Fråga angående tubeless!

DarthVidar

Aktiv medlem
Fråga angående tubeless!
Hej bullen!

Jag lyckades på något mystiskt sätt cykla sönder mittbakdäck så att det fick flera hål som tätningsvätskan inte lyckades täta (cyklade på grusväg med tämligen hårt pumpade däck dvs typ 2 bar). Framför allt två större hål som jag nu lagat (vilka jag trodde var de enda hålen).

Dessvärre fanns det ett gäng hål till (som jag upptäckte först när jag sköljt däcket med vatten). Jag kunde komponerat ett black metal epos där och då för att förbanna däcket men lät det stå över natten. Till min stora förvåning har däcket hållit luften minst lika bra som det gjorde utan hål och gucka (första gången jag tubeless konverterade det).
Det har läckt ut luft men inte så farligt ändå.

Så, till frågan!

Är det lönt att hälla i lite gucka och se om det funkar eller är det lönlöst, borde jag laga hålen/skaffa nytt däck?

Däcket är ett tämligen fräscht Race King Protection 29".

Fråga angående tubeless!
Svårt utan att se hålet, men jag hade nog satt en salami. Få saker är så irriterande som hål som tätar när däcket är stilla men sen glipar upp igen när däcket deformeras på stigen. Eller sätt lite liquisole + sy ihop beroende på hur hålet ser ut.

Fråga angående tubeless!
Spontant låter det som ett gammalt däck och då brukar i alla fall jag ge upp. Trots gucka och rengöring får jag det sällan att hålla tätt. Dessutom brukar av någon anledning ventilen smygläcka när jag har dåliga däck men hålla tätt när däcken är nya (testat och verifierat i vattenbad). Den som kan förklara varför får lilla nobelpriset i fysik.

Fråga angående tubeless!
Däcket har inte rullat många kilometer och var nytt när jag krängde på det i våras. Så det är knappast gammalt!

Mina farhågor är ju att det skall hålla tätt när det står still men börja läcka när det börjar röra på sig... Jag får kanske ta och täta de två lite större hålen som nu återstår och se om det funkar helt enkel. Funkar inte det får jag väl ta och skaffa ett nytt däck helt enkelt!

Fråga angående tubeless!
Gjorde du rent däcket på insidan ?
Då kan gamla småhål öppna sig som vätskan tätat utan du vetat om dom . .

I övrigt är det väl bara fylla på och se om det funkar, vilket det borde göra om hålen e så små att det håller luften över natten .

Fråga angående tubeless!
Däcket är noggrant rengjort. Jag lagade däcket genom att limma fast en bit slang på insidan av däcket över de två största hålen (som är knappt 2 mm "långa") med biltemas gummilagning, så jag behövde ett rent däck. Sen har jag lagt lite gummilagning ovanpå hålet.

De två största hålen av de som nu återstår är under en millimeter. När jag pumpade upp däcket och hällde vatten på så kunde jag tydligt se att det bubblade från hålen. Sen finns det ett helt gäng pyttesmå hål som jag är tämligen säker på att tätningsvätskan tar hand om.

Jag använder Muc-offs tätningsvätska för övrigt.

Fråga angående tubeless!
contis protection-däck brukar läcka från diverse porer i omgångar och är känsliga för tillgång till fräsch tätningsvätska. den torkar dessutom in mot väggen snabbare i dessa däck jämfört med andra. den vätska som blir kvar är sedan för tunn för att täta. 2 mm är ju ingenting, borde tätvätskan klarat utan vidare,

så byt till ny tätvätska någon gång per säsong så bör det gå bra.

Fråga angående tubeless!
Ok! Bra att veta! Detta hände iofs bara en månad eller så efter att jag hällt i vätskan. Så jag tycker nog att den borde tätat! Muc-off skall ju vara särskilt bra dessutom!

Jag tyckte också att hålet var för litet för att inte tätas av vätskan men tydligen inte.

Fråga angående tubeless!
om man låter däcktrycket vara relativt lågt under tiden tätvätskan ska polymerisera går det bättre.

sen kan man gärna ta loss hjulet och låta vätskan rinna till rätt plats, för extra täteffekt.

