Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

På samma tema... vart köper man vajerhölje på löpmeter och vilken modell ska man ha?
Tror det råder bot på tungväxlat slxreglage. Förr gick det ju bra:) vajern löper fint utan belastning och den är ny, som reglaget.

Hur vet man att höljet har rätt längd vid styret?

NickPick sa:
På samma tema... vart köper man vajerhölje på löpmeter och vilken modell ska man ha?
Tror det råder bot på tungväxlat slxreglage. Förr gick det ju bra:) vajern löper fint utan belastning och den är ny, som reglaget.

Hur vet man att höljet har rätt längd vid styret?

Var det gamla höljet bra så klipp bara nya höljet till samna längd. Vill du korta så klipp små snuttar av gamla höljet - provmontera och när det lirar så klipp nya höljet i samma längd.

Gör inte höljena till bromsen för kort. Livet blir spännande då om man kör stig med stora styrutslag. Har jag hört....

Rattnalle sa:
Konkret sa:
Om man har en liten skråma på innerbenet på framgaffeln kommer den att implodera när som helst då?
Nej. Men om den är grov nog att kännas så finns en risk att den käkar sönder bussning och skrapring och bör då poleras tills det är slätt.

Jag känner ju den med fingret liksom. Den är som tur är ganska högt upp.

Konkret sa:
Rattnalle sa:
Konkret sa:
Om man har en liten skråma på innerbenet på framgaffeln kommer den att implodera när som helst då?
Nej. Men om den är grov nog att kännas så finns en risk att den käkar sönder bussning och skrapring och bör då poleras tills det är slätt.

Polera med våtslippapper ~2000 eller liknande, på med nagellack, polera lite igen. Sen är det bara att köra vidare.

Var hittar man såna där "stöldskyddsmuttrar"* till sadelstolpe (och kanske även muttern längst upp på gaffeln)? Googlade att det enligt nån forumpost ska finnas på biltema, men hittar inget.

* Muttrar med ovanligt spår, som kräver ett specialverktyg för att lossa.

zinkpasta sa:
Var hittar man såna där "stöldskyddsmuttrar"* till sadelstolpe (och kanske även muttern längst upp på gaffeln)? Googlade att det enligt nån forumpost ska finnas på biltema, men hittar inget.

Du menar en sån där mutter man tar loss med en kraftig polygrip/rörtång?

eketjall sa:
zinkpasta sa:

Du menar en sån där mutter man tar loss med en kraftig polygrip/rörtång?

Mycket möjligt iofs ja (iaf den på sadelstolpen, knappast den i gaffeln), men det hindrar kanske nån iaf. Finns det nån annan bättre lösning? (Förutom att ha cykeln i lägenhet / limma fast sadel / försåtsminera .. hade gärna gjort det sistnämna dock, men tror jag åker dit själv på det tyvärr.)

emmer sa:
Hittaru inte domhär?
Kanske lika bra det för det är någon form av falsk trygghet. Lite som medlemskap i Fantomenklubben....

Precis, typ dedär hittade jag inte. Eller tja, egentligen är jag ute efter något bättre.

Hursomhelst, det handlar främst om att få buset att hellre sno sadeln bredvid än min, och då tror jag definitivt det kan hjälpa (lite, förutsatt att de är någorlunda lika i övrigt). Det är ju knappast de smartaste människorna som stjäl småprylar från cyklar, de är ju upptagna med att posta putslustiga kommentarer på happy.

(Tack för länk.)

PS. Snacka inte skit om Fantomenklubben. DS

Senast ändrad:
Har ett par sprutor till som följde med reverbstolpe som jag använder för luftning bromsar men de läcker en massa tjuvluft.

Någon som har förslag på bra sprutor för luftning av Sram/Avid/Formula bromsar?

zinkpasta sa:
Konkret sa:
Rattnalle sa:
Konkret sa:

Polera med våtslippapper ~2000 eller liknande, på med nagellack, polera lite igen. Sen är det bara att köra vidare.

