Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?

AlfaAlfa sa:
Örjan Lax sa:
Makten sa:
Oskar sa:
Det kan man knappast utan vidare fastslå. Elcykel och bil är motoriserade; en cykel är inte motoriserad.

Du tycker alltså på fullaste allvar att en elcykel inte har mer gemensamt med en cykel än vad en bil har? Oavsett så är det väldigt märkligt att det är okej att snacka bilar i cykeldelen medan elcyklar inte får diskuteras där. Totalt inkonsekvent.

Det är väl för att bilar är så kära av många cyklister och behövs för att dom som inte har e-mtb utan en vanlig tramp-mtb också ska kunna ta sig till skogen snabbt och svettfritt, om man har några kilometers eller mils transportsträcka dit... ?

Det där är ju en riktigt kul känslig spot faktiskt!=) För jag hoppas ingen som hatar elcyklar har bil eller fraktar cykel i bilen till något cykelspår, för då kastar man ju verkligen sten i glashus=)
På vilket sätt kastar man sten i glashus av att äga bil och frakta cykeln på den? Bilar är väl reglerade i lag, utan massa tveksamheter och så länge man har en laglig bil så ser jag inga motsättningar. Om man däremot kör tex enduro-mc illegalt i skogen så kanske man inte ska klaga på el-mtb.

Senast ändrad:
H. sa:
AlfaAlfa sa:
Örjan Lax sa:
Makten sa:
Oskar sa:
Det kan man knappast utan vidare fastslå. Elcykel och bil är motoriserade; en cykel är inte motoriserad.

Du tycker alltså på fullaste allvar att en elcykel inte har mer gemensamt med en cykel än vad en bil har? Oavsett så är det väldigt märkligt att det är okej att snacka bilar i cykeldelen medan elcyklar inte får diskuteras där. Totalt inkonsekvent.

Det är väl för att bilar är så kära av många cyklister och behövs för att dom som inte har e-mtb utan en vanlig tramp-mtb också ska kunna ta sig till skogen snabbt och svettfritt, om man har några kilometers eller mils transportsträcka dit... ?

Det där är ju en riktigt kul känslig spot faktiskt!=) För jag hoppas ingen som hatar elcyklar har bil eller fraktar cykel i bilen till något cykelspår, för då kastar man ju verkligen sten i glashus=)
På vilket sätt kastar man sten i glashus av att äga bil och frakta cykeln på den? Bilar är väl reglerade i lag, utan massa tveksamheter och så länge man har en laglig bil så ser jag inga motsättningar. Om man däremot kör tex enduro-mc illegalt i skogen så kanske man inte ska klaga på el-mtb.
Typ så, ja.

Om man nu inte hör till den begränsade skara som ogillar lagliga elcyklar i trafiken lika mycket, då har liknelsen en viss relevans.

JSG sa:
Freddie L sa:
JSG sa:
Seriöst. Vilken dagisnivå det är på detta forum.

Först och främst använder man sig av subforum för diverse olika typer av ämnen så det blir någorlunda strukturerat.

Där trådar kan ligga i sitt rätta ställe, moderatorer för olika subforum skall finnas som håller ordning på alla dagisbarn som försöker trolla.
Merparten av allt trollande ligger med nittionio procents sannolikhet i att det inte finns tillräckligt med moderatorer för att hålla ordning på allt. Happyrides ägare bör försöka lösa en vettig forummall och låta hängivna forumanhängare med något bakom pannbenet moderera subforum som dem håller kära.

Kommer det medlemmar in i ett subforum för tex Elcyklar och trollar så är det inte svårare än att man får en ban från det subforumet som man trollar på. Givetvis bör regler för vad som får och inte får diskuteras i diverse forum läggas fram.
Kul och nydanade första inlägg! Att ingen har tänkt på det förut? Eller?

Välkommen till Happy förresten! Ditt kedjeoledoftande vardagsrum på interwebben! För ordning och reda och kategorier får du nog leta vidare. Annars slappnar du av och hänger här ett tag så ska du se att det klarnar!

Hängt här länge. Har inte bemödat mig med att bli medlem bara. Det är mer trollande och sämre skött än flashback. Ingen dör av ordning och reda.

Hur kommer det sig att du hängt här så länge och slutligen reggat dig, om det är så bedrövligt?

