fråga:bromsar?

Jag kör med fälgbroms. Avid från -97, tror dom heter 1.0 eller 1.D.
Jag har bytt ut klossarna mot klossar med utbytbara belägg.
Funkar kanon!

På fs:en sitter Shimano Deore 555 skivbromsar, likaså på ht:n fast Deore 556. På ytterligare en gammal ht sitter Shimano XT V-bromsar.
30 kilos stålmonstret har ett nylonband som står för bromsningen...motionscykel :-)

Tektro V-broms med utbytbara belägg. Funkar helt ok men jag kastar ofta lystna blickar på de tuffa killarna och tjejerna med skivor. Nu blev jag nyfiken, *micke*: vad är skillnaden mellan 555 och 556? Kör du med originalskivor? Funkar bra?

/Henry

Henry:
Skillnaden mellan 555 och 556 är inte milsvidd direkt...det är snarare exakt två skillnader.
1. 556 skivorna är mer borrade än 555 och ser inte fullt så billiga ut...
2. På 556 går slangarna rakt ut ur handtagen istf 90 graders anslutningar som på 555.
I övrigt är de identiska vad jag kan se och känna.

Jag har provat med XT-skivor men det tillför inget egentligen. Jag tycker faktiskt att det är bättre kräm i bromsarna med originalskivorna. Har ingen aning om vad det kan bero på, jag har bara konstaterat att så känns det.

Bromsarna funkar finfint, speciellt med tanke på priset (kostar under 900 på CRC). De måste vara DE mest prisvärda skivbromsarna på marknaden.

När det är extremt brant (tänk alperna) saknar jag lite kraft i frambromsen så inför nästa sväng till Verbier ska jag testa med 200mm skiva fram :-)
Här hemma är kraften alldeles tillräcklig för att stoppa mina 90 pannor (i full mundering) samt en cykel på ytterligare ca 16 kilo.

micke, kom ihåg att garantin slutar gälla om du har en 8" (200mm) skiva, krafterna blir för stora och oket kan gå av :O

jag kör med promax,Xt (1998 var bästa året, dom skriker inte), hs33or och xt hydralskivor på mina hojjar.

Luzac:
Ouch, det låter typiskt dåligt om det skulle hända...
Det kan mycket väl stämma det du skriver men var har du fått den infon? Det framgång ingenstans bland de papper som följer med bromsarna...
Jag har även kollat runt på shimanos website och hittar inget.

Magura Marta SL på FS, Coda compact disc brake på HT, Avid ball bearing disc-road på cyclocrossen och Shimano Dura Ace på min racer.

//Jekyll

På förra cykeln:
Först Avid SD3 (obra) och Shimano XT V (tysta för det mesta faktiskt) i kombination med ceramicbelägg och ceramicfälgar.

På Enduron:

Först Hope Mini (snygga men ljudliga, efter att de tappade bromsverkan i alperna bestämde jag mig för att byta ut dem). 185mm fram och 165mm bak.

Numera Hayes HFX-Mag HD med 8"-skivor, har dock inte hunnit prova dem ännu.

Kör Avid Arch Rival fälgbromsar med reglage med Speed Dial. Biter riktigt ordentligt, fast det tycker jag som bytte upp från gamla cantileverbromsar och aldrig testat skivbromsar.

/Eric.

"Nothing else matters until the ball is dead."

På vintercykeln: Avid SD-1 v-bromsar, riktigt bra så länge inte fälgarna fryser! ;-)

På xc tävlingscykeln: Shimano XT -99, bromskraft utan dess like, men fram gnisslar det lite ibland - trots carbonbooster både fram och bak. :-P

På xc/freeride cykeln: Hope Mini 185/165, fungerar otroligt bra men i alperna räckte de inte till riktigt. Fast tror jag byter till Hope Mono M4 snart...och skickar minisarna till vintercykeln.

/Leo

Har Hope Mono Mini-04
inköpta hos ChainReactor strax innan jul.
Är mycket nöjd...fast idag var det lite gnissligt bak men det var ju hanska mkt snö på hela hojen.

Jag har XT v-bromsar. Dom funkar bra och skriker inte, men samlar på sig smuts och börjar "väsa" om jag måste bromsa mer än några sekunder i taget. Det ljudet försvinner om jag släpper bromsen och tar nytt tag. Det kan kanske ha att göra med mina ovanligt kassa och slitna fälgar också.

/ Robban

ok.....kanske ska fixa ihop min XC somligger i delar.....vet inte va ja ska ha för beromsar.....

de där me att bromsarna tjuter e väll bra....då slipper man ju ha ringklocka =P

På vintercykeln: sunkiga cantilever bromsar. Man får planera sina bromsningar!!
På xc: Shimano XT 755 skivbroms. Supernöjd. Kör med Manitou gaffel så frambromsen har en adapter och 170mm skiva.
På cx: Vbromsar med "ABS" på frambromsen!
/Erik

Hayes HFX-9 6" på skogshojen. Supersköna men handtag och slangar är snikiga och sägs vara tristare vid service än Mag-varianten. Har även ett gammalt par HFX-Mag med 8" som väntar på DH-bygge.

Hade också Deore (556 tror jag) tidigare, perfekt ergonomi och känns solida, men sämre bromsverkan än Hayes.

Skivbromsar - alltid på mountainbikes, utom för trial.

På fincykeln sitter det Deore Hydraliska från 2002. Funkar finfint!

På fulcykeln sitter det XT V från typ 2001 bak och LX från 2003 fram. Dessa opereras med Avid Speed Dial reglage från 2003.

Har MAGURA CLARA 01 efter diverse injustering och byte av handtagen så funkar de fint,gillar när det räcker med ett finger.Ja det är "bara 160 skivor runt om,men det funkar bra.

Sommarcykel: Magura Julie '02 (originalbromsarna)
Vintercykel: Shimano LX V-broms '99 (med paralllellänkaget, även de original), funkar bra så länge man inte använder Shimanos belägg. Tror det är Avidhandtag men är inte säker.

Har Deore M555 ligger på vardagsrumsgolvet i väntan på montering. Har tidigare kört med Deore och XT V-broms. Var helt nöjd med XT, tyckte det var bättre bett än Deore.

Tillbaka
Topp