Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Expertisen verkar vara eniga om att lätta hjul är bra. Betyder det inte att fälgbromsar har en fördel över skivbromsar där p.g.a mindre vikt på hjulen?

Aerodynamiken är uppenbart viktigare än vikten i högre hastigheter, men frågan är vart gränsen går.

Låt oss ta ett fiktivt scenario; du har att välja mellan cykel A som är 7.5kg och vanlig ram eller cykel B som väger 10 kg och är aerodynamiskt optimerad. Vad hade du valt spontant?

En tanke som slår mig spontant är hur Thriathloncyklar skulle lämpa sig för pendling (med bockstyre då såklart). Lite svårt att lasta grejer på en sån i för sig..

Spontant hade jag valt aero över fjädervikt men jag har ändå relativt platt pendling. Några broar men de kommer inte att vara avgörande här eftersom det går nerför på andra sidan.

Redan vid låga hastigheter, typ 15 km/h, vinner aero. Endast om du cyklar riktigt brant (och sakta) är den lättare cykeln att föredra.

Expertisen verkar vara eniga om att lätta hjul är bra. Betyder det inte att fälgbromsar har en fördel över skivbromsar där p.g.a mindre vikt på hjulen?

Aerodynamiken är uppenbart viktigare än vikten i högre hastigheter, men frågan är vart gränsen går.

Låt oss ta ett fiktivt scenario; du har att välja mellan cykel A som är 7.5kg och vanlig ram eller cykel B som väger 10 kg och är aerodynamiskt optimerad. Vad hade du valt spontant?

En tanke som slår mig spontant är hur Thriathloncyklar skulle lämpa sig för pendling (med bockstyre då såklart). Lite svårt att lasta grejer på en sån i för sig..
Jo. Aero slår oftast vikt. Det finns många analyser av problemet. Dock är lätta cyklar roliga att cykla på och kul kan leda till att man presterar bättre bara det!

Tempo/tri cyklar är obekväma och inte kul i trång trafik. Säkert snabbt, men inte säkert och inte kul. Det är en extrem cyykeltyp och fungerar bäst till att användas för det den är designad för.

Det är inte så enkelt. Förstås!
Det är rotationsvikten som har betydelse
I praktiken betyder det däck+fälgvikt >> navvikt

Det beror på!
Helst hade jag valt cykel C: som är aerodynamiskt optimerad och väger 8kg
Annars beror det på var och hur den skall användas och kvalité/hållbarhet på ingående delar + pris o tillgänglighet på slitdelar
Det här vill man slippa
35057.jpg

Det är inte så enkelt. Förstås!
Det är rotationsvikten som har betydelse
I praktiken betyder det däck+fälgvikt >> navvikt

Det beror på!
Helst hade jag valt cykel C: som är aerodynamiskt optimerad och väger 8kg
Annars beror det på var och hur den skall användas och kvalité/hållbarhet på ingående delar + pris o tillgänglighet på slitdelar
Det här vill man slippa
35057.jpg
Ser ut som ett problem med omaxad stopping power?

Tack för all hjälp jag fått i den här tråden, ni är ovärderliga!
Landade till slut i nytt drev och nytt fyrkantslager.

När jag nu ska modda mitt gamla tredelade vevparti så har jag förstått att jag vill ha den nya klingan i mitten. Är det rimligast att skaffa nya drevbultar för detta, eller återanvända de gamla i kombination med "spacers"?
Jag har singel-konverterat två stycken 3-delade vevpartier. I ena fallet funkade de klingbultar jag redan hade, i andra fallet så följde det med distanser med den nw-klinga (one-up) jag köpte.

Ser ut som ett problem med omaxad stopping power?
Jag trodde bilden, eller åtminstone cyklisten på marken, var välkänd
Bilden visar alltså en dubbel TdF-vinnare (+mkt mer tex Girot) efter att han hade försökt tävla på en cykel med vevlageraxel av titan, men det höll inte. Allt för att spara några gram.
Fignon_KevinJackson_PAVED1.jpg

Le Professeur

Senast ändrad:
Bilden visar alltså en dubbel TdF-vinnare (+mkt mer tex Girot) efter att han hade försökt tävla på en cykel med vevlageraxel av titan, men det höll inte. Allt för att spara några gram.
Sorry. Inga cykelbilder är kända för mig utom Kevin Costner med mustasch.

