Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Sant, mest att det går så trögt att det blir svårt att rikta eftersom det typ inte rullar när försöker få fart på det i stället. Kanske ska ge mig på att pilla på lager spänningen ändå....
Tror inte att det är lagerspänningen som gör det trögt. Tycker att det känns som att det är magnetismen mellan rotorn och statorn.

Nu är mina kunskaper om fysik ingenting jag gärna skyltar med, men tänker också att skillnaden på det upplevda motståndet blir större eftersom jag bygger ett 20"hjul...

Tror inte att det är lagerspänningen som gör det trögt. Tycker att det känns som att det är magnetismen mellan rotorn och statorn.
Det är dock alldeles gratis att kolla.
Jag har ett hjul med en SON-generator av någon modell som snurrar fint. Kan tänkas att en Shimanogenerator går något trögare om det är av en billigare modell men att inte snurra alls?

Angående ekrar (igen).
Givet att ekrarna inte verkar vara de specade DT Swiss och jag inte vet så mycket om vad det egentligen är, förutom förmodligen Pillar nånting, borde jag

1. Ekra om hela hjulet så att jag är säker på att jag har samma sorts ekrar?

2. Vara upprörd över att det inte är DT Comp?

Angående ekrar (igen).
Givet att ekrarna inte verkar vara de specade DT Swiss och jag inte vet så mycket om vad det egentligen är, förutom förmodligen Pillar nånting, borde jag

1. Ekra om hela hjulet så att jag är säker på att jag har samma sorts ekrar?

2. Vara upprörd över att det inte är DT Comp?
Hur fina hjul är det?
Jag hade antagligen nöjt mig med att bara byta till en rimlig eker typ DT Comp eller Sapim D-Light och kört vidare. Enda nackdelen är egentligen att det är mer irriterande att mäta ekerspämning på hjul med massa olika sorters ekrar.

Vad för vevlager kan tänkas sitta på en Mercier från slutet av 70-talet/början av 80-talet?

Bilagor

• mercier-pink-classic-road-bicycle-1_1080x.webp
    mercier-pink-classic-road-bicycle-1_1080x.webp
    81.7 KB · Besök: 38
Hej. Tänkte uppgradera grabbens Cannondale Cujo 20l"med en ny växelväljaren.
Kommer denna passa?
MVH

Bilagor

• Screenshot_20250602-085441~2.webp
    Screenshot_20250602-085441~2.webp
    25.5 KB · Besök: 29
  • Screenshot_20250602-085601~2.webp
    Screenshot_20250602-085601~2.webp
    46.6 KB · Besök: 33
En arbetskamrat har en gammal cykelkärra , däcken har sett bättre dagar vart hittar man nya(kärran bor i Nynäshamn så vi kan inte mäta ) lokala cykemekanikern sa tydligen att det inte gick att få tag i ….hjälp
image0000011.webp
IMG_1893.webp
Mange

En arbetskamrat har en gammal cykelkärra , däcken har sett bättre dagar vart hittar man nya(kärran bor i Nynäshamn så vi kan inte mäta ) lokala cykemekanikern sa tydligen att det inte gick att få tag i ….hjälp
Visa bilaga 772437Visa bilaga 772438
Mange
Älskar att svaret från LBS alltid är att köpa ny cykel, på ett sätt eller annat.

Visa bilaga 772437Visa bilaga 772438
Mange
Äsh, korden är inte av eller ens synlig, de där däcken håller säkert 50 år till!

Canyon Torque AL 6 från 2018.
Det ska sitta BSA 68/73 vevlager med GXP från fabrik.
Jag tänker mig då att det bara är att stoppa i ett SRAM DUB BSA 68/73 utan några konstigheter istället? Det sitter det i samma ram från 2019 och framåt.
Alternativt ett från BBB som då också bör passa utan några krusiduller... BBB Vevlager

Gällande vevparti sen, behöver man tänka på något specifikt här så man inte går bort sig? SRAM GX växelparti 10-52t har jag där så tänker väl att ett SRAM GX Eagle Boost DUB 32t vevparti ska funka bolt on med det vevlagret och ha en bra kompabilitet med växelpartiet?
SRAM GX Eagle boost

Vilka andra alternativ? 2019+ har Truvativ Descendant 6K DUB 32T när det lämnade fabriken.

Ska tilläggas att det sitter inget där idag så jag måste ändå köpa nytt.

