Framgaffel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Framgaffel
Jag tror knappt att någon kommer att rekommendera en Suntour-gaffel. Det beror inte nödvändigtvis på att de är dåliga, utan snarare på att de varit väldigt dåliga tidigare. Därmed är det nog väldigt få som kommit på tanken att köpa en.

Det går, som du redan fått tips om, att hitta en lika dyr/billig gaffel från en tillverkare med gott rykte som är väl beprövad och känd för att funka.

Till exempel den du blivit tipsad om, eller en Rock Shox Tora, känns som betydligt säkrare val, till samma pris.

Framgaffel
Jag har en Suntourgaffel på min fula rövstela Crescent. Den är tvärdålig.
Men då kostade hela den cykeln bara en tusenlapp mer än Suntour Axon RL kostar i inköp.

Men hursom, jag har dålig erfarenhet av Suntour.

Framgaffel
Finns ju en hel driva prisvärda Marzocchi, Rock Shox o Manitou-gafflar mellan 1600-2500:-, så håll dig undan från Suntour, om du nu inte vill vara den som testar om deras kvalitet har ökat då...

Framgaffel
Den du länkar till har dessutom 15 mm axel som kräver ett speciellt nav. Såg att du köpt nya hjul men de är väl inte 15 mm axel på det framhjulet? Hur som helst så se till att du får rätt infästning för hjulet på den gaffeln du köper så att den är kompatibel med ditt hjulpar.

Framgaffel
Med tanke på hur apkassa Marzocchi-dämparna blev när Suntour tog över tillverkningen så är jag väldigt tveksam till att Suntours egna gafflar skulle vara något att glädjas över.

Framgaffel
so rock shox verkar vara det alternativ jag har som är i min ekonomi klass så att säga, eftersom ajg inte håller på med DH eller Dirt så behöver jag ingen värsting gaffel. Men den SR sun tour gaffel jag har funkar ju ännu dvs den fjädrar när man trycker ner den. Men hur länge den håller det är omöjligt att veta 3 år har den hållt men så är cykeln, använd i en liten utsräckning för vad den är ämnad.
Men det ska det ändras på nu till våren, sommaren osv.

Framgaffel
Lösa gafflar är oftast väldigt dyra. Om du inte är säker på vad du vill ha är det nog bättre att spara pengarna och köpa t.ex en ny cykel, eller en bra begagnad gaffel, när du har en klarare bild på vad du gillar.

Framgaffel
hejsan ett par frågor om gafflar, vad betyder 1.5" i gaffel namn?
samt skillnad och funktion = Pushloc/poploc?

funderar på vad är argyle för gaffel finns 318 och 409 kanske fler också

reba world cup 08 dual air&poploc är det en bra gaffel eller är det en downhill gaffel?

annars finns ju reba från 3490nånting och uppåt på chainreaction.
en till fråga har ett Deore octalink vevparti hur mycket bättre/sämre är det än Deore XT vevparti samt vad innebär de olika mm i namnen för vevpartiets drev ser annorlunda ut ju mer "mm" det är

Framgaffel
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> hejsan ett par frågor om gafflar, vad betyder
> 1.5" i gaffel namn?
Att styrröret är 1,5", det är förmodligen inte ditt
> samt skillnad och funktion = Pushloc/poploc?
Funktionen är densamma, reglagen skiljer sig i utförandet.
> funderar på vad är argyle för gaffel finns 318
> och 409 kanske fler också
Det är en dirt gaffel.
> reba world cup 08 dual air&poploc är det en bra
> gaffel eller är det en downhill gaffel?
Ja den är säkert bra, och nej det är en XC gaffel.
> annars finns ju reba från 3490nånting och uppåt
> på chainreaction.

Framgaffel
En Fox 32 är ungefär 28 ggr bättre än resten av din hoj. ;) Skämt åsido så är det ett MYCKET bra köp för 3000kr.

Annars är en Reba också en bra gaffel för dig.

Undvik Suntour.

Framgaffel
+1 att Fox är grymma. Se upp bara för att vissa gafflar du länkade till har 15mm axel, och en har 1.5-1 1/8 styrör (den passar med all säkerhet inte din cykel...)

