Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

AX3L sa:
pkarlsson sa:
åberg sa:
MarieboMTB sa:
Har läst lite grann om kläder man ska ha och inte ha. Hur noga är det eg?

Kläder minskar risken att åka dit för förargelseväckande beteende. Ett skäl som kan tala för att ha kläder.
På riktigt? Eller är jag bara korkad nu? :)

Ja, cyklar du omkring spritt språngande naken så finns nog risken att du åker dit för förargelseväckande beteende. Spontant mer så om du är man, och kanske framförallt om du visar upp paketet noga och väl för dina medtrafikanter.
Jaaa, så sett. :)

Tänkte mest på kläder vs kläder. Nu för tiden blir ju folk irriterade på det mesta och om man då kommer cyklandes med kläder istället för kläder.. Ajaj.

Jag ska kapa bromsslangen och har ingen sån där gul tvådelad hållare som man tydligen bör ha när man ska knacka i stödhylsan.

Behöver man en sån eller finns det något annat man kan använda? Är det någon som har nått fiffigt DIY-tips?

13lrg.jpg

Med 36t singelklinga och 11-36 bak. Hur räknar man på vilken längd på cagen man behöver?
Shimano GS just nu. Vill kolla hur det skulle gå med 36 eller 38 fram och 40/42-11 bak.

NickPick sa:
Med 36t singelklinga och 11-36 bak. Hur räknar man på vilken längd på cagen man behöver?
Shimano GS just nu. Vill kolla hur det skulle gå med 36 eller 38 fram och 40/42-11 bak.

Det du vill veta för å bestämma vilken kage du behöver är hur många tänder som skiljer mellan max å min dvs för enkelklinga och i ditt fall 36-11=25
Du behöver alltså en bakväxel med minst 25tänders kapacitet + marginal för fjädringsväg om du kör fs men mellan kage brukar gå bra med enkelklinga.

/T

Tack. Kapaciteten verkar vara 35 så det ska vara lugnt då med andra ord :)

Däremot blir bakväxeln trögväxlad så jag ska nog försöka se över själva clutchen.

En till klurig. Vilken klinga är snabbast. 34 oval eller 36 rund?
34 oval ska ju vara 32/36 sägs det.

Snabbast= vilken kan man få högst fart med.

NickPick sa:

Vid samma kadens så givetvis 36:an (närmare bestämt 18/17 ggr så snabbt, eller 7% snabbare ungefär.)

emmer sa:
NickPick sa:

Vid samma kadens så givetvis 36:an (närmare bestämt 18/17 ggr så snabbt, eller 7% snabbare ungefär.)

Det blir så alltså. Fick för mig att det inte ska kunna spela någon större roll då 34t oval, ju är 36t där man "tar i".
Eller så letar jag ursäkter att slippa stressmeka innan cv, som det lär bli ändå :)

På vilken sida, vänster/höger, på en racer sitter växelreglaget för fram- respektive bakväxeln??

Om man köper en racer från england, är det bara bromshandtagen som är spegelvända eller gäller det fram- och bakväxeln också?

peppen sa:
På vilken sida, vänster/höger, på en racer sitter växelreglaget för fram- respektive bakväxeln??

Om man köper en racer från england, är det bara bromshandtagen som är spegelvända eller gäller det fram- och bakväxeln också?

1) hö bak vä fram
2) ja/nej

Bengt-re sa:
Foxis sa:
Såg någon fråga efter en Parktool DAG (derailleur alignment gauge) i låna-verktyg-tråden. Verktyget ser ju kanon ut...men är det bra att bända örat i ramen? Vet att örat är designat för att paja före ramen, men ändå... bända där känns bara ont i magen. Är jag fjantig? :)
http://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-alignment-gauge-dag-2-2

Jadå. Ger sig ramen när du riktar örat ville du ändå inte cykla på den cykeln....

