Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

det skall till en väldig trängsel för att inte kunna gå från 2,3 till 2,4. på min 29a xc som levererades med 2,25 på smal crestfälg gick det in 3,0 på 40i-fälg. och icke boost kan jag tillägga.

om du undrar om ett alternativt däck till det du redan har går in mäter man förstås på plats hur det ser ut, och gör en värdering.

dock stämmer tillverkarnas uppgifter bara sådär, och är det lite mer gränsfall är ett säkrare sätt att ta reda på bead to bead b2b, dvs resspektive däcks tillplattade bredd. finns att tillgå på diverse siter, men det säkraste är att mäta själv, t ex på plats i din cykelaffär.

1 cm bredare b2b ger ca 3 mm bredare däck.

om yttersta nabbarna sticker ut kan man utan olägenhet ta bort en yttre del av dessa med hjälp av en vinkelslip.

Bytt klinga fram till en större och förlängt kedjan. Om kedjan hoppar två växlar för att sen hoppa upp en växel till rätt när man växlar ned, vart ska man justera? Annars växlar den fin fint

det skall till en väldig trängsel för att inte kunna gå från 2,3 till 2,4. på min 29a xc som levererades med 2,25 på smal crestfälg gick det in 3,0 på 40i-fälg. och icke boost kan jag tillägga.

om du undrar om ett alternativt däck till det du redan har går in mäter man förstås på plats hur det ser ut, och gör en värdering.

dock stämmer tillverkarnas uppgifter bara sådär, och är det lite mer gränsfall är ett säkrare sätt att ta reda på bead to bead b2b, dvs resspektive däcks tillplattade bredd. finns att tillgå på diverse siter, men det säkraste är att mäta själv, t ex på plats i din cykelaffär.

1 cm bredare b2b ger ca 3 mm bredare däck.

om yttersta nabbarna sticker ut kan man utan olägenhet ta bort en yttre del av dessa med hjälp av en vinkelslip.
Inte helt givet. Beror på däck också. Min ram är godkänd till 2,5 men med ett DHF finns det inte mycket marginal när man belastar, har en del schyssta märken på insidan av kedjestagen..

Och att det går att slipa av kanterna stämmer nog om man mest cyklar framåt eller inte lägger ner cykeln speciellt mycket när man svänger. Annars behövs det där gummit med. Inte för att man nödvän sliter däcket utifrån men som stöd för mönstret så det inte viker sig.

Inte helt givet. Beror på däck också. Min ram är godkänd till 2,5 men med ett DHF finns det inte mycket marginal när man belastar, har en del schyssta märken på insidan av kedjestagen..

Och att det går att slipa av kanterna stämmer nog om man mest cyklar framåt eller inte lägger ner cykeln speciellt mycket när man svänger. Annars behövs det där gummit med. Inte för att man nödvän sliter däcket utifrån men som stöd för mönstret så det inte viker sig.
jo marginalerna varierar förstås. och att slipa dobbarna får ses som en extraordinär åtgärd. men bra att veta att den finns som bailout. och att nackdelarna är hanterbara.

kantdobbarna gör väl mest nytta när underlaget är snett åt sidan, stenhällar och liknande. kan bli då mycket mer vinkel än man någonsin kan lägga ner cykeln i en kurva på plant underlag.

men det är först och främst innerkanten av ytterdobben som då greppar. den får väl så bra stöd av en diagonalt nedslipad yttre del. snarare är mitt intryck att ytterdobben känns stadigare med en triangulär yttre nedslipning.

inget förstahandsval, men ändå en vettigt användbar möjlighet.

Resultat: kortärmad polyesterjersey och ett par merinoarmvärmare jag tidigare använt till löpning blev perfekt för ca 100k och 700hm i 18 vindstilla grader och regn. Tur det då min beställning fortfarande har status ”registrerad” hos Postnord.

Bjäre runt? Jag klarade mig med merinolinne under en rapha classic yllemix-jersey parad med flossade rapha-bibs utan problem. Frös bara nerför hallandsåsen söderut.

jo marginalerna varierar förstås. och att slipa dobbarna får ses som en extraordinär åtgärd. men bra att veta att den finns som bailout. och att nackdelarna är hanterbara.

kantdobbarna gör väl mest nytta när underlaget är snett åt sidan, stenhällar och liknande. kan bli då mycket mer vinkel än man någonsin kan lägga ner cykeln i en kurva på plant underlag.

men det är först och främst innerkanten av ytterdobben som då greppar. den får väl så bra stöd av en diagonalt nedslipad yttre del. snarare är mitt intryck att ytterdobben känns stadigare med en triangulär yttre nedslipning.

inget förstahandsval, men ändå en vettigt användbar möjlighet.
Man får nog ha sin kravspecifikation väldigt klar för sig för att tycka att det är en användbar möjlighet. Jag skulle definitivt inte säga att det är det. Då köper jag hellre ett smalare däck. Om vi pratar om mer än 1-2 mm men med så små marginaler hade jag inte bedömt att däcket får plats ändå.