Framgaffel
ok coolt så ingen av de 2 jag länkade till passar min hoj?

nån som vet vad jag ska kolla efter för att inte köpa fel gaffel?
ska kolla vidare på Fox då kanske det jag ska ha, krånglar de lika mycket som jag hör Rock Shox gör?
eller är det bara vissa rock shox som krånglar mer än andra?

Framgaffel
Har kört en Fox 32 RCL under den gångna säsongen, den är iofs en -08 men jag har varit tok nöjd med den och kommer fortsätta köra den även denna säsongen. Även tillgången på reservdelar har varit bra och med snabb service.
Det enda som jag skulle önska är en Lockout i uppförsbackarna.

Bästa tipset tror jag är att hitta en beg på köp o sälj men framförallt att cykla, cykla och cykla igen.
Och vartefter att du känner att du blir snabbare än vad matrialet tillåter dig att cykla så börjar du uppgradera hojen.
Kanske ett tråkigt svar men nog det ärligaste.....

Framgaffel
Petri skrev:
> ok coolt så ingen av de 2 jag länkade till
> passar min hoj?
>

Den som heter 130mm - White - PM ska nog passa. Det är en aning otydligt om det är 15mm eller vanlig 9mm axel på den. Men den är inte ett lika bra pris som de andra.

> nån som vet vad jag ska kolla efter för att inte
> köpa fel gaffel?

Geometrin på din cykel kanske inte är lämplig för en 130mm gaffel (dvs den är kanske menad för tex 100mm max)

Framgaffel
Petri skrev:
> hur ser jag det den geometrin så jag vet vad den
> är tänkt för?

Din cykel är med största sannolikhet tänkt för en gaffel med runt 100mm slaglängd. Det är det absolut vanligaste för xc hardtails idag.

Föresten ser jag att gaffeln jag länkade till tidigare nu bara finns med poplock hos Merlin, då för ca 2800kr, mem poplock är å andra sidan trevligt att ha.

Senast redigerad av en moderator:
Framgaffel
Sluta yra och köp den billiga Reban med 100mm för 2500-2700kr. Du ska inte köpa grejer för att cykeln ska stiga i värde, det gör den, men sällan i samma takt som du lägger pengar på nya delar till den. :)

Framgaffel
Petri skrev:
> vad skiljer denna [Reba Team] från REba World Cup?

Lite i vikt (lite kolfiber här och där) och en hel del i pris.

Dessutom har World Cup-gaffeln på CRC IS-bromsinfästning, medan Team-gaffeln du länkar till har PM (post mount). Sedan har den senare enligt beskrivningen ett något kortare styrrör (" 100mm Black/Red - PM (Cut Steerer)") av någon anledning. Tyvärr verkar de inte ange hur pass mycket kapat röret är.

Framgaffel
Petri skrev:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=29864
> elID=48887
> elID=49298
>
> dessa borde passa min cykel när det gäller
> fästet iaf.
> travel vet jag inte om det är av nån jättestor
> betydelse
> har beslutsångest

Gaffel nr 1: Notera att styrröret är kapat och att du därmed måste dubbelkolla med din egen cykel hur långt styrrör du behöver.

Gaffel nr 2: Vad jag kan se och förstå är den anpassad för cyklar med 29-tums hjul.

Gaffel nr 3: Återigen, fundera en extra gång på behovet av en 130-140 mm gaffel, och om den passar på din cykel geometrimässigt.

Som någon sa tidigare: Köp en Reba med okapat styrrör för under 3000 kr.

Framgaffel
korvexe skrev:
>
> Som någon sa tidigare: Köp en Reba med okapat
> styrrör för under 3000 kr.

+1 på det. Du kommer inte bli missnöjd.

Framgaffel
eller en R7a på rea, dom är billiga och lätta. Har själv aldrig haft några problem med manitou gafflarna dessutom passar dom meridor utseende mässigt bra.

Framgaffel
captain8track skrev:
> eller en R7a på rea, dom är billiga och lätta.
> Har själv aldrig haft några problem med manitou
> gafflarna dessutom passar dom meridor utseende
> mässigt bra.

Men prova att hitta reservdelar till dom... Det är nära nog omöjligt.