Sedan är den primära frågan egentligen om man vill cykla omkring med ett växelöra i mjukostalu som man faktiskt har böjt runt på minst 2 ggr (smällen som oriktade och själva riktningen).
Växelöron är ju dessutom massor billigare än riktverktyget =)

Vernersson sa:
Bengt-re sa:
Foxis sa:
Såg någon fråga efter en Parktool DAG (derailleur alignment gauge) i låna-verktyg-tråden. Verktyget ser ju kanon ut...men är det bra att bända örat i ramen? Vet att örat är designat för att paja före ramen, men ändå... bända där känns bara ont i magen. Är jag fjantig? :)
http://www.parktool.com/product/derailleur-hanger-alignment-gauge-dag-2-2

Jadå. Ger sig ramen när du riktar örat ville du ändå inte cykla på den cykeln....

Sedan är den primära frågan egentligen om man vill cykla omkring med ett växelöra i mjukostalu som man faktiskt har böjt runt på minst 2 ggr (smällen som oriktade och själva riktningen).
Växelöron är ju dessutom massor billigare än riktverktyget =)
Tänkte väl mer i väntan på nytt växelöra, och att kanske kunna byta något senare. För visst är de allra flesta öron ramspecifika på mtbs...eller? (Skäms :-) )

Visst är öronen oftast ramspecifika.
Det är därför man bör skaffa minst ett reservöra så fort man köper en ny hoj.

(sorry om jag låter pissviktig nu, inte min avsikt)

Du kan ju skaffa ett billigt hjul istf verktyget och skruva fast i örat å rikta med. Det är win win då du får ett extra för dubb lr ler däck?

CarlPedal sa:
Ska byta kassett från 11-25 till 11-28. Behöver man byta längd på kedjan..?
Det är omöjligt att ge något generellt svar på. Hur lång kedja du har nu beror ju inte bara på kassetten utan varierar även med längden på kedjestagen och vilka klingor som sitter på vevpartiet. Minsta justermån på en kedja är två länkar (en inner och en ytter) vilket gör att kortast möjliga kedja måste rundas upp till närmsta hela tum.

För att ta bara plocka några siffror rakt ur luften, om kortast möjliga kedja med din nuvarande kassett var var 49,9 tum avrundas det uppåt till 50 tum eller 100 länkar. Med så liten marginal kan det bli problematiskt att byta till den större kassetten utan att även förlänga kedjan. Om kortast möjliga kedja var 50,1 tum däremot blir ju avrundningsskillnaden till 51 tum eller 102 länkar betydligt större och kassetten bör kunna monteras utan problem.

Du måste kontrollera kedjelängden på just din cykel själv. Dra kedjan runt stora-stora utan att gå genom bakväxeln och lägg till två länkar.

Senast ändrad:
Mayhem sa:
CarlPedal sa:
Ska byta kassett från 11-25 till 11-28. Behöver man byta längd på kedjan..?
Det är omöjligt att ge något generellt svar på. Hur lång kedja du har nu beror ju inte bara på kassetten utan varierar även med längden på kedjestagen och vilka klingor som sitter på vevpartiet. Minsta justermån på en kedja är två länkar (en inner och en ytter) vilket gör att kortast möjliga kedja måste rundas upp till närmsta hela tum.

För att ta bara plocka några siffror rakt ur luften, om kortast möjliga kedja med din nuvarande kassett var var 49,9 tum avrundas det uppåt till 50 tum eller 100 länkar. Med så liten marginal kan det bli problematiskt att byta till den större kassetten utan att även förlänga kedjan. Om kortast möjliga kedja var 50,1 tum däremot blir ju avrundningsskillnaden till 51 tum eller 102 länkar betydligt större och kassetten bör kunna monteras utan problem.

Du måste kontrollera kedjelängden på just din cykel själv. Dra kedjan runt stora-stora utan att gå genom bakväxeln och lägg till två länkar.

Kanoners. Blir lite mek ikväll. Dags att börja fundera på meköl...