Fråga angående tubeless!
muc off tycks mycket riktigt ha problem att täta vid högre tryck. hittade en intressant diskussion på weightweenies.

.
34E9FA95-0021-484A-898F-64591CFF9854.jpeg

Fråga angående tubeless!
muc off tycks mycket riktigt ha problem att täta vid högre tryck. hittade en intressant diskussion på weightweenies.

.Visa bilaga 507673
Märkligt, alla recensioner jag läste innan jag köpte muc-off höjde det till skyarna… även på forum var många väldigt positiva.

Frågan är dock om två bar räknas som högt tryck… på vägen hem (det var kanske en km) fick jag pumpa säkert tre-fyra gånger och det vart nog inte upp till två bar varje gång dessutom. Jag vill minnas att vätskan först tätade hålet men så fort jag började cykla så gick det upp igen.

Tidigare använde jag Oko Magic Milk vilket var lika mycket av en besvikelse (då hade jag ett ännu mindre hål från typ en törne-tagg). Så jag vart inte särskilt förvånad när Muc-off inte tätade ett större hål utan tänkte att tubeless inte är bättre än så typ (i synnerhet eftersom muc-off ju skulle vara så bra).

Jag lagade tre hål till, hällde i rejält med vätska och det har hållit sig sedan dess, dock har jag inte hunnit cykla än… så fortsättning följer!

Fråga angående tubeless!
För vad det är värt så har jag fått punka på ett par GP5000 med fem bars tryck och med Muc-Off som tätningsvätska. Det tätade utmärkt. Så två bar är knappast högt.

Fråga angående tubeless!
2 bar på mtb är riktigt högt, och 5 bar på landsvägsdäck klart åt det låga hållet, om de inte är över 30 mm.

nu har inte de matematiska kunskaperna att kunna räkna ut det, men ytspänningen för däckväggen i de två fallen lär vara jämförbar, kanske till och med är lägre på landsvägsdäcken?

hur detta påverkar guckan är svårt att förutse, det är ju bara ett tryck och ett hål liksom. min erfarenhet irl säger iaf att det är värt att köra försiktigt och med lite lägre tryck en kvart eller så i lägen när det är gränsfall att guckan tätar.

och vanligaste orsaken till att det inte tätar är helt klart brist på gucka.

Fråga angående tubeless!
2 bar på mtb är riktigt högt, och 5 bar på landsvägsdäck klart åt det låga hållet, om de inte är över 30 mm.

nu har inte de matematiska kunskaperna att kunna räkna ut det, men ytspänningen för däckväggen i de två fallen lär vara jämförbar, kanske till och med är lägre på landsvägsdäcken?

hur detta påverkar guckan är svårt att förutse, det är ju bara ett tryck och ett hål liksom. min erfarenhet irl säger iaf att det är värt att köra försiktigt och med lite lägre tryck en kvart eller så i lägen när det är gränsfall att guckan tätar.

och vanligaste orsaken till att det inte tätar är helt klart brist på gucka.
Jag kör 28mm och väger 83kg. Enligt https://axs.sram.com/guides/tire/pressure så ska jag köra 5 bak och 4,7 fram. Tycker också att lite lägre tryck minskar vibrationerna än om kör 5,5 eller 6bar - vilket jag provat det med.

Fråga angående tubeless!
Muckoff är den absolut sämsta jävla skitvätska jag provat. Gör ungefär lika mycket nytta som vatten, alltså ingen alls. Har inte lyckats täta ens de minsta porer utan bara dräller och sprutar utan att göra ett skit. Aldrig mer.

PS. Kör 0,9-1,5 bar. DS.

Fråga angående tubeless!
I en ny tysk test i Mountainbike magazin är resultatet att Muc-Off tätar mycket bra, flera andra också. Den tätar 6 mm håll utan problem, medan Schwalbes Doc Blue, som jag använder, tappar 0.7 bar innan den tätar 6 mm håll (5 mm tätar den utan problem). Den här gången finns dock ingenting om hur lång vätskan håller. Min Doc Blu funkar i 6 månader. Antar att alla som tätar bättre tappar funktionen snabbare.