Och Land Rover

Le Professeur

1989 fick han ju lära sig läxan avseende aerodynamik.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att en styv ram med lätta hjul och skivbromsar är bästa alternativet för stadspendling, om man vill sprinta ner för Hornsgatan i 50kmh lika bra som man zickzackar sig förbi gångare på Götgatan, eller är jag ute och cyklar?

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att en styv ram med lätta hjul och skivbromsar är bästa alternativet för stadspendling, om man vill sprinta ner för Hornsgatan i 50kmh lika bra som man zickzackar sig förbi gångare på Götgatan, eller är jag ute och cyklar?

Precis! Något som det här. Tyvärr var jag för sent och den finns inte längre att köpa.

Charge-Plug-Grinduro-Single-Speed-Adventure-Road-Bike-Internal-Purple-2017-R14457M95SM.jpg

En fråga om eventuellt fulmek här…
Har Apex 10-delat på pendlar/allt-i-allo-hojen. Lite less på framväxel.
Har även ett vevparti för singelklinga, en 11-delad 11-46 kassett och en shimano bakväxel för 11-delat liggande.
Kan man medelst grovt fulmekande få ett 10-delat Sram Apex-reglage att lira med 11 shimanoväxlar?
Misstänker att svaret är ”är du dum eller?!”
Men det är ju gratis att fråga.

om du kan få trådmatningen per växel att harmonisera eller har sådan tur att det redan lirar, kan du med befintligt handtag få 10 av de 11 växlarna att fungera.

för den 11e behöver du en så kallad ericsson gizmo, en variabel kabelspännare med egen spak som också måste ställas in så den matar lagom till den 1a eller 11e växeln beroende på hur du använder den.

är detta bättre än tvådelat vevparti? skulle inte tro det?

En fråga om eventuellt fulmek här…
Har Apex 10-delat på pendlar/allt-i-allo-hojen. Lite less på framväxel.
Har även ett vevparti för singelklinga, en 11-delad 11-46 kassett och en shimano bakväxel för 11-delat liggande.
Kan man medelst grovt fulmekande få ett 10-delat Sram Apex-reglage att lira med 11 shimanoväxlar?
Misstänker att svaret är ”är du dum eller?!”
Men det är ju gratis att fråga.
Nej, det går inte. Men ett shimano-reglage är billigt, sen är du hemma.

Vad som blir bättre utan framväxel förstår jag dock inte riktigt, men jag vet vad som blir sämre. Stökig skogsstig = singelklinga. Allt annat fungerar framväxel utmärkt för.

är detta bättre än tvådelat vevparti? skulle inte tro det?
Nä det är det ju såklart inte. Men jag är så jäkla less på framväxel, den är halvt fulmekad den med, några lager ölburk innanför klämman och kör bult och mutter då skruven och gängorna som var gick åt pipan eftersom jag var tvungen att dra den stenhårt för att lira med mitt GRX vevparti då jag var tvungen att spänna vajern svintajt för att funka, ja du fattar.
Inte så sugen på ge mig på att vara försökskanin med detta då jag vet att jag kommer hoppsparka cykeln ut genom fönstret om det jävlas.
Det är en krokig SLX växel dessutom som jag böjt tillbaka hyfsat rak efter att den mött sitt öde på stighojen.
Ju mer jag tänker på detta desto mer övertygad blir jag om att jag borde skita i det förresten ?

Nä det är det ju såklart inte. Men jag är så jäkla less på framväxel, den är halvt fulmekad den med, några lager ölburk innanför klämman och kör bult och mutter då skruven och gängorna som var gick åt pipan eftersom jag var tvungen att dra den stenhårt för att lira med mitt GRX vevparti då jag var tvungen att spänna vajern svintajt för att funka, ja du fattar.
Inte så sugen på ge mig på att vara försökskanin med detta då jag vet att jag kommer hoppsparka cykeln ut genom fönstret om det jävlas.
Det är en krokig SLX växel dessutom som jag böjt tillbaka hyfsat rak efter att den mött sitt öde på stighojen.
Ju mer jag tänker på detta desto mer övertygad blir jag om att jag borde skita i det förresten ?
Sätt på en mitt-emellan-klinga fram på nuvarande vevar och sen trampa på. Fulmecka på enklast möjliga vis eller fixa iordning riktigt, allt däremellan tjänar inte mycket till.

