för bockstyre är betydligt dyrare än reglage för rakt styre. Visst, man kan sätta dit fulskivbromsar med vajer, eller mixa hydrauliska ok med mekaniska reglage via någon fulmellankoppling, för att få ihop budgeten. En cx/gravel för samma pris som Roadlite AL har typiskt sämre komponenter och högre vikt.

Därför anser jag att en cyklar likt Roadlite på eller SUP ovan ger mycket cykel, funktion, bra komponenter, hög kvalitet, låg vikt och cykelglädje för pengarna.

@Stumpy: Chesini K2 med bock är nog inte en lämpllg cykel för TS behov.

Förslag cx till pendling
Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:

Nej. Definitivt inte sämre komfort, inte värst mycket tyngre/krångligare heller. Bockstyre ger tillräckligt bra kontroll på väg oavsett underlag. Men det finns ju bredare styren att tillgå.

Plus att det är lättare!
Jag cyklar stig med bockstyre.
Rakt styre är endast befogat på mtb och downhill cyklar.

Förslag cx till pendling
Roadlite såg fin ut. Och bäst vore nog att ha odämpad framgaffel.
Men det som fick mig att tveka var att däcken såg väldigt smala ut. Även om man sätter på dubbar, kommer de passa att cykla på snö/is på landet?

Sen skulle jag gärna önska exempel på liknande modell som roadlite fast billigare alternativ.

Är en djungel av modeller ... svårt för en oerfaren!

Förslag cx till pendling
Riktig CX har inte ens skruvhål till flaskställ eftersom en flarra skulle vara ivägen när man hivar upp hojen på axeln och springer med den. Således en cykeltyp som ej passar till pendling, om nu pendling har nåt med cykling att göra vilket jag är högst tveksam till til att börja med, och att avsluta med. Punkt. Nu belgiska våfflor.

Förslag cx till pendling
Sixten Fors sa:
Fast nu frågade TS specifikt om en CX duger att pendla med året runt.
Jag och MÅNGA andra gör det och tycker det går alldeles utmärkt. Du som inte gör det dömer ändå ut det totalt.

Sixten Fors sa:
Nu skrev du ingenting om TS behov, utan dömde ut det i generella ordalag.

Förslag cx till pendling
bellasoda sa:
Stumpy sa:
Finns det fästen för stänkskärmar på den cykeln?

Ingenting ont om att dyrare cyklar är bättre, men dyra cx-cyklar är ofta gjorda för att tävla med och då saknas fästen för stänkskärmar, vilket man ofta vill ha på en pendlarcykel.

Det brukar gå utmärkt att montera skärmar mha klamsvep om ramen saknar fästen.

Förslag cx till pendling
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Fast nu frågade TS specifikt om en CX duger att pendla med året runt.
Jag och MÅNGA andra gör det och tycker det går alldeles utmärkt. Du som inte gör det dömer ändå ut det totalt.

Sixten Fors sa:
Nu skrev du ingenting om TS behov, utan dömde ut det i generella ordalag.

TS har tre trådar på gång, med lite olika ingångsvinkel på förmodat samma behov/cykel. Jag klarar av att multi-taska, konsolidera information, pussla ihop dessa tre trådar, och försöker jag svara därefter. Till TS. Inte till dig.

Vill du prata med mig om min Chesini K2. Eller något annat. Skicka ett PM.

Förslag cx till pendling
Så länge du inte lurar i någon att man inte kan pendla året runt på en CX, så kan du dravla hur mycket du vill.
Att dessutom påstå att man inte kan vilja ha bockstyre, om inte UCI kräver det, blir ju bara löjligt när du själv har bockstyrehoj.
EOD

Förslag cx till pendling
Varför kan inte dom där bockstyrepredikanterna som dyker upp i nästan varje "välja pendelcykel-tråd" bara acceptera att vissa människor kanske föredrar rakt styre i vissa fall? Det verkar banne mig nästan vara något provisionsbaserat för varje ny bockstyrecyklist som anmäler sig i ledet... :-)

Förslag cx till pendling
När trådtiteln lyder ”Förslag cx till pendling” är det väl rätt rimligt att tipsa om cx som ju har bockstyre...