Fråga angående tubeless!
I en ny tysk test i Mountainbike magazin är resultatet att Muc-Off tätar mycket bra, flera andra också. Den tätar 6 mm håll utan problem, medan Schwalbes Doc Blue, som jag använder, tappar 0.7 bar innan den tätar 6 mm håll (5 mm tätar den utan problem). Den här gången finns dock ingenting om hur lång vätskan håller. Min Doc Blu funkar i 6 månader. Antar att alla som tätar bättre tappar funktionen snabbare.

Har de testat i ett labb då eller ute i verkligheten? För däcket vart ju tätt tillslut när jag stod still men det gick ju upp så fort jag började cykla. Det där med 6mm hål tror jag på när jag upplever det.

Fråga angående tubeless!
Satte tubeless på pendlaren idag. Läckte så att luggen fladdrade från skarven i fälgen tills jag swoshade runt vätskan. Fräste lite och sen tätade det omedelbart, så helt hopplöst är inte Muc-Off...

Fråga angående tubeless!
Satte tubeless på pendlaren idag. Läckte så att luggen fladdrade från skarven i fälgen tills jag swoshade runt vätskan. Fräste lite och sen tätade det omedelbart, så helt hopplöst är inte Muc-Off...
Nu har happy bestämt att muc-off är lika användbart som toalettvatten (med avskräde) och då är det så!

Jag börjar dock bli skeptisk till hela tubeless-grejen, men eftersom alla på intzernet säger att det är ”tha shitz” så tänker jag hålla på å slabba ett tag till!

Fråga angående tubeless!
det är inte helt fritt från bekymmer och ffa rätt underhållskrävande att köra slanglöst, åtminstone om man vill bevara förmågan till tätning när nya punkor uppstår.

man behöver fylla på gucka flera gånger per säsong för att den skall förbli flytande, särskilt om däcken är av mer tunnväggig sort. eller bara har slitna sidoväggar.

en mycket vanlig taktik är dock att täta upp däcken vid montering och sedan köra på utan efterfyllning. det kommer efter några månader inte att täta vid nytillkommen punka, men det kan ju dröja upp till flera år innan den kommer, särskilt om man kör med lite högre tryck för att undvika snakebites. har man däck med förstärkta sidoväggar kan detta klara sig länge, upp till ett par tre år.

till slut brukar dock porer uppstå, och när det hänt måste det till ständigt flytande gucka oavsett. för sådana hål kommer inte ensamma:)

Fråga angående tubeless!
Väger inte tätningsvätskan mer än en lätt innerslang?

Jag tyckte inte innan jag läste sista vätska test i Mountainbike magazin. Jag kör Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans Sealant, och då behöver man 90 ml = 93 gram pro däck. Men har nu sett att många andra tillverkare rekommenderar 120 till 150 ml som kan vara upp till 160 gram. Det är lika mycket som en lätt slang. Om man bryr sig mycket om vikt måste man välja rätt vätska och inte påfylla men byta vätska.

När jag läste testen var jag först inte så nöjd för att Doc Blue inte verkar täta så bra som andra, men att bara behöva 90 ml och att den håller i 6 månader är stora fördelar.

Fråga angående tubeless!
Alltså jag hajar att man måste fylla på vätskan för att det skall funka men nog borde man inte behöva fylla på varje månad?!

Jag hade 140 ml med vätska i däcket (en hel påse) vilket gott och väl borde räckt. Även om däcken var ”ny-stansade” (fast muc-off) så kan jag tycka att det borde funnits tillräckligt med vätska kvar för att täta hålet. Men jag har kanske felaktiga förväntningar.

Hade jag däremot haft slang i skulle jag snabbt varit på banan och kunnat fortsätta cykelturen istället för att halta hemåt.

