Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Funderar på en MET-hjälm, Rivale MIPS, bra eller dåligt köp?
Inte testat just den, men ett par olika met hjälmar för mtb och är nöjd med domSka kanske tillägga att det är för LVG.
Galli är en klassiker som fungerar mycket bra.Ska byta lager i navet på framhjulet. Vad för fett ska jag använda? Har en burk Dynamic Galli Grease Pro hemma, funkar det? Eller bör jag handla annat, och isf vad? Tacksam för svar.
Tack för svar! Ser ju lite ut som majonnäs, både till konsistens och utseende. Men de klipp jag sett på Youtube används färgad sörja som dom penslar på. Men då funkar alltså det jag redan har? :)Galli är en klassiker som fungerar mycket bra.
Det smakar inte som majonäs, men funkar toppen i lagrena :)Tack för svar! Ser ju lite ut som majonnäs, både till konsistens och utseende. Men de klipp jag sett på Youtube används färgad sörja som dom penslar på. Men då funkar alltså det jag redan har? :)
Funkar majonäs också tror ni?Det smakar inte som majonäs, men funkar toppen i lagrena :)
Om den passar ditt huvud och du gillar designen är det väl bara att köpaSka kanske tillägga att det är för LVG.
Jag har lite kvar ev en burk av Gallis föregångare från den tiden den hette Campagnolo. Säkert drygt 40 år gammal. Än har den inte torkat in och fungerar felfritt där den används. (Dock inte i hjullager där alla numera är fabrikssmorda maskinlager ? )Tack för svar! Ser ju lite ut som majonnäs, både till konsistens och utseende. Men de klipp jag sett på Youtube används färgad sörja som dom penslar på. Men då funkar alltså det jag redan har? :)
Hur djupa fälgar tillåts vanligtvis på lopp av typen Vätternrundan och Siljan?
Vad brukar anses acceptabelt i event arrangerade av klubbar?
45/50/55/60/80mm?
Kolla Vätterrundans regler så ser du att heltäckande hjul är förbjudna och max fälghöjd är 60mm.Hur djupa fälgar tillåts vanligtvis på lopp av typen Vätternrundan och Siljan?
Vad brukar anses acceptabelt i event arrangerade av klubbar?
45/50/55/60/80mm?
Kolla Vätterrundans regler så ser du att heltäckande hjul är förbjudna och max fälghöjd är 60mm.
Jo, det finns sådana test.Tycker vad angår hjälmar det är stor skillnad i luftmotstånd mellan olika modeller. Vet inte om det finns hjälmar testade mot det.
Varmt tack! En gång glömde jag faktiskt att sätta på hjälmen - slarver! - varvid jag märkte att cyklandet gick mö letter. Inget att rekommendera, förstås!Jo, det finns sådana test.
Är det GP5000 som gäller för LVG nuförtin? Isf vilket exakt modellnamn? Kör med slang.
Har Pirelli P-Zero någon motsvarande modell, lika bra som GP5000?
Se till att skivad är plan.Se till att skivad är plan.
Se till att hjulet sitter rakt i alla led.
Rikta in oket i alla led.
Går det inte (osannolikt) så betyder det nog att fästet i ramen inte är tillräckligt rakt/plant i något led.
Jag kör klämmetoden. Funkar inte enligt internet såg jag nyligen men så länge det inte skrapar bryr jag mig inte
Ja precis.Vad är klämmetoden? Drar man i bromsen och skruvar då fast? Funkar för mig, men då och då behövs justering för att öket förskjuts lite när man drar skruvarna åt.
Jag vet inte exakt vad "klämmetoden" är men verktyget skapar ju någon 10-dels mm i marginal jämfört med att bara klämma åt bromsen vilket gör det lättare att få beläggen att gå fritt.Vad är det som verktygen gör till skillnad mot att använda själva bromsskivan som distans (mha klämmetoden…)?
Den vuxne mannen är precis lagom (dvs 183 cm).