Letar efter en kraftig utomhusbelysning som föräldrarna kan ha på gården.

Vill kunna sätta rörelsesensor 100m ifrån lampan så den tänds när man kör in på gården. Vill gärna ha rätt smalt ljus, ska belysa vägen där icke välkomna bilar blir ordentligt belysta och förhoppningsvis vänder.

Kanske har någon hittat en lampa med samma behov?

Letar efter en kraftig utomhusbelysning som föräldrarna kan ha på gården.

Vill kunna sätta rörelsesensor 100m ifrån lampan så den tänds när man kör in på gården. Vill gärna ha rätt smalt ljus, ska belysa vägen där icke välkomna bilar blir ordentligt belysta och förhoppningsvis vänder.

Kanske har någon hittat en lampa med samma behov?
Låter som ett extraljus till en bil hade passat rätt bra för ändamålet. Kräver en 12v-adapter dock.

Hej,
Ska cykla Vättern nästa vecka och funderade lite om energiintaget. Har tränat med Enervits pulver och vet att det funkar bra för mig. Hade tänkt ta med mig deras portionspåsar och blanda själv, men det kommer ju att finnas Enervit sportdryck i depåerna. Jag vill gärna hålla koll på kolhydraterna jag stoppar i mig - kan man anta att sportdrycken de serverar är "korrekt" blandad, dvs. 60g kolhydrater per 500ml, eller har de spätt ut den så det mest är vatten med lite söt smak?
Vill ju inte bära på mer än jag måste, men vill inte gå torsk på energi heller..

Hej,
Ska cykla Vättern nästa vecka och funderade lite om energiintaget. Har tränat med Enervits pulver och vet att det funkar bra för mig. Hade tänkt ta med mig deras portionspåsar och blanda själv, men det kommer ju att finnas Enervit sportdryck i depåerna. Jag vill gärna hålla koll på kolhydraterna jag stoppar i mig - kan man anta att sportdrycken de serverar är "korrekt" blandad, dvs. 60g kolhydrater per 500ml, eller har de spätt ut den så det mest är vatten med lite söt smak?
Vill ju inte bära på mer än jag måste, men vill inte gå torsk på energi heller..
Nu övertänker du! Ta det som finns bara, drick och tänk inte på det mer än så.

Jag behöver en ny landsvägcykel.
Kan inte hitta några butiker i närheten som har de cyklar jag spanat in.
Funderar på en Cube Attain C:62 SLX och nu är frågan, kan man faktiskt köpa en cykel utan att först "testa"?
Är 175cm och verkar vara antingen 53 eller 56 (tyvärr finns inte 53 i lager någonstans). Verkar som det är bättre att köpa lite för liten cykel?

(Har pedaler från nuvarande cykel som jag hoppas passar)

Jag behöver en ny landsvägcykel.
Kan inte hitta några butiker i närheten som har de cyklar jag spanat in.
Funderar på en Cube Attain C:62 SLX och nu är frågan, kan man faktiskt köpa en cykel utan att först "testa"?
Är 175cm och verkar vara antingen 53 eller 56 (tyvärr finns inte 53 i lager någonstans). Verkar som det är bättre att köpa lite för liten cykel?
Har du koll på vilken sittställning du vill ha? För i så fall borde du kunna jmf stack och reach mellan 53 o 56, enl tabellen det verkar bara skilja 9 mm i reach men hela 30mm i stack.
Hur högt vill du ha styret?

Hej,
Maila arrangörerna och fråga, jag har fått svar på just den frågan från liknande arrangörer. (Sen vet man aldrig hur de på stationen till sist blandar, om det sker lokalt, men så kan det vara.)

Har du koll på vilken sittställning du vill ha? För i så fall borde du kunna jmf stack och reach mellan 53 o 56, enl tabellen det verkar bara skilja 9 mm i reach men hela 30mm i stack.
Hur högt vill du ha styret?

Jag ska sätta igång igen efter många års uppehåll.
Gillar att sitta relativt mer rakt upp då jag just nu har dålig kondition samt svaga magmuskler.

Gillar att sitta relativt mer rakt upp då jag just nu har dålig kondition samt svaga magmuskler.
Då kanske 56 är bättre men du får nog nästan räkna med att köra med 80 mm stam (eller kortare...). Jag tror att den egentligen är för lång.

