Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag kör zwift på en hemmasnickrad 1x12 drivlina där jag kör ett 32t framdrev på ett alivio vevparti för tre klingor.
Jag varvar ur helt med detta.

Funkar det med nytt 40t framdrev för 9 växlat med en 12s kedja?

Och detta bör väl passa?

Hur mäter man vilken "navbredd" som gäller om att man ska byta gaffel på MTB? Finns det standardmått/-breddar för detta? Navet är Shimano Deore.
Är det standardmått på "gaffelröret"s diameter?

Gäller en 26 tum MTB från 2003 jag letar ny gaffel till.

Hur mäter man vilken "navbredd" som gäller om att man ska byta gaffel på MTB? Finns det standardmått/-breddar för detta? Navet är Shimano Deore.
Är det standardmått på "gaffelröret"s diameter?

Gäller en 26 tum MTB från 2003 jag letar ny gaffel till.
Det är högst troligt 100mm och röret 1 1/8 2003. Äldre kan väl vara knasiga och nya kan ibland vara 110mm 1 1/8 - 1 1/2 koniskt.

Kollar jag ex denna gaffeln så framgår dock inte någon navbredd alls? Borde det inte det om det finns olika eller fungerar det?

Vad finns det för monteringssystem? Nämns IS, antar det är för skivbroms men vad finns det för andra?
Det är 100mm eftersom det står boost nej.
Du kommer att använda en is => pm adapter. Det finns även flat mount men dina bromsar bör vara pm.

Jag har ett problem. Håller på att bygga en Brother Big Bro till frugan - hon vill gärna ha skärmar. Bak är inga problem men framskärmen ser hemsk ut, den svävar 6-7 cm över däcket.

Jag har hittat följande alternativ:

Finns det andra smarta lösningar - dom är lite smådyra? Problemet är ju att beslaget på skärmen är för kort. I princip kunde det väl lösas med ett annat beslag men frågan är om det kommer att se lite roligt ut...

Jag har ett problem. Håller på att bygga en Brother Big Bro till frugan - hon vill gärna ha skärmar. Bak är inga problem men framskärmen ser hemsk ut, den svävar 6-7 cm över däcket.

Jag har hittat följande alternativ:

Finns det andra smarta lösningar - dom är lite smådyra? Problemet är ju att beslaget på skärmen är för kort. I princip kunde det väl lösas med ett annat beslag men frågan är om det kommer att se lite roligt ut...

Jag hade en metallbit med håll hemma (ven inte varifrån) som jag fastnade med en skruv bakom gaffeln och en på infästningen av skärmen. Den ser man ännu mindre än infästningen du länkar till för att den sitter bakom gaffeln.

Bilagor

• PXL_20230213_003230433.jpg
    PXL_20230213_003230433.jpg
    435.1 KB · Besök: 68
Kan någon begåvad person berätta vad det är för klämma vi ska skaffa istället när vi plockar bort dropperreglaget? Växelreglaget är SRAM X0 och bromsen Avid Elixir 7.
IMG_7102.jpeg

IMG_7101.jpeg

Det måste vara QR men det ser du ju på hjulet om du googlar quck release.
Vanliga omoderna mtb har qr. Moderna har through axle. Kärringcykel, bmx, dirt å annat kan ha ha bolt on
Ok! Bra och snabb sammanfattning. Det måste vara quick release/qr helt enkelt. Då borde gaffeln på länken funka som ersättning. Ser också nu att min gamla gaffel har post Mount. Då har man lärt sig nåt ? tack!

