Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
...mannenLand Rover?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...mannenLand Rover?
Land Rover mannen. Det är väl en cykelbild?Land Rover?
Jag blir blöt... är det höst kör jag perfetto, den fungerar bra i lite kallare regn. Man blir blöt av svett ändå, men komforten är god ändå.Hur gör ni när det kommer till regnjackor? Jag har mer erfarenhet av skaljackor för vandring och allmänt friluftsliv, dessa är ju på tok för varma att ha på sig när man cyklar en heldag även om man har en bra dyr skaljacka som andas bra.
Jag är en person som lätt blir varm. Cyklar med decathlons 149kr löparvindjacka och en tunn långärmad träningströja under vid 0 grader. Blir livrädd av tanken att ha något som är på riktigt vattentätt (och därmed andas dåligt) på cykeln en heldag i typ sommarregn.
Ahh, den gamla.Land Rover mannen. Det är väl en cykelbild?
Men låt oss säga att du ska ut på cykeltur i två veckor. Du ska bo i tält majoriteten av din tid. Vad gör du då? Väljer du fortfarande att bli blöt?Jag blir blöt... är det höst kör jag perfetto, den fungerar bra i lite kallare regn. Man blir blöt av svett ändå, men komforten är god ändå.
Jag vet inte. Tror att det blir missär dock är det inte jättevanligt med långa ihållande regnperioder på sommaren. Det händer, men inte så ofta. Har något vagt minne att @NLC hade hittat någon lösning som faktist fungerade.Men låt oss säga att du ska ut på cykeltur i två veckor. Du ska bo i tält majoriteten av din tid. Vad gör du då? Väljer du fortfarande att bli blöt?
Har annars exakt samma tanke som dig när jag cyklar till jobbet. Är endast on det är apokalypsregn som jag tar en skaljacka.
Sån kanske?: https://happyride.se/annonser/rock-shox-reba.175182/Jag hoppar in i tråden med en fråga om min framgaffel:
Jag har en Crescent Marathon från 2013. Den är uppgraderad med 1x11 XT, och är allmänt en ganska rapp och rolig hoj. Framgaffeln är dock väldigt trött sedan flera år tillbaka, det är en RockShox 30 Gold Solo Air såvitt jag förstår. Jag funderar på att antingen serva framgaffeln, vilket kostar åtminstone 1 000 kr och i bästa fall ger en fungerande men kanske inte så bra gaffel som resultat. Jag funderar därför på att istället köpa en roligare gaffel, det bästa vore så klart en begagnad fin gaffel men det verkar inte helt rätt att hitta rätt standard osv, således funderar jag på att köpa en ny RockShox Judy Gold RL för cirka 3 000 kr.
Vilket av dessa alternativ tänker ni är mest prisvärda vägen framåt?
Min nuvarande gaffel verkar vara "1-1/8" Aluminum, Tapered" men i annonsen står det "OBS rakt styrrör", det är inget problem..? Även 15mm axel i annonsen jämfört med min 9mm, inte heller nåt problem?
Kan inte exakt alla förutsättningar men att få in en rakt styrrör i en tapered ram kan gå, men då måste man byta nedre lager. Däremot så krockar ju ändå navstandarden, du behöver en gaffel för QR. Eller konvertera ditt framhjul till 15mm TA (vilket inte är det lättaste om man inte har nav där man gör det enkelt, typ DT Swiss, men blir ändå en kostnad). Leta efter en gaffel med rätt standard direkt så blir det lättare. Skall du köpa beg så se till att styrröret är tillräckligt långt. En gaffel avplockad från en ream strl S funkar normalt inte om du kör en XL som exempelMin nuvarande gaffel verkar vara "1-1/8" Aluminum, Tapered" men i annonsen står det "OBS rakt styrrör", det är inget problem..? Även 15mm axel i annonsen jämfört med min 9mm, inte heller nåt problem?
Tack! Det blir nog att valsa in på Bikester eller liknande och köpa nytt, för mycket som kan gå fel annars... Är Judy Gold jag länkade tidigare en hyfsat "bra" gaffel?Kan inte exakt alla förutsättningar men att få in en rakt styrrör i en tapered ram kan gå, men då måste man byta nedre lager. Däremot så krockar ju ändå navstandarden, du behöver en gaffel för QR. Eller konvertera ditt framhjul till 15mm TA (vilket inte är det lättaste om man inte har nav där man gör det enkelt, typ DT Swiss, men blir ändå en kostnad). Leta efter en gaffel med rätt standard direkt så blir det lättare. Skall du köpa beg så se till att styrröret är tillräckligt långt. En gaffel avplockad från en ream strl S funkar normalt inte om du kör en XL som exempel
Såg ut som 15mm axel på länken men det är nog bättre med Judy Gold om du har qr.Min nuvarande gaffel verkar vara "1-1/8" Aluminum, Tapered" men i annonsen står det "OBS rakt styrrör", det är inget problem..? Även 15mm axel i annonsen jämfört med min 9mm, inte heller nåt problem?