Edit: rättstavningsbajs

Senast ändrad:
Äger varken e-mtb eller bil. Känner mig därigenom ganska miljövänlig. Har inget emot någon mils transportsträcka till skogen på vanlig mtb. Bara steget att bli vegan som återstår.. (?) ?

Senast redigerad av en moderator:
Makten sa:
staine sa:
Är det inte precis det vi har fått nu?

Nä, saker som är mer OT än elcykel accepteras ju fortfarande i huvudforumet, vilket är ganska obegripligt. Elcykel är närmare cykel än vad bil är, till exempel.

Det handlar väl inte om att det är obegripligt. Är det ett problem?

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
Äger varken e-mtb eller bil. Känner mig därigenom ganska miljövänlig. Har inget emot någon mils transportsträcka till skogen på vanlig mtb. Bara steget att bli vegan som återstår.. (?) ?

Hur är din definition av någon mil? Två, eller kanske till och med tre?

Spacekitty sa:
Örjan Lax sa:

Hur är din definition av någon mil? Två, eller kanske till och med tre?
En till två ungefär.

Nu borde Sixten vara tillbaka förresten, har Happystaben hävt spärren, tro? En månad har väl passerat nu.

jonte987 sa:
Jag har läst att de som hänvisar till Dunning–Kruger-effekten ofta överskattar sin kompetens och generellt har lägre utbildning än genomsnittet. Kan det ligga nåt i det eller är det fake news? Ganska lustigt om det är sant kan man tycka.
I den här tråden verkar det stämma.

Aron sa:
Makten sa:

På försigkommen anledning vill jag påminna om att nuvarande lösning är en interimlösning tills det finns en bättre och mer flexibel forummotor på plats.

Interimlösning låter politiskt, och det får vi väl inte prata om på Happy?

me.I.am sa:
Aron sa:
Makten sa:

På försigkommen anledning vill jag påminna om att nuvarande lösning är en interimlösning tills det finns en bättre och mer flexibel forummotor på plats.

Interimlösning låter politiskt, och det får vi väl inte prata om på Happy?

Tänk istället interimsskyltar -> bilimport -> bilar = Happykorrekt! :-)

JPL sa:

Att diskutera bilar är lika lite/mycket "problem" som att diskutera elcyklar, tycker jag. Den som tycker annorlunda kan ju försöka sig på att motivera det. Om forumet är till för att diskutera cyklar så förstår jag inte (det är obegripligt) hur man kan anse att viss OT är mer problematisk än annan. Särskilt om det är den närmast cykelrelaterade OT:n som anses värst.

Så länge det finns människor som blir kränkta av att någon har annan åsikt så kommer det att bli svårt att få ett forum att fungera.

Fan vad skönt det är att se att ni kan gnälla ihop sidvis med gnäll alldeles på egen hand. Det blir bra det här......

Makten sa:
JPL sa:

Att diskutera bilar är lika lite/mycket "problem" som att diskutera elcyklar, tycker jag. Den som tycker annorlunda kan ju försöka sig på att motivera det. Om forumet är till för att diskutera cyklar så förstår jag inte (det är obegripligt) hur man kan anse att viss OT är mer problematisk än annan. Särskilt om det är den närmast cykelrelaterade OT:n som anses värst.

Så länge det finns människor som blir kränkta av att någon har annan åsikt så kommer det att bli svårt att få ett forum att fungera.
Men elmotorcyklisterna vägrade ju OT-märka sina trådar! Där har du skillnaden. Samt att de i 90% av trådarna diskuterade olagligheter eller sånt som är högst tveksamt om det är lagligt, och gick helt bananas när nån påpekade det.

Senast ändrad:
Tycker det är lite anmärkningsvärt att rum nr 29 https://happyride.se/forum/list.php/29 får ett flertal inlägg av ett flertal icke el-cyklister i en viss tråd, när rummet iordningställdes för att vara reserverat för endast el-cyklister i första hand.

Örjan Lax sa:
Tycker det är lite anmärkningsvärt att rum nr 29 https://happyride.se/forum/list.php/29 får ett flertal inlägg av ett flertal icke el-cyklister i en viss tråd, när rummet iordningställdes för att vara reserverat för endast el-cyklister i första hand.

