Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Kan ett gravel däck som är uppumpat till 2 bar upplevas som "skumpigare" (hårdare) på en fälg som mäter innerbredd på 24 mm, mot ett som är 18 mm?
Självklart - det blir ju en större volym, som då blir stötigare med samma tryck. Jag hade nog förändrat trycket nånstans runt 4-5 psi / 0,3 bar för de förutsättningar du nämner.

Ny hoj, Xt bromsar. Fram är sjukt svampig, Går nästan i bott mot handtaget. Testade först att lufta. Kommer inte några bubblor. Släppte oket skakade runt det, kom några få bubblor. Fortfarande svampigt.

Körde då sprutan med ny olja nerifrån och upp.
Detta hjälpte något, körde ett varv på gatan och testade lite sen in och luftade på nytt, ytterligare en förbättring. Men fortfarande inte lika bra som bakbromsen.
Hur ska jag fortsätta?

Ny hoj, Xt bromsar. Fram är sjukt svampig, Går nästan i bott mot handtaget. Testade först att lufta. Kommer inte några bubblor. Släppte oket skakade runt det, kom några få bubblor. Fortfarande svampigt.

Detta hjälpte något, körde ett varv på gatan och testade lite sen in och luftade på nytt, ytterligare en förbättring. Men fortfarande inte lika bra som bakbromsen.
Hur ska jag fortsätta?
Slang och infästning av slang uppe och nere hela? Om slangen kan svälla när trycket ökar rör så händer det inte mycket i oket. Är skivan rak och oket rakt monterat? Om skivan och oket inte är parallella blir kolvens väg för lång och bromsen känns svampig.

Hur ska jag fortsätta?
Ja

Kan ett gravel däck som är uppumpat till 2 bar upplevas som "skumpigare" (hårdare) på en fälg som mäter innerbredd på 24 mm, mot ett som är 18 mm?
kör du med samma nominella tryck blir det så. men justerar du ned trycket med den bredare fälgen så det blir samma tryckmotstånd 'med tummen' belönas du med både bättre rull, bättre komfort, och mindre studs.

Hur ska jag fortsätta?
du kan pröva ett trick jag alltid kör; monterar loss bromshandtaget från styret, luftar sedan endast nedifrån. samtidigt med inpumpningen nere vid oket, vrider jag runt bromshandtaget i en cirkulerande rörelse, men hela tiden med luftningsslangen nätt och jämnt riktad uppåt.

brukar vara bra på att locka ut alla bubblor. rörelsen påminner om att vrida runt handleden i en cirkel, underarmen riktad uppåt

Slang och infästning av slang uppe och nere hela? Om slangen kan svälla när trycket ökar rör så händer det inte mycket i oket. Är skivan rak och oket rakt monterat? Om skivan och oket inte är parallella blir kolvens väg för lång och bromsen känns svampig.
Yes, allt helt och rakt.
Känns som jag har luft nånstans fortfarande. Funderar på om jag skulle fylla om systemet igen.

Är GRX-vevpartier kompatibla med en 10-växlad 105-grupp, eller blir kedjelinjen konstig?
Ja det är inga problem. GRX i sig har ju inga andra egna mått eller modeller på vevlager, baknav, kassett osv. Det är bara 2.5mm utflyttat vevparti. Shimano tycker dock att du skall ha ny framväxel också om du kör 2 delat men det finns mer än en youtubare som visar att gamla funkar. I alla fall med GRX 11 del 48/31

Eventuellt en liten fredagsfackla på en torsdag på grund av fråga som jag funderat på länge men inte vågat ställa.. :sneaky:
Är "cykelmänniskor" rent generellt snålare och gnidna än övriga?
Lite fascinerad över den stundtals extrema prisfokuseringen som är på detta forum och som jag inte upplever i samma utsträckning på andra forum/grupper för andra intressen jag har. Har aldrig sett större ängslighet över att eventuellt betala några kronor för mycket och även åt andra hållet när det gäller i hur lite man värderar övriga värden förutom just priset.
Visa din rabattkod-tråden borde heta den stora tiggartråden, helt förstörd, där 90% är inte visa utan efterfråga istället. Folk vill ha rabattkoder för att köpa bromsskiva för 150kr(!), någon undrar varför att de handlar på ett ställe när man kan spara så mycket som 45-50kr per däck på ett annat ställe osv. osv.