Förslag cx till pendling
Lejon sa:
När trådtiteln lyder ”Förslag cx till pendling” är det väl rätt rimligt att tipsa om cx som ju har bockstyre...
Jo, men nu har ju TS tre trådar*** igång enligt Sixten, och dessutom är det ju populärt att tänka utanför boxen och ibland här rekommendera något alternativ som inte rakt efterfrågas.

Mountainbike? -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3262656
"Lutar mest åt MTB HT" -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3262623

Senast ändrad:
Förslag cx till pendling
Jag kan inte se att TS är låst vid CX.

4646977931313.png

Förslag cx till pendling
JTF sa:
Varför kan inte dom där bockstyrepredikanterna som dyker upp i nästan varje "välja pendelcykel-tråd" bara acceptera att vissa människor kanske föredrar rakt styre i vissa fall? Det verkar banne mig nästan vara något provisionsbaserat för varje ny bockstyrecyklist som anmäler sig i ledet... :-)

Det känns lite fånigt att ifrågasätta den som svarar på TS frågeställning. (En cx frågas det efter och en cx har bockstyre. Det är odiskutabelt.)
Men alla är givetvis fria att komma med alternativ, förslag och rekommendationer som inte alls besvarar frågeställningen - det är ju det som händer nästan jämt på gott och ont. I detta fall kanske det till och med är rimligare än oftast med tanke på TS andra trådar, även om jag själv kan bli less på att en fråga så ofta besvaras med irrelevanta men välmenande svar baserade på egna övertygelser.

Senast ändrad:
Förslag cx till pendling
En cx är sämre än en xc om underlaget är sämre än grusväg. TS cykelväg till jobbet är sämre än grusväg.
En cx har tyngdpunkt mer över framhjulet, brantare gaffel, sämre cykelkontroll (framhjuls-wash-out, over-the-bar känsligare, grepp vs. genomslag över rötter/sten), smalare cx-däck som inte rullar bättre än motsvarande bredare xc-däck, har högre utväxling.

En cx är ett utmärkt val om man vill springa halva sträckan till jobbet, med cykeln på axeln. Tar lite längre tid, men ger grymt bra träning :)

Jag skulle välja en XC HT om jag hade samma behov som TS. T.ex. en beg Scale 960 för 4-6K, eller en ny SUP för 10-11 K. Snabbare (video nedan), högre komfort, mindre risk för punka, plats för alla typer av däck upp till 2.1" inkl. skärmar.

Senast ändrad:
Förslag cx till pendling
Alla styren hafva sina trogna belackare.

Bara för att komplicera det hela ytterligare; det finns ju böjda styren också. :-)

7997946131466444.jpg

Förslag cx till pendling
Lejon sa:
Det känns lite fånigt att ifrågasätta den som svarar på TS frågeställning. (En cx frågas det efter och en cx har bockstyre. Det är odiskutabelt.)
Jag har aldrig motsatt mig att en cx har bockstyre, men det står ju även "förslag på annat" och således kom Sixten med förslag och ifrågasatte bockstyrets verkliga behov.

Lejon sa:
Men alla är givetvis fria att komma med alternativ, förslag och rekommendationer som inte alls besvarar frågeställningen - det är ju det som händer nästan jämt på gott och ont. I detta fall kanske det till och med är rimligare än oftast med tanke på TS andra trådar, även om jag själv kan bli less på att en fråga så ofta besvaras med irrelevanta men välmenande svar baserade på egna övertygelser.
Det är ju inte heller direkt ovanligt åt andra hållet på Happy, att en frågeställare efterfrågar tips på hybrid eller HT och genast överöses med förslag på CX. Just baserade på egna övertygelser... ;-)

Förslag cx till pendling
JTF sa:
Lejon sa:
Jo, men nu har ju TS tre trådar*** igång enligt Sixten, och dessutom är det ju populärt att tänka utanför boxen och ibland här rekommendera något alternativ som inte rakt efterfrågas.

Mountainbike? -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3262656
"Lutar mest åt MTB HT" -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3262623

Sixten har ju redan svarat i en av de andra trådarna vad han tycker är en bra rakstyrehoj. Inget fel med det.
För TS dög det tydligen inte och han startade därför en ny tråd där han frågar om en CX. Måste man då som en papegoja kopiera sitt tidigare inlägg (som inte dög) och kategorskt hävda att bockstyra inte har något existensberättigande utom när UCI kräver det.