Det är väl inte reserverat för elcyklister utan håller ihop elcykeltrådar och de som vill diskutera elcyklismen.

ooms sa:
Makten sa:
JPL sa:

Men elmotorcyklisterna vägrade ju OT-märka sina trådar! Där har du skillnaden. Samt att de i 90% av trådarna diskuterade olagligheter eller sånt som är högst tveksamt om det är lagligt, och gick helt bananas när nån påpekade det.

"När nån påpekade det" :) snygg omskrivning

me.I.am sa:
ooms sa:
Makten sa:
JPL sa:

"När nån påpekade det" :) snygg omskrivning

Eller "oomsskrivning"... ?

Fan vad ni skriver inlägg här hela tiden man hinner ju inte med.
Bil-cykel -elcykel. De flesta här har bil. De flesta här har inte elcykel. Bil ligger närmare cykel än elcykel.
Qed.
;)

RockyM sa:
Kristoffer R sa:
jonte987 sa:
RockyM sa:
ooms sa:
RockyM sa:
jonte987 sa:
RockyM sa:
UCi har delat upp i olika klasser. Lvg, CX, XC, Enduro, DH, ELmtb & så lägger vi till en OT.

Var hamnar vevlagerfrågor? Skärmar för pendling? Bibs?

Så svårt kan det INTE vara?
Vevlager frågor på en lvg hamnar under lvg (då får den som frågar rätt svar tom.)
Skärmar för pendling beror väl på vad hen pendlar på? Är det en CX så under CX?
Bibs beroende på hur de ska användas: Kan jag ha bibs under mina enduro shorts, hamnar under Enduro.
Om jag vill ha samma bibs till lvg och cx då?

Då tycker jag att du tvättar dem efter cx?
Det samma typ av bibs på Lvg & CX + XC.
Så den frågan kan du ställa i alla forum?

Eller är du ironisk nu?

Är du ironisk? Annars föreslår jag lite research

Jag tänker mig att man taggar alla inlägg efter innehåll, så varje ord i inlägget pekar på en kategori!

Ett typiskt inlägg kan tex vara taggat med zen, asfalt, pendling, sopbil, busschaufför, troll och punka.

Ett annat kan vara taggat Cykelvasan, däcktryck, singelklinga, damcykel, Thunder Burt, slanglöst, rakt styre och seedning.

Nu till den briljanta idén. I ”sök” rutan skriver man alla dessa ord och hittar omedelbart enbart inlägg som passar i dessa två kategorier - eftersom orden i inlägget redan taggat det!

Och finns inte kategorin ”krumbumballe, get, maktkaka och diktator” (alltså, nu finns den ju eftersom jag skrivit detta inlägg men ni förstår vad jag menar) så kan man antingen skriva inlägget själv eller inse att man inte hittar infon man söker.

Så söker man efter en kategori är det bara att skriva orden så finns den eller så finns den inte. Det bästa är att allt redan är implementerat och färdigt och växer organiskt och antalet kategorier kommer alltid vara exakt rätt och korrekt!

Skopåse?
Bör vi inte ha ett forum för att hjälpa ist för att stjälpa?

Det fina med mitt förslag är att allt kan vara exakt som förut. Alla kategorier som behövs finns redan, det är bara att posta! Lite som Schrödingers katt. Finns kategorier eller inte? Det blir man varse först då man söker. Jag tänkte kalla det Schrödingers Kat-egori.

Makten sa:
JPL sa:

Som jag upplever det så är det få diskussioner om bilar som urartar till infekterade trådar med tjafs. Hur stor andel av trådar där det diskuteras bilar har urartat och blivit tjafs på motsvarande sätt som trådar om elcyklar som i princip ALLTID slutar med dålig stämning och tjafs enligt dig? Det är svårt med gråzoner, jag vet, men det är inte alltid ”svart eller vitt” fungerar.

Senast ändrad:
JPL sa:
Som jag upplever det så är det få diskussioner om bilar som urartar till infekterade trådar med tjafs, alltid. Hur stor andel av trådar där det diskuteras bilar har urartat och blivit tjafs på motsvarande sätt? Det är svårt med gråzoner?

Det är ju för att det inte dyker upp bilhatare som tror att de är talesmän för resten av forumets medlemmar och finner det för gott att ta tillfället i akt att totaltrasha dessa trådar.

Menar du att man ska avgöra om ämnet är okej baserat på om det kommer in tillräckligt många idoter och förstör?

Makten sa:
JPL sa:
Som jag upplever det så är det få diskussioner om bilar som urartar till infekterade trådar med tjafs, alltid. Hur stor andel av trådar där det diskuteras bilar har urartat och blivit tjafs på motsvarande sätt? Det är svårt med gråzoner?

Det är ju för att det inte dyker upp bilhatare som tror att de är talesmän för resten av forumets medlemmar och finner det för gott att ta tillfället i akt att totaltrasha dessa trådar.

Menar du att man ska avgöra om ämnet är okej baserat på om det kommer in tillräckligt många idoter och förstör?
Iof sig så har det funkat förr. När några idioter började skjuta raketer på blåljuspersonal & flanörer så förbjöd man raketerna ist för att haffa förövarna..

Makten sa:
JPL sa:

Nu är du där och fiskar efter svart eller vitt. Det beror helt på, moderatorer och övriga som bestämmer gör väl sin bedömning från fall till fall, med syftet att behålla ett forum för cyklister som har högljudda diskussioner om både det ena eller det andra, men försöker hitta lösningar då stämningen ballar ur. Tycker du att det är en bra utgångspunkt att det är så, eller är principerna viktigare för dej?

Känner plötsligt ett sug efter att sträcka upp handen och säga att jag är bilhatare. Eller egentligen bilism-hatare. Bilar kan vara rätt kul.

Örjan Lax sa:

Nu tillhör jag iofs inte skaran icke-elcyklister (se Visa din elcykel!-tråden) men.. jag tycker det är värre med icke-cyklister som postar här.

Makten sa:
JPL sa:

Ja. Det var ju lösningen på politiktjafset så varför inte. Det gick utmärkt att diskutera politik på happy i över tio år men sen sket det sig för det blev "tjafs" i varenda tråd. Lösningen känner du ju till.

Det här blir nog superbra. Om de nu knyter samman forumen med respektive startsida så har de ju gjort vad som borde varit gjort från början.

JPL sa:
Nu är du där och fiskar efter svart eller vitt. Det beror helt på, moderatorer och övriga som bestämmer gör väl sin bedömning från fall till fall, med syftet att behålla ett forum för cyklister som har högljudda diskussioner om både det ena eller det andra, men försöker hitta lösningar då stämningen ballar ur. Tycker du att det är en bra utgångspunkt att det är så, eller är principerna viktigare för dej?

Jag har inte sett ett enda exempel på en biltråd där en bilhatare dyker upp och förstör tråden. Däremot har jag inte sett en enda elcykeltråd som INTE förstörts av elcykelhatare. Så visst är det svart eller vitt, i det här fallet.

Själv är jag ointresserad av både bilar och elcyklar och undrar varför de ska behandlas olika. Men om jag tolkade Aron rätt i hans senaste inlägg här så kanske det blir en OT-kategori så man slipper allt utom cykeltrådar.

Nu ska jag mecka cykel. Goafton!

zinkpasta sa:
Örjan Lax sa:

Nu tillhör jag iofs inte skaran icke-elcyklister (se Visa din elcykel!-tråden) men.. jag tycker det är värre med icke-cyklister som postar här.
Sluta med det då.

H. sa:
AlfaAlfa sa:
Örjan Lax sa:
Makten sa:
Oskar sa:

Ett vanligt argument mot elcykel är att det är fusk och att man är lat för att man cyklar elcykel.
Det lite roliga är ju att man är ju latare om man tar bilen i stället för en elcykel vid pendling, eller tar cykeln på biltaket för att cykla i ett cykelspår, än att cykla elcykel till och från spåret.

Om man nu inte tycker att trycka gas/broms är träning, och att bil är miljövänligare än en elcykel.

Jag skrev inget om att cykla elcykel där man inte får cykla elcykel.

Förstod du nu?

Senast ändrad:
I politiktrådarna förekom det också idioter, men av en helt annan sort. Den sorten som borde bannas för gott. Det räckte inte ens att låsa trådarna, man fick ta bort dem. En hemsk tid för happy och en antagligen en mardröm för moderatorerna.