Vilken vinkel ska jag ha på mitt styre?
Rakt där allt är visuellt fantastiskt och handposition är OK men jag tappar viss komfort i dropsen och det blir kämpigt att nå bromshandtagen:
4834F951-C1D3-4D25-B361-EA0D56BB5171.jpeg
7BAB1574-84C9-4C7D-AC57-8C39AC0B471F.jpeg
AE736095-7DA6-420B-8CE4-9706258B8E4F.jpeg

Eller räta ut dropsen så att handpositionen på handtagen och i dropsen är mer komfortabel men tappa en hel del (enligt mig) visuell stil?
67DFA51D-69DA-40CD-923D-6F0BC462AE63.jpeg

Rakt där allt är visuellt fantastiskt och handposition är OK men jag tappar viss komfort i dropsen och det blir kämpigt att nå bromshandtagen:
Visa bilaga 610643Visa bilaga 610644Visa bilaga 610645
Eller räta ut dropsen så att handpositionen på handtagen och i dropsen är mer komfortabel men tappa en hel del (enligt mig) visuell stil?
Visa bilaga 610646
Jag hade samma tanke med min cykel nyligen, jag kom fram till att mina händer låg bättre i bocken om den var lutad och även bättre på hoodsen! Det resulterade med raka handleder! Kanske lite kortare stam, flytta fram sadeln, smalare styre om du känner att styret känns långt borta!

Shimanos moderna framväxlar, hur får man egentligen vajerspänningen bra? Tycker det inte räcker att bara dra skiten och skriva fast som man brukar göra. Blir ej klokare av manualen…
Nu blir det så att jag alltid får maxa justerskruven för att få det att fungera ens hjälpligt.

Jag hade valt komfort och förmåga att nå bromsarna före stil.
Jag hade samma tanke med min cykel nyligen, jag kom fram till att mina händer låg bättre i bocken om den var lutad och även bättre på hoodsen! Det resulterade med raka handleder! Kanske lite kortare stam, flytta fram sadeln, smalare styre om du känner att styret känns långt borta!
Då får det bli att stuva om, tack för svar :)

Visa bilaga 610643Visa bilaga 610644Visa bilaga 610645
Visa bilaga 610646
Den nedre är rätt i utseendehänseende. Vinkel, lindning och positionen gör det att blir lite wonky, men det är klart bättre än det övre. Jag bussar på min gamla käpphäst: styränden ska vara vertikal, då löser sig formen på bästa sätt (inte minst optiskt).

Vissa styren kan man inte göra helt rätt med om man ska följa stilregler. Bäst är att köpa rätt styre och sen sätta sina brifters där man vill ha dem. Då kan man få till både full poäng i stil och funktion. Men... det kräver nyinköp vilket inte alltid är värt det.

Vissa styren kan man inte göra helt rätt med om man ska följa stilregler. Bäst är att köpa rätt styre och sen sätta sina brifters där man vill ha dem. Då kan man få till både full poäng i stil och funktion. Men... det kräver nyinköp vilket inte alltid är värt det.
Ja precis, får se om jag kommer över något annat styre, till dess får jag släppa OCD:n och köra på komforten :LOL:

Knivig fråga, kanske det skulle kunna gå för böjen ser mjuk och fin ut och gaffeln ser ut att vara intakt uppe vid kronan men det är en viss risktagning med en gaffel.
Man kanske ska fråga någon person som jobbar med stål? Känns lite halft att göra egentligen. Men finns en ram ute billigt där man kanske kan plocka gaffeln

Shimanos moderna framväxlar, hur får man egentligen vajerspänningen bra? Tycker det inte räcker att bara dra skiten och skriva fast som man brukar göra. Blir ej klokare av manualen…
Nu blir det så att jag alltid får maxa justerskruven för att få det att fungera ens hjälpligt.
Har du ställt in spärrskruven på framväxel så att växeln inte faller närmre in mot ramen än den behöver? Med det gjort så tycker jag vajern brukar kunna noteras med fingerstyrka, givet att reglaget står på lägsta växel såklart.

Det är inte helt superenkelt faktiskt. Med korrekt ställda ändlägen och maximalt inskruvade justerskruvar brukar jag ta tag i vajern med en tång utanför stället jag avser klippa den på senare, dra hårt i vajern varpå jag skruvar fast den. Jag har samma upplevelse som du har, dvs om man har minsta lilla slack så skruvar man snabbt bort en hel justerskruv, vilket man såklart inte vill.

Mao - dra i vajern med tång och skruva åt, så brukar det bli bra.

