Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bästa bromsgummina är Kool Stop laxfärgade
shopping

85 SEK här

Är all Shimano centerlock samma på fälgen? Dvs kan jag sätta nya skivor med intern låsring på mina hjul som idag har extern låsring på skivorna?

110/148 boost mtb det gäller

verzahnungstyp_engl.jpg

Är all Shimano centerlock samma på fälgen? Dvs kan jag sätta nya skivor med intern låsring på mina hjul som idag har extern låsring på skivorna?

110/148 boost mtb det gäller

Visa bilaga 536622
Ja gängorna i navet är samma. Men fram, med 15 mm axel behöver du yttre tänder, verktyget för inre tänder får inte plats

Senast ändrad:
Varför det?

Trodde att det bara inte går om axeln är för stor, t.ex. 20 mm eller framaxeln på min pendlare som har navdynamo.

Skulle tänka att det är avslut. Varför är det fel längd? Längden ser rätt ut.
Ja jag fick hjärnsläpp och det korrigeras ett par post längre ner.

Internal splines funkar inte med 15mm och uppåt.

Vad ska jag göra med min strax renskrapade aluminiumram? Vad blir snyggast?
1. Låta den oxidera
2. Putsa med autosol
3. Som 2 + matt klarlack
4. Som 2 + blank klarlack
5. Något annat

Vad ska jag göra med min strax renskrapade aluminiumram? Vad blir snyggast?
1. Låta den oxidera
2. Putsa med autosol
3. Som 2 + matt klarlack
4. Som 2 + blank klarlack
5. Något annat
Eloxera den hos en firma som sysslar med sånt. Sjukt läckert och slitstarkare än något annat.

Kan rekommendera Hama Eloxering i Katrineholm om du är i närheten. De har hjälpt mig otroligt mycket genom åren.

Eloxera den hos en firma som sysslar med sånt. Sjukt läckert och slitstarkare än något annat.

Kan rekommendera Hama Eloxering i Katrineholm om du är i närheten. De har hjälpt mig otroligt mycket genom åren.
Det hade ju förstås varit kul, men trots att jag inte har långt till Katrineholm så kommer det nog kosta mig mer att ta mig dit än vad hojen är värd :(

IMG_4555.jpeg

Jag höll inte slangen till bakbromsen rätt när jag drog åt så den vred sig ett halvt varv och loopar iväg uppåt. Kan man lossa lite försiktigt och vrida rätt den, eller måste man plocka ur och sätta på ny oliv?

Visa bilaga 537182

Jag höll inte slangen till bakbromsen rätt när jag drog åt så den vred sig ett halvt varv och loopar iväg uppåt. Kan man lossa lite försiktigt och vrida rätt den, eller måste man plocka ur och sätta på ny oliv?

Mina slang på mina Magura bromsar vridar alltid ett helt varv. Enkla lösningen är då att lossna handtaget och vrider hela handtaget ett varv.

Vad skiljer billiga respektive dyra broms- samt växelkablar åt?

Exempelvis dessa två:

Som med allting annat så kan man antingen betala dyrt för ett märke och veta vad man får, eller chansa på budgetprylar. Många budgetgrejer håller ju faktiskt en acceptabel kvalitet.

Dåliga höljen flexar en del vilket ger svampig bromskänsla, de torkar och spricker lättare där de är utsatta och böjs (t ex under vevlagret), vajern ärgar och kärvar, fukt kommer lättare in i höljet, osv.

Har ni tänkt på att! ?om man står framför en spegel och rör vid höger öra så ser det verkligen ut som att man rör vid vänster öra i spegeln?
är det inte kusligt..?
Blir väl samma med en selfie om inte telefonen spegelvänder bilden?

Vad skiljer billiga respektive dyra broms- samt växelkablar åt?

Exempelvis dessa två:
Höljerna är bättre eller avslutet är det, kör bara biltema höljen och vajrar MEN! Kör jagwires vajeravslut funkar hur fint som helst ?

Hallå där,
Kommer ut teknikanalfabet här men…
Vi har en projektor med chromecast och en Harman kardon citation 300 (tror jag den heter). Högtalaren gastar jag till med Google home och även chromecastem som sitter i projektorn såklart.
Nu till min fråga jag inte vågar ställa egentligen.
Kan jag casta till båda samtidigt? Alltså bild till projektorn och ljudet till högtalaren?
Sånt här fattar jag inget av nämligen.
Tack!

Hallå där,
Kommer ut teknikanalfabet här men…
Vi har en projektor med chromecast och en Harman kardon citation 300 (tror jag den heter). Högtalaren gastar jag till med Google home och även chromecastem som sitter i projektorn såklart.
Nu till min fråga jag inte vågar ställa egentligen.
Kan jag casta till båda samtidigt? Alltså bild till projektorn och ljudet till högtalaren?
Sånt här fattar jag inget av nämligen.
Tack!
Jag vet inte. Men jag vet att även om det skulle vara möjligt så kommer synkronisering mellan ljud och bild att vara helt fel.

Bärgade en övergiven 90-tals MTB som ska lämnas in till polisen. Tankarna börjar dock redan nu kretsa kring vad man kan göra för kul med den om den inte hittar tillbaka till sin rätta ägare.

Den har horisontella dropouts med någon vedervärdig Shimano-växel som inte fästs i ett "normalt" växelöra, se bild. Om jag skulle sätta på en modern växel, är då detta rätt pryl?

IMG_20220205_194756.jpg

Bärgade en övergiven 90-tals MTB som ska lämnas in till polisen. Tankarna börjar dock redan nu kretsa kring vad man kan göra för kul med den om den inte hittar tillbaka till sin rätta ägare.

Den har horisontella dropouts med någon vedervärdig Shimano-växel som inte fästs i ett "normalt" växelöra, se bild. Om jag skulle sätta på en modern växel, är då detta rätt pryl?

Visa bilaga 537764
Väldigt osäkert, det brukar vara gjort för gamla standaren, med det sagt ja prova! Det bör gå om inte med lite filande ?

Hej!
Har köpt nya XT 4-kolvs calipers för att ersätta XT 2-kolvs. Tänker jag rätt om jag tror att det bara är att ta bort de gamla och sätta dit de nya, sen lufta?

Är de nya oken förfyllda med olja?

Hej!
Har köpt nya XT 4-kolvs calipers för att ersätta XT 2-kolvs. Tänker jag rätt om jag tror att det bara är att ta bort de gamla och sätta dit de nya, sen lufta?

Är de nya oken förfyllda med olja?
Vet inte om de är fyllda med olja. Sitter det en kork i så är det.

Det bör fungera om det är samma generation tycker jag. Båda har banjo men kanske bulten inte är samma? Finns två typer av någon anledning

Visst är det så att det inte går att fulmeka dit en bakdämpare med vanligt fäste på en ram för trunnion?

Frågar åt en vän…..

Tillbaka
Topp