Sen beror det så klart på hur man cyklar och hur snål man är. Jag gillar att cykla slut på mina däck och kanterna går först så de vill jag gärna behålla.
(Resterna av ett DHF 3C efter ett par veckor alper som bakdäck)
IMG_2884.jpeg

Senast ändrad:
Testa att spänna vajern lite
tänkte samma. och ibland har bara hylsan råkat halka ut en aning och behöver sätta sig.

och koll av växelörat förstås.

att enstaka tänder på kassetten blivit sioböjda av hård växling är också en möjlighet, särskilt om det bara är på ett av dreven som det verkar. sikta och kolla noga, böj tilllbaka.

tänkte samma. och ibland har bara hylsan råkat halka ut en aning och behöver sätta sig.

och koll av växelörat förstås.

att enstaka tänder på kassetten blivit sioböjda av hård växling är också en möjlighet, särskilt om det bara är på ett av dreven som det verkar. sikta och kolla noga, böj tilllbaka.
Enda skilnaden är större framdrev och förlängd kedja. Växlade perfekt innan

Var kedjan sliten så lär det väl inte gå att förlänga.
Pillra inte med grejorna utan gör en riktigt justering. Funkar inte så byt kedja. Eller ta bort förlängning

Enda skilnaden är större framdrev och förlängd kedja. Växlade perfekt innan
förlängd kedja?? tolkade de som att du bytt till en ny längre kedja. hoppas det var så, eller att mottagarkedjan var nästan ny. annars är du nog i okarterad terräng.

förstås kan ju kassetten vara för sliten för den nya kedjan, (eller urrk kedjestumpen) men det brukar inte leda till att växlarna hoppar/byts, utan att det hoppar på existerande växel, oftast på de mindre dreven.

ja det är ju inte långt i sammanhanget. om du inte smörjt med mucoffs produkter.

använd din kedjeslitagemätare eller jämförmät mot en den nya kedja som nog blir nästa steg att prova.

Senast ändrad:
När jag kom hem från dagens runda satt vajerhållargrunkan såhär:

E60D6C1A-471A-4D1F-94E3-22FA6C06566C.jpeg

Så jag tryckte ner den på plats igen:

FE0E60C3-C789-4E6D-893A-1D175782C6BF.jpeg

Borde jag limma fast den eller skall den gå att lyfta av?

Inte enligt Shimanos specifikiationer. RD-M5120 är för 10/11 delade kassetter, SL-M315 är för7- och 8-delade system. Och kabellpull gör de säkert inte kompatibla.
Ok. Borde kolla Shimanos specar bättre.
Tanken är att byta 8-delat till 10-delat i slutändan. Funderade på om det gick att börja med bara bakväxeln.

Följdfråga då, har vevpartierna M315 och M5100 kompatibla axlar? Eller måste jag byta vevlager också?
Alla Shimano Hollowtech II vevpartier har 24 mm diameter. Axellängd kan vara olika mellan landsvägs- och MTB-delar (och även DH cyklar har längre axlar). Inom kategorier gäller samma axellängd. Vevhus (den ramdel dit vevlager skruvas i) kan vara antingen 68 eller 73 mm brett, då använder man medföljande distanser till vevlager.

Sedan är det frågan vilken offset på klingan som gäller. Typiska värden: 49mm, 52 mm (Boost), 55 mm (Super Boost).

Alla frågorna kommer av ett eventuellt byte från 2x8 M315 till 1x10 M5100/5120.

Inte för att jag tycker 1x är eftersträvansvärt, tänkte urpsrungligen 2x10, utan för att jag tror framväxeln är den begränsande faktorn för däckbredd.

Alla frågorna kommer av ett eventuellt byte från 2x8 M315 till 1x10 M5100/5120.

