Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Senast ändrad:
Varför envisas onlinebutiker, typ Länna ich Cykelkraft, med att montera och justera cyklar före leverans? Känns som ett dåligt mellansteg mellan fysisk butik och ”lagershop”.

Senast jag fick cyklar direkt från fabrik var det inte mycket mer att göra än att montera framhjul, styre och i fallet med Commencal också kapa bromsslang.

Framhjul och styre lär jag få montera oavsett, så vad är det för magi som utförs hos butikerna?

Om man har hjul med boost141 qr5 (trek, djup suck), vad krävs då för att man ska kunna sätta dem på en vettig ram och gaffel? (Tänk nukeproof scout eller dyl)

Ja, kan du inte bygga om navet så går det inte att bygga om navet.

Med nav som du kan bygga om är 141 bara boost med QR endcaps.

Varför envisas onlinebutiker, typ Länna ich Cykelkraft, med att montera och justera cyklar före leverans? Känns som ett dåligt mellansteg mellan fysisk butik och ”lagershop”.

Senast jag fick cyklar direkt från fabrik var det inte mycket mer att göra än att montera framhjul, styre och i fallet med Commencal också kapa bromsslang.

Framhjul och styre lär jag få montera oavsett, så vad är det för magi som utförs hos butikerna?
Jag har beställt sammanlagt fyra cyklar från webb-butiker, två av dom har krävt rätt mycket justering. Om man inte alls kan eller känner för att meka cyklar är det väl trevligt att slippa det momentet men fortfarande kunna beställa på nätet?

Tänkte indexera mina växlar (shimano 105 r7000) som går lite halvknackigt på trainern. Googlade, kollade videor - skruva på bakre barrel adjuster, så att växelföraren (eller vad det nu kan heta) är lodrätt på varje kugge/växel.

Problemet är att det spelar ingen roll hur mycket jag skruvar på min barrel adjuster, växelföraren rör sig varken innan eller utåt. Står totalt still.

Google säger mig att det kanske inte enbart beror på att jag är en klåpare, många verkar ha samma problem med senaste shimano versionerna. Det pratas om att byta ut adjustern till en äldre version.Tex i denna video från nån välrenommerad youtube-mekaniker

Men en sån åtgärd är på tok för komplicerad för mig. Nån som själv haft samma problem med justeraren och kommit på någon annan smart lösning för att få den att göra som den blir tillsagd?

Kan det vara att vajern är av?
Du ska satsa på att ha det bra på lilla klingan fram och mellersta klingan bak.
Inget är av. Det verkar som justeraren på senaste generationen helt enkelt är svår att ha att göra med. Men efter lite ytterligare forskning så ska man tydligen dra barrel adjustern uppåt innan man snurrar på den. Tyckte jag anade lite rörelse då!

Jag har pillat på saker jag inte borde ha pillat på, men tänkte att alltid lär man sig nåt. Det har jag inte gjort. Försökte spänna växelvajern till framväxeln (shimano 105, r7000). Följde instruktioner och blabla, gick åt helvete.

Long story short. När jag började att försöka spänna kabeln var den så här lång.
20221008_184949.jpg

Efter att jag provat spänna kabeln flertalet ggr, skruvat på H&L-skruvar och hit och dit, ser det nu ut så här.
20221008_184957.jpg

Dvs kabeln är flera centimeter "längre", för "lång" (så mycket behövde absolut inte spännas). Tom jag inser att kabeln är lika lång nu som när jag började, men nåt skit har jag ju ställt till med.

Några förslag hur jag ställer detta till rätta? Oavsett så känns ju ett besök till LBS inte jättelångt bort ?

Jag har sabbat en och annan vajer också. Inte heller har jag bytt i tid, utan trott det var något jag glömt olja eller nåt.

Jag har sabbat en och annan vajer också. Inte heller har jag bytt i tid, utan trott det var något jag glömt olja eller nåt.
Jag vet i fan vad jag gjorde, men cykeln och vajern är typ 2.5 månad, så det var inte dags för något byte. Men uppenbarligen är det det nu.

Av nyfikenhet, hur har jag lyckats göra vajern "längre"?

Nja, det tror jag inte är möjligt, men du kan ha dragit den genom ram och annat på ett nytt sätt. En genväg, liksom, fast det kan vara en galen väg. ?

