Första MTB:n - hjälp!

Il Professore

Ny medlem
Hej!

Jag har försökt söka igenom forumet på köpguider när man ska köpa sin första mountainbike. Har sett en hel del men känner att jag fortfarande har lite frågor. Är väldigt tacksam för all sorts respons och hjälp i detta! :)

Jag är ute efter en hardtail MTB i prisklassen runt 10 000 kr. Cykeln kommer främst att cyklas på stigar och inga långlopp kommer att vara aktuella. Vad jag förstått är det mest värt att beställa cykeln från exempelvis Tyskland, eftersom att man får mest cykel för pengarna då. De alternativ jag landat i är dessa:

Radon ZR Team 7.0:
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-713482

Rose COUNT SOLO:
https://www.rosebikes.se/rose-count-solo-2-bike-now-2660368?product_shape=Matt+Black/Shiny+Black

Vitus Sentier 29 VR Mountainbike:
http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-hardtail-29-tum-sram-nx-1-x-11/

Finns det någon cykel som gått utanför min radar som jag borde spana in? Eller är dessa tre fullt kompatibla för att vara första MTB:n?

Ett problem som jag också stött på är att storleken på cyklarna. Jag är 198 cm lång och insidan av benet mäter 99 cm. Räcker 20,5 '' eller borde jag ändå sikta på 22''? Någon med erfarenhet av samma problem?

Tacksam för svar!

Ser ju vettigt ut! Vet du om det är någon väsentlig skillnad på Vitus Sentier VR+ Mountainbike och Vitus Sentier VR Mountainbike? De kostar ju lika mycket och väger lite olika, annars är ju specsen ganska lika.

Nu är ju cyklarna av lite olika karaktär.

Radon och Rose har tillexempel 100mm slag och mer XC orienterad.

För stökig åkning så är sentier utmärkt alternativ!

Fick notis från chainreactioncycles för ett tag sen att nukeproof scout comp kommit in igen, vet inte om de modeller som kostar mindre kommit dock. Men kan va värt att kolla på Sport/Race

Il Professore sa:
Ser ju vettigt ut! Vet du om det är någon väsentlig skillnad på Vitus Sentier VR+ Mountainbike och Vitus Sentier VR Mountainbike? ...

Plus:et innebär att ramen har plats för bredare däck. Den levereras också med breda däck. Kanske finns fler skillnader som jag missar.

Edit: Ser nu att hjul och däck är specade som 27,5 tum, trots att wiggle skriver 29 i rubriken. Kolla tillverkarens hemsida. Jag gissar att rubriken är fel.

Senast ändrad:
Skogsgubben sa:
Il Professore sa:
Ser ju vettigt ut! Vet du om det är någon väsentlig skillnad på Vitus Sentier VR+ Mountainbike och Vitus Sentier VR Mountainbike? ...

Plus:et innebär att ramen har plats för bredare däck. Den levereras också med breda däck. Kanske finns fler skillnader som jag missar.

Edit: Ser nu att hjul och däck är specade som 27,5 tum, trots att wiggle skriver 29 i rubriken. Kolla tillverkarens hemsida. Jag gissar att rubriken är fel.

Frågade kundtjänst hos Wiggle. Bifogar svaret. "Jag kan bekräfta att dessa är två olika årsmodeller där Vitus Sentier VR+ Hardtail Bike - Sram NX 1x11 är 2018 och den andra 2017. I grunden så är dom detsamma men 2018 modellen har lite högre och mer uppdaterad specc för högre prestanda."

Något synd, då det är +-modellen som är utsåld och de båda modellerna kostar lika mycket.

Hejsan. Jag står inför samma dilemma som Il Proffessore. Är det verkligen lönsamt nu att besställa från Tyskland när kronan är så svag mot euron? Kan det bli stökigt med garantier osv? Hur funkar garanti ifall man beställer från Tyskland respektive Sverige? Eller är det tillverkaren som tar hand om garanti-ärenden oavsett?

Jag kollar efter nåt kanske 4.000-8.000, letar lite efter begagnat men det verkar inte finnas så mycket. Just nu är jag väl inne på kanske Scott Scale eller Radon ZR Team NX1.. 27,5" och L ram ska jag ha....

Tillbaka
Topp