Tackar. Grymt tips!

Vågar fråga men inte söka,
Vart bör man gå med sina mtb-hjul för att få dom riktade och jämnt spända i Gbg? Rikta kan jag la göra ändå men har ingen tensiometer.

Rattnalle sa:
Konkret sa:
Crossmax sa:
Vad är egentligen skillnaden mellan en gravel bike och en cyclocross?
Gravelbike tar större däck, mindre räsig geometri, singelklinga och utbockat bockstyre.
Det låter som en monstercross.
Vad är egentligen skillnaden mellan en gravel bike, monstercross och en cyclocross?

(Svaret är: Gravelbike är för en som vill cykla vanlig cykel fast snabbare men inte vågar sig på en CX, Montercross är för MTB-snubben som är för cool för att köra CX men ändå behöver något snabbare; och CX är för dom som springer runt med en cykel inte lämplig för terräng i en terräng inte lämplig för cykling...)

Hur får man på bakhjulet rätt när cykeln hänger i Mekstället? Plockar bort hjulet, gör rent/byter däck eller vad jag skall göra. Men sen behöver jag alltid lyfta ner cykeln från stället för att få hjulet att landa ordentligt i bakgaffeländarna. Skall de behöva va så.

-Åke

Åke sa:
Hur får man på bakhjulet rätt när cykeln hänger i Mekstället? Plockar bort hjulet, gör rent/byter däck eller vad jag skall göra. Men sen behöver jag alltid lyfta ner cykeln från stället för att få hjulet att landa ordentligt i bakgaffeländarna. Skall de behöva va så.

-Åke
Med snabbkopplingar tycker jag också att det behövs. Jag brukar sätta fast hjulen i stället och sedan lossa och spänna igen när jag ställt ner den på parken igen.

NLC sa:
Rattnalle sa:
Konkret sa:
Crossmax sa:
Vad är egentligen skillnaden mellan en gravel bike och en cyclocross?

Gravelbike tar större däck, mindre räsig geometri, singelklinga och utbockat bockstyre.
Det låter som en monstercross.

Ser fler möjliga permutationer, t.ex. monsterbike och gravelcross.
Monsterbike ser jag framför mig en 29" fatbike med slaglängd som en DH och klistermärken med eldsflammor :-)

Varför beämns ekringen på bkhjulet som mer aero än traditionell? Någon som kan förklara fysiken?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    209.4 KB · Besök: 32
Jag gillar ju inte att starta trådar så frågar här: Jag letar vätskerygga då mina cyklar bara har en flaskhållare (mtb). Är det camelbak classic, rouge eller ska man satsa på något annat vätskesystem? Vill ha en ren vätskerygga, inte en ryggsäck med vätskeblåsa ( det har jag redan).

NickPick sa:
Jag gillar ju inte att starta trådar så frågar här: Jag letar vätskerygga då mina cyklar bara har en flaskhållare (mtb). Är det camelbak classic, rouge eller ska man satsa på något annat vätskesystem? Vill ha en ren vätskerygga, inte en ryggsäck med vätskeblåsa ( det har jag redan).

Jag gillar inte camelbacks munstycke? Däremot gillar min mun Platypus och Osprey så jag säger välj efter vilket munstycke du tycker är bäst.

Classic verkar ju bra ändå... eller shimano unzen 2l.
Har sadelväska/ swat till slang och skit.

På bilden är ett rockshox revelation rct3 gaffelben. Markeringen är ju för sagets skull får man anta. Vid okomprimerat läge är den redan på 10%... Varför gör man så?
120mm dämpning... kan gaffelbenen vara för lite mer slag också? Det är 120mm slaglängd men man får helt enkelt mäta sag istället för att följa markeringarna. Dumt eller tänker jag fel?

Bilagor

• 20160501_195843.jpg
    20160501_195843.jpg
    248.9 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp