Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ni har faktiskt rätt för en gångs skull hehe. Om en minipump väger 80 (lättaste på Wiggle) och en slang väger 55 så kommer jag superlätt undan. Men jag hade en stor minipump förr och tänkte beställa en riktigt liten för att bli avskräckt av människor som skrev att de helt enkelt inte funkar. Ooff vad lätt detta kommer bli, här ska det köpas.

edit: 380 förut och detta går loss på cirkus 150 gram. Känns dock som jag behöver lite lätta levers också, de jag har nu är i tyngsta laget med sina 14 gram. Det är 230 grams gain det. Hur billigt som helst i jämförelse med ett helt nytt gruppset.

Sadelväska är fruktansvärt o-aero, det går bort.

Har aldrig tänkt på det, men nu nästan alla komponenter på finns i aero-variant är väl bara sadeln kvar. Man skulle kunna göra en aero sadelväska som gör undersidan av sadeln med skenor mycket mer aerodynamiska och samtidigt rymmer aero-plats till slang och CO2-patron!

Raderat en del. Tråden är till för sånnadär frågor man inte riktigt vågar ställa. Vissa verkar helt missuppfattat detta och ska mäta k*k eller bedriva någon slags monolog om helt absurda saker. Kommer börja stänga av medlemmar från tråden om detta fortsätter.

Har 0w-30 och 15wt olja ungefär samma viskositet? Ser i "2021 Front Suspension Oil, Air, Coil, Token, and Specifications English" manualen att en del gafflar har 0w-30 och andra 15wt. Min gaffel ska ha 15wt och så har jag fått för mig att det inte är så noga i ytterbenen men så prata jag med en LBS verkstad så sa han att det var viktigt och blev då lite osäker, hade annars tänkt köpa den här på biltema.

När det nu sitter hydraulbroms både fram och bak, varför måste det "alltid" bli luft i den bakre bromsen? Utan att det har skruvats i den. Spelar ingen roll hur många cyklar jag klämmer på, så nog är det luft där bak! Inte sååååå lång ledning ändå.

När det nu sitter hydraulbroms både fram och bak, varför måste det "alltid" bli luft i den bakre bromsen? Utan att det har skruvats i den. Spelar ingen roll hur många cyklar jag klämmer på, så nog är det luft där bak! Inte sååååå lång ledning ändå.
Eftersom luften (högst troligen) inte kommer in genom väggen i slangen utan i någon kolv eller anslutning så borde inte längden på slangen göra någon skillnad. På motorcyklar, har jag fått lära mig av en mekaniker jag litar på, blir det mer luft i bakbromsen eftersom oket är vinklat annorlunda, mer liggande, än framoken vilket gör dem mer känsliga. Om det stämmer och om det i så fall även gäller för cyklar med mer uppåtriktade bakok är en annan fråga.

Raderat en del. Tråden är till för sånnadär frågor man inte riktigt vågar ställa. Vissa verkar helt missuppfattat detta och ska mäta k*k eller bedriva någon slags monolog om helt absurda saker. Kommer börja stänga av medlemmar från tråden om detta fortsätter.
Ber om ursäkt, och med risk att bli avstängd. Kan man bli avstängd från enstaka trådar?

Edit.
Note to self:
läs alla svar innan du postar en fråga.

En fråga som slog mig vid en mindre service av bakdämpare: Jag har en dämpare med ”vanlig” (?) infästning, genomgående skruv i båda ändar. Mellan vilka ytor är det som rörelse ska ske när dämparen jobbar? Är det mellan skruv (bult) och bussning (i mitt fall 8x22 mm) eller är det mellan bussning och det som på engelska benämns ”eyelet bushing”? Vid isärtagning tycker jag mig se slitage på båda ställen och blev därför fundersam…?

Jag vet att det har postats i oändlighet men är för trött #druckitöl för att söka själv.

Ramskydds-tejp, Clas Ohlson(långt till biltema), vilken ska man ha?

Eller finns det bra på Bikester?

Vad ska jag söka efter för att hitta en sån adapter som tillåter mig att flytta upp (eller ner) infästningen till vattenflaskan några centimeter?

Vad ska jag söka efter för att hitta en sån adapter som tillåter mig att flytta upp (eller ner) infästningen till vattenflaskan några centimeter?
Wolftooth har, tror jag.

Edit : länk.

Jag har en liten ram så jag har testat några olika för att få flaskorna rätt. Framför allt i kombination med väskor. Dessa är ok men flyttar bara flaskan på ett fast avstånd, en "halv" position om man säger så

Sen har jag en av dessa. Storlek M. Den är mycket mer flexibel. Riktigt bra

Plattjärn, epoxy och en gängtapp och sen krympslang över alltihop.