Kruxet med att spekulera i pendlings- och stadstrafik är att det sällan är en själv som styr tempot/farten - övriga trafikanter (av olika slag), korsningar/trafikljus och inte minst en infrastruktur som gör att man sällan kan klösa på för fullt gör att det blir en försvinnande liten skillnad i tid på att pendla på en praktisk, genomtänkt, helskärmad brukscykel av bättre snitt än en snabberacer.

Kruxet med att spekulera i pendlings- och stadstrafik är att det sällan är en själv som styr tempot/farten - övriga trafikanter (av olika slag), korsningar/trafikljus och inte minst en infrastruktur som gör att man sällan kan klösa på för fullt gör att det blir en försvinnande liten skillnad i tid på att pendla på en praktisk, genomtänkt, helskärmad brukscykel av bättre snitt än en snabberacer.
Instämmer! "Bättre snitt" tycker jag att man ska ta fasta på! Jag har ingen cykelpendlingsmöjlighet förutom några enstaka dagar per år, men om jag hade haft det hade jag lagt rejält med krut på att ha en bra (dvs bra, inte nödvändigtvis superdyr) pendlarcykel. Det måste vara värt att ha en pålitlig och väl underhållen cykel som man kan lita på. Kan man dessutom spara bort en hel bil är ju budgeten för cykel och dess underhåll helt försumbart!

Laga riktigt, mao!?

Instämmer! "Bättre snitt" tycker jag att man ska ta fasta på! Jag har ingen cykelpendlingsmöjlighet förutom några enstaka dagar per år, men om jag hade haft det hade jag lagt rejält med krut på att ha en bra (dvs bra, inte nödvändigtvis superdyr) pendlarcykel. Det måste vara värt att ha en pålitlig och väl underhållen cykel som man kan lita på. Kan man dessutom spara bort en hel bil är ju budgeten för cykel och dess underhåll helt försumbart!

Laga riktigt, mao!?
Jag har av säkerhetsskäl satt en övre gräns på vilket snitt jag tillåter på pendlingen bara för att undvika att man börjar hetsa sig själv och därmed ta onödiga risker. Fungerar bra och är rätt trevligt - kör man racer och trycker på lite där det går får man kompensera med att chilla lite mer än vanligt i områderna med mycket folk, bilar, rälstrafik.

Jag har av säkerhetsskäl satt en övre gräns på vilket snitt jag tillåter på pendlingen bara för att undvika att man börjar hetsa sig själv och därmed ta onödiga risker. Fungerar bra och är rätt trevligt - kör man racer och trycker på lite där det går får man kompensera med att chilla lite mer än vanligt i områderna med mycket folk, bilar, rälstrafik.
Sån behärskning besitter inte jag!? Just i detta fallet var dock citatet "bättre snitt" från Singulars inlägg vilket syftade på ett fordon av bättre snitt snarare än att rullsnittet skulle hållas högt.

Sån behärskning besitter inte jag!? Just i detta fallet var dock citatet "bättre snitt" från Singulars inlägg vilket syftade på ett fordon av bättre snitt snarare än att rullsnittet skulle hållas högt.
Lagom högt är idealiskt!

För långsamt så tar det för lång tid. För snabbt så riskerar man att dö och är för slut på helgen för att orka kulcykla.

Edit.
Iaf för gubbar.

Jag tycker att cykeln, men framförallt dagsformen och packningen ger en märkbar skillnad för dagspendlingen.

Min standardssträcka under 2020 var 9km från Årsta till Vasastan. Gjorde ett ovetenskapligt test under likvärdiga vindförhållanden och dagsform där jag stannade för samtliga rött, tog det lungt vid köer men sprintade när tillfälle gavs. Allt detta i civila kläder.

Specialized rakt styre (11kg+3kg packningen): 35min

Nishiki Cross Road (10kg+3kg packning): 30min

Nishiki Cross Road (10kg utan packning): 22min

Packning för min del innebär pakethållare vilket är till aerodynamisk nackdel.

Slutsatsen blev att något kvickare cykel som kan ge fördel vid acceleration och bantad vikt skulle göra resan lite roligare.

Senast ändrad:
Jag tycker att cykeln, men framförallt dagsformen och packningen ger en märkbar skillnad för dagspendlingen.