Fråga angående tubeless!
Jag har kört 10 månader med Stans/Maxxis kombo utan att fylla på. Det enda som har hänt är att det ena däcket har börjat svettas på väggarna. Jag gissar att det är ett tecken på att det är dags att byta vätska? Jag lyckades även att pumpa sönder tejpen (kör med vanlig eltejp) när jag skulle transportcykla 2 mil. Men det är ju inte vätskans fel ?

Hade jag haft slang hade jag troligtvis haft två genomslagspunkor. Den ena smällen var så kraftigt att jag trodde att det skulle spruta vätska.

Fråga angående tubeless!
Eventuell viktminskning är bara en bonus för mig, den främsta vinsten är att slippa punka. Nu har jag bara cyklat mtb i två år, men uppskattningsvis har jag lagat ca fem punkor på familjens cyklar med slang och hittills noll efter konvertering av alla till slanglöst. Inget system är perfekt, men det är ju inget snack om att man slipper klämpunka.

Huruvida det var en bra idé att konvertera pendlaren återstår att se, där står ju underhållsfritt långt upp på listan, men jag har alltid en slang med mig under sadeln så det är väl inte värre än att man får sätta i en igen om det skiter sig.

Fråga angående tubeless!
Alltså jag hajar att man måste fylla på vätskan för att det skall funka men nog borde man inte behöva fylla på varje månad?!

Jag hade 140 ml med vätska i däcket (en hel påse) vilket gott och väl borde räckt. Även om däcken var ”ny-stansade” (fast muc-off) så kan jag tycka att det borde funnits tillräckligt med vätska kvar för att täta hålet. Men jag har kanske felaktiga förväntningar.

Hade jag däremot haft slang i skulle jag snabbt varit på banan och kunnat fortsätta cykelturen istället för att halta hemåt.
vi är flera här som tycker vissa conti är svåra att få till slanglöst. en orsak är det feta klibbet de har på sin insida och som får guckan att pärla sig. det måste bort!

men sen är däcksidorna även på dina däck klart känsliga, trots att det står protection. mycket porer blir det, och guckan torkar in snabbare än med andra däck.

här kan du läsa lite mer om problemet.
.

Fråga angående tubeless!
Eventuell viktminskning är bara en bonus för mig, den främsta vinsten är att slippa punka. Nu har jag bara cyklat mtb i två år, men uppskattningsvis har jag lagat ca fem punkor på familjens cyklar med slang och hittills noll efter konvertering av alla till slanglöst. Inget system är perfekt, men det är ju inget snack om att man slipper klämpunka.

Huruvida det var en bra idé att konvertera pendlaren återstår att se, där står ju underhållsfritt långt upp på listan, men jag har alltid en slang med mig under sadeln så det är väl inte värre än att man får sätta i en igen om det skiter sig.
det bästa med slanglöst är tveklöst det motståndslösa rullet över stök. det kan man även uppnå med latexslang.

om man kört slanglöst som set and forget är det inte så punkafritt det heller. snarare är det dömt att hända när gucket torkat in. det tar lite olika tid bara.

Fråga angående tubeless!
Muckoff är den absolut sämsta jävla skitvätska jag provat. Gör ungefär lika mycket nytta som vatten, alltså ingen alls. Har inte lyckats täta ens de minsta porer utan bara dräller och sprutar utan att göra ett skit. Aldrig mer.

PS. Kör 0,9-1,5 bar. DS.
Kör på stans race nu, som natt och dag :D

Fråga angående tubeless!
det bästa med slanglöst är tveklöst det motståndslösa rullet över stök. det kan man även uppnå med latexslang.
Och att man kan använda insert ska väl inte glömmas bort heller.

om man kört slanglöst som set and forget är det inte så punkafritt det heller. snarare är det dömt att hända när gucket torkat in. det tar lite olika tid bara.
Ja förr eller senare skiter det ju sig om man inte underhåller och fyller på, men just klämpunka är svårt att få om man inte har en slang att klämma sönder. Det har stått för 100% av punkorna vi hunnit få, iaf vad jag vet — någon av de slanglösa kan ju ha fått en punktering som tätats utan att jag märkt.