Har två Bontrager slangar, en 700 x 18-25, och en 700 x 28-32. Kan jag ha 700 x 18-25 i ett 28-däck?
Anledningen till frågan är en liten minicykelsemester och 18-25 är lättare material och tar rätt mycket mindre plats.

me.I.am sa:
Har två Bontrager slangar, en 700 x 18-25, och en 700 x 28-32. Kan jag ha 700 x 18-25 i ett 28-däck?
Anledningen till frågan är en liten minicykelsemester och 18-25 är lättare material och tar rätt mycket mindre plats.
Ja det kan du. Jag kör 23/25-slang på pendlaren 38-42 mm däck beroende på säsong. Funkar utmärkt och det är mycket lättare att hantera utan att klämma slangen tycker jag.

Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Ja det kan du. Jag kör 23/25-slang på pendlaren 38-42 mm däck beroende på säsong. Funkar utmärkt och det är mycket lättare att hantera utan att klämma slangen tycker jag.
Håller med, och jag kör slentrianmässigt med 18-25(23) i alla däck vilket är 25/28/32/33.
Bättre en för liten slang än en för stor.

emmer sa:
Rattnalle sa:
me.I.am sa:
Håller med, och jag kör slentrianmässigt med 18-25(23) i alla däck vilket är 25/28/32/33.
Bättre en för liten slang än en för stor.

Tack Rattnalle o emmer.

Om man inte tar kortaste vägen till och från jobb och dessutom inte samma väg, är det då fortfarande (jobb) pendling?

Om det dessutom blåser motvind, är det då pannbensträning eller jobbig jobbpendling?

Måste få svar nuuuu så jag vet om jag ska flagga som commute i Strava ;)

Måste man underhålla sina magicshine
Batterier?
Jag menar inte med striptease, vitsar eller jonglera med motorsågar utan om man måste ha dom laddade över hela året eller om dom kan ligga i 6 månader och sen köra igång som vanligt?

Konkret sa:
Måste man underhålla sina magicshine
Batterier?
Jag menar inte med striptease, vitsar eller jonglera med motorsågar utan om man måste ha dom laddade över hela året eller om dom kan ligga i 6 månader och sen köra igång som vanligt?

Vad är det för batterier? Om det är litium så bör dom åtminstone vara halvladdade

Halvladdade som minst och svalt. Alltså bara att ladda en gång och lägga i källaren. Helst ska de inte vara helt fulladdade heller men det är lite svårare att pricka och jämfört med risken att jag dödar dem med vatten är det slitaget så litet att jag inte riktigt orkar bry mig.

Försökte cykla för första gången efter förkylning i går med resultat att pulsen rusade och allmän känsla av klenhet, vilket tyder på att jag inte är riktigt frisk än trots avsaknad av symptom. Hur länge borde jag vänta till nästa försök?

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Försökte cykla för första gången efter förkylning i går med resultat att pulsen rusade och allmän känsla av klenhet, vilket tyder på att jag inte är riktigt frisk än trots avsaknad av symptom. Hur länge borde jag vänta till nästa försök?

1 dag. Cykla alltså imorgon!

Henrik_E sa:

Mät din vilopuls och börja cykla ett par dagar efter den är återgången till din normala/vanliga vilopuls. Börja i så fall med en väldigt lugna turer och absolut inga KOM-försök på minst 1 vecka från sista symptom.

(Jag har inte 1p i medicin utan detta är mer som att se som råd från en shaman med viss erfarenhet av samma situation)

Jag tycker alltid jag känner mig sådär efter några dagars uppehåll oavsett om jag varit förkyld eller bara lat. Jag hade påt igen och htfu så länge jag inte fått några andra känningar än allmän vekhet.

Jeppe_E sa:
Om man inte tar kortaste vägen till och från jobb och dessutom inte samma väg, är det då fortfarande (jobb) pendling?

Om det dessutom blåser motvind, är det då pannbensträning eller jobbig jobbpendling?

Måste få svar nuuuu så jag vet om jag ska flagga som commute i Strava ;)

Jag svävar fortfarande i ovisshet här. Jag behöver Happys hjälp....

Tillbaka
Topp