Förslag cx till pendling
Jag bytte till CX med bockstyre i augusti 2015. No going back till rakt styre för pendling. Man känner sig som tant Agda och världens vindfång när jag kör gamla pendlar-hybriden, särskilt tydligt i motvind. Tycker man har många fler möjligheter att ta annat grepp än på ett rakt styre också där man endast kan hålla lite smalare eller bredare.

Förslag cx till pendling
Problemet med Sixtens utsaga var knappast att han föreslog något som inte var bock utan att han kategoriskt avslog allt bruk av bock.
På mer eller mindre påhittade grunder dessutom.

Förslag cx till pendling
Ganska typisk dynamik för den här typen av trådar. TS vet inte vad han vill och är svävande i sin kravlista. Experterna ryker ihop om vad som är relevanta/korrekta råd. TS försvinner omgående från diskussionen och startar istället ny tråd med modifierad titel, medans experterna fortsätter sitt infekterade bråk angående nån liten kritisk detalj i den luddiga kravspecen. Ungefär samma experter ryker ihop på nytt i nästkommande nybörjare-ber-om-råd tråd.

Förslag cx till pendling
Ska man ha en bra och någorlunda lätt cx för pendling som är rolig att cykla med (även på fritiden), så bör man nästan nosa sig upp i 13- till 14-tusenkronorsklassen, för att bl.a. få framför allt hydrauliska bromsar, men även bättre hjul, och allmänt trevligare komponenter.

T.ex. denna Cube -> https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-pro-grey-n-red-653565

Men för all del, gillar man att justera vajerbromsar och byta bromsvajrar på regelbunden basis så ska man inte hindra sig att köpa en billigare cx. Men man får helt enkelt ofta mer för pengarna (högst subjektivt såklart) om man väljer rakt styre i prisklassen runt 10k.

Senast ändrad:
Förslag cx till pendling
Sixten Fors sa:
En cx är sämre än en xc om underlaget är sämre än grusväg. TS cykelväg till jobbet är sämre än grusväg.

Kan man anta utifrån detta påstående att det absolut viktigaste är att man sparar några sekunder på vägen till jobbet om man tar cykeln?

Vissa personer använder t ex cykeln för att det är roligt, vissa tar även tillfället i akt att träna lite på vägen till jobbet. Om jag t ex tävlar i landsväg, vilken typ av sittposition förbereder mig då bäst inför tävlingssäsongen?

Förslag cx till pendling
Sixten Fors sa:
En cx har tyngdpunkt mer över framhjulet, brantare gaffel, sämre cykelkontroll (framhjuls-wash-out, over-the-bar känsligare, grepp vs. genomslag över rötter/sten), smalare cx-däck som inte rullar bättre än motsvarande bredare xc-däck, har högre utväxling.

En cx är ett utmärkt val om man vill springa halva sträckan till jobbet, med cykeln på axeln. Tar lite längre tid, men ger grymt bra träning :)

Jag skulle välja en XC HT om jag hade samma behov som TS. T.ex. en beg Scale 960 för 4-6K, eller en ny SUP för 10-11 K. Snabbare (video nedan), högre komfort, mindre risk för punka, plats för alla typer av däck upp till 2.1" inkl. skärmar.

Påstår du att sagan hade vunnit över spartacus med mtb på Paris Roubaix?

Förslag cx till pendling
jonja sa:
Ganska typisk dynamik för den här typen av trådar. TS vet inte vad han vill och är svävande i sin kravlista. Experterna ryker ihop om vad som är relevanta/korrekta råd. TS försvinner omgående från diskussionen och startar istället ny tråd med modifierad titel, medans experterna fortsätter sitt infekterade bråk angående nån liten kritisk detalj i den luddiga kravspecen. Ungefär samma experter ryker ihop på nytt i nästkommande nybörjare-ber-om-råd tråd.

Det är för dåligt väder -> folk lägger sin energi på tjafs istället för att cykla. Brukar vara mindre tjafs på sommaren...

Förslag cx till pendling
Konkret sa:
Sixten Fors sa:

Påstår du att sagan hade vunnit över spartacus med mtb på Paris Roubaix?
Pendlar TS sträckan Paris Roubaix? Tror du att TS är Peter Sagen? Jag är tveksam, men man vet aldrig.

Tillbaka
Topp