Inte för att jag tycker 1x är eftersträvansvärt, tänkte urpsrungligen 2x10, utan för att jag tror framväxeln är den begränsande faktorn för däckbredd.
Står square här

Hej, nu är min tur att ställa en fråga för att jag är drulle och har råkat dra för hårt i nyckeln och pajat en dyr detalj som är svårt att hitta.

Har någon erfarenhet med den här franska cykelbutiken?

Den reservdel som jag nu behöver finns där och inte mycket annanstans i EU.
Är butiken pålitligt? Skickar man till Sverige?

Hej, nu är min tur att ställa en fråga för att jag är drulle och har råkat dra för hårt i nyckeln och pajat en dyr detalj som är svårt att hitta.

Har någon erfarenhet med den här franska cykelbutiken?

Den reservdel som jag nu behöver finns där och inte mycket annanstans i EU.
Är butiken pålitligt? Skickar man till Sverige?

Trustpilot säger 3,7 stjärnar (från få personer). Inte bra, men inte helt dåligt heller.

Vad är det du letar efter?

Ursäkta min tjockskalle men jag fattar inte det här med chain line.
M315 har 49 mm och M5100-1 har 52 mm.
Betyder det att jag inte kan använda M5100-1?
M5100-2 har också 49 mm men den har också två klingor vilket jag för en gångs skulle inte vill ha.

Innebär det att jag måste hitta något annat vevparti som är både 1x och har 49 mm chain line?

Ursäkta min tjockskalle men jag fattar inte det här med chain line.
M315 har 49 mm och M5100-1 har 52 mm.
Betyder det att jag inte kan använda M5100-1?
M5100-2 har också 49 mm men den har också två klingor vilket jag för en gångs skulle inte vill ha.

Innebär det att jag måste hitta något annat vevparti som är både 1x och har 49 mm chain line?

Jag antar att din cykel inte har Boost standard. Då blir kedjelinjen på största drevet bak lite för skev.

Åt andra sidan använder nu många Boost cyklar 55 mm kedjelinjen. Boost flyter kassetten utåt 3 mm. Då har dom samma "fel" som du skulle har med 52 mm kedjelinjen. Så det verkar ända vara ok.

Jag föredrar en mindre skev kedjelinje, men jag använder ända inte största drevet bak.

Jag antar att din cykel inte har Boost standard. Då blir kedjelinjen på största drevet bak lite för skev.

Åt andra sidan använder nu många Boost cyklar 55 mm kedjelinjen. Boost flyter kassetten utåt 3 mm. Då har dom samma "fel" som du skulle har med 52 mm kedjelinjen. Så det verkar ända vara ok.

Jag föredrar en mindre skev kedjelinje, men jag använder ända inte största drevet bak.
Ja, har QR. Får väl leta efter ett icke-Shimano vevparti i så fall men de flesta webbutiker verkar inte har filter för kedjelinje så lite knepigt.

Ja, har QR. Får väl leta efter ett icke-Shimano vevparti i så fall men de flesta webbutiker verkar inte har filter för kedjelinje så lite knepigt.

Min favorit vevparti är den här, tyvärr lite dyrare just nu:

Men det här är ju DUB vilket betyder att man måste även byta vevlager om man flyttar från M315.

Lite utanför min budget.
Tycker det verkar lite konstigt att vevparti i samma serie skulle ha olika kompabilitet med bakänden.
Då skulle ju 2x endast fungera på QR och 1x endast på Boost?

Bike-components listar dock FC-M5100-1, och även FC-MT510-1, när jag filtrerat på "icke-Boost".
Båda listar 52 mm kedjelinje.

1693168907073.png

Lite utanför min budget.
Tycker det verkar lite konstigt att vevparti i samma serie skulle ha olika kompabilitet med bakänden.
Då skulle ju 2x endast fungera på QR och 1x endast på Boost?

Bike-components listar dock FC-M5100-1, och även FC-MT510-1, när jag filtrerat på "icke-Boost".
Båda listar 52 mm kedjelinje.

Visa bilaga 649403

Jag har inte sett det förut. Men som jag skrev tidigare verkar några tillverkare har ändrat sig och är det ok att flytta framdrevet 3 mm utåt. Åtminstone vid Boost kan man nu hitta cyklar som har 52 och andra som har 55 mm kedjelinjen. På precis samma sätt funkar 52 mm till icke-Boost. Inte vad jag föredrar dock.

Kan tillägga att min son kör Boost med 49 mm kedjelinjen, ännu bättre tycker jag.

Tillbaka
Topp