Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

BAPEsta

Aktiv medlem
Kanske värt att prova att lägga mindre vikt på händerna? Bålträning kanske tar för mycket tid men kanske finns något i sittställningen att justera? En något kortare styrstam och/eller flytta fram sadeln? Men barends som någon nämnde är ju också en billig och enkel åtgärd.
Värt att köpa Bartejp till barends? 🤔

BJS

Aktiv medlem
Värt att köpa Bartejp till barends? 🤔
SmartSelect_20211103-221140_Gallery.jpg

Det är självklart!

BJS

Aktiv medlem
Dig kan man alltid lita på, snabba svar!

Då blire en tur in till någon butik med Bartejp imorgon då. Glömde såklart lägga in det på min Bikesterorder. :(
Velox Tressostar Lenkerband är det om du var nyfiken på det. Har den i svart också - perfekt för avslut av styrlindor. På barendsen är det lite halkskydd och lite värmeisolering.

kais01

Aktiv medlem
Jo det är medvetet. Dock väljer ju navet att växla upp av sig självt.
Tvivlar att vajern skulle orka hålla emot trycket.
det ser ut som att det kärvar mellan mekanismen och drevet?

om jag minns rätt går det att sätta in den inre ringen på mekanismen 180 gr fel. kan vara värt att ta isär en extra gång för att kolla.

sen finns det åtminstone två olika mekanismer, ej kompatibla. om du råkar ha bytt...

Simpa85

Aktiv medlem
det ser ut som att det kärvar mellan mekanismen och drevet?

om jag minns rätt går det att sätta in den inre ringen på mekanismen 180 gr fel. kan vara värt att ta isär en extra gång för att kolla.

sen finns det åtminstone två olika mekanismer, ej kompatibla. om du råkar ha bytt...
Tack, ska kolla när jag kommer hem.
Kan ju eventuellt ha blivit något extra snurr på ringarna när bromsen löpte amok.

Annars ska inga andra delar än vajern vara ny på cykeln. Nyinköp från 2012. Så om det är något som är okompatibelt så har det funkat jäkligt bra i 9 år :)

Binksama

Medlem
Jag har trots alla mardrömshistorier om kedjan XXL köpt en gravel från dem! :O Blev en white gx ltd 21

Har cyklat ca 5-7 km för att få hem den och kan direkt konstatera att växlarna behöver justeras lite samt snygga till tejpen vid styrändspluggarna som var fult ihopsatt.

Kedjan rasslar och skramlar lite när jag kör på högre växel..

Jag har som sagt läst och hört ett och annat om XXL och då specifikt verkstaden i Kungens kurva Stockholm där jag gjorde mitt köp.

Nu till mina två frågor:

Vilka skruvar m.m. bör jag dubbelkolla / dra åt för säkerhetskull. Är helt färsk på cykelmeck och har ingen bra koll alls! Däcken snurrar spikrakt iaf och bromsarna är responsiva och sköna som fa-an!

Vad använder ni för att planera och hitta nya grusrutter och liknande? Har fixat kamoot och ride with GPS men fattar inte hur jag hittar andras rundor. Jag kan väl inte vara först med att vilja köra i Västerort stockholm??

Tänkte givetvis bara dra ut och räjsa runt i Råcksta och Grimsta naturreservat innan jag ger mig ut på drottningholm för längre turer men hade varit nice och betryggande med en förplanerad runda i datorn/mobilen.

weldion

Aktiv medlem
Jag har trots alla mardrömshistorier om kedjan XXL köpt en gravel från dem! :O Blev en white gx ltd 21

Har cyklat ca 5-7 km för att få hem den och kan direkt konstatera att växlarna behöver justeras lite samt snygga till tejpen vid styrändspluggarna som var fult ihopsatt.

Kedjan rasslar och skramlar lite när jag kör på högre växel..

Jag har som sagt läst och hört ett och annat om XXL och då specifikt verkstaden i Kungens kurva Stockholm där jag gjorde mitt köp.

Nu till mina två frågor:

Vilka skruvar m.m. bör jag dubbelkolla / dra åt för säkerhetskull. Är helt färsk på cykelmeck och har ingen bra koll alls! Däcken snurrar spikrakt iaf och bromsarna är responsiva och sköna som fa-an!

Vad använder ni för att planera och hitta nya grusrutter och liknande? Har fixat kamoot och ride with GPS men fattar inte hur jag hittar andras rundor. Jag kan väl inte vara först med att vilja köra i Västerort stockholm??

Tänkte givetvis bara dra ut och räjsa runt i Råcksta och Grimsta naturreservat innan jag ger mig ut på drottningholm för längre turer men hade varit nice och betryggande med en förplanerad runda i datorn/mobilen.
Hjulaxlarna, styrstam & vevarm kan vara en idé att kontrollera.

