Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hej, helt ny på detta med cykling som hobby men har som mål att ge det en ordentlig chans. Kommer ifrån golfen där det med tiden blivit i stort sett standard att man gör en utprovning (motsvarande en bike-fiting) INNAN man köper sina nya klubbor så min fråga är om det är likadant i cykelvärlden? Jag köpte nämligen en cykel i höstas och det var lite frågor om var (underlag) jag tänkte cykla och min längd och vikt och sedan plockades en cykel fram. Märkte ganska snart att sadeln var "oskön" och det visade sig att min rumpa skulle ha en helt annan bredd.

Så även om man går in på en "billig" cykel så sticker det iväg en hel del om man sedan skall byta ut en massa komponenter.

Så kanske då istället två frågor?
1. När görs en bike-fit? Innan eller efter köp?
2. Finns det någon brytpunkt i pris på cykeln (över/under 50.000kr) då det görs en bike-fit innan leverans?

Tack på förhand!

Famous last words.
Det är litet tokigt, när jag är ute och rör på mig i trafiken tycker bilister att jag borde ha starkare reflexer, bättre lampa, gul eller vit jacka, etc. Det som är tokigt med det är, att det är bilisterna som på något sätt ska "bättra" sig. Exvis. sänka farten, öka förmågan att ta in intryck utifrån, eller låta bilen stanna hemma pga dåligt omdöme eller syn.
Fast är det något som bilisterna gillar, så är det Garmin radarlampa.
Senast för någon vecka vad det en bilist som gav lampan beröm. Stannade på samma ställe som en bilist, som hade kört om mig lite tidigare, som då gav lampskenets synlighet tummen upp.

Hej, helt ny på detta med cykling som hobby men har som mål att ge det en ordentlig chans. Kommer ifrån golfen där det med tiden blivit i stort sett standard att man gör en utprovning (motsvarande en bike-fiting) INNAN man köper sina nya klubbor så min fråga är om det är likadant i cykelvärlden? Jag köpte nämligen en cykel i höstas och det var lite frågor om var (underlag) jag tänkte cykla och min längd och vikt och sedan plockades en cykel fram. Märkte ganska snart att sadeln var "oskön" och det visade sig att min rumpa skulle ha en helt annan bredd.

Så även om man går in på en "billig" cykel så sticker det iväg en hel del om man sedan skall byta ut en massa komponenter.

2. Finns det någon brytpunkt i pris på cykeln (över/under 50.000kr) då det görs en bike-fit innan leverans?

Tack på förhand!
Bra sittställning är alltid bra. Den löser man oftast själv (med gamla riktlinjer). Alla har olika kroppar och olika preferenser för vad som är skönt.
Allas rövar är olika. Vissa kan sitta på vad som helst, andra behöver leta längre efter en bra sadel. En bra sadel som bara är lite felvinklad kan upplevas som obra.
Man kan titta mycket på vinklar och avstånd, men en bikefit görs på plats med dig, din cykel och bike fittern.

1. När man har problem (eller vill optimera maximalt).
2. Nä. En bikefit är ett val som cyklisten själv gör och betalar för.

Bike-fit kommer vanligen efter, men en duktig handlare ser rätt snabbt vad som är aktuellt och om det finns hemma. Fråga och testa och anmärk så mycket som möjligt. ...Ska du ha en sadelväska till klubborna också?

Bra sittställning är alltid bra. Den löser man oftast själv (med gamla riktlinjer). Alla har olika kroppar och olika preferenser för vad som är skönt.
Allas rövar är olika. Vissa kan sitta på vad som helst, andra behöver leta längre efter en bra sadel. En bra sadel som bara är lite felvinklad kan upplevas som obra.
Man kan titta mycket på vinklar och avstånd, men en bikefit görs på plats med dig, din cykel och bike fittern.

1. När man har problem (eller vill optimera maximalt).
2. Nä. En bikefit är ett val som cyklisten själv gör och betalar för.

Var hittar man ett alu-styre med plats för handtag, vridreglage och bromshandtag (~19 cm), silver, 25,4 mm i hyfsad kvalitet? Vanligt rakt med lite backsweep.

Man gör förstås när man vill, men jag tror du får ut mer av en bikefit när du cyklat ett tag och fått lite koll på vad du vill. Handlaren bör kunna hjälpa dig med storleksval och grundläggande inställningar för att komma igång.