Tack! :)Har ingen input om själva gaffeln, men köper du från bikester så se till att använda rabattkoden "CYKELYXA2021" för 10 % innan det är för sent (årsskiftet).
Enklast är väl att prova att serva gaffeln själv. Borde gå att hitta ett service kit för 200-300kr..Jag hoppar in i tråden med en fråga om min framgaffel:
Jag har en Crescent Marathon från 2013. Den är uppgraderad med 1x11 XT, och är allmänt en ganska rapp och rolig hoj. Framgaffeln är dock väldigt trött sedan flera år tillbaka, det är en RockShox 30 Gold Solo Air såvitt jag förstår. Jag funderar på att antingen serva framgaffeln, vilket kostar åtminstone 1 000 kr och i bästa fall ger en fungerande men kanske inte så bra gaffel som resultat. Jag funderar därför på att istället köpa en roligare gaffel, det bästa vore så klart en begagnad fin gaffel men det verkar inte helt rätt att hitta rätt standard osv, således funderar jag på att köpa en ny RockShox Judy Gold RL för cirka 3 000 kr.
Vilket av dessa alternativ tänker ni är mest prisvärda vägen framåt?
Jag ägnar en stor del av min vakna tid på vardagarna åt att svära över min obefintliga förmåga att programmera, min lust att förstöra min fritid med att ytterligare belysa att jag även helt saknar talang för cykelmeckande är således noll – jag vet redan att jag är sämst! ?Enklast är väl att prova att serva gaffeln själv. Borde gå att hitta ett service kit för 200-300kr..
Ingen egen erfarenhet, men en tanke som dök upp är om det kan funka att värma dit en krympslang?Finns det några bra mönstrade självhäftande gummistrips som man kan sätta på bromshandtagen för att slippa kylan från metallen samt få bättre grepp?
Bra vet jag inteFinns det några bra mönstrade självhäftande gummistrips som man kan sätta på bromshandtagen för att slippa kylan från metallen samt få bättre grepp?
Hmm ja löser väl samma problem i praktiken, men tänkte snarare en självhäftande räfflad gummiremsa på 10 x 50mm el dyl som skulle kunna appliceras på både ”vanliga” och räserbromshandtag. Får vässa mina googleskills.
Ingen egen erfarenhet, men en tanke som dök upp är om det kan funka att värma dit en krympslang?

Inte hundra, men Tressostar Handlebar Tape har jag använt på handtag och barrnds i just det syftet. Den är dock utseendemässigt tydligt vävd - det är ju ett vävt bommullsband med bra fästklipp ju.Finns det några bra mönstrade självhäftande gummistrips som man kan sätta på bromshandtagen för att slippa kylan från metallen samt få bättre grepp?
Finns inget bättre än att jobba lite med händerna efter en dag framför datorn..Jag ägnar en stor del av min vakna tid på vardagarna åt att svära över min obefintliga förmåga att programmera, min lust att förstöra min fritid med att ytterligare belysa att jag även helt saknar talang för cykelmeckande är således noll – jag vet redan att jag är sämst! ?
Lite hjälper det. Tjock slang med lim. Men varmt blir det inte.Ingen egen erfarenhet, men en tanke som dök upp är om det kan funka att värma dit en krympslang?
Absolut, de flesta gafflar i det prissegmentet med tillägg Gold RL är helt okej, eller rent av riktigt bra saker!Tack! Det blir nog att valsa in på Bikester eller liknande och köpa nytt, för mycket som kan gå fel annars... Är Judy Gold jag länkade tidigare en hyfsat "bra" gaffel?
Absolut, de flesta gafflar i det prissegmentet med tillägg Gold RL är helt okej, eller rent av riktigt bra saker!
Vad man som lite mer kräsen cyklist bör undvika är de gafflar som har tillägg Silver TK i RockShox sortiment.![]()
Jag använder Castelli Gabba, Castelli Perfetto eller Sportful No Rain. Finns i olika tjocklekar och modeller som funkar för mig i spannet +10 till - 0 ca. Vid varmare väder så använder jag inga regnkläder för då blir jag kokt (kan hända att jag tar på mig den tunna varianten med "nätrygg" om jag vet att jag ska vara ute hela dagen) . Jag använder även ovan ner till ca -10 då dom är utmärkta även när det inte regnar då dom släpper ut fukten bra, enligt mig. Gäller både byxor, tröjor och värmare.Hur gör ni när det kommer till regnjackor? Jag har mer erfarenhet av skaljackor för vandring och allmänt friluftsliv, dessa är ju på tok för varma att ha på sig när man cyklar en heldag även om man har en bra dyr skaljacka som andas bra.
