Potatismos
Medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
åberg sa:Potatismos sa:Ska snabbkopplingar smörjas?
Varför inte? Fett stoppar rost.
Ah, men menade mer om det är "nödvändigt" :) I guess not.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NLC sa:trailbiker sa:Rogue är skitliten. Typ en nyckel går ner förutom vatten.
Rätt ordentlig nyckel isf. I min Rogue får jag även ned slang(ar), pump, verktyg, jacka etc
erikiiofph7 sa:Kan man kombinera ett nav för 24 ekrar med en fälg som har 32 hål?
Gäller framhjul för en LVG-hoj med skivbroms.
cookiemonster sa:Jag håller på att bli galen på ett klickljud när jag trampar, någon som vet vad problemet kan vara?
Något av det vanliga:
Klingbultar
Vevlager
Pedal lager
Pedal gänga
Spricka i ramen
Styrlager
Dåligt åtdragna QR
Sadelstolpe
Sadelrails
Finns säkert fler möjliga felställen... bara att börja leta. Förr eller senare hittar man felet.
Jo visst är det större. Men angiven kapacitet är bara 8 Ah mer. Betyder det att det gamla var mer high-tech eller bara att det var ett snikbatteri? ;)dnleriksson sa:Du har väl köpt ett större och kraftigare batteri helt enkelt. Bara det får plats är det lugnt.
Hade nog varit svårt att starta bilen annars :)Pfaff sa:Är + och - pol på rätt plats? :)
Rattnalle sa:Hade nog varit svårt att starta bilen annars :)Pfaff sa:Är + och - pol på rätt plats? :)
NickPick sa:https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.slr.2/22187/84006/
Har en sådan här cykel som mest har fått stå... Men nu en fråga : det är ju tvådelat fram, men finns tre klick på växelreglaget. Ska det vara så?
NickPick sa:https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.slr.2/22187/84006/
Har en sådan här cykel som mest har fått stå... Men nu en fråga : det är ju tvådelat fram, men finns tre klick på växelreglaget. Ska det vara så?
Tar man tag i en pedal och "snurrar bakåt" går det ganska tungt dvs stannar på en gång. Ska det vara så?
Dessutom så verkar det vara omöjligt att justera växlarna ljudlöst. Tips?
Underbart. Nu kanske det blir ordning på cykeln. :)Newmannen sa:NickPick sa:https://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tcx.slr.2/22187/84006/
Ja det ska vara så och det är fyra lägen, två för varje klinga fram. Man kan se det som high/low för varje klinga, etc om du har lägsta växeln bak och stora klingan fram så behöver växelföraren vara i low för att kedjan inte ska skrapa i den. Tror de förklarar det bättre här:
http://blog.artscyclery.com/road/ask-a-mechanic-shimano-front-derailleur-trim-set-up-and-adjustment/
Rattnalle sa:GXP ska du ha om du har ett BB51 idag.
Alltså vevlager för vanlig gängad hylsa.
Det är Hollowtech II-verktyg för att montera båda.
magnil sa:Framgaffel Reba låter konstigt "swoschar" (och kanske är lite mjuk). Vad är fel?
Rattnalle sa:En OT-fråga:
Bytte batteri i bilen. På gamla står 80 Ah. På nya 88 Ah. Det nya är typ 30 % längre och ännu mycket tyngre. Hur går det ihop?
Gamla hade lock att hälla vatten i, nya är "underhållsfritt".
Eller är förklaringen så enkel som att det stod "made in Italy" på det gamla?
marr sa:Varför laddar man inte upp bilderna direkt i inläggen på forumet?
Potatismos sa:marr sa:Varför laddar man inte upp bilderna direkt i inläggen på forumet?
För att det tar max en halv sekund att klicka på länkarna och för att det inte förorenar sidan med fula bilder.
marr sa:Potatismos sa:marr sa:Varför laddar man inte upp bilderna direkt i inläggen på forumet?
För att det tar max en halv sekund att klicka på länkarna och för att det inte förorenar sidan med fula bilder.
Sen om en månad eller två, när länken är död, editerar du bort den då? När någon stackare har sökt efter jack i sadelstolpen, men hamnar bara vid en död länk.
Potatismos sa:Detta "jacket" i kanten på sadelröret, är det något som skulle kunna påverka hållbarhet? Inget att bry sig om va?
Tretjak sa:Fråga 1;
Någon som kan tala om vid vilken hastighet som man trampar ut en 50/14 gear ratio.
Funderar på en tät kassett (14-28) som ändå tillåter de klena bena att klättra en del utan att storkna allt för jävligt.
Dagens kassett (11-32) har väl långt emellan stegen för relativ platt körning som det är runt omkring Göteborg
Fråga 2;
Vid vilken kadens "trampar" man ur i denna typ av diskussion?
Någon som kan tala om vid vilken hastighet som man trampar ut en 50/14 gear ratio.
Funderar på en tät kassett (14-28) som ändå tillåter de klena bena att klättra en del utan att storkna allt för jävligt.
Dagens kassett (11-32) har väl långt emellan stegen för relativ platt körning som det är runt omkring Göteborg
Fråga 2;
Fråga 2;
Bengt-re sa:Tretjak sa:Fråga 1;
Fråga 2;
Räkna själv
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
Över 115 i kadens så anser jag det vara urtrampat. Jag skulle uppleva den föreslagna utväxlingen som för låg. 50-12 som högsta är väl mer vanligt, men är man bara i stan så kan man väl godta lite lägre toppfart
12-27 kassett?
10-delat:Tretjak sa:12-27 eller kanske 12-28 skulle önskvärt men hittar inte det varken på Rosebikes eller Cyclestore.Bengt-re sa:Räkna självTretjak sa:Fråga 1;
Fråga 2;
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
Över 115 i kadens så anser jag det vara urtrampat. Jag skulle uppleva den föreslagna utväxlingen som för låg. 50-12 som högsta är väl mer vanligt, men är man bara i stan så kan man väl godta lite lägre toppfart
12-27 kassett?
Har ni koll på var denna uppsättning kan finnas?
Sitter idag en Shimano 105 kassett
Konkret sa:En bashguard med bcd 104. Finns nog ett gäng med varianter.
Om du får punka, hur stor sannolikhet tror du att det är att du får det precis vid en depå?FtotheN sa:Jag ska cykla min första tävling på lördag, skandisloppet, 16 mil.
Några tips på vad man ska tänka på, och vad man ska ha med sig tex gel och grejer?
Slang, behövs det? Tänkte på alla depåstoppen som finns.