Tycker bara att det blir lite märklig ordning att man först köper en cykel och hoppas att den är rätt och är den inte det så köper man ytterligare grejer och provar vidare. Beror kanske på att cykel bygger mycket på känsla och inte bara mätbara siffror som kan omsättas i komponenter och jag gissar att det alltid varit så här och därför ifrågasätts inte metoden.

Tycker bara att det blir lite märklig ordning att man först köper en cykel och hoppas att den är rätt och är den inte det så köper man ytterligare grejer och provar vidare. Beror kanske på att cykel bygger mycket på känsla och inte bara mätbara siffror som kan omsättas i komponenter och jag gissar att det alltid varit så här och därför ifrågasätts inte metoden.

Nej, det berör inte på känslan, eller kanske ja, det berör på hur man tittar på det. Din position på en cykel berör mycket på hur djupt du kan/vill sitta. Det varierar mycket mellan personerna och med träning kan man komma djupare. Det påverkar optimala geometrin av cykeln mycket. Sen finns många flera detaljer, som hur långt fram man vill har fötter på pedalarna, som påverkar.

Det är ju din kropp det gäller och allas är olika, så det finns inget facit att följa. Det tar också ett tag att bygga upp kropp och teknik och hitta rätt ställning. Den första cykeln man köper tenderar att vara fel, så börja hellre med sansad budget och kom igång, sedan kan man titta på att skaffa en ny cykel när man fått bättre koll.

Om man köper en cykel som verkar rätt i praktiken (mätbart), så är den mycket troligt ett bra utgångsläge för små förändringar (så den passar just dig).

Men, som redan skrivits, man vet inte vad man gillar/föredrar förrän man cyklat ett tag. Om du gillar helt "fel" cykel (utifrån vad man borde gilla) så är det den cykel du gillar.

Har köpt hem nytt headset till min kolfibermtb men undrar om jag verkligen måste byta lagerkoppar och crown race? Det är ju samma lager i gamla och nya headsetet!

Tack på förhand!
Tror det är svårt för en clubfitter att hitta rätt klubbor till en nybörjare som kommer in i butiken. Det tar ett tag att hitta swingen och få upp klubbhastigheten. Det är nog bättre att börja spela på nåt som är ungefär rätt klubbor och optimera efter hand. Lite som med cykel alltså.

Bytt bara lagren. Ofta kan man också köpa bara lager.
Brickan som sitter mellan lagret och "topp-skyddet" var lite risig och hade börjat tugga lite på gaffelröret därav att jag köpte helt nytt headset. Borde inte vara några problem att byta allt förutom koppar egentligen? Hittade precis en tutorial på youtube på hur jag byter crown race utan specialverktyg så tänkte byta den också när jag ändå håller på.

Brickan som sitter mellan lagret och "topp-skyddet" var lite risig och hade börjat tugga lite på gaffelröret därav att jag köpte helt nytt headset. Borde inte vara några problem att byta allt förutom koppar egentligen? Hittade precis en tutorial på youtube på hur jag byter crown race utan specialverktyg så tänkte byta den också när jag ändå håller på.

Crown race sliter inte och är riktigt jobbigt att får bort, jag skulle alrig byta den.

Crown race sliter inte och är riktigt jobbigt att får bort, jag skulle alrig byta den.
Precis. Så länge hela styrlagret är ordentligt spänt och kronbanan inte är i spillror, behövs den inte att bytas ut.

Man byter ut kronbanan om: 1) man håller på att slänga eller sälja gaffeln, 2) den nuvarande kronbanan är feldimensionerad till en ny ram eller nytt styrlager (t.ex. 1⅛" mot 1½" styrrörsdiameter eller 36° mot 45° graders nedre lager)
Sen tänkte jag köpa ett pvc-rör för att banka på den nya.
Jag försökte banka in en kornbana med ett PVC-rör en gång. Aldrig igen, och säkert inte på kolfiberkomponenter.

Precis. Så länge hela styrlagret är ordentligt spänt och kronbanan inte är i spillror, behövs den inte att bytas ut.

Man byter ut kronbanan om: 1) man håller på att slänga eller sälja gaffeln, 2) den nuvarande kronbanan är feldimensionerad till en ny ram eller nytt styrlager (t.ex. 1⅛" mot 1½" styrrörsdiameter eller 36° mot 45° graders nedre lager)

Jag försökte banka in en kornbana med ett PVC-rör en gång. Aldrig igen, och säkert inte på kolfiberkomponenter.
Såg ju så enkelt ut på youtube! :LOL:
Nu är det en zeb-gaffel så rejält gaffelrör ändå. Men okej, kanske fortsätter med den gamla då så lägger jag nya kronbanan i "att göra sen" lådan.

Tror det är svårt för en clubfitter att hitta rätt klubbor till en nybörjare som kommer in i butiken. Det tar ett tag att hitta swingen och få upp klubbhastigheten. Det är nog bättre att börja spela på nåt som är ungefär rätt klubbor och optimera efter hand. Lite som med cykel alltså.

Jo, så är det och man gör en utprovning av något som passar där och då, utvecklas man sedan som spelare så kan man behöva nya klubbor men trots alla olika kroppar och förutsättningar som finns så är väldigt många inom ramen för "standard" när allt kommer till kritan.

Men här i tråden verkar ju även ni (som jag antar är erfarna cyklister) köpa konceptet med att köpa först och sedan anpassa och köpa ytterligare grejer. Får lite känslan att ingen vågat utmana processen eller så är det precis så svårt som ni påstår. I kommentarerna till YT-videon som BFS länkade till så var det många som verkade se fram emot "try first, buy later" och Selle royal se ut att ha tagit fram en maskin gör det möjligt, säkert en svindyr maskin men om efterfrågan ökar så lär priset sjunka (så blev det inom golfen).

Skall inte dra detta vidare men det skall bli intressant att se vad som händer i framtiden inom detta området.

Tack för all input, det blir ingen ny cykel förrän tidigast i höst så jag hinner att fundera vidare och kommer säkert med fler frågor.

Jo, så är det och man gör en utprovning av något som passar där och då, utvecklas man sedan som spelare så kan man behöva nya klubbor men trots alla olika kroppar och förutsättningar som finns så är väldigt många inom ramen för "standard" när allt kommer till kritan.

Men här i tråden verkar ju även ni (som jag antar är erfarna cyklister) köpa konceptet med att köpa först och sedan anpassa och köpa ytterligare grejer. Får lite känslan att ingen vågat utmana processen eller så är det precis så svårt som ni påstår. I kommentarerna till YT-videon som BFS länkade till så var det många som verkade se fram emot "try first, buy later" och Selle royal se ut att ha tagit fram en maskin gör det möjligt, säkert en svindyr maskin men om efterfrågan ökar så lär priset sjunka (så blev det inom golfen).

Skall inte dra detta vidare men det skall bli intressant att se vad som händer i framtiden inom detta området.

Tack för all input, det blir ingen ny cykel förrän tidigast i höst så jag hinner att fundera vidare och kommer säkert med fler frågor.
Jag länkade inte till videon. :)

Att skaffa sig kunskap först är bäst (det verkar du intresserad av, vilket är bra). Sen gör man första köpet, baserat på den kunskap man har skaffat sig. Sen får man mer kunskap (om sig själv och sina preferenser). Och köper en till (eller byter).

Ska du inte köpa cykel förrän i höst har du gott om tid att leta mer kunskap (och testa cyklar). Testa, känn efter, tänk, googla, testa en annan, osv. Då kommer du mest troligt att hitta en alldeles utmärkt cykel som du kan cykla mycket på (utan större modifieringar).

Och när nörderiet växer (vilket det oftast gör) börjar du leta efter små förbättringar (som du egentligen klarar dig utan). :)

Litet hänger inpassningen även på vilken utrustning och vilka skor och kläder man kör med.
Adels' i Kalmar hade bike fit - jag har aldrig provat - men det tog ju upp 1/3 av affären och det var kunder runt den som provade. ...I efterhand, tror jag, bike-fiten gjordes där.

Hey! Jag har köpt en Cannondale Topstone 1 begagnat, som visserligen var relativt ny och inte gått långt. En sak jag undrar är om toppen på styrstammen, saknas det en skruv här eller är detta någon nymodernitet? Saknas ett litet plugg-lock (i brist på rätt benämning)?Styret har ju liksom inte gått av eller blivit lösare. Om det nu är en nymodighet, hur fungerar en sådan egentligen, är det något speciellt som behövs för att reglera spänningen eller är det bara att sätta ner nyckeln som vanligt?