Vad behöver jag köpa för verktyg om jag vill byta bromsskiva på den här?
IMG20220414144139.jpg

Eventuellt en liten fredagsfackla på en torsdag på grund av fråga som jag funderat på länge men inte vågat ställa.. :sneaky:
Lite fascinerad över den stundtals extrema prisfokuseringen som är på detta forum och som jag inte upplever i samma utsträckning på andra forum/grupper för andra intressen jag har. Har aldrig sett större ängslighet över att eventuellt betala några kronor för mycket och även åt andra hållet när det gäller i hur lite man värderar övriga värden förutom just priset.
Visa din rabattkod-tråden borde heta den stora tiggartråden, helt förstörd, där 90% är inte visa utan efterfråga istället. Folk vill ha rabattkoder för att köpa bromsskiva för 150kr(!), någon undrar varför att de handlar på ett ställe när man kan spara så mycket som 45-50kr per däck på ett annat ställe osv. osv.
Nja....
Visa bilaga 549849
Ett verktyg för utanpåliggande centerlock.

Det finns också många här som köper cyklar för 100k.

Tror att en tråd om rabattkoder inte ger en representativ bild av cyklister i allmänheten. Jag, till exempel, postar inte där.

Nja....

Ett verktyg för utanpåliggande centerlock.

Dvs samma verktyg som används för att lossa Shimanos HTII vevlager. Kanske har du ett hemma resan?

Dvs något I stil med dessa. Vissa hylsor är dock lite försänkta och kan ha problem att greppa CL låsringen

Senast ändrad:
nej jag tror mest det är sport hos vissa. om samma personer köper cyklar för pengar som kunde köpa en hygglig begagnad bil kan man inte kalla dem eller snarare oss för snåla.

snarare suckers.

men kanske är problemet att man redan tyckt sig lagt ut för mycket?

rabattkoder tycker jag sällan ger något, bryr mig inte om dem, eller den tråden. kanske någon gång när man får en välkommenrabatt på någon ny sida.

Det finns också många här som köper cyklar för 100k.

Tror att en tråd om rabattkoder inte ger en representativ bild av cyklister i allmänheten. Jag, till exempel, postar inte där.
Jo i och för sig men samtidigt så tycker jag att det är samma snack när det gäller köp av cykel för 100k: Nä, köp inte den där när du kan köpa den för 99.500kr där istället.

Jo i och för sig men samtidigt så tycker jag att det är samma snack när det gäller köp av cykel för 100k: Nä, köp inte den där när du kan köpa den för 99.500kr där istället.

Det har jag aldrig sett här.

Däremot verkar många här köpa från bikester medan tysken är mycket billigare.

Tycker att 60k fortfarande är mycket pengar för en cykel. Är jag nu snål?

Nu skojar vi lite fram och tillbaka men jag tycker också 60k är mycket pengar för en cykel och anser inte att det har något med snålhet att göra.
Bara så jag inte blev missförstådd så vill jag poängtera att det inte var beloppet/priset i sig som gör att jag reagerar utan det var mer det ständiga med 10% hit och dit för att spara några enstaka kronor samt att någon kan såga en cykel för att den kostar 15.000kr när det finns ett annat fabrikat med samma komponenter för 12.000kr. Visst hela 20% billigare och 3000kr är 3000kr men samtidigt om den dyrare väcker mer känslor så..

Vet någon var man hittar quick release till fatbike? Jag står inte ut med mina lila utan vill ha svarta! White fatbike

Nu skojar vi lite fram och tillbaka men jag tycker också 60k är mycket pengar för en cykel och anser inte att det har något med snålhet att göra.
Bara så jag inte blev missförstådd så vill jag poängtera att det inte var beloppet/priset i sig som gör att jag reagerar utan det var mer det ständiga med 10% hit och dit för att spara några enstaka kronor samt att någon kan såga en cykel för att den kostar 15.000kr när det finns ett annat fabrikat med samma komponenter för 12.000kr. Visst hela 20% billigare och 3000kr är 3000kr men samtidigt om den dyrare väcker mer känslor så..
håller med dig. anstängningen att hitta ett bättre pris kan vara större än vinsten. men upplever inte att det diskuteras småsnål prisnedsättning så mycket här på forumet? du tycks ha hittat en ö i rabattkodstråden?

däremot är priset ett tema i alla trådar som nyblivna cyklister som söker sin bättre nyare cykel. det blir lite lustigt, för nybörjaren ser bara nya cyklar och vill handla i affär, något som många rävar här inte har som huvudalternativ.

däremot är priset ett tema i alla trådar som nyblivna cyklister som söker sin bättre nyare cykel. det blir lite lustigt, för nybörjaren ser bara nya cyklar och vill handla i affär, något som många rävar här inte har som huvudalternativ.

