Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Emiltiljander sa:
Skulle bleeda mina xtr bromsar men det gick inget vidare, iallafall inte på bakbromsen, lyckats pressa ut all olja från bromshandtaget och kan inte fylla upp den igen, hur f*n går man tillväga?! Hittar ingenting på youtube eller google. Försökt att pressa olja från kalipern men det är tvärt omöjligt..

hjälp?

http://www.idiotsguides.com/wheels/...ance/bleeding-brake-lines-on-your-motorcycle/

-fast det är lite pilligare på en cykel då reservoaren är pytteliten. Se till att bromshandtag/reservoar står vågrätt.

Emiltiljander sa:
Skulle bleeda mina xtr bromsar men det gick inget vidare, iallafall inte på bakbromsen, lyckats pressa ut all olja från bromshandtaget och kan inte fylla upp den igen, hur f*n går man tillväga?! Hittar ingenting på youtube eller google. Försökt att pressa olja från kalipern men det är tvärt omöjligt..

hjälp?
Hur lyckades du tömma handtaget?

Följer du någon särskild instruktion och vad har du för luftningskit?

Pfaff sa:
Emiltiljander sa:

hjälp?

http://www.idiotsguides.com/wheels/...ance/bleeding-brake-lines-on-your-motorcycle/

-fast det är lite pilligare på en cykel då reservoaren är pytteliten. Se till att bromshandtag/reservoar står vågrätt.
En instruktion som beskriver Shimanos procedur känns mer hjälpsamt: http://www.epicbleedsolutions.com/blog/how-to-bleed-new-shimano-brakes/

mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:
ALK sa:
Tack! Så då måste jag hålla på att fylla olja och mecka antar jag. Hade hoppats på att slippa det.

Vad tänker du köpa för broms? Shimano går kapa utan luftning om man har lite känsla. Avid går inte. Övriga har jag ingen koll på.

Mina mt7 lurade jag att funka med shimano förfarande:-)

Det ör iaf inget som är särskilt svårt med kortningen

Skulle man behöva skifta höger/vänster på en cykel med Magura MT-bromsar är det bara att växla sida på handtagen eftersom de är helt symmetriska.

Korta slangarna går bra att göra utan att behöva lufta/blöda, men vid bara isärkoppling så är det nog rekommenderat att ända lufta/blöda även om man kan ha tur ibland.

soderblom sa:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:
ALK sa:
Tack! Så då måste jag hålla på att fylla olja och mecka antar jag. Hade hoppats på att slippa det.

Vad tänker du köpa för broms? Shimano går kapa utan luftning om man har lite känsla. Avid går inte. Övriga har jag ingen koll på.

Mina mt7 lurade jag att funka med shimano förfarande:-)

Det ör iaf inget som är särskilt svårt med kortningen

Skulle man behöva skifta höger/vänster på en cykel med Magura MT-bromsar är det bara att växla sida på handtagen eftersom de är helt symmetriska.

Korta slangarna går bra att göra utan att behöva lufta/blöda, men vid bara isärkoppling så är det nog rekommenderat att ända lufta/blöda även om man kan ha tur ibland.

Jag pumpade ut kolvarna så den eventuella lilla bubblan hamnade defenitivt i resevoaren när jag pressade tillbaka kolvarna, men annars hade nog en luftning behövts.

Riktigt smidigt med dom symetriska handtagen. Stort plus i kanten till magura där!

eketjall sa:
Rattnalle sa:
eketjall sa:
Eller låter det bara svårare än det är?
Ja.
Ah, den dagen man behöver lufta 2 cykelbromsar borde det ta max en kvart alltså, förutsatt att man gjorde det på bilen på 30min inkl lyft, montera av 2hjul, snacka skit och lufta 4 bromsar?
Shinanos gör du på en kvart utan problem.

Men bara att ta fram prylarna för att göra det där på bilen tar ju en halvtimme :-)

Rattnalle sa:
eketjall sa:
Rattnalle sa:
eketjall sa:
Eller låter det bara svårare än det är?
Ja.
Ah, den dagen man behöver lufta 2 cykelbromsar borde det ta max en kvart alltså, förutsatt att man gjorde det på bilen på 30min inkl lyft, montera av 2hjul, snacka skit och lufta 4 bromsar?
Shinanos gör du på en kvart utan problem.