Mvh Felix

Bilagor

• 20250606_095825.webp
    20250606_095825.webp
    429.7 KB · Besök: 57
  • 20250606_095813.webp
    20250606_095813.webp
    281.6 KB · Besök: 68
Hey! Jag har köpt en Cannondale Topstone 1 begagnat, som visserligen var relativt ny och inte gått långt. En sak jag undrar är om toppen på styrstammen, saknas det en skruv här eller är detta någon nymodernitet? Saknas ett litet plugg-lock (i brist på rätt benämning)?Styret har ju liksom inte gått av eller blivit lösare. Om det nu är en nymodighet, hur fungerar en sådan egentligen, är det något speciellt som behövs för att reglera spänningen eller är det bara att sätta ner nyckeln som vanligt?

Mvh Felix
Hmm.. testa att skruva av så får du se hur det ser ut?

Edit: Ser ut att vara en compression plug eller nåt? Jag är dåligt insatt tyvärr. Men ser ju onekligen ut som att något saknas eftersom det ser ut som ett tomrum där inuti. Därför kan det vara bra för dig att skruva av och se hur allt funkar inuti. Det går alltid att få tillbaka det.

Senast ändrad:

Mvh Felix
Ser ut som skruv och topplock är integrerade istf som vanligt två delar.
Ännu ett lysande framsteg för tekniken värt en rejäl slant!

Mvh Felix

Vad du ser är top-locken som är skruvad i en expander. Allt funkar som vanligt, det är bara att gängan är integrerad i locken.

Har man tur så hittar man en cykelhandlare som är kunnig och rekommenderar rätt cykel och storlek. En annan väg är att innan cykelköpet göra en sk bike sizing hos en bike fitter. Vid en bike sizing får du en två referensmått, stack och reach, som anger hur hög cykeln bör vara fram och hur långt det bör vara fram till styret för att passa dig optimalt. Notera att bike sizing och bike fit är två olika saker. Det senare gör du om du tycker att du har behov av det. Bike sizing erbjuds tyvärr fortfarande i begränsad omfattning och konceptet är inte så känt, ens här på Happy. Tar ca en timme och kostar ca en tusenlapp. En bike fit tar längre tid och kostar ofta drygt tre tusen.

Har man tur så hittar man en cykelhandlare som är kunnig och rekommenderar rätt cykel och storlek. En annan väg är att innan cykelköpet göra en sk bike sizing hos en bike fitter. Vid en bike sizing får du en två referensmått, stack och reach, som anger hur hög cykeln bör vara fram och hur långt det bör vara fram till styret för att passa dig optimalt. Notera att bike sizing och bike fit är två olika saker. Det senare gör du om du tycker att du har behov av det. Bike sizing erbjuds tyvärr fortfarande i begränsad omfattning och konceptet är inte så känt, ens här på Happy. Tar ca en timme och kostar ca en tusenlapp. En bike fit tar längre tid och kostar ofta drygt tre tusen.
Kan man ens göra en bike fit utan att först äga cykeln? Poängen är väl att just den exakta cykeln ställs in optimalt för dina behov. Skulle också satsa på bike sizing först, för då vet du iallafall att cykeln ska passa dig. Sen när du cyklat ett tag kommer du få mer nytta av en bike fit och den kikar ju även (om det är en duktig bike fitter (fniss)) på saker som inlägg till skorna och sånt. Allt beror på vad du vill uppnå och vad du har behov av. Eller vart på kroppen det gör ont vid längre turer.

Kan man ens göra en bike fit utan att först äga cykeln? Poängen är väl att just den exakta cykeln ställs in optimalt för dina behov. Skulle också satsa på bike sizing först, för då vet du iallafall att cykeln ska passa dig. Sen när du cyklat ett tag kommer du få mer nytta av en bike fit och den kikar ju även (om det är en duktig bike fitter (fniss)) på saker som inlägg till skorna och sånt. Allt beror på vad du vill uppnå och vad du har behov av. Eller vart på kroppen det gör ont vid längre turer.

Teoretiskt göra kan man göra en bike fit med en ny cykel som man har köpt, men fortfarande kan lämna tillbaka, men normalt gör man (om man vill) en bike fit när man har cyklat på cykeln ett tag.

Det går väl alldeles utmärkt och är i vissa fall enklare. Gör du bikefit på en rigg så kan man ju väldigt enkelt laborera med exempelvis vevarmslängd och sittposition utan att skruva av och på komponenter på en "riktig" cykel. Sen är det såklart enkelt om man har sin egen cykel också så man snabbt kan överföra måtten. Men som grund för ett köp eller ett bygge så förstår jag inte varför det skulle vara ett problem

Tack Bele! En bike sizing låter som det ändå är lite av det jag har efterfrågat men inte känt till som koncept. Gör man en sådan så bör man åtminstone få en korrekt storlek på sin nya cykel och sedan får man peta på de respektive komponenterna för att hamna rätt.

