fram gaffel

fram gaffel
Nej, du behöver en gaffelpump.

24V-114308297000_250.jpg

fram gaffel
Är inte helt säker, men har för mig att det är standard bilventil, möjligen med djupt monterad kägla, precis som på de flesta Marzzochi gafflarna. Så, visst, det GÅR att pumpa I luft med kompressor. Pumpade alltid min gamla gaffel på någon av mackarna på vägen ut till skogen. Problemet brukar vara att minska trycket, vilket man inte kan göra med standard bilventilspump alla gånger... Och sen bör man kanske inte döna på 10+ bar på en gång, kammaren i en gaffel är ju löjligt liten, så trycket stiger apfort. Viss försiktighet är alltså tillrådlig. Jag hade definitivt rekommenderat gaffelpump, med skala anpassad för vad du pumpar.
B!

fram gaffel
Använde INTE kompressor på en Dirtjam Pro, det kan lätt gå åt helvete.

Jag har hört om flera fall av sprängd packning pga. kompressoranvändande på Dirtjam...

fram gaffel
BTW. Rätt många mackar har i dagsläget strypt sina system så de inte levererar mer än ca 4bar, vilket sällan är nog för oss och våra dämpare i alla fall.

Som positiv bieffekt är det även omöjligt att spränga packboxarna med så lågt tryck.
(Orsaken till sprängda packningar är just den att dämparens luftkammare är så liten, och den inkommande luften matas på med så högt tryck. DirtJam Pro ska ha inte fullt 5 bar för 100kilo+ förare, så det borde vara omöjligt att spränga friska packboxar även med 10 bar, men man ska aldrig säga aldrig. (Trycket ökar ju när gaffeln komprimeras, exakt hur högt lyckas jag inte lista ut, eftersom oljemängden bara anges i volym, och inte i mm förhållande till gaffelbenet.))
I värsta fall brukar även Biltema liknande fotpumpar osv fungera, så kompressor osv brukar aldrig behövas.
B!

fram gaffel
okej men jag såg en gaffel på stadium och den gick på 500 och det tycker jag är lite för mycket så om ni har nån bra sida där det finns billiga gaffel pumpar

fram gaffel
Jag köpte min gaffelpump i en vanlig cykelbutik för 300kr. På nätet går det att hitta billigare, men runt 200kr får man nog lägga.

Med lite tur kan du förmodligen låna en pump på en cykelaffär eller av en happyit i ditt närområde, istället för att köpa en.

Tillbaka
Topp