Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Plockade av gaffeln på min camber och passade då på att ta isär, göra rent och fetta in styrlagre(na)t. Nu är det dålig känsla i styret.Har jag gjort bort mig?
Känns nästan som att cykeln ormar sig. Även svårt att justera in allt så att glappet försvinner... Som jag har förstått så kan lagret bli slitet på vissa punkter då det inte roterar som tex ett hjullager.

Skitcyklar :)

NickPick sa:
Plockade av gaffeln på min camber och passade då på att ta isär, göra rent och fetta in styrlagre(na)t. Nu är det dålig känsla i styret.Har jag gjort bort mig?
Känns nästan som att cykeln ormar sig. Även svårt att justera in allt så att glappet försvinner... Som jag har förstått så kan lagret bli slitet på vissa punkter då det inte roterar som tex ett hjullager.

Låter som du missat nåt när du satte ihop den igen. Ta isär och sätt ihop igen!
Styrlager brukar hålla en evighet, iaf för mig.

/T

Jag försöker fixa min gamla gaffel. Det är luft (inte olja iaf) men den vägrar gå av. Jag har skruvat loss två insekts på varje undersida, är det något jag missat? (att bromsen är på är inte problemet)

Bilagor

• IMG_20160520_124859.jpg
    IMG_20160520_124859.jpg
    218.6 KB · Besök: 37
  • IMG_20160520_124938.jpg
    IMG_20160520_124938.jpg
    224.2 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Känns som att jag slår upp den så att den "dämpar". Är det så man ska göra för skruven rör sig inte det minsta, inte heller gör den undre gaffeln heller..

Senast ändrad:
tmalm sa:
NickPick sa:

Låter som du missat nåt när du satte ihop den igen. Ta isär och sätt ihop igen!
Styrlager brukar hålla en evighet, iaf för mig.

/T
Plockade isär igen och det verkar inte så!
Grejen är nog att lagerbanorna liksom inte sitter fast i lagret längre. Pillade ju ur dom med fingrarna för att rengöra och fetta in.
Lyckas inte få ihop dom så jag får cykla lite studsigt och efterdra...

Får säga +1 på biltema-pumpen. Verkar funka riktigt bra hittils :) Nu kan jag få i lite ordentliga tryck i mina 28mm, vilket inte verkade gå med handpumpen från samma butik (pös ut efter ett visst tryck uppnåtts.) Får tacka för svaren tidigare!

Tips på mini-handpumpar som det går att uppnå höga tryck med mottages gärna.

Senast ändrad:
Potatismos sa:
Får säga +1 på biltema-pumpen. Verkar funka riktigt bra hittils :) Nu kan jag få i lite ordentliga tryck i mina 28mm, vilket inte verkade gå med handpumpen från samma butik (pös ut efter ett visst tryck uppnåtts.) Får tacka för svaren tidigare!

Lezynes hp modeller :) eller kolsyra.

Nu fick jag bort undre delen med en gummislägga, dock vill jag nu ha av kapslarna på toppen av varje ben. Behöver man special för de ?

Bilagor

• 1463852909113-1365117266.jpg
    1463852909113-1365117266.jpg
    164.8 KB · Besök: 44
marway sa:
Nu fick jag bort undre delen med en gummislägga, dock vill jag nu ha av kapslarna på toppen av varje ben. Behöver man special för de ?

Det ser inte bättre ut. Fulmeket är ju att kolla om någon hylsa passar, eller i värsta fall polygrip. Då får man vara försiktig och kommer definitivt lämna märken.

Ta ett plattjärn, ta två rörstumpar som stämmer med urtagen, borra och skruva dit dom med lämpligt avstånd på plattjärnet.

marr sa:
Potatismos sa:

Lezynes hp modeller :) eller kolsyra.

Thx! Biltemas kolsyre-pump då förstår jag? ;)

pme sa:
NLC sa:
Vad är skillnaden mellan START! och granola?

Väldigt mycket socker i den första, den andra sötad med ex honung (iaf om man gör själv).

Alt. svar: prislapp och trendighet? ;)
Start är vad som skulle kallas granola på engelska. Sedan verkar det ha blivit trendigt att kalla sina flingor granola även på "svenska".

Vad heter skyddet/locket som ska sitta mellan styrlager och stam/spacer?
Går det att få tag på utan att ha någon vettig beteckning på lagret mer än att det är "lösa" kulor och ett Ritchey-lager?
För funktion går det ju säkert att köra utan men tänker på om det kommer in mer fukt utan.
IMG_20160522_172839.jpg

Potatismos sa:

Oj, det var kryptiskt.... Var tvungen att gå in och kolla på tyska sidan, och då fanns varianterna "Hebelstecker" och "MultiValve". Om vi med gott samvete antar att multivalve är samma på tyska och svenska, blir "Bromshandtag"="Hebelstecker", som är en sådan här:
sLemiIN.jpg

Multivalve har en separat anslutning för presta (racerventil)/dunlop och schrader/bilventil:
ZJoBChf.jpg

Multivalve känns jobbigt modernt i sammanhanget, men funkar nog bra i praktiken. En "Hebelstecker" tycker jag är mer genuin, men innebär ett extra moment när man ska pumpa bildäcksventiler. Vafasen heter Hebelstecker på svenska förresten?

Har man bara prestaventiler (och dunlop) på sina cyklar sätter man givetvis dit ett sådant här munstycke, det är det absolut snabbaste, enklaste, snyggaste och mest genuina:
7CCtBfQ.png

Senast ändrad:
Har köpt mej en ny kedja!
Läste någonstans att det är viktigt att sätta kedjan på rätt håll.
Köpte HG93. Men hittar ingen om vilken sida som ska vara utåt.

*Nicke* sa:
Har köpt mej en ny kedja!
Läste någonstans att det är viktigt att sätta kedjan på rätt håll.
Köpte HG93. Men hittar ingen om vilken sida som ska vara utåt.
Tror inte den är det men om den är det så står det i "monteringsinstruktionen" som ligger i kapetet.

Ja det finns alltid nån som tror sig ha bättre grejer.... :-)

Tanken slog mej med när jag tog av den gamla igår. Fick för mej att den ska vara rättvänd nere.
Men på den nya går texten åt båda håll. Skönt ilandsproblem man sitter med.
Dock har det slagit mej att dom rekommenderar monteringen med ytterlänken kommande från framdrevet.
Det kanske är en super dupper kedja som går att montera åt varje håll.

/Nicke

Nu kommer nästa fråga kring ämnet!

Har nu bytt framdrev och kedjan!
Nu kuggar det över när jag tar i. Vad har jag gjort fel?
Måste jag byta kassett?
Kan dreven i bakväxeln vara slut?

Mvh Nicke

macaai sa:
emmer sa:
macaai sa:
Har lvg med PF30 bottombracket, kommer ett vevparti som har BB30 passa
Ja, båda är med 30mm axel och 68 brett utvändigt lagren.
Det är bara hålet i ramen för lagringen som är olika.
Så med andra ord det kommer passa om jg köper nytt vevparti som har bb30? Måste jag isfl byta vevlagret då?
Veven ska bara vara att banka dit. När du ska köpa lager så skiljer det på PF30 (pressad plasthylsa) och BB30 (lagret direkt i ramen mot låsringar). Vevel passar och ska du byta lager (bra idé om det inte roterar fläckfritt) så köper du PF30 och ser till lätt demontera det gamla och montera det nya snyggt och vinkelrätt.

Tillbaka
Topp