Min standardssträcka under 2020 var 9km från Årsta till Vasastan. Gjorde ett ovetenskapligt test under likvärdiga vindförhållanden och dagsform där jag stannade för samtliga rött, tog det lungt vid köer men sprintade när tillfälle gavs. Allt detta i civila kläder.

Specialized rakt styre (11kg+3kg packningen): 35min

Nishiki Cross Road (10kg+3kg packning): 30min

Nishiki Cross Road (10kg utan packning): 22min

Packning för min del innebär pakethållare vilket är till aerodynamisk nackdel.

Slutsatsen blev att något kvickare cykel som kan ge fördel vid acceleration och bantad vikt skulle göra resan lite roligare.
Och roligt är alltid kul! Kan vara värt en del för lyxen att känna att det är lite kul!

ja de gånger jag kollat är det dött därborta. men här tar det fyr i helsike:) du bör nog ändå ta bort din fråga här?

det jag skulle gå på är kvaliteten på i paketet ingående battericellerna. skulle betala en del extra för panasonic..,

På min Garmin Forerunner 735XT så aviserar den efter ca 5 minuters jogging med tex +4 eller -3 samt en färgad gradering i ytterkant av klockan.
Vad är det klockan vill berätta för mig? Snabbare/långsammare, mer/mindre träningseffekt?
Jag har inte lyckats lista ut vad det är och kan inte koppla det till hastighet eller känsla.
Googlat har jag gjort men internet verkar vara för stort för mig.

På min Garmin Forerunner 735XT så aviserar den efter ca 5 minuters jogging med tex +4 eller -3 samt en färgad gradering i ytterkant av klockan.
Vad är det klockan vill berätta för mig? Snabbare/långsammare, mer/mindre träningseffekt?
Jag har inte lyckats lista ut vad det är och kan inte koppla det till hastighet eller känsla.
Googlat har jag gjort men internet verkar vara för stort för mig.
Det är nog detta https://support.garmin.com/en-US/?faq=A28UA4k16v1qjjGuvSFgo8

När det gäller pendling skulle jag personligen välja pålitliget på no1 faktorn. Punkar du då tappar du 1 år av det du vann på acceleration. Förutom att dagen går åt helvete. Värt att satsa på slanglöst 32-35 däck + Zefal remsa. Samma när dina alu nyplar börjar att pulverisera en efter annan tack till vägsalt. Kör mässing och gärna fälgar med riktiga eyelets. Verktyg tubeless repair kit, pump.

När det gäller pendling skulle jag personligen välja pålitliget på no1 faktorn. Punkar du då tappar du 1 år av det du vann på acceleration. Förutom att dagen går åt helvete. Värt att satsa på slanglöst 32-35 däck + Zefal remsa. Samma när dina alu nyplar börjar att pulverisera en efter annan tack till vägsalt. Kör mässing och gärna fälgar med riktiga eyelets. Verktyg tubeless repair kit, pump.

Postade du i fel tråd?
Den verkar vara till "svar du inte vågar ger, egentligen ...".

Undra hur det är och cykla med en 5kgs singlespeed till jobbet. Blir att testa när jag får en kolfiberram över någon gång.

Senast ändrad:
Jag tycker inte den funktionen är speciellt smart.. Åtminstone för mig så verkar den kolla på puls i förhållande till hastighet. Någonstans strax under tröskelpuls verkar jag vara effektivast och får +4, springer jag långsammare så är det 0 eller minus. Hastigheten spelar alltså större roll än dagsformen för vilket värde som visas.

På tävling när man är nervös och har hög puls redan från början kan den visa -6, då gäller det att man inte blir påverkad av vad klockan säger...

Hur gör ni när det kommer till regnjackor? Jag har mer erfarenhet av skaljackor för vandring och allmänt friluftsliv, dessa är ju på tok för varma att ha på sig när man cyklar en heldag även om man har en bra dyr skaljacka som andas bra.

Jag är en person som lätt blir varm. Cyklar med decathlons 149kr löparvindjacka och en tunn långärmad träningströja under vid 0 grader. Blir livrädd av tanken att ha något som är på riktigt vattentätt (och därmed andas dåligt) på cykeln en heldag i typ sommarregn.

Tillbaka
Topp