Fråga angående tubeless!
vi är flera här som tycker vissa conti är svåra att få till slanglöst. en orsak är det feta klibbet de har på sin insida och som får guckan att pärla sig. det måste bort!

men sen är däcksidorna även på dina däck klart känsliga, trots att det står protection. mycket porer blir det, och guckan torkar in snabbare än med andra däck.

här kan du läsa lite mer om problemet.
.
Jag är fullständigt öppen för möjligheten att jag missat något men jag förstår bara inte riktigt vad.

Vad gäller Continentals bedrägliga ”slanglöst-egenskaper” så har jag inte haft några problem alls med läckande sidoväggar eller att få däcken att hålla luft, förrän jag fick punktering då dvs. När jag tog bort däcket för att laga hålen så var jag tvungen att skrubba bort en hinna med muc-off vilket jag spontant tänker att jag inte skulle behöva göra om jag haft samma problem som du. Alltså jag säger inte att du har fel men det känns heller inte som att du sitter på 42.

Dessutom har jag haft exakt samma erfarenhet med schwalbedäck, även efter att jag fyllt på med vätska (körde då med OKO Magic Milk). Det kan ju såklart haft andra förklaringar.

Fråga angående tubeless!
stans verkar i alla fall tätta 1>mm revor vid dubbar som borde vidgas vi belastning.
Ordentligt läcka men räckte med ny soppa in genom ventilen och har inte rört sig sen dess

Fråga angående tubeless!
En "rolig" sideffekt av att sätta i en slang i ett stansat däck är att man får ett tubdäck ? ordentligt klistrad slang mot däck.

Bilagor

• DSC_1694.JPG
    DSC_1694.JPG
    719.5 KB · Besök: 117
Fråga angående tubeless!
Trådkap. Finns det något att göra åt dessa däck tro, annat än att gå slang men det vill jag undvika. Det vita vid fälgkanten är alltså inte snö…
Flera dygns snurrande i garage, och bilden tagen efter 90 minuters cykling. Returnera vill jag heller inte, finns väl inga andra dubbade 29x2,8 på marknaden?

EF694BD0-37E8-4658-994C-2F2FF6C7A327.jpeg

CEC3AA94-F090-4941-B34C-E56D8B0E5A07.jpeg

Fråga angående tubeless!
Trådkap. Finns det något att göra åt dessa däck tro, annat än att gå slang men det vill jag undvika. Det vita vid fälgkanten är alltså inte snö…
Flera dygns snurrande i garage, och bilden tagen efter 90 minuters cykling. Returnera vill jag heller inte, finns väl inga andra dubbade 29x2,8 på marknaden?

Visa bilaga 595532

Visa bilaga 595533

Det kan tar en eller två veckor innan guckan tätar sidovägarna helt. Jag skulle vänta lite till och ser vad som händer.

Fråga angående tubeless!
Det kan tar en eller två veckor innan guckan tätar sidovägarna helt. Jag skulle vänta lite till och ser vad som händer.
Så länge? Jag hade ju tänkt använda den där cykeln till jobbet i vinter, men halvdrygt att börja hemfärden med att pumpa?
Edit: och det är inte väggarna utan mot fälg det läcker

Fråga angående tubeless!
Så länge? Jag hade ju tänkt använda den där cykeln till jobbet i vinter, men halvdrygt att börja hemfärden med att pumpa?

Om däck tappar luft är det jobbigt. Jag har haft däck som "svettades" lite men tappade inte mycket luft. Om dom verkligen är TLR skulle jag förvänta mig att dom blir täta inom några dagar.

En annan problem kan vara dålig vätska.

Fråga angående tubeless!
Om däck tappar luft är det jobbigt. Jag har haft däck som "svettades" lite men tappade inte mycket luft. Om dom verkligen är TLR skulle jag förvänta mig att dom blir täta inom några dagar.

En annan problem kan vara dålig vätska.
Ja kanske ska hälla ut den där och öppna en ny flaska (Stans).
Sen kanske du inte såg min edit men det är mot fälgkant det läcker…

Tillbaka
Topp