Har varit på XXL Bromma Blocks för att justera växlarna på min nyköpta White GX LTD 21. Upplevde att kedjan rasslar och klickar på högre växlar. Ljudet är inte konstant utan det kommer medan jag trampar, framförallt när höger pedal passerar "klockan 12" fram till kanske 16-17. Krrrr.... krrrr.... krrrrr... krrrrr.
Misstänkte först chain cross trots att jag kör "lilla mot stora" kugghjulet och upplever faktiskt en förbättring efter justeringen, MEN.. det knackar och rasslar fortfarande men nu är det mest när jag trampar på för att komma upp i lite högre fart. Fortfarande bara på högre växlar men istället för att det knirrade och knarrade oavsett hur hårt jag cyklade på så är det enbart när jag pressar just nu
Jag är totalnoob på cykelverkstad men hoppas givetvis kunna lära mig allt eftersom, men just nu vill jag bara ha en bra fungerande cykel från början!
Eftersom det bara klickar och rasslar till lite när jag trampar upp hög hastighet, och så undrar jag om det kanske kan vara något annat än växlarna/kedjan som är fel? Ljudet tycks helt klart komma från höger sida och från kedjan.
Vad skulle kunna vara felet? :s