Annat tillvägagångssätt jag använt är att skruva in skruven för inre läget lite för mycket, spänna vajern efter detta läget varpå man skruvar ut skruven igen så att man känner att vajern precis slutar vara åtspänd när växeln träffar stoppskruven. Inte alls speciellt elegant och något av en fullösning, men någon gång har jag behövt göra så för att få det att lira perfekt.

Ibland raljeras det över framväxelns enkelhet och att det är onödigt att köra 1x-drivlina eftersom framväxel är så lättmekat. Jag tycker fortfarande det är orimligt att köra 1x på grus- och asfaltscyklar, men framväxel KAN fanimej vara lite krånglig ibland.? Ett kort tag höll jag på att ifrågasätta hela min talang som cykelmekaniker bara för att jag inte fick en endaste framväxel att lira på en bockstyrekonverterad stål-mtb. Vi behöver inte gå in på att det i slutänden var vevlagret som var fel...?

Är helt grön på mtb, men fått hem en ny med luftfjädring. Är det något jag behöver ställa in på fjädringen typ tryck elr något, behöver man köp special pump?

Är helt grön på mtb, men fått hem en ny med luftfjädring. Är det något jag behöver ställa in på fjädringen typ tryck elr något, behöver man köp special pump?
Du skall ställa fjäderförspänningen på luftfjädern. Det görs med en dämparpump.
Tillverkaren har en tabell på vilket tryck du "skall" ha beroende på vad du väger. Utgå från den tabellen och sedan så kan du pröva dig fram med olika tryck om du vill.

Du skall ställa fjäderförspänningen på luftfjädern. Det görs med en dämparpump.
Tillverkaren har en tabell på vilket tryck du "skall" ha beroende på vad du väger. Utgå från den tabellen och sedan så kan du pröva dig fram med olika tryck om du vill.
Ok, bara ta första billigaste elr?

Varför säger folk "uttagen" i annonser? Exempelvis "2022 uttagen sept, cyklat 1 ggn"

Varför inte skriva INköpt/INförskaffad/INhandlad? Eller ska det tolkas som snodd/baxad/tagen?

Har folk på det här formuet så mycket pengar att man går till cykelaffären och bara "tar ut" en cykel för 50-100 lax?

Varför säger folk "uttagen" i annonser? Exempelvis "2022 uttagen sept, cyklat 1 ggn"

Varför inte skriva INköpt/INförskaffad/INhandlad? Eller ska det tolkas som snodd/baxad/tagen?

Har folk på det här formuet så mycket pengar att man går till cykelaffären och bara "tar ut" en cykel för 50-100 lax?
Oftast används det om en cykel av viss årsmodell är inköpt ganska sent. T ex årsmodell 2023 levereras till handlarna hösten 2022, om man köper en sådan i mars 2023 kanske man skriver i det för att inte någon ska bli avskräckt att cykel är 9 månader istället för 3.

Själv skulle jag nog inte formulera mig så, men en gång har jag sålt en cykel som var ca 18 månader och då skrev jag nog ut ganska exakt när jag köpte den.

Oftast används det om en cykel av viss årsmodell är inköpt ganska sent. T ex årsmodell 2023 levereras till handlarna hösten 2022, om man köper en sådan i mars 2023 kanske man skriver i det för att inte någon ska bli avskräckt att cykel är 9 månader istället för 3.

Själv skulle jag nog inte formulera mig så, men en gång har jag sålt en cykel som var ca 18 månader och då skrev jag nog ut ganska exakt när jag köpte den.

Jo jag förstår vad som menas men tycker det är ett märkligt ordval.

Om jag säger: "2022 årsmodell inköpt september 2022, cyklat 1 ggn" så betyder väl det samma sak?

Cykeln går IN i köparens ägo och UT ur säljarens ägo.

Aja finns väl bättre ställen att spendera sin energi...

Inköpt kan ju vara som beg. Uttagen är första bruk, första gången den tas ut och cyklas på.

Tillbaka
Topp