Jag är en person som lätt blir varm. Cyklar med decathlons 149kr löparvindjacka och en tunn långärmad träningströja under vid 0 grader. Blir livrädd av tanken att ha något som är på riktigt vattentätt (och därmed andas dåligt) på cykeln en heldag i typ sommarregn.
Absolut, de flesta gafflar i det prissegmentet med tillägg Gold RL är helt okej, eller rent av riktigt bra saker!
Vad man som lite mer kräsen cyklist bör undvika är de gafflar som har tillägg Silver TK i RockShox sortiment.
Tillägg: Nu ser jag att den gamla redan är en 30 Gold RL enligt din länk, så då blir det i stort sett en likvärdig och du köper Judy Gold RL. Det verkar rent av vara så att 30 Gold RL har bytt namn till Judy Gold RL, så det är åtminstone ingen nedgradering utan verkar vara typ samma lika.
Vad är det för reglage och broms du tänker på? Mekaniska skivbromsar funkar t.ex. med LVG-reglage, men du kanske tänker raktstyrereglage och/eller hydraliskt?Har en gammal aluminiumram som bara lämpar sig för fälgbroms. Vad tror ni om att sätta gaffel som tar skivbroms och nöja sig med det, alternativt kombinera med fälgbroms bak? Och hur blir det med reglagen då?
Ett annat alternativ är att köpa en ny ram som tar skivbromsar. Vad brukar sådana kosta på andrahandsmarknaden (tänker mig under 1.3 kg exklusive gaffel)?
Har BB7 mekaniska skivbromsar, antar att de är kompatibla för ett styre som använts för fälgbromsar tidigare?Vad är det för reglage och broms du tänker på? Mekaniska skivbromsar funkar t.ex. med LVG-reglage, men du kanske tänker raktstyrereglage och/eller hydraliskt?
Styre? Vad är det för reglage du har?Har BB7 mekaniska skivbromsar, antar att de är kompatibla för ett styre som använts för fälgbromsar tidigare?
Bockstyre med Tiagra-reglageStyre? Vad är det för reglage du har?
Då ska det funka direkt som det är, de drar vajer likadant.Bockstyre med Tiagra-reglage
BB7 tror jag finns två utgåvor av avsedda för olika vajerdrag. Jag har en som står road på som bakbroms på cykel och den lirar med vanliga STI reglage.Har BB7 mekaniska skivbromsar, antar att de är kompatibla för ett styre som använts för fälgbromsar tidigare?
Du verkar ha rätt. https://www.mtbr.com/threads/bb7-road-vs-bb7-mtb-for-29er-project.268713/BB7 tror jag finns två utgåvor av avsedda för olika vajerdrag. Jag har en som står road på som bakbroms på cykel och den lirar med vanliga STI reglage.
Yepp. Ett bra ok btw. Lite tungt och klumpigt, men fungerar utmärkt sin ålder till trots!Det är BB7 Road. Antar att allt borde funka direkt då.
Jag vet inte. Tror att det blir missär dock är det inte jättevanligt med långa ihållande regnperioder på sommaren. Det händer, men inte så ofta. Har något vagt minne att @NLC hade hittat någon lösning som faktist fungerade.
Där jag planerar att cykla ser det ut att vara ca 140-170mm regnfall i April/Maj tillskillnad från Stockholms 36-45mm under samma period.
Är det bättre att bara stanna och vänta ut regnet i varma regnkläder eller ska man bara cykla på och "torka på cykeln"? ?
När det blev 10-delat på mtb slutade det att vara kompatibelt mellan mtb och road.Har en Shimano Deore XT som bakväxel på pendlarcrossen och upplever att MTB-bakväxlar, även monterade på landvägshojar behöver mindre service och är pålitligare i största allmänhet.
Jag sökte lite på nätet och det lilla jag hittade är att MTB-grupper väger mer, annars ska det inte vara några problem som bakväxlar (till landvägsreglage). Kanske är den ultimata bakväxeln på en gravel/CX en XTR-grupp egentligen?
/ God fortsättning
Har en Shimano Deore XT som bakväxel på pendlarcrossen och upplever att MTB-bakväxlar, även monterade på landvägshojar behöver mindre service och är pålitligare i största allmänhet.
Jag sökte lite på nätet och det lilla jag hittade är att MTB-grupper väger mer, annars ska det inte vara några problem som bakväxlar (till landvägsreglage). Kanske är den ultimata bakväxeln på en gravel/CX en XTR-grupp egentligen?
/ God fortsättning