DanielS

Aktiv medlem

Grusvägskartan finns:

Finns en del rutter på:

Strava heatmap och trailforks kan vara bra för att se vart andra cyklar.

Grimsta och Görveln är väl nästan lättast att bara cykla runt i och leta lämpliga vägar. Jag tycker dock det varit rätt mycket folk i dom områdena när jag varit där så svårt att få flyt i cyklingen.

Järvafältet är trevligt men även där är det mycket folk ute och rör sig.

När jag är ute för att träna på grusväg brukar det bli oftast bli lite fram och tillbaka på grusvägarna på Lovön, men jag har nog närmare dit än till Grimsta. På Lovöns grusvägar får man visa hänsyn till ryttare men det brukar inte vara så mycket flanörer där.

Masjevel

Aktiv medlem
Grimsta har varken många eller långa sammanhängande grusvägar att välja bland om man vill vara laglydig och undvika att cykla där man inte får.
Lovön eller järvafältet är mycket bättre eller Lövsta bort mot Görveln/Kalhäll.

lmoberg

Aktiv medlem
Kollade efter dropper post nu ikväll, fastnade för denna:

Men enligt spec så funkar den bara med KS egna reglage, är det så eller funkar vilket som?

DanielS

Aktiv medlem

Men enligt spec så funkar den bara med KS egna reglage, är det så eller funkar vilket som?
Vart hittar du att den bara skulle fungera med deras egna reglage? Har mycket svårt att tänka mig att det är så, de dropper-reglage jag monterat (vilket iof bara är 3 st och av andra märken) brukar ju kunna dra mer vajer än vad som behövs.. Det är väl om den skulle behöva exceptionellt mycket vajer som det skulle kunna bli problem.

Little Stereo

Aktiv medlem
Har fått tokmycket problem med handlederna på senaste. Orsaken är arbetsrelaterade men tänker att jag vill avlasta dem så mycket som möjligt även utanför jobbet. Har idag rakt styre på min hybrid som jag cyklar ca 16km grusväg varje dag. Vad för styre skulle vara bäst att byta till? Vill 100% undvika bockstyre då det dels blir en för stor utgift för mig just nu samt att det inte är helt ovanligt att de stjäls tillsammans med reglage och allt i området kring min arbetsplats.

Vad gör du på jobbet som ger sådana pass problem med handlederna, tänker att det knappast kommer bli bättre så länge du fortsätter?

lmoberg

Aktiv medlem
Vart hittar du att den bara skulle fungera med deras egna reglage? Har mycket svårt att tänka mig att det är så, de dropper-reglage jag monterat (vilket iof bara är 3 st och av andra märken) brukar ju kunna dra mer vajer än vad som behövs.. Det är väl om den skulle behöva exceptionellt mycket vajer som det skulle kunna bli problem.
Här är från spec
Screenshot_20211106_112743_com.android.chrome.jpg

Akronym

Aktiv medlem
Är det helt hopplöst att hitta ett bra 650b däck att pendla med nu när det ibland är frost på morgonen?
Vill helst inte ha dubb och däcken som sitter på trivs jag förvisso med men dom har gått typ 6000km och är rätt blankslitna.
Har förvisso ett par Conti Doubble Fighter liggandes men på ca 500km så har jag fått fler punkor med dom än ovanstånde däck

kais01

Aktiv medlem
Är det helt hopplöst att hitta ett bra 650b däck att pendla med nu när det ibland är frost på morgonen?
Vill helst inte ha dubb och däcken som sitter på trivs jag förvisso med men dom har gått typ 6000km och är rätt blankslitna.
Har förvisso ett par Conti Doubble Fighter liggandes men på ca 500km så har jag fått fler punkor med dom än ovanstånde däck
ett däck som liknar dina conti och vet jag har oväntat bra vinteregenskaper är schwalbe thunder burt. finns med förstärkt stomme.

lär inte gå 600 mil men rullet är förföriskt bra. iom det kan de gå med lägre tryck, gärna under 2 bar för 1,9 tum och asfaltbruk. vilket minskar punkarisken bara det.

ett annat lättrullande däck med greppigt vintergummi är marathon racer, men kört sönder två stommar av dem mot typ trottoarkanter, så lite åt det känsliga hållet.

annars kan du väl köpa nya av de du redan gillat. vilka är det?

Akronym

Aktiv medlem
ett däck som liknar dina conti och vet jag har oväntat bra vinteregenskaper är schwalbe thunder burt. finns med förstärkt stomme.

lär inte gå 600 mil men rullet är förföriskt bra. iom det kan de gå med lägre tryck, gärna under 2 bar för 1,9 tum och asfaltbruk. vilket minskar punkarisken bara det.

ett annat lättrullande däck med greppigt vintergummi är marathon racer, men kört sönder två stommar av dem mot typ trottoarkanter, så lite åt det känsliga hållet.

annars kan du väl köpa nya av de du redan gillat. vilka är det?
Thunder Burt har jag inte ens tänkt att det skulle passa på en pendlarcykel. Kanske kan var värt att kolla på
Just nu sitter det WTB Byway och dom funkar kanon sommartid när pendelcykeln får smaka på både asfalt och en hel del grusväg men känns lite väl blanka när det blir lite halare ute.