Vill du vara mer framtidssäker så är nog 53 bättre. I värsta fall kan du ju köra en uppåtvinklad stam och okapat gaffelrör för att få upp styret och sedan sänka när du är mer van.

56an kommer också med längre vevarmar vilket kan vara värt att tänka på.

Vet du ungefär hur dina proportioner är? Om du har långa ben för din längd kan nog 53an bli för låg.

Om du har en cykel så kan du mäta upp stack och reach för den och självklart även prova hur du sitter på den och utifrån det komma fram till vad som behöver ändras för att sittställningen skall passa dig.
Men som @JohanRR skriver kan det vara bra att ha marginaler för (minst) ±1-2 cm justering av både styrstamslängd o distanser till ffa mindre, men kanske även större.

Maila arrangörerna och fråga, jag har fått svar på just den frågan från liknande arrangörer. (Sen vet man aldrig hur de på stationen till sist blandar, om det sker lokalt, men så kan det vara.)
Egen erfarenhet efter 12 rundor runt sjön är att du hittar precis hela spektrat (och lite till), allt från nästan vatten till rejält starkt blandat. Men oftast ganska korrekt.

Juridisk fråga - reflekterande silverfärg på cykeln OK? Alltså att ramen blänker som nypolerad krom, fast ännu mer och kanske lite regnbågsfärger i blänket. Svårt att förklara men hoppas ni fattar.

Behövs reflexer då? Eller kommer polisen ändå bötfälla mig efter solnedgången utan?

Juridisk fråga - reflekterande silverfärg på cykeln OK? Alltså att ramen blänker som nypolerad krom, fast ännu mer och kanske lite regnbågsfärger i blänket. Svårt att förklara men hoppas ni fattar.

Behövs reflexer då? Eller kommer polisen ändå bötfälla mig efter solnedgången utan?
Reflexer skall vara godkända och ha en märkning som visar det för att just vara godkänd för användning.
Men vad polisen i praktiken gör eller inte gör varierar....

Reflexer skall vara godkända och ha en märkning som visar det för att just vara godkänd för användning.
Det är väl inte sant längre? Statens prövningsverk eller vad det hette var förr tvunget att godkänna reflexer, men inte längre. Hur vet polisen på plats att det är en godkänd reflex? Jag använde reflextejp på min förra cykel och det är samma som sätts på kärror/lastbilar, men står absolut ingenting på den.

Edit: Nä du hade rätt, fan!

IMG_8621.webp

Har inte fått en enda hjulreflex med E-märkning till mina cykelköp. Verkar bara den vita framåt och den röda bakåt som jag fått som har E-märkning.

Kan man inte hävda att de monterades innan 1985? ;) Undrar om det är någon cyklist som fått nedslag på felaktiga reflexer?

Kan man inte hävda att de monterades innan 1985? ;) Undrar om det är någon cyklist som fått nedslag på felaktiga reflexer?
Chansen att farbror blå ens skulle kolla att det finns reflexer är nog ovanlig. Att samma farbror skulle gå till ytterligheter och kolla reflexens märkning är definitivt osannolik. Fungerande lyse däremot kan nog rendera ett glapp i portmonnän när en sällsynt räd genomförs.
För piloten kommer säkerheten i att synas i första hand, viktigare än e-märkning.

Chansen att farbror blå ens skulle kolla att det finns reflexer är nog ovanlig.
Famous last words.
Det är litet tokigt, när jag är ute och rör på mig i trafiken tycker bilister att jag borde ha starkare reflexer, bättre lampa, gul eller vit jacka, etc. Det som är tokigt med det är, att det är bilisterna som på något sätt ska "bättra" sig. Exvis. sänka farten, öka förmågan att ta in intryck utifrån, eller låta bilen stanna hemma pga dåligt omdöme eller syn.

Famous last words.
Det är litet tokigt, när jag är ute och rör på mig i trafiken tycker bilister att jag borde ha starkare reflexer, bättre lampa, gul eller vit jacka, etc. Det som är tokigt med det är, att det är bilisterna som på något sätt ska "bättra" sig. Exvis. sänka farten, öka förmågan att ta in intryck utifrån, eller låta bilen stanna hemma pga dåligt omdöme eller syn.
Du har så rätt så men likväl är det du som blir plattat om inte bilisten "såg" dig.
(dvs ignorerade dig därför att du inte såg tillräckligt farlig ut. Alla ser getingen...)

Tillbaka
Topp