Framgaffel
hejsan

chainreaction har en del manitou R7 men om den går sönder eller nåt behöver bytas hur får man tag på delar tillde?

samt är det värt att gå från deore octalink vevparti till deore xt vevparti hörde att xt/xtr har kortare livslängd än deore vevpartier men vet inte om det stämmer heller det har väl mer att göra med hur man sköter om cykel och hur hårt man kör den i skogen?

iaf finns nån som säljer en Rock Shox Sid (röd)här på köp och sälj och nån en reba
men törs man köpa en beggad gaffel då man inte kan kika på den innan?
funderar på reba/sid nånting sådant magura är väl ok men vilken magura ska man då titta på men en reba/sid verkar vara bästa val helt klart

vad mena med post mount?
sedan är detta nåt jag skulle kolla efter 1.1/8” steer nånting

Mvh

Framgaffel
Gör det enkelt för dig, köp Rock Shox...

Ska du kolla på Magura är det väl Durin som motsvarar en SID/Reba eller vad dom nu heter.
Jag har haft tre Maguragafflar och älskat dom alla. Eller iaf två av dom, den senaste Wotangaffeln har jag inte använt än men utgår från att den kommer var lika mysig den.

Gällande begagnad gaffel är det ju alltid en viss risk såklart. Vill du vara på den säkra sidan och kunna avnjuta eventuella garantier är det ju enklast att köpa nytt.

Post Mount är infästningen till skivbromsen, två hål rakt in i gaffeln
mz_postmount.jpg

Framgaffel
Håller klart med Johan när det gäller Magura. De är väldigt sköna och följsamma. Jaguarverken är dessutom grymmt bra att ha med att göra och olyckan skulle vara framme.

RS är foolproof då 99% av alla sveriges cykelhandlare har möjlighet att serva och skaffa fram prylar till dem.

/Jerka

Framgaffel
hur är detta märke då?
Marzocchi
annars blir det en RS eller MAgura
om jag inte ska bli fåfäng och xt vev, växel reglage och framväxel då blir det en RS i så fall

Framgaffel
Vet inte exakt vilken modell du har, men ser ut som en rätt standard Merida (model kring 500 kanske?) Den har "typ" deore nu på de delar du snackar om att byta ut... Då kommer en ny gaffel göra en MYCKET större förbättring än att du håller på att kitta upp till XT över hela linan.

Framgaffel
ok
vad rekommedrar ni i form av styrstam,styre,sadelstolpe,sadel?
behöver ju inte vara carbon då ajg är amatör motionär, men bättre än x-mission vill jag ha :)

Framgaffel
Jag håller med Baggy. Skaffa en Reba och strunta i att kitta upp reglage och vevparti. Det skiljer mindre i vikt och funktion på ett dåligt vs bra vevparti än på en bra vs dålig gaffel.

Iom att du snart vill byta ut allt så kanske du ska fundera på att köpa en helt ny hoj.

Framgaffel
Men hörre du... med alla dessa uppgraderingar du pratar om, så som gaffel, drivlina i xt och sadel osv så måste det väl bli betydligt billigare att sälja den hoj du har i befintligt skick och satsa kulorna på en ny hoj, typ "fultysk" och få en mer lämpad xc ram så att säja på köpet.

Men säjer det igen, börja cykla "seriöst" först med den du har och byt ut vartefter det går sönder eller att du har en verklig anledning att byta.
För stigcykling på löparstig som jag har för mig att det var du höll på med så duger väl det du har gott.....

Framgaffel
de sidar som går på köp&sälj är nog inga problem för dig o köra med, de finns säkert lite prutmån med.

R7an kan vara knepig med reservdelar men det lär ju inte vara omöjligt rullar ju en o annan manitou...

Framgaffel
Det var en massa dh/fr prylar du listade!

Jag hade inte följt din handlares extremt dåliga råd angående att ev kompensera lång slaglängd med mycket sag, du skulle få en sjukt mjuk gaffel.

Annars håller jag med 1817 i hans resonemang.

/jerka

Framgaffel
Lägg inte så mkt pengar på din hoj. Sälj den och köp nåt beggat för runt 6-7 tusen eller en komplett tysk ht på nätet så får du ändå bättre grejer rakt igenom!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp