Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om det är Shimano https://bikable.se/reservdelar/nav/...BwE43NdFU5qR1d1KQxHeeGK9X4Z7CX1BoCxNkQAvD_BwE

Lite fett och rätt justerat förspänning - samt antagligen nya lagerkulor - gör nog susen.
Kolla koppen också. Ser den likadan ut är det nytt nav som gäller.
Om det ser ut sådär så är nog även lagerbanorna i koppen (dvs det som är fast i navet) slut. Då är det egentligen bara att byta navet, med vissa undantag där det finns reservdelar. Vad har du för nav?
Koppen verkar se/kännas ok. Kulorna likaså, det verkar bara vara den koniska delen som tagit mest stryk.

Navet verkar vara något Joytech. Säkert cheapo as fcuk. Men sitter på en billig elcykel :)

Koppen verkar se/kännas ok. Kulorna likaså, det verkar bara vara den koniska delen som tagit mest stryk.

Navet verkar vara något Joytech. Säkert cheapo as fcuk. Men sitter på en billig elcykel :)
Du kan ju också fylla på med fett igen och ignorera det. Antagligen länge.

Men det är inte så mycket att försöka laga.

Vad krävs för att kunna ta isär ett sånt här nav och ta sig en titt på dess lager? Har vridit och vänt på skiten men fattar inte hur man bär sig åt.
1749233573453.webp

Lvg-cykeln har börjar knaka vid varje tramptag så länge jag har båda händerna på styret och röven på sadeln. Har killresonerat mig fram till att det är sadeln eller sadelstolpen som är boven, inte minst för att jag nyligen både bytt sadel och justerat sadelhöjd.

Ram och sadelstolpe är i kolfiber, där har jag inte så mycket erfarenhet.. krävs något speciellt för att undvika knak? Sadelstolpe typ aero.

Knak kan komma överallt ifrån, vanligen skruvade leder förstås. Och ljudet hörs ofta ganska långt från felkällan. Jag skulle aldrig misstro ditt sadelmontage, men har inte så mycket annat att gå på.
'Stolpen såväl som ramen ska vara riktigt rena före montage, och sedan ett uns montagepasta avsett för kolfiber, så du får loss grejorna en dag.
Det finns litet olika skruvsystem för att fästa sadelstolpe och sadel. Kolla så sadeln sitter symmetriskt på stolpen och dra sedan ganska duktigt.

Ram och sadelstolpe är i kolfiber, där har jag inte så mycket erfarenhet.. krävs något speciellt för att undvika knak?
Det finns monteringsfett speciellt för kolfiber
Men det finns även de som påstår att tandkräm skall fungera lika bra

Kolla så sadeln sitter symmetriskt på stolpen och dra sedan ganska duktigt.
Nja, max 6-8 Nm brukar väl vara det som rekommenderas?
Låga moment tycker jag kan vara svåra att känna skillnad på,
men som tur är för mig och kanske även @SIE finns det billiga och välfungerande
momentnycklar för 3-12 Nm för under 167 SEK inkl bits
(Jag har en sådan (med ett annat namn) på landet och den fungerar bra,
riktigt bra, men det kan både vara svårt att komma åt och se skalan i vissa lägen.

Klart du inte kan hitta en cykel som på mm passar i alla mått men tillräckligt bra. Du får fram reach och stack och hur långt och högt du skall sitta på cykeln. Resten får ju justeras ändå. Som att byta styrstam eller styre exempelvis. Eller så kan det ju vara så att man kommer fram till att man har så märkliga proportioner så att man inte kan köpa en standardcykel och får beställa en custom ram.

Hur skall "bikesizing" hjälpa då menar du? Kan den ge ett riktmärke att köpa en cykel som en bikefit inte lyckas få fram? Låter konstigt

Jag tror att du och @miyatafarfar åtminstone delvis är inne på samma spår.

Finns det inget att utgå från är min bild att man använder rigg vid bike sizing. Egen och andras som jag har närvarat vid har gjorts utifrån befintlig cykel, det är tydligen lättare. Jag gissar att det gäller inom rimliga gränser.

När man köpt en cykel med rätt mått kan den justeras in med en bike fit. Om det är nödvändigt eller inte kan diskuteras, många klarar sig nog utan och kanske till och med sitter ganska fel utan att få problem.

Vet väl egentligen svaret redan men osäkerheten gör att jag måste.

Hydra i9 nav, med en micro spline hub, se bild och rätta mig gärna.

Jag har en GX växelgrupp med 10-52t kassett och vill gärna behålla trigger och förare.
Förstått att en 10-51 SLX och passande kedja så ska det vara fullt görbart utan problem?

Annars åker jag på att byta hela frihjulskroppen till en XD driver och då är det mer pengar om man ska försöka hålla nere budgeten.

Screenshot_20250609_224826_ChatGPT.webp

Vet väl egentligen svaret redan men osäkerheten gör att jag måste.

Hydra i9 nav, med en micro spline hub, se bild och rätta mig gärna.

Jag har en GX växelgrupp med 10-52t kassett och vill gärna behålla trigger och förare.
Förstått att en 10-51 SLX och passande kedja så ska det vara fullt görbart utan problem?

Annars åker jag på att byta hela frihjulskroppen till en XD driver och då är det mer pengar om man ska försöka hålla nere budgeten.

Visa bilaga 773740

På bilden syns en XD frihjulskropp.

Kan jag använda 10-delad Dura Ace bakväxel med 8-speed Sora shifters?
kan och kan. antalet växlar sitter i handtaget, inte i växelföraren. och båda har samma totala sidoförflyttningsbredd.

så det hänger på vajerdrag per växel. dura ace har haft åtminstone ett par olika genom åren, sora vet jag inte. sedan måste du översätta de uppgifter du hittar, mellan 8 och 10

om sorahandtaget drar dura ace-växelföraren på ett sätt som inte stämmer med en 8-vxl kassett går det att ändra utäxlingen i vajerdraget med en så kallad shift mate. man kan också göra mindre justeringar själv genom att tweaka vajerinfästningen på bakväxeln; den sitter på en hävarm vars effektiva längd kan påverkas medelst fulmek.

så nja på den frågan.

En sanity check innan jag har sönder något...Försöker få loss vevlager!

Det är ett campagnolo veloce vevlager, 1.370x24 TPI så det indikerar väll brittisk standard alltså MOTURS för non-drive side och MEDURS för drive side men pilarna och texten på vevlagret säger emot varandra? Som tur är sitter det inte fast utan jag kan vrida lite åt båda hållen på non drive side.

Non drive side, "RIGHT LOCK" borde skruvas ur MOTURS precis som pilen indikerar?
Screenshot 2025-06-10 at 18.38.10.webp

Drive side, "LEFT LOCK" borde skruvas ur MEDURS precis som pilen indikerar?
Screenshot 2025-06-10 at 18.38.17.webp

En sanity check innan jag har sönder något...Försöker få loss vevlager!

Det är ett campagnolo veloce vevlager, 1.370x24 TPI så det indikerar väll brittisk standard alltså MOTURS för non-drive side och MEDURS för drive side men pilarna och texten på vevlagret säger emot varandra? Som tur är sitter det inte fast utan jag kan vrida lite åt båda hållen på non drive side.

Non drive side, "RIGHT LOCK" borde skruvas ur MOTURS precis som pilen indikerar?
Visa bilaga 773813

Drive side, "LEFT LOCK" borde skruvas ur MEDURS precis som pilen indikerar?
Visa bilaga 773815
Märkningen anger hur lagret skruvas på/in. Demonteras mot pilriktningen.

Tillbaka
Topp