Men bara att ta fram prylarna för att göra det där på bilen tar ju en halvtimme :-)
Bilen ifråga togs ut från vinterdvala i "mekgarage" så garagedomkraft, pallbockar, kompressor, muttetdragare och bromsluftare var nog framtaget på 2min. Det tog längre tid att hitta den där förbannade 8ans ringnyckeln till luftningsnipplarna. Och då är vi ändå 4st som delar garage så det finns nog egentligen 6-7st totalt i garaget. Bra ordning har vi dock ont om.

Kan man köpa lösa pluggar till mtbhandtag eller får man köpa ett paket med handtag plus pluggar och ta det man vill ha? Har tappat ena esipluggen pga att dom är kass och sticker ut typ 5mm.

Törs inte köra utan efter bildgoogling på skador :)

NickPick sa:
Kan man köpa lösa pluggar till mtbhandtag eller får man köpa ett paket med handtag plus pluggar och ta det man vill ha? Har tappat ena esipluggen pga att dom är kass och sticker ut typ 5mm.

Törs inte köra utan efter bildgoogling på skador :)

Köp nya lockon handtag annars? Väl investerade hundralapp(ar).

Krisar det så tryck i en kork annars.

Lurar lite på om man ska byta utväxling på hojen, från 3x10 till 2x11 så undrar om det är möjligt och får plats 11 bak om det sitter 10 original?
Mvh en vilsen själ

Rattnalle sa:
Pfaff sa:
Emiltiljander sa:

hjälp?

En instruktion som beskriver Shimanos procedur känns mer hjälpsamt: http://www.epicbleedsolutions.com/blog/how-to-bleed-new-shimano-brakes/

Absolut. Om man har Shimanos luftningskit. Om inte funkar det traditionjella sättet alldeles utmärkt omän lite tålamodskrävande. Jag skulle inte heller rekommendera att försöka med.de fabrikat som använder traditionell bromsvätska som är frätande utan endast med mineraloljefyllda, som Shimano. För spill det blir det.
Allra enklast med vacuumflaska, men det funkar inte heller på cyklar.

Stewe sa:
Potatismos sa:
Potatismos sa:
Pinig nybörjarfråga: Är det meningen att fettet enl bild ska smetas/fördelas ut över sadelstolpen eller är det bara att trycka ner den som det är?
http://i.imgur.com/2nlvEnf.jpg

Tack på förhand.

Ingen som vill besvara detta? :)

Jag skulle ta bort alltihop.
Inget fett på sadelstolpen, då är det bara risk att den glider ner.

Alu eller kolfiberram?

Alu. Okej, gör som du säger. Tack för svaret!

Vernersson sa:
borgis sa:
Vernersson sa:
Personligen vet jag inte.
Jag kör själv alltid Woolpowers merino strumpor enbart pga dess funktion.
Färg & form bryr jag mig inte om. Å andra sidan cyklar jag ju i skogen där stilpoliserna inte ser mig *S*

De verkar trevliga. Vilken modell använder du?

Jag kör med dessa: http://www.naturkompaniet.se/woolpower-3-pack-merino-liner
=)

+1

Enda strumpor som jag använder, såväl till vardags som i cykelskorna! Finns inga bättre och mer hållbara strumpor! Luktar aldrig fotsvett, aldrig för varma/kalla (om inte +35 men då svettas man ju ändå om hela kroppen och allt är för varmt) osv. Billiga också så det gör ingenting att de noppar sig lite efter ett antal tvättar och längre användning.

Och jag skiter i vad stilpolisen säger, vita strumpor är och förblir fula, vita skor och vita strumpor, gärna på vinterbleka ben, finns inget mer osmakligt! (Liksom att vit styrlinda är apfult, inte minst för att alla helt naturligt är ofelbart och äckligt solkiga!)

Potatismos sa:
Stewe sa:
Potatismos sa:
Potatismos sa:
Pinig nybörjarfråga: Är det meningen att fettet enl bild ska smetas/fördelas ut över sadelstolpen eller är det bara att trycka ner den som det är?

Tack på förhand.

Alu eller kolfiberram?

Det skulle inte jag göra med alu mot alu. Du vill kanske kunna ta bort stolpen nån gång.

Pfaff sa:
Potatismos sa:
Stewe sa:
Potatismos sa:
Potatismos sa:

Tack på förhand.

Alu eller kolfiberram?