9F421499-0BAD-44C6-A0BD-D69A78D4F5B5.jpeg

En fråga som slog mig vid en mindre service av bakdämpare: Jag har en dämpare med ”vanlig” (?) infästning, genomgående skruv i båda ändar. Mellan vilka ytor är det som rörelse ska ske när dämparen jobbar? Är det mellan skruv (bult) och bussning (i mitt fall 8x22 mm) eller är det mellan bussning och det som på engelska benämns ”eyelet bushing”? Vid isärtagning tycker jag mig se slitage på båda ställen och blev därför fundersam…?
Det frågar jag mig också, har haft knakningar från dämparinfästningen på en tre veckor gammal hoj, tog lös dämparen och de sk bussningarna(på bild)sitter fast i dämparen därmed är det ju bussningen som rör sig mot ramen isf, verkar inte rätt? ska inte bussningarna snurra inuti dämparens "glidlager"(eyelet bushing)?
114115012030.320.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
1. Jag klarar det inte så mycket längre, Google är helt kasst. Jag söker på "how much faster do aero handlebar makes you" och allt jag får upp är om hur mycket fastare TT-bars tenderar att göra en. Helt hopplöst.

Enligt de sidorna jag har läst är hjulen och styret det man kan spara mest på. Där ingår det såklart att kapa styrröret men aero-styre vs vanligt (runt) då? Hur stor skillnad fick NI?

2. Är det helt omöjligt att komma ifrån skavande från framväxeln eller är det bara jag? Jag menar det är inte jättestort glapp och hur jag än gör så kommer det alltid ta emot, sedan är frågan om det blir på lägsta eller högsta växeln. Människor sägs gå över till elektroniskt för att slippa detta, då undrar jag varför de inte bara gör glappet större på vanliga??

1. Jag klarar det inte så mycket längre, Google är helt kasst. Jag söker på "how much faster do aero handlebar makes you" och allt jag får upp är om hur mycket fastare TT-bars tenderar att göra en. Helt hopplöst.

Enligt de sidorna jag har läst är hjulen och styret det man kan spara mest på. Där ingår det såklart att kapa styrröret men aero-styre vs vanligt (runt) då? Hur stor skillnad fick NI?

2. Är det helt omöjligt att komma ifrån skav
-PtJIb9emhvs.jpg
ande från framväxeln eller är det bara jag? Jag menar det är inte jättestort glapp och hur jag än gör så kommer det alltid ta emot, sedan är frågan om det blir på lägsta eller högsta växeln. Människor sägs gå över till elektroniskt för att slippa detta, då undrar jag varför de inte bara gör glappet större på vanliga??
3. Är det schmano så finns en funktion som heter trim. Den löser problemet.

-PtJIb9emhvs.jpg

3. Är det schmano så finns en funktion som heter trim. Den löser problemet.
Och SRAM har ett litet mellanläge som är nästan omöjligt att ställa in men får man till det så växlar framväxeln ner typ 1/3 steg och inget skav. Pa Campagnolo fungerar det som en framväxel ska fungera, Alltså nästan steglöst.

Sen när det gäller Aero trodde jag att skoöverdrag å sånt betydde mer än styre, även om bikefiten väl betyder mest?

Och SRAM har ett litet mellanläge som är nästan omöjligt att ställa in men får man till det så växlar framväxeln ner typ 1/3 steg och inget skav. Pa Campagnolo fungerar det som en framväxel ska fungera, Alltså nästan steglöst.

Sen när det gäller Aero trodde jag att skoöverdrag å sånt betydde mer än styre, även om bikefiten väl betyder mest?
Nej. Inte om man ska tro källorna. Då är det 1. kroppen sen 2/3 hjulen och det framme på cykeln. Inte så konstigt egentligen då det längst fram skapar turbulensen.

Men skoöverdrag gör faktiskt en rätt stor skillnad, läste 5 -10 watt.

Nej. Inte om man ska tro källorna. Då är det 1. kroppen sen 2/3 hjulen och det framme på cykeln. Inte så konstigt egentligen då det längst fram skapar turbulensen.

Men skoöverdrag gör faktiskt en rätt stor skillnad, läste 5 -10 watt.
Men då har du väl svarat på din egen fråga "Då är det 1. kroppen"? Lägg din tid å pengar på det skönaste styret för då blir du snabbast. När du hittat det så köp aerovarianten av detsamma. Så får du pengar över till skoöverdrag å lite annat också

Men då har du väl svarat på din egen fråga "Då är det 1. kroppen"? Lägg din tid å pengar på det skönaste styret för då blir du snabbast. När du hittat det så köp aerovarianten av detsamma. Så får du pengar över till skoöverdrag å lite annat också
Sittställning, däck, kläder är väl fortfarande det som betyder mest bortsätt ifrån cyklisten?

Vikt, hjul, aeroram kommer klart längre ner.

Fråga om andning och puls, Jag har på senaste tiden märk att jag kan bli ganska andfådd men fortfarande relativt låg puls i förhållande till hur jag upplever andningen. Försökt googla lite men hittar inte rätt sökord.
Ska andning och puls lira?