Det går väl alldeles utmärkt och är i vissa fall enklare. Gör du bikefit på en rigg så kan man ju väldigt enkelt laborera med exempelvis vevarmslängd och sittposition utan att skruva av och på komponenter på en "riktig" cykel. Sen är det såklart enkelt om man har sin egen cykel också så man snabbt kan överföra måtten. Men som grund för ett köp eller ett bygge så förstår jag inte varför det skulle vara ett problem
Det blir väl ett problem om den cykeln man köper inte alls har samma geometri som man får fram som optimalt på rigget. Då får man göra en ny bike fit sen ändå på nya cykeln? Men har man tur kanske man hittar en som stämmer någorlunda överens med det man fått fram. Det sägs ju att man ska göra en bike fit per cykel egentligen. Men det kanske är något som ”big bike fit” kommit på.

Då köpte man ju fel cykel.
Jag menar att det man får fram på den där bikefit-riggen inte är säkert att det representerar något som finns i verkligheten. Så då blir alla cyklar ”fel cykel”. Men bike sizing är bra så man får ett riktmärke, sen bike fit för ens specifika cykel efter ett halvår/år eller nåt.

Jag menar att det man får fram på den där bikefit-riggen inte är säkert att det representerar något som finns i verkligheten. Så då blir alla cyklar ”fel cykel”. Men bike sizing är bra så man får ett riktmärke, sen bike fit för ens specifika cykel efter ett halvår/år eller nåt.
Det torde vara väldigt få och udda cyklister som ska sitta på ett sätt på en cykel, som det sedan inte går att bygga.

Klart du inte kan hitta en cykel som på mm passar i alla mått men tillräckligt bra. Du får fram reach och stack och hur långt och högt du skall sitta på cykeln. Resten får ju justeras ändå. Som att byta styrstam eller styre exempelvis. Eller så kan det ju vara så att man kommer fram till att man har så märkliga proportioner så att man inte kan köpa en standardcykel och får beställa en custom ram.

Hur skall "bikesizing" hjälpa då menar du? Kan den ge ett riktmärke att köpa en cykel som en bikefit inte lyckas få fram? Låter konstigt

Sen skiljer det säkert från ställe till ställe men kan tänka mig att om man gör en bikefit för att köpa en cykel så kan man säkert komma med cykeln och justera in den efter ett tag. Är det samma ställe som säljer fit och cykel så justeras den väl in och du gör din fit på cykel när den kommer.

En kollega som köpte ny hoj gjorde ju bikefit först. Sen var det 3 månaders leveranstid på cykeln, när den kom så fick han den justerat baserat på det man kom fram till på bikefiten. Sen kan det säkert vara nyttigt att göra en finjustering efter en säsong eller så.

Det är ju heller inte så att bikefit är en lösning på alla problem och man kan ju helt klart tweaka sin position själv när man börjar bli bekväm.

Tjofräs!

Märkte att framhjulet skorrar och har sig, trodde att det var brist på fett men så var inte fallet.

Vad kan man göra åt detta? Kan man jämna ut med dremel eller måste man köpa nytt och vart i hela friden kan man köpa nya sådana? Min lokala affär är XXL och dom hade inte (iofs inte ordinarie personal där idag).

Bilagor

• IMG_7550.webp
    IMG_7550.webp
    175.5 KB · Besök: 39
  • IMG_7546.webp
    IMG_7546.webp
    165.8 KB · Besök: 37
Tjofräs!

Märkte att framhjulet skorrar och har sig, trodde att det var brist på fett men så var inte fallet.

Vad kan man göra åt detta? Kan man jämna ut med dremel eller måste man köpa nytt och vart i hela friden kan man köpa nya sådana? Min lokala affär är XXL och dom hade inte (iofs inte ordinarie personal där idag).
Om det är Shimano https://bikable.se/reservdelar/nav/...BwE43NdFU5qR1d1KQxHeeGK9X4Z7CX1BoCxNkQAvD_BwE

Lite fett och rätt justerat förspänning - samt antagligen nya lagerkulor - gör nog susen.
Kolla koppen också. Ser den likadan ut är det nytt nav som gäller.

Tjofräs!

Om det ser ut sådär så är nog även lagerbanorna i koppen (dvs det som är fast i navet) slut. Då är det egentligen bara att byta navet, med vissa undantag där det finns reservdelar. Vad har du för nav?

Tillbaka
Topp