Loftberg sa:
Tarkaz sa:
jonte987 sa:
Tarkaz sa:
Jag äger både en lvg hoj och en elmtb ska jag då hänga på båda forumen när jag söker efter svar som passar bägge?

Hur gör du med andra ämnen som huserar på olika forum?

Gör som alla andra skriver OT och frågar. Får man inget vettigt svar går jag till reddit.
Så om du har en särledes intrikat fråga som rör exempelvis grafikkort eller nätverkslösningar, skriver du hellre en OT-tråd _här_, än går till - i ämnet specialiserade forum - såsom Sweclockers?

Grafikkort?
Då är svaret Santa Cruz Bullit.

erik h sa:
Loftberg sa:
Tarkaz sa:
jonte987 sa:
Tarkaz sa:
Jag äger både en lvg hoj och en elmtb ska jag då hänga på båda forumen när jag söker efter svar som passar bägge?

Hur gör du med andra ämnen som huserar på olika forum?

Gör som alla andra skriver OT och frågar. Får man inget vettigt svar går jag till reddit.
Så om du har en särledes intrikat fråga som rör exempelvis grafikkort eller nätverkslösningar, skriver du hellre en OT-tråd _här_, än går till - i ämnet specialiserade forum - såsom Sweclockers?

Grafikkort?
Då är svaret Santa Cruz Bullit.

De flesta kan mer än en sak. Har man inget tidigare erfarenhet av tex sweclockers och har koll på användare där kan det kännas bättre att få svar på ett grafikkort här av en användare vara omdöme man litar på efter flera års utbyte här.

Makten sa:
JPL sa:

Jag har inte sett ett enda exempel på en biltråd där en bilhatare dyker upp och förstör tråden. Däremot har jag inte sett en enda elcykeltråd som INTE förstörts av elcykelhatare. Så visst är det svart eller vitt, i det här fallet.

Själv är jag ointresserad av både bilar och elcyklar och undrar varför de ska behandlas olika. Men om jag tolkade Aron rätt i hans senaste inlägg här så kanske det blir en OT-kategori så man slipper allt utom cykeltrådar.

Nu ska jag mecka cykel. Goafton!

Ahhh nu kom ”elcykelhatare” också. Hitte-på när man vill skruva debatten från sin saklighet. Kan du ge tillräckligt många exempel på någon som uttryckt hat mot elcykel som rättfärdigar att det finns ett ord för det? Du får gärna börja med ett exempel.

Senast ändrad:
Tråden har fått ett svar(varför), och en lösning har presenterats och implementerats.
Dags att låsa tråden?
/VanGarg

JPL sa:
Ahhh nu kom ”elcykelhatare” också. Hitte-på när man vill skruva debatten från sin saklighet. Kan du ge tillräckligt många exempel på någon som uttryckt hat mot elcykel som rättfärdigar att det finns ett ord för det? Du får gärna börja med ett exempel.

Det är precis lika "hitte-på" som allt foliehattande om att elcyklar kommer innebära generellt förbud mot cykling i skogen. Det vill säga åsikter, inte fakta.

Lås tråden.

Makten sa:
JPL sa:

Det är precis lika "hitte-på" som allt foliehattande om att elcyklar kommer innebära generellt förbud mot cykling i skogen. Det vill säga åsikter, inte fakta.

Lås tråden.

Läs den här, https://happyride.se/forum/read.php/1/3357855/3357937 , tråden istället :)

Det är med glimten i ögat så bli inte sur nu... meeen det är lite lustigt att se dig kalla andra för elcykelhatare när du själv blir helt fly förbannad när en elcyklist dök upp på tisdagsrajden. Fast det kanske är elcyklisthat, dvs du hatar cyklisten men inte elcykeln.

wukkaN sa:
Makten sa:
JPL sa:

Lås tråden.

Läs den här, https://happyride.se/forum/read.php/1/3357855/3357937 , tråden istället :)

Det är med glimten i ögat så bli inte sur nu... meeen det är lite lustigt att se dig kalla andra för elcykelhatare när du själv blir helt fly förbannad när en elcyklist dök upp på tisdagsrajden. Fast det kanske är elcyklisthat, dvs du hatar cyklisten men inte elcykeln.
"Jag tror det är mycket bättre och roligare för samtliga om elcyklar håller sig i en egen grupp."
Tihi...?

Tillbaka
Topp