Cykling frågar dock investeringar när man börjar, i cykel och kanske lite kläder och verktyg. Det är dyrt jämfört med många andra sporter, men det finns såklart också mycket dyrare sporter. Sen är det dock inte så dyrt. Man kan cykla på alla väger och i skogen utan att betala. Och jag har haft de flesta av mina cyklar i 10 år med bara byte av däck och kedjan och då och då en kassett som kostnader.

Men förstår att kostnaden är hög när man börjar och man inte vet om man komma att fastnar i det.

För allt gäller att det är billigare begagnad, men då måste man har lite koll.

Vet någon var man hittar quick release till fatbike? Jag står inte ut med mina lila utan vill ha svarta! White fatbike

Du kan köpa en vanlig Quick release och byta ut axeln. Det måste det vara samma gängstigning på axeln. Jag vet inte om det finns flera eller nästan alla QR använder samma gänga.

Du kan köpa en vanlig Quick release och byta ut axeln. Det måste det vara samma gängstigning på axeln. Jag vet inte om det finns flera eller nästan alla QR använder samma gänga.
låter ju vettigt att använda existerande axel om det är svårt hitta rätt. ett annat sätt är lite svart lack på det lila. nagellack lär duga.

Jag tittade på mina Xt qr och tänkte samma. Bara att byta själva handtaget men även om där va en skåra att använda en skruvmejsel till så gick det inte, den satt som attan, slog en snabb titt på dem som sitter på och där såg jag inte nån skruv eller liknande, får inspektera lite noggrannare när jag är hemma igen.
Tack för svar.

Det är dags för kedjebyte och jag har inte riktigt listat ut hur man bedömer kassettslitage, med mindre än att man byter kedjan och märker om det börjar kugga över. Men det är klockan 4-5 man ska kolla på? Den här ser väl fortfarande okej ut, borde överleva en kedja till?
1650100939790.png

Den funkar ett par tre kedjor till, tulltri som man kan säga på öländska (tu-eller-tri). Det finns ett ord "hajtänder", som du kan lägga på minnet, hihi!

Det är dags för kedjebyte och jag har inte riktigt listat ut hur man bedömer kassettslitage, med mindre än att man byter kedjan och märker om det börjar kugga över. Men det är klockan 4-5 man ska kolla på? Den här ser väl fortfarande okej ut, borde överleva en kedja till?
Visa bilaga 550089
ser väl rätt ok ut, men vill du optimera kan du ge en smekning kl 4-5 på 3e och 4e drevet.

effekten man vill åt är ju inte bara frånvaro av kuggning, utan också den där motståndslösa känslan hos en samarbetande drivlina. man kan också förmoda att slitaget av den nya kedjan blir mindre om du åtgärdar de där två tydligen mest belastade dreven.

det krävs nog ingen åtgärd egentligen, men för egen del eftersom det blivit en rutin se över kassetterna vid kedjebyte, hade dremeln åkt fram;)

Någon som kör landsväg med 650B hjul? Undrar vilken slang som ska användas för 28mm-584.

Schwalbe's guide säger en rullstolsslang som klarar upp till 25mm däckbredd.... Känns som en smal nisch detta med 650B & lvg :-(

Slangen dom sitter där saknar markeringar tyvärr...

Någon som kör landsväg med 650B hjul? Undrar vilken slang som ska användas för 28mm-584.

Schwalbe's guide säger en rullstolsslang som klarar upp till 25mm däckbredd.... Känns som en smal nisch detta med 650B & lvg :-(

Slangen dom sitter där saknar markeringar tyvärr...

Jag vet inte vad du hittade.

Schwalbe 12B är rätt slang, som klarar upp till 584-28 och är markerat som cykel och rullstolslang.

Tillbaka
Topp