Det skulle inte jag göra med alu mot alu. Du vill kanske kunna ta bort stolpen nån gång.
Det är inte ens säkert att det är rent fett. Det borde vara monteringspasta.

Rattnalle sa:
Det är inte ens säkert att det är rent fett. Det borde vara monteringspasta.
+1
Och med en alustolpe bör det tom vara alupasta
Typ sådan här
2000017188

40SEK för en tub: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Ovriga-smorjmedel/Aluminiumpasta-2000017188/

/Håkan

På shimano är bodyn lika på 10 och 11 delat. Sram har nån gänghistoria på 11 delade gx så antagligen på övriga med.

Kedjan på pendlarhojen hoppar gärna av singelklingan fram vid växling till tyngre växel bak, tex 3->4 . Den har alltid gjort det, men det har blivit värre.
Det som händer är att, ibland, snärtar kedjan till och så står man där och fipplar. Det händer nästan varje dag. På plan asfalt.

Kan det bero på att kedjan är för lång?
Att den är för sliten?

Det känns som att växelföraren (XT) är ordentligt fjädrande.

Kedjan är nästan uppe på 0,75 i slitage, så jag tänkte byta. Ska jag då göra den nya kedjan i motsvarande längd som på bilden nedan? Alltså plocka bort 3, eller säger man 5?, på nuvarande och gör den nya så lång? Då är blir växelföraren ungefär lika spänd som racern på stor-stor. (Skogshojen har betydligt slappare kedja på stor-stor, men den har en framväxel som håller reda på kedjan)

Bilagor

• DSC_0289.JPG
    DSC_0289.JPG
    239.5 KB · Besök: 35
Är det mindre risk att vassa föremål tränger in i däcket om jag kör på lite lägre lufttryck?

Hur kommer det sig att cyklar inte har bromsskivor och ok på både vänster och höger sida om hjulet, både bak och fram?

Är det någon standard på måtten mellan hålen på en flaskhållare?

zinkpasta sa:
trailbiker sa:
marr sa:
zinkpasta sa:
Hur tolkar man siffrorna på styret? Har jag ställt in så jag har 8° backsweep nu? (Har rätat upp hjul/styrstam fö..)

Ser ut som du har styret bak o fram.

Tror också det. På min hoj är texten rättvänd framifrån. Så frågeställaren har 8° frontsweep misstänker jag.

Nja, bak o fram har jag väldigt svårt att tro?

Nä de har du rätt i. Men märkningen med grader och så har jag trott utgår från mitt på fronten på styrstammen. Inte som du har, ovanpå styret.
Därför jag tyckte de såg knasigt ut.

zinkpasta sa:
JT sa:
Vrid tills du är nöjd?

Menar du så här?

Nja, jag är inte heeelt nöjd förrens jag fattar hur de menar. Men eventuellt får jag släppa det ändå, och cykla istället.

Svårt att veta. Rull det är beror på styrvinkel och märke på stam och styre. Värdelösa siffror. Kör så att det är bekvämt.

Höjdarn sa:
Är det mindre risk att vassa föremål tränger in i däcket om jag kör på lite lägre lufttryck?

Hur kommer det sig att cyklar inte har bromsskivor och ok på både vänster och höger sida om hjulet, både bak och fram?

Är det någon standard på måtten mellan hålen på en flaskhållare?

Ingen aning.

Vikt, kostnad, massa skit ivägen på bakhjulet och vem behöver den bromskraften?

Ja, det tror jag.

zinkpasta sa:
Hur tolkar man siffrorna på styret? Har jag ställt in så jag har 8° backsweep nu? (Har rätat upp hjul/styrstam fö..)

8 grader backsweep betyder att styret är tillverkat med just 8 graders vinkling bakåt.
Det kommer styret ha oavsett hur du vrider det upp eller ner.
Om du har styret rakt (vinkelrätt mot marken) så kommer du ha 8 grader backsweep.

Det där du ser på styret: +- 4 grader är bara en hjälp för att se hur mycket lutning du får på styret beroende på hur mycket du vrider upp eller ner.

Tveksamt om det finns något sätt att räkna ut hur mycket "mindre backsweep" man får om man t.ex. vrider upp eller ner styret x antal grader?

Svärfar behöver billiga spd sl med klossar. Vart köper man det? Han har en cykel för 4000 så det mesta duger.
Dålig på landsväg...

Tillbaka
Topp