Frågetråden om dämparservice

Hur ofta byter ni packningarna? Fick fel service kit till den så funderar på att bara rengöra fetta in och i med olja.
Kan inte se något slitage på något men de kanske man inte gör?

occepocke: Deluxe är faktiskt riktigt bra på tätningsfronten, sköter du sleeve service med jämna mellanrum så kan de klara sig två säsonger utan större problem.

Packningar byter man imho om man har några problem, synliga skador eller slitage. Annars blir en packning nästan bara bättre med tiden, speciellt skrapringarna till gaffel och dämpare.

@occepocke
Sitter din dämpare på en Trek? I så fall behöver du inte byta röret du visar på bild eftersom det är fastpressat i dämparen och det finns kullager på ramen som sköter rotation.

Så är det nog! ?
Jag kanske luras av att det är en stål axel, men det kan beror på att det är till en 10mm bult eller att jag inte har världens koll ???

Har en RockShox Recon Silver tk. Kan man plocka bort remoten för låsningen till framgaffeln och få ett reglage på gaffeln istället?

Preacher sa:
lmoberg: Man kan antingen byta ut kompressionsenheten till en som inte har returfunktionen (remote spool) eller modifiera din befintliga och skaffa ett annat lock.

Recon Silver TK har gjorts i några olika modeller så leta upp din gaffel här: https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/rockshox_spc_-_rev_g.pdf

Där finner du all info om delnummer etc.

Hittar min gaffel på sid 44. Kan ju läsa en sprängskiss men förstår inte vilken del jag ska byta på gaffeln för att få bort remoten från styret.

I ditt fall är det antingen ett vrede 11.4015.461.050 + att modifiera din befintliga enhet så den inte returnerar automatiskt eller så haffar du 11.4018.009.044. Det senare inkluderar allt innanmäte i högra benet, inte bara kompressionsenheten.

Måhända passar äldre kompenheter din gaffel (t.ex. 11.4015.306.000) om man vill komma undan billigare, men det får verifieras först (så gängstigning och totallängd/håldiam. stämmer)

Vart i Stockholm servar man en RockShox BoXXer Team på en Demo 8 bäst? Dropin bikes, Specialized eller hos någon annan? Tänker och kommer inte göra det själv.

Bilagor

• 3FQ1YleebeXnTGUVd4.gif
    3FQ1YleebeXnTGUVd4.gif
    3.4 MB · Besök: 275
Well försök först hitta ett servicekit, så du inte står där med en trasig Ö. Sen är de bara att köra. Ser fram emot rapport.

Vad jag vet så går det inte köpa servicekit till någon Öhlinsprodukt och hitta servicemanual verkar inte va möjligt det heller. Servicecenter som gäller för de servicarna alltså, som det ser ut för dagen i alla fall.

Till luftburken på min Rockshox dämpare ska det pytsas i 15w50 olja, dom har en egen som heter maxima som jag bara lyckas hitta i 1l förpackningar. Vilket i teorin skulle räcka till 500st service men kändes lite väl. Någon som vet om det går att få tag i en mindre mängd någonstans?

Vad jag vet så går det inte köpa servicekit till någon Öhlinsprodukt och hitta servicemanual verkar inte va möjligt det heller. Servicecenter som gäller för de servicarna alltså, som det ser ut för dagen i alla fall.

Bara det är anledning nog att välja annat fabrikat.

Till luftburken på min Rockshox dämpare ska det pytsas i 15w50 olja, dom har en egen som heter maxima som jag bara lyckas hitta i 1l förpackningar. Vilket i teorin skulle räcka till 500st service men kändes lite väl. Någon som vet om det går att få tag i en mindre mängd någonstans?
Lär väl knappast gå. Annars kan du köra motorolja för en något mindre peng.

Ta vad du har hemma och pytsa i luftburken.

Ja men vad fan. Finns väl alltid undantag och så klart ska ni leta upp sådant och trycka på, dessutom utan att komma med någon som helst vettig input i frågan. Vilket annat märke är enligt er bättre/enklare/smidigare på denna punkt då?

Hehe. Nej alltså jag håller egentligen med om att RS är väldigt tacksamma på den punkten.

Manitous grejer är lätta att serva men finns ingen pålitlig källa till delar i Sverige.

Jag har bommat reservdel en gång. Den fanns inte längre.

Blåsa till tidigare Chargers finns väl inte heller officiellt längre vad jag hört
Är det inte till nya chargers man inte kan köpa blåsa? Dvs, den går inte att byta. Officiellt.

Jag gillar dvo, bra manualenr för service. Kit finns osv. Samt trevliga att cykla på med :)

Tillbaka
Topp