Är det GP5000 som gäller för LVG nuförtin? Isf vilket exakt modellnamn? Kör med slang.
Har Pirelli P-Zero någon motsvarande modell, lika bra som GP5000?
Och slangar som inte drar i oken alls, samt ingen sand eller liknande som skapar extra friktion på anliggningsytor när man drar åt.Klämmetoden funkar toppen på en cykel med bra monteringsytor och fräsha ok där kolvarna rör sig symmetriskt
Annars kan det vara lite stökigare
Du vill ju inte nödvändigtvis använda allt slag vid en försiktig tur, för det är väldigt obehagligt att få slut på slag när det verkligen behövs.Helt n000b på det här med dämpare så jag tänker att det är okej att ställa dumma frågor här...
Köpte en beg men nästan ny HT våras, första mtb sedan 90-talet! På den sitter en Rochshox Yari 140 mm gaffel. Ställde in den enligt regelboken till 25% sag men nyttjade nog bara 60-70 % av fjädringsvägen så jag sänkte trycket till 70 psi vilket gav ungefär 30% sag. Trots det hamnade den där o-ringen en bra bit från toppen efter mina (än så länge rätt försiktiga) turer.
Skruvade bort locket med ventil och fann tre såna där tokens monterade. Plockade bort två av dem och pumpade i 105psi, vilket gav 20% sag och O-ringen landar på ca 90% när jag är hemma efter en tur. Har inte bottnat än.
Verkar det rimligt?
Eller vinner jag något (vad i så fall) på att sätta tillbaka en token och lätta på trycket något? (enligt Rockshox tabeller bör jag med min vikt ha något lägre tryck än 105 psi)
Jag vill ju gärna ha det så mjukt och smidigt som möjligt, nyttja fjädringsvägen utan att bottna.
Låter vettigt!Du vill ju inte nödvändigtvis använda allt slag vid en försiktig tur, för det är väldigt obehagligt att få slut på slag när det verkligen behövs.
Jag använder ofta inte mer än 60-70% av slaget på en normal tur här hemma där jag inte hetsar nerför nåt dumt, för jag vill ha resten kvar till de tillfällena. Jag gillar också att cykeln är förutsägbar så jag håller inte på och småändrar mellan turer.
Om jag var du hade jag nog bara cyklat på några turer och sen utvärderat. Hur känns det egentligen? För mjukt, för hårt? Och så kan du justera lite därefter.
Precis så.Låter vettigt!
Men generellt sett: vad gör mindre tryck och en extra token (om jag nu skulle gå den vägen)?
Mjukare där gaffeln jobbar mest, och något hårdare avslut?
Ja.Alternativet är att öka trycket ytterligare och behålla den som den är i övrigt med 1 token för att ha lite marginal.
Blir den då hårdare genom hela fjädringsvägen?
Exakt så ja. Vad som är rätt är en smaksak egentligen.Låter vettigt!
Men generellt sett: vad gör mindre tryck och en extra token (om jag nu skulle gå den vägen)?
Mjukare där gaffeln jobbar mest, och något hårdare avslut?
Alternativet är att öka trycket ytterligare och behålla den som den är i övrigt med 1 token för att ha lite marginal.
Blir den då hårdare genom hela fjädringsvägen?
Om det går definitivt nåt att prova också. Varierar ju hur bra det biter på olika gafflar.Jag vet inte om man borde testa mer kompressionsdämpning istället?
Jag har inte riktigt kommit dit än men dragit ett par klick från rekommendationen åt det mer dämpade hållet. Märkte inte så stor skillnad.Jag vet inte om man borde testa mer kompressionsdämpning istället?
Jag vet inte heller. Läste på nätet att många kör för högt tryck och/eller token när de borde öka dämpningen. Jag kände mig träffad men har inte testat än. Cyklar mest med barnen.Jag har inte riktigt kommit dit än men dragit ett par klick från rekommendationen åt det mer dämpade hållet. Märkte inte så stor skillnad.