Fråga om andning och puls, Jag har på senaste tiden märk att jag kan bli ganska andfådd men fortfarande relativt låg puls i förhållande till hur jag upplever andningen. Försökt googla lite men hittar inte rätt sökord.
Det är komplicerat som jag uppfattat det och även viktigt. Jag vill inte "välja sida" i ett omstritt ämne, men EN person som intresserar sig för frågan på ett proffentionellt plan är Anders Olsson, snälla ta inte karlns ord som den heliga skrift - för det är det inte, men han visar intresse för en fråga som få är seriöst intresserade av. Bilda dig en egen uppfattning. Jag bara namedroppar helt utan ansvar.

Jag har ingen aning en jag har märkt att allting handlar om hur avslappnad man är. Och det ska ju sägas att det är oerhört svårt att vara avslappnad när man kämpar för livet men det ska man helst vara! När jag är stissig och hetsig då åker också pulsen upp och man har bara så många hjärtslag så då kan inte watten skapas.

Durianrider som alla hatar (med rätta) har tagit upp detta. Det gäller att vara "chill". Ja, fråga mig inte hur du är chill och pressar dig till gränsen men helst så ska man göra det.

Personligen har jag stora problem med hyperventilering i övriga livet och det är raka motsatsen till chilleffekten.

vissa blodtrycksmediciner lär ha den här effekten. liksom viss hormonella störningar, t ex brist på sköldkörtelhormon.

Det frågar jag mig också, har haft knakningar från dämparinfästningen på en tre veckor gammal hoj, tog lös dämparen och de sk bussningarna(på bild)sitter fast i dämparen därmed är det ju bussningen som rör sig mot ramen isf, verkar inte rätt? ska inte bussningarna snurra inuti dämparens "glidlager"(eyelet bushing)?
Visa bilaga 505261
Har nu knackat ut den lösa bussningen från dämparens bussning, fick ske med liten slägga eftersom den satt fast rejält, fick slipa ur dämparens bussning lite och fetta in delarna löper nu fint i eylet bussningen! måste ha varit lite fel dimension någonstans eftersom den bussningen absolut inte ska sitta fast inuti dämparens bussning? därmed slipper man knakningarna vilka var grymt irriterande!

Jag tänkte på en sak idag, nu när jag ska installera nytt styre. eltejp är ju PVC-tejp och är inte världens mest säkra plast direkt. Så nu ska jag gå med tygtejp men man har ju använt PVC-tejp under årens gång. Är detta något ni funderar över? Något tejp måste man ju ha där och det måste även funka.

Jag har sökt och hittat många trådar om att sadelstolpen har fastnat i ramen men inte riktigt funnit svaret jag letar efter. Jag har idag en sadelstolpe i kolfiber till min kolfiberram. Men av anledning att den är lite för kort så skulle jag vilja byta till en annan sadelstolpe som jag har liggandes hemma i aluminium som är längre. Är det bara att köra och smeta på en massa kolfiberpasta eller finns det något annat att tänka på som jag missar som kommer leda till att jag behöver läsa trådarna där sadelstolpen sitter fast?

Jag tänkte på en sak idag, nu när jag ska installera nytt styre. eltejp är ju PVC-tejp och är inte världens mest säkra plast direkt. Så nu ska jag gå med tygtejp men man har ju använt PVC-tejp under årens gång. Är detta något ni funderar över? Något tejp måste man ju ha där och det måste även funka.
Exakt vad är det du ska tejpa?
Eltejp har jag enbart för att ”punkta” fast vajrarna på ett par ställen, sedan lägger man ju styrlinda över.

Exakt men sen svettas du och det går in i styrlindan och sen. Ja

Ska köra tygtejp, se om det funkar.
Det är inga problem med eltejp för att hålla fast vajrarna på ett styre under styrlindan. Linda första varvet hårt och sen linda det andra varvet löst och du kommer aldrig ha några problem med att vajerhöljena lossnar under styrlindan.

Senast ändrad:
Jag är nybörjare på hydrauliska skivbromsar...
Frambromsen har fungerat ok under de två år jag har haft cykeln. Dock har det blivit lite skrapljud vid dåligt väder som oftast har försvunnit efter ett par rejäla inbromsningar.

När jag kollade på cykeln idag så skrapar bromsen. Vid en närmre titt så sitter skivan inte alls centrerad, den är dock rak. Om jag släpper på qr:en till obekvämt lösa nivåer så blir skivan rimligt centrerad och den skrapar inte alls. Jag gissar att jag löser problemet genom att dra åt qr:en, lossa på skruvarna till oket och sen centrera det.

Frågan är hur/om detta problem kunde uppstå nu eller har det alltid varit dåligt centrerat och det är smuts som gör att jag det tar i nu?

Tillbaka
Topp