Edit: finns thunder burt i mindre än 2.1?

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Var för stor text för att jag skulle se det...

Har inte sett tidigare att en dropper med vajer skulle kräva reglage från det egna märket, jag hade nog inte ens sett den här infon om jag skulle köpa en dropper. Jag gissar att det fungerar men det är nog säkrast att fråga säljaren eller tillverkaren innan du köper.

ylva

Aktiv medlem
Är skadad så kan inte cykla mtb för tillfället, men det börjar närma sig tiden för dämparservice.. är det bättre att serva nu enligt rätt intervall eller ska jag ta servicen längre fram när jag börjar bli mer cykelredo?🤔🤔

Joham

Aktiv medlem
Jag kör idag 2x9 men har tänkt gå över till 1x11. Finns det någonting man kan vänta med att byta eller måste man byta reglage, deraillure, kassett, kedja, vevar och drev fram på samma gång?

drakust

Medlem
behöver nytt bakhjul till min trek superfly 6 2017 29"
hjulen som sitter på är Bontrager Mustang Elite tlr 29
bytt till 1x12 sram eagle gx ifall det spelar roll för nya hjulet, tips om vilka hjulmått/hjul ska jag titta på skulle uppskattas

BJS

Aktiv medlem
Är skadad så kan inte cykla mtb för tillfället, men det börjar närma sig tiden för dämparservice.. är det bättre att serva nu enligt rätt intervall eller ska jag ta servicen längre fram när jag börjar bli mer cykelredo?🤔🤔
Vintern är väl annars bra

BJS

Aktiv medlem
Okej, så det spelar inte så stor roll att intervallet drar ut lite på tiden då med andra ord? :)
Skall man lämna in för service har ju ofta firmorna lägre belastning på vintern och lättare att få tid - kanske kanske blir jobben lite bättre gjorda när det är lugnt?

Joem

Aktiv medlem
Vad kör man/du/ni för pedaler till en gravel? Precis klickat hem en och är jäkligt pepp, men behöver pedaler. Har ju till lvg som jag kör i vanliga fall. Men funderar på dubbelsidiga spd à la mtb. Hit or shit?

drakust

Medlem
jag byter från spd sl just nu till spd, brukar gå en del på mina rundor, ofta över bökiga steniga partier. om du däremot aldrig stannar o går så skulle jag köra på med sl

nisseson

Aktiv medlem
Vad kör man/du/ni för pedaler till en gravel? Precis klickat hem en och är jäkligt pepp, men behöver pedaler. Har ju till lvg som jag kör i vanliga fall. Men funderar på dubbelsidiga spd à la mtb. Hit or shit?
Dubbelsidiga SPD, tex. PD-M520. Om inte cykeln ocskså går som vardagshärke och cyklas med vanliga skor. Då är PD-EH500 rimliga.

FreddaPalmqvist

Aktiv medlem

Jag kör den stolpen med ett reglage från XLC, funkar klockrent. Kör en annan KS (LEV integra) med ett Yep-reglage. Tror det är rätt standard hur mycket de behöver "dra".

aanee

Aktiv medlem
Är det värt att laga en gammal Rock Shox coil Tora från troligen cirka -05 som glappar mellan inner och ytterben? Eller ska man bara köpa någon billig ny 26" gaffel med luft i istället så man kan ställa in den för sin vikt?

Binksama

Medlem
Har varit på XXL Bromma Blocks för att justera växlarna på min nyköpta White GX LTD 21. Upplevde att kedjan rasslar och klickar på högre växlar. Ljudet är inte konstant utan det kommer medan jag trampar, framförallt när höger pedal passerar "klockan 12" fram till kanske 16-17. Krrrr.... krrrr.... krrrrr... krrrrr.

Misstänkte först chain cross trots att jag kör "lilla mot stora" kugghjulet och upplever faktiskt en förbättring efter justeringen, MEN.. det knackar och rasslar fortfarande men nu är det mest när jag trampar på för att komma upp i lite högre fart. Fortfarande bara på högre växlar men istället för att det knirrade och knarrade oavsett hur hårt jag cyklade på så är det enbart när jag pressar just nu

Jag är totalnoob på cykelverkstad men hoppas givetvis kunna lära mig allt eftersom, men just nu vill jag bara ha en bra fungerande cykel från början!

Eftersom det bara klickar och rasslar till lite när jag trampar upp hög hastighet, och så undrar jag om det kanske kan vara något annat än växlarna/kedjan som är fel? Ljudet tycks helt klart komma från höger sida och från kedjan.

Vad skulle kunna vara felet? :s

Topp