Starkt gjort! Hur funkar det för dig nu ett gäng månader senare?
Jag har inte tagit mig mod än men jag har bestämt att 2022 blir året jag lägger av. Kul ide, säkert många som sitter där hemma i soffan med en rape lös under läppen och väntar på bättre tider utan det bruna guldet :D

Starkt gjort! Hur funkar det för dig nu ett gäng månader senare?
Jag har inte tagit mig mod än men jag har bestämt att 2022 blir året jag lägger av. Kul ide, säkert många som sitter där hemma i soffan med en rape lös under läppen och väntar på bättre tider utan det bruna guldet :D
Det går fint. Jag har varit snusat sen jag var 14 år gammal och har "slutat" många gånger. Uppehållen har varit allt från nån månad till ett par år. Det har aldrig varit speciellt svårt att sluta för min del. Lite dåligt humör, en portion viljestyrka och några kilos viktuppgång typ.
Kanske därför jag haft lika lätt att ta upp snusandet igen. Fast nu är jag 47 år gammal och tänker att jag skiter i att börja igen.
Jag sover bättre, vilopulsen är lägre och jag känner mig allmänt piggare och fräschare. Lik förbannat försöker hjärnan intala mig att "en snus på det, så vore livet perfekt!"
Jag känner igen det från mina andra uppehåll, fast den här gången ska jag fasen inte ramla dit igen.
Grejen är den att livet blir inte bättre med snus, det är faktiskt en rätt meningslös drog.
Det är bara svårt att komma ihåg det ibland. ?

Det går fint. Jag har varit snusat sen jag var 14 år gammal och har "slutat" många gånger. Uppehållen har varit allt från nån månad till ett par år. Det har aldrig varit speciellt svårt att sluta för min del. Lite dåligt humör, en portion viljestyrka och några kilos viktuppgång typ.
Kanske därför jag haft lika lätt att ta upp snusandet igen. Fast nu är jag 47 år gammal och tänker att jag skiter i att börja igen.
Jag sover bättre, vilopulsen är lägre och jag känner mig allmänt piggare och fräschare. Lik förbannat försöker hjärnan intala mig att "en snus på det, så vore livet perfekt!"
Jag känner igen det från mina andra uppehåll, fast den här gången ska jag fasen inte ramla dit igen.
Grejen är den att livet blir inte bättre med snus, det är faktiskt en rätt meningslös drog.
Det är bara svårt att komma ihåg det ibland. ?
Starkt, nu har du slutat för gott!
Finns hopp för en annan också. Dags att sluta tjata och börja göra.

Starkt, nu har du slutat för gott!
Finns hopp för en annan också. Dags att sluta tjata och börja göra.
Kör! Första veckorna är värst, sen känner man sig duktig och allt blir enklare. Drick mycket vatten och bekymra dig inte om du råkar gå upp i vikt. Det rättar till sig sen. Bli heller inte förskräckt om du drömmer våta drömmar om snus. ?
Och om du ramlar dit igen så är det inte kört. Nya tag bara. Det här fixar du!

Den går av när du är som allra längst hemifrån.
Jag har nu fått det att funka, typ. Jag växlar mellan hög och låg fram några ggr och så vips, är spänningen borta och jag kommer inte upp på högsta igen. Det är som jag tappar lite spänning för varje gång jag växlar upp och ner.

Är detta vad som händer när man misshandlat växelvajern som jag gjort? Dock så lossnar/går av inte vajern, utan den sitter kvar under under skruven. Eller är det ett tecken på jag satt fast vajern felaktigt på nåt vis?

Senast ändrad:
Du, jag kom på något, som kan förklara en del. Många använder verktyg, tänger och annat, för att dra vajern spänd innan bulten dras åt. Så ska man i n t e göra, utan bara dra med god handkraft. Vajern ska inte vara en pianosträng, utan ska bara dras rak innan den fästs med bulten.
Det här skulle kunna förklara hur vajern ser ut, och de bekymmer du har med osäkra lägen.

Du, jag kom på något, som kan förklara en del. Många använder verktyg, tänger och annat, för att dra vajern spänd innan bulten dras åt. Så ska man i n t e göra, utan bara dra med god handkraft. Vajern ska inte vara en pianosträng, utan ska bara dras rak innan den fästs med bulten.
Det här skulle kunna förklara hur vajern ser ut, och de bekymmer du har med osäkra lägen.
Det var exakt vad jag gjorde. Var väl så jag lyckades ha bort ändhylsan, och därifrån blev det bara värre.

20221010_095413.jpg

Så där ser ut nu. För trådad för att kunna fäsra vajern på rätt sätt. Men det faktiskt rätt bra nu, trots att det ser ut så där. Alla växlar funkar helt okej. Men så där kan det ju inte se ut. Det får bli en vända till mekanikern i veckan och byta växelvajern och ställa in framväxeln ordentligt.

Det var exakt vad jag gjorde. Var väl så jag lyckades ha bort ändhylsan, och därifrån blev det bara värre.

Visa bilaga 586577
Så där ser ut nu. För trådad för att kunna fäsra vajern på rätt sätt. Men det faktiskt rätt bra nu, trots att det ser ut så där. Alla växlar funkar helt okej. Men så där kan det ju inte se ut. Det får bli en vända till mekanikern i veckan och byta växelvajern och ställa in framväxeln ordentligt.
Nej nej, krympslang löser det där, slipper du se skiten.

Tillbaka
Topp